Mystiske RAM problematikker på 7500
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-05-01 08:47

Jeg har længe været irriteret over at skulle starte min Mac 2 gange for
at få den i gang. Jeg har fået at vide at det kan være en defekt RAM
klods, eller mit batteri, der er træt. Batteriet fejler ikke noget, så
det er RAM den er gal med.

Nu har jeg fundet synderen, men jeg er kommet i tvivl om det er klodsen
eller selve slotten den sidder i. Kan en slot/et slot være defekt ?

Nu prøver jeg lige at sætte en anden klods i den mistænkte slot.

Jeg synes i øvrigt at jeg har fået forskellige meldinger om hvordan
klodserne skal sidde. Skal de sidde A1 + B1, A2 + B2 - altså fx. 64 +
64, 32 + 32 ??? Eller kan de sidde vilkårligt ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-05-01 09:43

> Jeg synes i øvrigt at jeg har fået forskellige meldinger om hvordan
> klodserne skal sidde. Skal de sidde A1 + B1, A2 + B2 - altså fx. 64 +
> 64, 32 + 32 ??? Eller kan de sidde vilkårligt ?
Afhænger at modellen.
F.eks understøtter PM7200 ikke memory interleaving og placeringen er
derfor ligegyldig.
PM7300 understøtter memory interleaving, og bør derfor placeres således:
A4+B4
A3+B3
A2+B2
A1+B1

Hent evt. Apples Ramguide (PDF på 2Mb)

Preben

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 05-05-01 02:59

Preben Bødker Nielsen <preben@lokalsatSLET.dk> wrote:

> PM7300 understøtter memory interleaving, og bør derfor placeres således:
> A4+B4
> A3+B3
> A2+B2
> A1+B1
Ifølge de tekniske oplysninger der kom med vores PM7600 skal
RAM-klodserne placeres parvis nøjagtig som angivet af dig. Men der er
også en bemærkning, der lyder:

"Man kan få 128 Mbyte DIMM-enheder, der kan sættes ind i
hukommelsespladserne og således udvide DRAM op til hele 1 Gbyt. Men
disse DIMM-enheder er ikke blevet tested til brug i Power Macinstosh
7600-serien." -- Det var i 1997. Er der nogen der ved mere om det?

--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 04-05-01 14:47

> [...]
> klodserne skal sidde. Skal de sidde A1 + B1, A2 + B2 - altså fx. 64 +
> 64, 32 + 32 ??? Eller kan de sidde vilkårligt ?

Hvis du nu kigger i programmet GURU på din medlems CD så kan du se de
rette RAM konfigurationer for din 7500
--
Jesper Oersted. My mailaccount is spamfiltered by ORBS.
http://www.orbs.org.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-05-01 14:54

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Hvis du nu kigger i programmet GURU på din medlems CD så kan du se de
> rette RAM konfigurationer for din 7500

Der har jeg kigget, men jeg synes ikke altid at den er helt præcis i
sine angivelser.

Nu har jeg anbragt dem i par, men jeg har stadig ikke fundet den defekte
klods. Weird.

Findes der ikke et program til at teste RAM med ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-05-01 15:11

In article <1esw437.cwmzq21v73la8N%jesper@gylling.net>, Jesper Haaber
Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Nu har jeg anbragt dem i par, men jeg har stadig ikke fundet den defekte
> klods. Weird.

I og med at din Mac skal startes to gange lyder det som en defekt RAM
klods, - Mac OS tester den indstalerede RAM ved .hver. koldstart (anden
start svarer til en genstart ig er dermed ikke en koldstart)

- Du kan slå denne test fra i kontrolpanelet Hukommelse hvis du holder
"alt" nede mens du åbner kontrolpanelet (NB. Virker .ikke. hvis du gør
det fra æble-menuen)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-01 04:22

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> at få den i gang. Jeg har fået at vide at det kan være en defekt RAM
> klods, eller mit batteri, der er træt. Batteriet fejler ikke noget, så

Ja, det kan være en defekt RAM blok, men det kan faktisk også være
batteriet, selvom der tilsyneladende er strøm nok på den, så er PM 7200,
7300, 7500 og 7600 ret kritiske, hvis spændingen kommer lidt for langt ned
- under ca. 1,35v. Det kan give lidt problemer.

> Nu har jeg fundet synderen, men jeg er kommet i tvivl om det er klodsen
> eller selve slotten den sidder i. Kan en slot/et slot være defekt ?

Det du skal sørge for er, at alle RAM blokkene er trykket _HELT_ fast
_HELE_ vejen ned. Jeg har lige fået en 7600 fyldt op med nogle mindre
blokke, så der i alt skulle være 120mb RAM i den, men den viste kun 112,
og så ville den endda først starte efter tredie eller fjerde gang. Da vi
så skilte den ad igen, viste det sig, at en enkelt klods sat ikke helt
fast i den ene side, så det kan altså også have indflydelse.

Men hvis du har mistanke om, at det er selve slottet, der er noget galt
med, så kan du prøve flg., hvis du har 2 stk. 32mbs blokke. Sæt dem i hhv.
A1 og B1 og start den så. Starter den fint nok, så prøv næste gang at
flytte dem til A2 og B2, start... næste A3+B3, start... A4+B4 start...
Starter den fint nok hver gang, så er det ihvertfald _ikke_ slottet, der
er defekt.

Noget andet, der også kan have indflydelse, er, hvis du har 2 RAM-blokke
af forskellig mærke, - selvom de er af samme str.. Sørg derfor for, at
hvis du har flere forskellige mærker, at de er 'parret', - altså
2xKingston, 2xNewerTech osv... Og hvis du fx. har 4 stk. Kingston og 4
stk. NewerTech, men af forskellige str. så du ikke kan 'parre' dem, så sæt
_alle Kingston i A siden og alle NewerTech i B siden.

Fx. 1 stk. 32 Kingston i A1 og 1 stk. 32 NewerTech i B1, - 1 stk. 16
Kingson i A2 og 1 stk. 16 NewerTech i B2 osv..

Hvis du har blokke nok til at fylde alle 8 slots, så sæt de største i
1'erne de næststørste i 2'ene osv.. Hvis du fx. har 2x64mb og de virker
lige godt i alle slots, så sæt dem i A1+B1. Prøv dig så videre, hvis du
har 2x32mb blokke, sæt dem så i A2+B2 ..start. Og hvis der så stadig ingen
problemer er, så fortsætter du med næste str. fx. 2x16mbs blokke i A3+B3.
Hvis det så er her, det går galt, så véd du at én eller begge har
problemer. Tag så først den i A3 ud og start igen. Starter den fint, så
véd du, at det er blokken, der sad i B3, der er noget galt med. Har du så
en anden 16mb blok så sæt den i B3 og start. Virker det så som det skal,
har du fundet den blok, der er defekt

> Nu prøver jeg lige at sætte en anden klods i den mistænkte slot.

- Og hvad blev resultatet?

> Jeg synes i øvrigt at jeg har fået forskellige meldinger om hvordan
> klodserne skal sidde. Skal de sidde A1 + B1, A2 + B2 - altså fx. 64 +
> 64, 32 + 32 ??? Eller kan de sidde vilkårligt ?

Ja, hvis du vil have det maksimale udbytte ud af RAM'ens hastigheder, så
skal de sidde A1+B1, A2+B2, A3+B3, A4+B4 og 64+64, 32+32, 16+16, 8+8, -
eller hvad du nu har af str. i blokkene. Men de behøver ikke at være
parret. Fx har jeg 7x16mb + 1x8mb i min 7600. De sidder sådan, at 16mb
blokkene sidder i A1 til B3, mens 8mb blokken sidder i B4. - Kort sagt, de
største først og de(n) mindste sidst.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-01 05:44

Hej Jesper

Korrektion!
...der sad i B3, - Der skulle selvfølgelig stå _A3_
...så sæt den i B3 og - Igen, der skulle have stået _A3_

mvh. Erik Richard