Re: Guds *enbårne* søn (Søn)
Fra : John Cooper

Dato : 12-06-04 06:42

"TBC" <fake@spamblocker.dk> wrote in message
news:40c9e5b5$0$9335$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> Bibelen er ikke på nogen måde uklar i sine differentieringer, og JV
tilbeder
> derfor Gud faderen som den eneste sande Gud, og de anerkender Jesus som
> Herre og "tilbeder" ham med den hyldest, ære og ærbødighed hans væsen og
> stilling fordrer.

Må jeg spørge om du tror at det er i orden at bede til Jesus?

> Det er da bestemt ikke uoverenstemmende med Kol.1,15-17 at Jesus er en
> skabning, for det er jo netop hvad der står, og hvad Bibelen dermed lærer!

Mange forstår 'den førstefødte af al skabningen' her at betyde ikke at Jesus
er blevet skabt først forud for andre skabninger, hellere at Jesus har den
førstefødtes ret - han arver alt (se Heb 1:2).

> Og det underbygges med
> hans præsentation til Menigheden i Laodikea, hvor han præsenterer sig som
> "Guds skabnings ophav"(DA); "Guds skaberværks begyndelse"(NVO); "the First
> of God's creation"(MSG); "the beginning of the creation of God"(KJV).

Ordet som er blevet oversat 'begyndelse' også betyder 'hersker'. Dvs at
Jesus er Guds skaberværks hersker. Men det også betyder 'begyndelse' og det
er en af Jehovas navne, f.eks i Ã…benbaring 21:6. Hvis Gud er begyndelsen -
han skabte jo alt, så er han begyndelsen af alt.

John Cooper

Fra : TBC

Dato : 13-06-04 03:47

"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse
> Må jeg spørge om du tror at det er i orden at bede til Jesus?

Ja, det må du da gerne spørge om. Personligt tror jeg at motivationen og
indstillingen er den væsentlige, og at Gud og Jesus ikke lader
teknikaliteter ved bønnen stå i vejen for den enkelte oprigtigt søgende, som
denne søger ud fra hans aktuelle begreb, opfattelse og tro sålænge den
bedende ikke beder i bevidsgjort opsætsighed mod hans indtryk af Guds vilje
for hvordan han bør bede.

To ting jeg finder af væsentlig betydning i denne forbindelse er bibelens
klare udsagn om følgende forhold. Det er Jesus selv der fremholder dem. Han
siger: "ingen kommer til Faderen uden ved mig [.] og hvad I end beder om i
mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen".
Altså må man bede i Jesu navn, og i anerkendelse af den betydelige rolle han
har i gerning, og for den syndige troendes antagelse hos, og adgang til Gud.
(Og naturligvis bede om ting der er i overensstemmelse med hvad Faderens
vilje er).

Jesus viser videre med sin velkendte vejledning om bøn principielt hvordan
man bør bede, og *hvem* man bør bede til nemlig vor Fader.
Hans siger: "Når I beder, skal I sige: *Fader!* Helliget blive *dit* navn,
komme *dit* rige..." ...osv
Altså mener jeg på basis af Jesus lære og forbillede at det er i hans navn
man bør rette sin bønner til faderen, og jeg mener for min part at man bør
orientere sig imod den kristne lære i Bibelen og agte det eksempel der
fremføres i bibelen, endog af Jesus selv.

> [...]
> er blevet skabt først forud for andre skabninger, hellere at Jesus har den
> førstefødtes ret - han arver alt (se Heb 1:2).

Ja, det er naturligvis et fokus man må tilstræbe, ja en tolkning der
ligefrem betvinges eksklusivt prioritet hvis man er tilhænger af det
kirkelige treenighedsdogme. At det at Jesus er al skabnings førstefødte
indebærer at han sidder inde med en førstefødselsret, det kan vi i sig selv
ikke være uenige om.

Men tilfældet er at betydningen af det ord der bruges
[pro¯totokos] betegner noget der er *førstefødt*. Skrifstedet er således
underbyggende den tanke at Jesus er født af Gud; at han er hans enebårne
søn. Og Bibelen fremstiller ham gentagne gange som underordnet Gud. (læs
tilbage i tråden). Paulus kommer selv i verset lidt senere (vers 18) ind på
hvad der bl.a ligger i "al Skabnings førstefødte", idet han i verset
specificerer at "Han er hoved for legemet, kirken. Han er begyndelsen, den
førstefødte af de døde, for at han i alle ting skulle være den første.

Når han siger "han er begyndelsen" bruger han et ord [arche?] der kan
indeholde tanken om den første person eller ting i en serie, eller
ekstremiteten af eller begyndelsen på en ting (Thayer). Og her i vers 18
beskrives Jesus dermed som den første af en gruppe eller kategori, nemlig '
legemet' eller 'menigheden'. I denne henseende er han altså den ypperste.
Han har også forrangen i den forstand at han er den første af de døde der
blev oprejst til en særlig opstandelse. Det er det samme ord [arche?] der
bruges i Åb 3:14, og selv folk der er imod tanken må indrømme at det faktisk
giver rum for den forståelse at Kristus er det første frembragte væsen. Det
er
også sådan at f.eks KJV oversætter: "the beginning of the creation of God",
og andre oversættelser oversætter lignende. Uanset om man går så vidt, eller
nøjes med at betragte Jesus som førstefødt, så er det dog væsentligt at
holde sig for øje at Jesus er et helt unikt væsen, og at "*Ved* ham og til
ham er alting skabt" ...Nuvel, modsiger det så ikke betragtningen om at
Jesus er en skabning? Jo, umiddelbart, men ordet for alting/alle/alt [pas]
benyttes flere steder i Bibelen på en måde der giver rum for undtagelser.
Jævnfør f.eks ordene i 1 Kor 15:27, som iøvrigt også indeholder tanken om at
det er Gud der har underlagt Jesus alt. Der er således rum for at alt andet
end Jesus selv, som er enestefødt af Gud, er frembragt *VED* ham[Jesus]

Den sidste del af vers 18 "skulle være den første" [pro?teuo?] underbygger
så i øvrigt elementet med hans førstefødselsret som vi jo så trods alt er
enige om, idet det indeholder tanken om at være først, og holde
førstepladsen.

> Ordet som er blevet oversat 'begyndelse' også betyder 'hersker'. Dvs at
> Jesus er Guds skaberværks hersker.

Ja, der er rum for at ligge flere dybder i dette udtryk, både det at Jesus
er Guds skaberværks begyndelse, og at han er Guds skaberværks hersker.

[arche?]
Thayer Definition:
1) beginning, origin
2) the person or thing that commences, the first person or thing in a
series, the leader
3) that by which anything begins to be, the origin, the active cause
4) the extremity of a thing
4a) of the corners of a sail
5) the first place, principality, rule, magistracy
5a) of angels and demons

> Men det også betyder 'begyndelse' og det er en af Jehovas navne,
> f.eks i Åbenbaring 21:6.

Gud selv er evig. Udtrykket Alfa og Omega" indebærer i sig selv tanken om
noget der begynder og noget der ender. (Det første og sidste bogstav i
alfabetet). Den der bærer dette navn må derfor være en der har påbegyndt
visse ting og som bringer disse ting til en afslutning. Det må være i den
sammenhæng det må betragtes. Når Gud i Åbenbaringen omtaler sig selv som
"Alfa og Omega", tjener som en garanti for at han vil gennemføre det han har
sat sig for.

> Hvis Gud er begyndelsen han skabte jo
>alt, så er han begyndelsen af alt.

Gud selv er evig, men han kan siges at være begyndelsen til alt.

Jeg mener faktisk at han er ophavet og begyndelsen til alt inkl. hans
enestefødte søn, "al skabnings førstefødte", samt alt han *VED* ham har
skabt.

Det er der helt klart rum for, uanset om du er enig eller ej.

Kan vi undlade de beskidte og nedladende beskyldninger mod en gruppe som jeg
ikke med rette kan siges at repræsentere, så tror jeg vi kan få en god debat
i den udstrækning tiden og lysten tillader.

TBC

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 13-06-04 23:53

"John Cooper" skrev

[ ... vedr. Kol.1,15-17 ... ]

> [...]
> er blevet skabt først forud for andre skabninger, hellere at Jesus har den
> førstefødtes ret - han arver alt (se Heb 1:2).

Glæder mig UTROLIG meget at høre ...

Det ville jo også være ret úlogisk apropos Luke.1,31.35 ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk