Hvilke maskiner - henvisning til indlæg på~
Fra : VoresNEWS

Dato : 11-06-04 21:01

Hej
Jeg har lagt et indlæg på dk.binaer.motor med et foto af to gamle
motorcykler. Baggrunder er, at en af mine bekendte har igennem længere tid
indscannet i tusindvis af fotos for vores lokalhistoriske arkiv, og bruger
mange kræfter på at finde detaljer om det enkelte foto. Da jeg selv kører på
MC (GS 750 - 1978) har han en formodnig om, at jeg kan hjælpe ham med at
finde ud af, hvad det er for to maskiner, der er vist på det vedhæftede
foto.

Jeg håber, der er en eller anden, der kan hjæpe.

Mvh
Carlo Iversen

Svar gerne i gruppen eller direkte på civ(SNABELA)nakskovnet.dk

Fra : Armand

Dato : 11-06-04 22:10

VoresNEWS <VoresNEWS@sol.dk> skrev i en
> [...]

> MC (GS 750 - 1978) har han en formodnig om, at jeg kan hjælpe ham med at
> finde ud af, hvad det er for to maskiner, der er vist på det vedhæftede

Jeg har ikke en skid forstand på noget i dén retning. Og dog: Velocette var
kendt for at have "fiskehale"-udstødning som varemærke, så mon ikke den t.h.
i billedet er en Velocette :-/

Den "luftkølede" udstødning på den anden burde være ligeså letgenkendelig
for andre med mere bred veteran-interesse end mig!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-06-04 22:26

On Fri, 11 Jun 2004 23:10:01 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej.

>Jeg har ikke en skid forstand på noget i dén retning. Og dog: Velocette var
>kendt for at have "fiskehale"-udstødning som varemærke, så mon ikke den t.h.
>i billedet er en Velocette :-/

Jeg tror ikke det er en Velocette.
Den årgang der er på billedet burde være en Excelcior Henderson i så
tilfælde, og det ligner det ikke.
Der er tankmærker på, men jeg kan ikke læse dem - desværre.
Den ligner mere en Rudge, men jeg er ikke sikker.

>Den "luftkølede" udstødning på den anden burde være ligeså letgenkendelig
>for andre med mere bred veteran-interesse end mig!

Den har jeg ikke noget bud på, men det ligner en totakter af tysk
oprindelse.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-06-04 22:36

On Fri, 11 Jun 2004 23:10:01 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej igen.

>Den "luftkølede" udstødning på den anden burde være ligeså letgenkendelig
>for andre med mere bred veteran-interesse end mig!

Efter at have kigget på den forreste i lidt længere tid tror jeg det
er en Triumph af tysk oprindelse - senere kaldet TWN (Triumph Werke
Nürnberg) efter at de havde tabt en retssag om navnet Triumph til
engelske Triumph..
Men stadig - jeg er ikke sikker.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 11-06-04 23:04

Armand wrote:

> [...]
>
> Den "luftkølede" udstødning på den anden burde være ligeså letgenkendelig
> for andre med mere bred veteran-interesse end mig!

Hvis man forstørrer billedet, kunne det godt se ud som om mærket
begynder med et 'W/V'.
Det kan være Velocette; men også Williers??

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-06-04 23:19

On Sat, 12 Jun 2004 00:04:06 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto.

>begynder med et 'W/V'.
>Det kan være Velocette; men også Williers??

Alderen taget i betragtning kan det med al sandsynlighed ikke være
Velocette.
Veloce LTD kom vist først ind i billedet lige før eller efter 2
verdenskrig, og de billeder der her er tale om skønner jeg til at være
først/midt trediverne.
Men Williers er absolut en mulighed, men har de nogen sinde produceret
4 taktere?
Det jeg hæfter mig ved på den forreste er sen svungne bue under
navnet, det var netop tyske Triumph der havde det, og længden på
navnet kunne godt passe.
Men sikker er jeg langt fra.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Grunnet

Dato : 12-06-04 13:53

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Velocette.
> Veloce LTD kom vist først ind i billedet lige før eller efter 2

????
Hvis du kigger på nedenstående link, vil du kunne finde billeder af
Velocette fra først i 20'erne
http://www.velocetteowners.com/photogallery/machinesworks/works.html

Men du skriver også i et indlæg at den ligner en Rudge, hvilket jeg vil give
dig ret i, og så kan W'et jo godt passe, for fabrikken hed Rudge Withworth,
og det kunne godt være det der står på tanken.
Se iøvrigt billederne her
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7904302374&ind
exURL=3&photoDisplayType=2#ebayphotohosting

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84

---

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-04 14:49

On Sat, 12 Jun 2004 14:52:37 +0200, "Grunnet"
<steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> wrote:

Hej Steen.

>Hvis du kigger på nedenstående link, vil du kunne finde billeder af
>Velocette fra først i 20'erne
>http://www.velocetteowners.com/photogallery/machinesworks/works.html

Du har ret.
Der må være rod i min interne historiebog - Desværre
Undskyld.

> [...]
>http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7904302374&ind
>exURL=3&photoDisplayType=2#ebayphotohosting

Jeg tror du har løst gåden.
Det er med al sandsynlighed en Rudge Withworth.
Kig på tanken på dette billede:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7904302374&indexURL=3&photoDisplayType=2#ebayphotohosting
Den ligner for meget til at være et tilfælde.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 12-06-04 19:35

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> [...]
exURL=3&photoDisplayType=2#ebayphotohosting
> Den ligner for meget til at være et tilfælde.

Jeg havde selv udelukket Velocetten, efter at have konsulteret min
motorcykel-bibel lige efter afsendelse af mit tidligere indlæg, og jeg har
endnu ikke haft tid til at forfølge de øvrige bud på engelske mærker.
Men motorblokken er stadig for tung fortil (á magneten) til at matche med
Rudge-linket :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-04 21:36

On Sat, 12 Jun 2004 20:34:37 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Meistro.

> [...]
>endnu ikke haft tid til at forfølge de øvrige bud på engelske mærker.
>Men motorblokken er stadig for tung fortil (á magneten) til at matche med

Det er lidt af et puslespil.
Efter at have set DKV'en på den link Elbarto sendte, er jeg ret sikker
på at den er rigtig - Ekspantionskammeret afslører den
Den anden havde jeg fat i fra start, idet den lodretstående cylinder,
to udstødningsporte og lydpotterne pegede i retning af Rudge, men det
var først da Steen Grunnet sendte en link hvor der på et af billederne
var en tank med samme emblem at jeg var næsten sikker.
Den med "gevæksten" foran på motoren kan måske henføres til at Rudge
omkring 30-33 gik over til tørsump og måske før den tid har
eksperomenteret med eksternt olie reseauar.
Derfor tror jeg at billederne med rimelig sikkerhed kan dateres til
først i trediverne.
Jeg er langt fra sikker, men jeg har brugt noget af dagen til at trace
historien, så det jeg skriver er ikke hentet fra min hullede hjerne
men fra internet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-04 22:57

Steen Gruby wrote:

> Den med "gevæksten" foran på motoren kan måske henføres til at Rudge
> omkring 30-33 gik over til tørsump og måske før den tid har
> eksperomenteret med eksternt olie reseauar.

Tror ikke man skal lade sig forblænde over motorens form. Mest af alt ligner
det en JAP motor.

> Derfor tror jeg at billederne med rimelig sikkerhed kan dateres til
> først i trediverne.

Enig.

> Jeg er langt fra sikker, men jeg har brugt noget af dagen til at trace
> historien, så det jeg skriver er ikke hentet fra min hullede hjerne
> men fra internet

Jeg har også brugt en del tid på sagen.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 12-06-04 23:30

> [...]
> Jeg er langt fra sikker, men jeg har brugt noget af dagen til at trace
> historien, så det jeg skriver er ikke hentet fra min hullede hjerne

Og mine opfølgninger på de nævnte muligheder i Peter Henshaws værk, såvel
som en smule surf (på TWN) gav ikke pote

Men for at kreditere for korrekt hit omkring Rudge, ville jeg nu gerne se en
"fiskehale dobbelt-udstødnings model med "bulb" på motorblokken" med egne
øjen

Skulle det for en gangs skyld mislykkes gruppen at fabrikere et entydigt
svar på så konkret er spørgsmål med tiden (vi har jo endnu ikke haft Jens
Jessen inde i sagen!), er der jo ikke langt fra spørgerens lokal-historikere
og til
Stubbekøbing, hvor der på mc-museet må findes en del ekspertise!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-06-04 00:09

On Sun, 13 Jun 2004 00:29:58 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.

>Og mine opfølgninger på de nævnte muligheder i Peter Henshaws værk, såvel
>som en smule surf (på TWN) gav ikke pote

TWN kan man vist udelukke nu.
Det var mest totakteren jeg var ude efter, og mht. den må man vist
sige at pilen peger i retning af DKV.

>Men for at kreditere for korrekt hit omkring Rudge, ville jeg nu gerne se en
>"fiskehale dobbelt-udstødnings model med "bulb" på motorblokken" med egne
>øjen

Jeg indrømmer blankt at jeg har brugt megen tid på at finde en Rudge
med "bulp", uden at finde den.
Men den tank og dens emblem der er i manualen på den link Steen
Grunnet sendte passer, så sandsynligheden er overvejende.

> [...]
>og til
>Stubbekøbing, hvor der på mc-museet må findes en del ekspertise!

OK, så lad os sige at fir'takteren ikke er endegyldigt identificetet,
så der er arbejde at gøre endnu
Jeg har ikke noget materiale der kan løfte sløret, så nu er det op til
de "rigtige" veteran freaks at levere den sidste bid.
Jens Jessen eller måske Kai Gasserholm?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-06-04 00:24

Armand wrote:

> [...]
> og til
> Stubbekøbing, hvor der på mc-museet må findes en del ekspertise!

Tanken har slået mig. Jeg har kun en lille halvtime der til. Og det er
efterhånden flere år siden jeg sidst var der. Ham der restaurerer, Ingmansson,
har stor erfaring om de gamle maskiner.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-04 00:13

VoresNEWS wrote:

> Jeg håber, der er en eller anden, der kan hjæpe.

At de er fra Lolland behøver jeg ikke at nævne. Den bageste tror jeg er en DKW.
Se link:
http://www.autogallery.org.ru/m/dkwe206.htm

Den anden gætter jeg på er engelsk, måske Matchless, ud fra den har magneten
foran.

Ib Jakobsen

Fra : Elbarto

Dato : 12-06-04 00:35

Bagerste er 112% sikkert en DKW
Sidder har med 2 gamle MC køre (60+år) Og de er begge enige om det er DKW ,
Dog kan de ikke blive enige om den foreste men matchless er blevet nævnt

Elbarto Simpsoniac

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-04 10:44

On Sat, 12 Jun 2004 01:34:56 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

Hej.

>Bagerste er 112% sikkert en DKW
>Sidder har med 2 gamle MC køre (60+år) Og de er begge enige om det er DKW ,
>Dog kan de ikke blive enige om den foreste men matchless er blevet nævnt

OK, jeg har sat deres possition som kørselsretningen i billedet, så
derfor er der nok nogen forvirring.
Jeg er enig i at det kan være en DKV, hvilket også passer med
henvisningen fra Ib til denne:
http://www.autogallery.org.ru/m/dkwe206.htm
Og det er definitivt et totakter.

Jeg har prøvet at dekodere tankmærket på den anden igen og igen.
Jeg kan vist dekodere noget med "Chief", men det er svært.
Den karakteristiske "Gevækst" under motoren burde sige noget
Det er en engelsk MC, fir'takter, en cylinder og årgang omkring 1930,
og dem var der mange af.
Ariel, Royal Enfield, Norton, AJS, Matchless; BSA, Triumph, Panther,
Rudge, Excelcior Henderson,

Norton har vist ikke lavet en cyl. motorer med dobbelt udstødning.
Det har til gengæld Ariel, Rudge, Panther m.fl.

Jeg grubler videre

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-04 11:55

Steen Gruby wrote:

> OK, jeg har sat deres possition som kørselsretningen i billedet, så
> derfor er der nok nogen forvirring.

Øh, den fik jeg ikke lige. Er der noget galt, eller noget jeg har overset?.

> Jeg er enig i at det kan være en DKV, hvilket også passer med
> henvisningen fra Ib til denne:
> http://www.autogallery.org.ru/m/dkwe206.htm
> Og det er definitivt et totakter.

Der er der ingen tvivl om. Bemærk også den vist har kædetræk, og bagvendte greb.

> Jeg har prøvet at dekodere tankmærket på den anden igen og igen.
> Jeg kan vist dekodere noget med "Chief", men det er svært.

Vi kan måske få en ny indscanning af området i bedre kvalitet.

> Den karakteristiske "Gevækst" under motoren burde sige noget
> Det er en engelsk MC, fir'takter, en cylinder og årgang omkring 1930,
> og dem var der mange af.

Der er vi meget enige. Typisk for perioden og landet.

> Ariel, Royal Enfield, Norton, AJS, Matchless; BSA, Triumph, Panther,
> Rudge, Excelcior Henderson,

Der var en der nævnte noget om et V eller W på tanken. Matchless M'et kan måske
ligne noget i den retning

Ib Jakobsen

Fra : Grunnet

Dato : 12-06-04 12:58

Ib Jakobsen wrote:

> Øh, den fik jeg ikke lige. Er der noget galt, eller noget jeg har
> overset?.

Det er ret væsentligt om man med "den bagerste" taler om den bagerste i
kørselsretningen eller den der står bagerst set fra fotografen

Så DKV'en må vel være den forreste i kørselsretningen og den bagerste set
fra fotografen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-04 16:52

Grunnet wrote:

> Det er ret væsentligt om man med "den bagerste" taler om den bagerste i
> kørselsretningen eller den der står bagerst set fra fotografen

Ja, ok. Det danske sprog har mange finurligheder. Man kan også sige den ene
er til højre og den anden er til venstre. Godt der er plader på. Og apropos
plader. På det tidspunkt udgav man bøger med ejer, køretøj reg.nummer og så
videre. Så måske har spørgeren selv svaret stående på hylden i arkivet. Eller
kender nogen som har bøgerne.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 05:27

> [...]
> http://www.autogallery.org.ru/m/dkwe206.htm
>
> Hmm for mig ser den ud til at være med 2 cylindre (den bagerste) og dkwèn
på linket er kun 1 cylindret så den er da ihvert fald ikke den model men
udstødningen liger da godtnok lidt

Brian jensen

Fra : Elbarto

Dato : 12-06-04 17:00

"brian jensen" <b.zsnabelaoncable.dk> skrev i en meddelelse

> DKW.

> på linket er kun 1 cylindret så den er da ihvert fald ikke den model men
> udstødningen liger da godtnok lidt
>
> Brian jensen

DKWen skulle være en bagerste/den til højre ifølge de kloge hoveder og de
bedømmer det ud fra bla forgaffel/forlygte og bagenden

Elbarto

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-04 17:10

Elbarto wrote:

> DKWen skulle være en bagerste/den til højre ifølge de kloge hoveder og de
> bedømmer det ud fra bla forgaffel/forlygte og bagenden

Jeg vil nu sige den bageste,foreste/til højre, venstre. Den med L7120.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-04 17:32

On Sat, 12 Jun 2004 18:00:14 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

Hej.

>DKWen skulle være en bagerste/den til højre ifølge de kloge hoveder og de
>bedømmer det ud fra bla forgaffel/forlygte og bagenden

Det er jeg ikke enig i.
Jeg mener at den venstre (L7120) er en DKV, og den højre (L7254) er en
Rudge Whitworth.
Se de links der er nævnt:
DKV: http://www.autogallery.org.ru/m/dkwe206.htm
Rudge:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7904302374&ind
og:

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-06-04 18:30

Steen Gruby wrote:

> Jeg mener at den venstre (L7120) er en DKV, og den højre (L7254) er en
> Rudge Whitworth.

Sjovt når vi nu er inde på Rudge. Allerede i midten at tyverne havde man 4-ventilede motorer. Nogle med hele topstykket i
bronce. Så de fire ventiler er ikke noget nymodens. De rodede også med kompressor.

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-06-04 22:05

On Sat, 12 Jun 2004 19:30:06 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Sjovt når vi nu er inde på Rudge. Allerede i midten at tyverne havde man 4-ventilede motorer. Nogle med hele topstykket i
>bronce. Så de fire ventiler er ikke noget nymodens. De rodede også med kompressor.

Ja, og dengang lammetævede Rudge alle andre mærker på banerne.
Dengang var det Rudge, Velocette og Norton der sloges.
Norton kom bedst ud af det, og alle de store piloter fra dengang havde
arbejdet sig op på en Norton Manx.
Det var navne som Jim Redman, Mike Hailwood, Geoff Duke og mange andre
der senere kom til at køre andre mærker som Gilera, MV Agusta; Honda,
Yamaha, m.fl.
Mike the Bike (Hailwood) startede for i øvrigt på MSU Max

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo