Ordfnidder stopper Grosbøll
Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-04 20:44

Grosbøll har holdt en BESTEMT IKKE-ATEISTISK prædiken om at Gud har
abdiceret og at Gud er interessant i mødet med mennesker
Denne præst tror på Jesus og bruger ham.
Den prædiken der nu fælder ham, slutter med ord om at "gudsriget lykkes, når
ting lykkes imellem os".
Der er intet ukristent i denne præsts ord - han er langt mere kristen end
flertallet af folkekirkemedlemmer, som vel nærmest er panteistiske eller
deistiske eller ateistiske/agnostikere.

Man kan i højere grad kalde de mange præster anti-kristne, som er
gerningsretfærdige, dvs ikke har fattet Luthers budskab - det gælder bl.a.
Margrete Auken og andre muslim-elskere.

Man har smidt Steen Ribers ud for at tro på uvæsentlige genfødsels-nuancer
på en lidt utraditionel måde.
Det var en fejl.

At stoppe Grosbøll er også en fejl.

Når disse groteske fejl muligvis fører til adskillelse af stat og kirke ad
åre, skal dette ikke betyde religionslighed, som vil Islam, som er langt
mere en politisk ideologi og lovreligion, end det er en privat grudstro.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Kim2000

Dato : 11-06-04 22:14

> Den prædiken der nu fælder ham, slutter med ord om at "gudsriget lykkes,
når
> ting lykkes imellem os".

Eller måske var det fordi han skrev en bog om at han ikke troede på Gud,
skabelsen og helligånden, men sådan er der så meget....

mvh
Kim

Fra : Johnny Andersen

Dato : 11-06-04 22:25

For engang skyld er jeg ening med dig Bo. Der skal være plads til all i
folkekirken....
Og hvis meninghedsrådet gerne vil beholde ham, syntes jeg det er ok.
Grunden til hele balladen er det inkompetente kirkeminister vi har - fatter
ikke, at Fogh-Rasmussen ikke fyrer hende. Hum mener åbenbart, at HENDES
holding/udlægning af kristendommen er den eneste rigtige....suk...
- mon hun virkeligt tror, at nogen Dansker tror på, at verden blev skab af
gud på 7 dage...

/Johnny

Fra : Niels Peter

Dato : 11-06-04 22:33

Johnny Andersen skrev:
> [...]
> holding/udlægning af kristendommen er den eneste rigtige....suk...
> - mon hun virkeligt tror, at nogen Dansker tror på, at verden blev skab af

Pointen er jo, at Grosbøll slet ikke tror, Verden er skabt af Gud -
hverken på 7 dage, 7 år eller 7 millioner år ...
Synes du virkelig, man er på sin rette hylde som præst i Folkekirken med
den holdning?

Niels Peter

Fra : Jimmy

Dato : 11-06-04 22:55

"Niels Peter" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hverken på 7 dage, 7 år eller 7 millioner år ...
> Synes du virkelig, man er på sin rette hylde som præst i Folkekirken med

Hvor mange kristne tror selv på det?
Hvis du selv tror på det, må du være mere end godt naiv.
Det er på tide, at også præster bruger den indvendige side af hovedet.
Jeg er sikker på, at de fleste kirkegængere gør det, inkl. alle hyklerne.

/J

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 12-06-04 00:42

I news:40ca2a51$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk skrev
Jimmy følgende:

[ ... ]
> [...]
> Det er på tide, at også præster bruger den indvendige side af
> hovedet. Jeg er sikker på, at de fleste kirkegængere gør det, inkl.

Tror man ikke på skabelsen (at Gud har skabt det hele) i en eller
anden udgave af de flere tolkningsmuligheder der er af
skabelsesberetningen, da er man slet ikke kristen!

Det er muligt at man er kulturkristen, men det er noget helt andet.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Niels Peter

Dato : 12-06-04 09:13

Jimmy skrev:

> [...]
> Det er på tide, at også præster bruger den indvendige side af hovedet.
> Jeg er sikker på, at de fleste kirkegængere gør det, inkl. alle hyklerne.

Hvorfor er det naivt at tro på en skabergud? Videnskaben i vore dage
betragter det som umuligt at bevise eller modbevise ....
Måske er det dine begreber, der er lidt rustne?

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 10:37

"Niels Peter" <nph@bluewhite.dk> wrote in message news:40caba66$0$178
> Hvorfor er det naivt at tro på en skabergud? Videnskaben i vore dage
> betragter det som umuligt at bevise eller modbevise ....

Grosbøll er uskadelig og det er en falliterklæring at nogen ikke kan tåle
hans teologi-nuancer i den Folkekirke, som også er rummelig nok til dig og
dine særheder.

Sagen er V-valgkamp fordi Grosbøll har Socialdemokrati-kulturkristendom
Fint at der erobres stemmer fra flygtningeliderlige kristendemokrater, men
trist at staten blander sig i kirkens indre liv. Kirken skal privatiseres -
ikke styres.

De fleste præster er mere arrogante end Grosbøll, men det er en smagssag og
menighedens beslutninger er her afgørende. Frækt at staten i både Grosbøll
og StenRibers sag viser total foragt for lokaldemokratiet i menighedsrådene.

Det er også LIGEGYLDIG SMAGSSAG om Grosbøll er på rette hylde som giver dig
orden i sagerne.
Kristne der tror på skabelsesberetningen bogstaveligt eller bruger vold mod
abortklinikker er yderst få , men som Ulla Dahlerup klogt siger, er vi i
terrorkrig med Islam.
Hold frihedsfanen højt - så bliver her uudholdeligt for muslimer. Incl
politiets frihed til at torturere men registreret.

-- Biskopper anbefaler gejstlig læresag --
Mens flere biskopper anbefaler, at sognepræst Thorkild Grosbølls sag skal
føres for en præsteret, mener Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer, at
det skal være en tjenestemandssag.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2465986

Kollega gentager Grosbøll-prædiken
Den nordsjællandske sognepræst Lars Tjalve trodser biskop Lise-Lotte Rebel i
morgen. Hans kollega i Kirke Saaby kalder Thorkild Grosbølls forkyndelse
pubertær, men ønsker debat med ham.
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=450386

Fra : Søren

Dato : 12-06-04 14:31

> [...]
> Hold frihedsfanen højt - så bliver her uudholdeligt for muslimer. Incl
> politiets frihed til at torturere men registreret.

Plads für alle, som vi siger og strækker armen.
Jeg har medlidenhed med dig BW, hvis der var en god kristen så ville de nok
bede for dig, selvom det nok ville være håbløst, men du du bare ved med dit
intetsigende ordsvalder, så får du da lidt opmærksomhed.
Man kunne også spørge, Har BW fået sin modermælkserstatning idag.

heil fra

Søren

---

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-06-04 18:30

Hej Bo

> [...]
> Fint at der erobres stemmer fra flygtningeliderlige kristendemokrater, men
> trist at staten blander sig i kirkens indre liv. Kirken skal

Hvad mener du med "flygtningeliderlige kristendemokrater"???

Skal enhver der ikke abonnerer på præcis den ideologi du og Glistrup har nu
til at tilvines med denne form for misbrug af det danske sprog? Du er
simpelthen for barnlig!

Henrik, Slagelse

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 19:48

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
nu
> til at tilvines med denne form for misbrug af det danske sprog? Du er

Den ukristelige gerningsretfærdige tro, der hyldes af Kristendemokratisk
Parti, er gerningsretfærdig og ineffektiv.

Den skader Danmark, den skader flygtningene, den kaster os ud i borgerkrig
og overkriminalitet, hvor vi hellere burde gøre som Japan og bevare en
homogenbefolkning, der er gældfri og kan hjælpe ulande med frihandel og
investeringer..

Du synes, at anbefale ondskabsfuld politik overfor verdens svage, når du
ikke vil tillade, at vi gør hvad vi er gode til og hjælper så godt som
Japan.

Mit milde skældsord er slet ikke stærkt nok, hvis man skal sammenfatte hvor
meget dette parti skader alles målsætning STØRST MULIG LYKKE FOR FLEST MULIG

SF, R, EL og S er selvfølgelig ikke meget bedre, og V og K heller ikke

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-06-04 00:48

Godaften Bo Warming

> Den ukristelige gerningsretfærdige tro, der hyldes af Kristendemokratisk
> Parti, er gerningsretfærdig og ineffektiv.

Hvori finder du *bevis* for at det skulle være en "gerningsretfærdig" tro,
der hyldes?

> [...]
> og overkriminalitet, hvor vi hellere burde gøre som Japan og bevare en
> homogenbefolkning, der er gældfri og kan hjælpe ulande med frihandel og

Du må afgjort lide af en eller anden form for veludviklet paranoia....

> Du synes, at anbefale ondskabsfuld politik overfor verdens svage, når du
> ikke vil tillade, at vi gør hvad vi er gode til og hjælper så godt som
> Japan.

Jeg lærer af historien, og såvidt vides har Japan såmænd ikke de store
idealistiske mål med evt. hjælp, men jeg ser da frem til at du, hr. Bo
Warming, vil forlade din vanlige navlebeskuende tendens, og illuminere os
alle med hvilken hjælp Japan skulle have ydet, som ingen andre åbenbart
yder.... På forhånd tak.

> [...]
MULIG
> SF, R, EL og S er selvfølgelig ikke meget bedre, og V og K heller ikke

Den sædvanlige tåbelige remse -- alt andet end "os" er skadeligt.... En
ganske sekterisk position I holder jer....

Henrik, Slagelse

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-04 21:26

> Hvori finder du *bevis* for at det skulle være en "gerningsretfærdig" tro,
> der hyldes?

Hvis man lever efter Luthers ord

"Man bliver ikke god af at gøre gode gerninger, men en god mand gør gode
gerninger" så afviser man statslig godgørenhed og overlader al flygtninge og
ulandshjælp til private.

Og hvis de har forstået Jesus, så råber de ikke deres gode gerninger fra
hustagene, dvs massemedierne.

Kristendemokraterne fatter ikke Jesu budskab.

> Du må afgjort lide af en eller anden form for veludviklet paranoia....

Du kan altså ikke modargumentere=

> [...]
> Warming, vil forlade din vanlige navlebeskuende tendens, og illuminere os
> alle med hvilken hjælp Japan skulle have ydet, som ingen andre åbenbart

Det er uinteressant om man har idealistiske intentioner. Det er altafgørende
at Japan har været økonomisk lokomotiv for hele ØstAsien og afskaffet sult i
nabolandene ved investeringer, uddannelse og frihandel. Og ved aldrig at
modtage flygtninge, der jo er braindrain. Alle fremmedarbejdere sendes hjem
efter 2-3 år, så Japan bliver ved at være et homogent land, der kan hjælpe
resten af verden.

Adam Smith talte om Guds usynlige hånd, når egoisme skaber arbejdspladser og
billige varer - altså gavner andre end egoisten/kapitalisten

Fra : Mark Langdahl

Dato : 13-06-04 09:54

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> Den ukristelige gerningsretfærdige tro, der hyldes af Kristendemokratisk
> Parti, er gerningsretfærdig og ineffektiv.

Vi hedder Kristendemokraterne, ikke Kristendemokratisk Parti...

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-04 18:37

"Mark Langdahl" <kajqrd@esenet.dk> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
>
> Vi hedder Kristendemokraterne, ikke Kristendemokratisk Parti...

Sprog skal gøre klart HVAD MENES

og du var ikke i tvivl. Spild ikke alles tid med ligegyldige formaliteter.

går du også op i om man kalder Islam-tilhængerne for muhamedanere eller
muslimer?

Livet er for kort til at gå op i udenomsværker

Deres vold og politiske dominans er vigtig. Ordfnidder - glem det.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-06-04 20:42

Godaften Bo Warming

> "Mark Langdahl" <kajqrd@esenet.dk> wrote in message
Kristendemokratisk
> Sprog skal gøre klart HVAD MENES
> og du var ikke i tvivl. Spild ikke alles tid med ligegyldige formaliteter.

Nu har vi i længere tid måtte spilde vores båndbredde på dine tåbeligheder
og formaliteter af samme type -- men sjovt nok, når du er galt på den, så
tramper du på folk!

Jeg har glad for du og din politiske mentor ALDRIG får magt som I har agt,
for det vil være demokratiets endelige farvel. Sådan et par arrogante,
selvbestaltede "vismænd" skal man sørme lede længe efter!

> går du også op i om man kalder Islam-tilhængerne for muhamedanere eller
> muslimer?

Noget du aldrig kommer til at forstå, Bo, men ikke desto mindre er sandt, er
at ordvalget *ofte* kan udgøre 50% af budskabet. Ved at benytte stødende ord
fjerner man således sin egen sandhedsværdi...... Men det kræver nok lang
tids omtanke at vende om fra mange års misbrug af det danske sprog...

> Livet er for kort til at gå op i udenomsværker

Nej! Egentlig er livet for kort til gentagne gange at forsøge at hjælpe dig
til en bedre og mere saglig debat. Kald mig naiv, men jeg *har* i det
mindste forsøgt at give dig et par diskrete vink med små vognstænger...

> Deres vold og politiske dominans er vigtig. Ordfnidder - glem det.

Nu kan man jo så spørge sig hvad I evt. ville med "politisk dominans" den
dag I evt. fik den.... Alene tanken -- ugh!!

Henrik, Slagelse

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-04 21:11

> [...]

> Nu kan man jo så spørge sig hvad I evt. ville med "politisk dominans" den
> dag I evt. fik den.... Alene tanken -- ugh!!

Af sammenhængen fremgår klart at kun muslimernes dødsensfarlige kommende
politiske dominans er til debat.

Du tåler ikke ord, der sårer mindre end papirkugler. Fat dog at kun folk der
har gjort deres eget sind sårbart, kan såres af ord.
Jeg gør muslimerne en kæmpestor tjeneste ved at hærde dem til dansk frisprog
og tale uindpakket om dem.
Du skader deres integration ved at pakke dem ind i vat og forbyde harmløs
fri debat, som måske kan såre dem.

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 14-06-04 08:03

I news:bx2zc.64974$9v5.15564@fe18.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> Af sammenhængen fremgår klart at kun muslimernes dødsensfarlige
> kommende politiske dominans er til debat.

Og hvad i al verden har din *politiske* pladderdebat at gøre i
dk.livssyn.kristendom.

xpost dk.livssyn.kristendom fjernet, da dette intet har med kristendom
at gøre!

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 13-06-04 22:59

Henrik Vestergaard skrev i meddelelsen
> [...]

>fjerner man således sin egen sandhedsværdi...... Men det kræver nok lang
>tids omtanke at vende om fra mange års misbrug af det danske sprog...

Ordet muhamedaner ER jo det danske ord for en islam tilhænger.
At tilhængerne så mener det bør hed muslim som minder mere om den
arabiske betegnelse ændrer intet ved det faktum.
At ordet muhamedaner skulle være krænkende er ren fiktion og
udelukkende et udtryk for arabisk kulturimperialisme og manglende
respekt for danskernes modersmål.

Det var nok ikke lige ændringen muhamedaner til muslim du opfattede
som det mangeårige misbrug vel ?

Det er iøvrigt også det ord der anvendes i folkekirkens bekændelsesskrifter.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Britt Malka

Dato : 13-06-04 23:19

On Sun, 13 Jun 2004 23:58:33 +0200, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn@get2net.dk> wrote:

>er
>ord

Enig, Henrik.

>Ordet muhamedaner ER jo det danske ord for en islam tilhænger.

Nej, ordet "muhammedaner" er ét af de to danske ord for tilhængere af
Islam.

Politikens "Religions leksikon" skriver:

"Muhammedaner: En person, der tilslutter sig profeten Muhammed og den
religion, som gennem ham er blevet videregivet.

De troende foretrækker selv betegnelsen Muslim."

"Muslim: En person, der bekender sig til Islam. I Europa har man
gennem mange århundreder brugt ordet "Muhammedaner" i nøjagtig samme
betydning.

I de seneste år har muslimer i Europa ofte protesteret kraftigt imod
at blive betegnet som muhammedanere. Dette er sket ud fra en fejlagtig
opfattelse af sprogbrugen, idet de protesterende sædvanligvis
fremhæver, at Muhammed ikke er deres gud. Men endelsen -aner bruges i
mangfoldige tilfælde om tilhængere af en bestemt lederskikkelse, hvad
enten det drejer sig om religion, politik, fiolofi, litteratur eller
hvadsomhelst andet (Lutheraner, Hegelianer, Grundtvigianer,
Brandesianer, etc. etc.).

I fagkredse er der dog nu en tilbøjelighed til at bruge den pågældende
religions egen betegnelse for sine tilhængere."

Derfor vil jeg give Henrik ret: Hvis man fastholder at bruge et
forældet udtryk, så siger det mere om én selv end om "modstanderne".

Det minder mig om de folk på min gamle onkels alder, der stædigt
fastholder at sige "sikel" i stedet for "cykel".

>At ordet muhamedaner skulle være krænkende er ren fiktion og
>udelukkende et udtryk for arabisk kulturimperialisme og manglende
>respekt for danskernes modersmål.

Både Muhammedaner (i øvrigt med to m'er på dansk) og muslim er danske
ord. Det har intet med danskenes modersmål at gøre, at det ene ord
skulle være bedre end det andet.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-06-04 07:02

Goddag Britt

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> Enig, Henrik.

Tak.

> Nej, ordet "muhammedaner" er ét af de to danske ord for tilhængere af
> Islam.
<...>
> [...]
> Derfor vil jeg give Henrik ret: Hvis man fastholder at bruge et
> forældet udtryk, så siger det mere om én selv end om "modstanderne".

Lige præcis.

> Både Muhammedaner (i øvrigt med to m'er på dansk) og muslim er danske
> ord. Det har intet med danskenes modersmål at gøre, at det ene ord
> skulle være bedre end det andet.

Det er jo også interessant at Carl mener, at min brug (som ikke-araber)
skulle være udtryk for arabisk kulturimperialisme, al den stund jeg bestemt
ikke har lagt nogen tvivl om min holdning til den fundamentale forskel
mellem Bibelen og Koranen...

Men igen er det altid *nemmest* at angribe lidt af budskabet, og så overse
pointen....

Henrik, Slagelse

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-06-04 06:54

Goddag Carl

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> respekt for danskernes modersmål.
>
> Det var nok ikke lige ændringen muhamedaner til muslim du opfattede

Nej, det har du ret i. Misbruget kommer af konstante - ofte enslydende -
kommentarer som blot fordi en eller anden redaktion (ganske naturligt) ikke
ønsker at trykke Bos pladder, skal garneres i denne gruppe. Hvorvidt hans
indlæg passer ind i fundatsen for news:dk.politik må være op til deltagerne
i det forum. Men her i news:dk.livssyn.kristendom har jeg i årevis ment at
Bos indlæg *ikke* passer ind.

Hans citerer gerne Luther og andre i *meget korte* afsnit, men i bund og
grund er hans holdning u-kristen, og derfor tillader jeg mig at henvise ham
til at forsøge at bruge et mere civiliseret sprogbrug.... En kamp der
startede da jeg begyndte i NG for flere år tilbage, men jeg er ved at indse
at det er formålsløst, for den eneste Bo lader sig korrigere af er ham selv.
Hvilket i øvrigt også er u-kristent i sig selv....

Tak for dit indlæg i debatten.

Henrik, Slagelse

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-04 08:41

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> som det mangeårige misbrug vel ?
>
> Det er iøvrigt også det ord der anvendes i folkekirkens

Hvilke skrifter har modstået godhedsindustriens krav om nysprog?

Vedr stavemåde er det spild af resourcer at bruge to "m"er i
muhamedaner(muhamedanisme, -
- de indarbejdede og bedste ord for de folk, vi er i terrorkrig med.

Fra : Vidal

Dato : 14-06-04 12:59

Bo Warming wrote:

> Vedr stavemåde er det spild af resourcer at bruge to "m"er i
> muhamedaner(muhamedanisme, -
> - de indarbejdede og bedste ord for de folk, vi er i terrorkrig med.

Kunne man ikke udelade alle m'erne: uha e daner

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : JoVe

Dato : 12-06-04 14:08

> [...]
> Det er på tide, at også præster bruger den indvendige side af hovedet.
> Jeg er sikker på, at de fleste kirkegængere gør det, inkl. alle hyklerne.

At mange kristne *ikke* tror skyldes vel i høj grad kirkens ynkelige vantro
præster, så spørgsmålet er om du ikke bytter om på årsag og virkning. At
præsterne skulle prædike det lægfolk i forvejen tror - eller netop ikke
tror - er en total misforståelse!

Mvh
Jørgen V

Fra : Kim2000

Dato : 11-06-04 23:46

> Pointen er jo, at Grosbøll slet ikke tror, Verden er skabt af Gud -
> hverken på 7 dage, 7 år eller 7 millioner år ...

Jeg glemte også at nævne at han heller ikke tror på Jesus genopstandelse!

mvh
Kim

Fra : J. Nielsen

Dato : 12-06-04 07:35

On Sat, 12 Jun 2004 00:46:01 +0200, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

>Jeg glemte også at nævne at han heller ikke tror på Jesus genopstandelse!

Man behøver vel ikke at tro på eventyr for at kunne fortælle dem?

--

-JN-

Fra : Mette

Dato : 12-06-04 11:23

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det handler om hensigt og troværdighed.

Manden er ansat af den danske stat for at forkynde Bibelen. Den lutheranske
kirke bygger på tanken om at mennesket frelses ved tro og nåde, og for at
kunne tro, må folket høre Ordet. Ergo er hensigten med den lutheranske kirke
altså at forkynde Guds ord, så mennesker bliver frelst.
Ydemere står der i kirkens grundlag (Biblen) at Gud er den samme igår, i dag
og imorgen.

Derfor kan man ikke som præst ændre budskabet efter forgodtbefindende. Han
er ansat til at forkynde Bibelen, og det han forkynder nu er ikke Bibelen.
Hvis jeg var folkeskolelærer og åbent erklærede, at jeg ikke troede på
vigtigheden af at lære at læse og skrive, suspenderede undervisningen og
spillede guitar istedet for at undervise, så ville jeg også blive fyret.
Ikke fordi det er forkert at have den holdning, men simpelthen fordi jeg får
løn for at undervise i forhold til Folkeskolens principper.

Man kan argumentere for, at han så bare kan prædike "normalt" og undgå at
give udtryk for sin manglende tro. Men i så fald kommer der et
troværdighedsproblem. For i alle jobs handler det om at vise vejen OG gå den
selv.

Grosbøll er velkommen til at tænke så moderne han vil. Men det skal ikke
være i folkekirkeregi, da hans overbevisning er så langt fra kirkens
grundlag som den kan være. Han kan jo starte en frikirke. Det er der mange
før ham, der har gjort.

Fra : J. Nielsen

Dato : 12-06-04 15:49

On Sat, 12 Jun 2004 12:23:03 +0200, "Mette" <m@nospam.dk> wrote:

>Grosbøll er velkommen til at tænke så moderne han vil. Men det skal ikke
>være i folkekirkeregi, da hans overbevisning er så langt fra kirkens
>grundlag som den kan være.

Han behøver altså ikke at tro på gud, når blot han ikke siger det højt.
Er det ikke at snyde publikum?

Fra : Mette

Dato : 12-06-04 16:25

> [...]

>Grosbøll er velkommen til at tænke så moderne han vil. Men det skal ikke
>være i folkekirkeregi, da hans overbevisning er så langt fra kirkens

Jeg siger det modsatte: Han kan tænke hvad han vil, men ikke som statsansat
folkekirkepræst. At alle ved, at han siger ét, men mener noget andet (hvis
han alligevel beholder jobbet mod at "love" at han fra nu af forkynder
efter Bibelen) vil medføre, at hans forkyndelse ingen effekt har, da man jo
ved, at manden ikke selv står inde for det han forkynder.

Fra : Vidal

Dato : 11-06-04 23:03

Johnny Andersen wrote:
> For engang skyld er jeg ening med dig Bo. Der skal være plads til all i
> folkekirken....

Også satanister?

> Og hvis meninghedsrådet gerne vil beholde ham, syntes jeg det er ok.

Så kan de jo danne en frikirke.

> [...]
> holding/udlægning af kristendommen er den eneste rigtige....suk...
> - mon hun virkeligt tror, at nogen Dansker tror på, at verden blev skab af

Ikke mange kristne tror det.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Johnny Andersen

Dato : 11-06-04 23:51

Satanister har ikke noget med sagen, at gører.
Det jeg mener er, at ALLE har lov til, at fortolke biblen, som man selv
syntes....
Jeg er ikke troende, man dog stadig medlem af folkekirken - Tror ikke på
gud. Mener biblen er et godt eventyr, og ikke andet..
Men hvis man i hans sogn er tilfreds med ham - er det da sku kun en dum
minister, som kan forhinder os i, at udøve vores religion (som vi havr ret
til jvf. grundloven).
Tove Fergo tror åbenbart, at hun er den eneste der kan kan fortolke de
"rigtige" budskab"... Suk. og atter suk.

/Johnny

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 12-06-04 00:44

I news:40ca376b$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
Johnny Andersen følgende:

> [...]
> Jeg er ikke troende, man dog stadig medlem af folkekirken - Tror
> ikke på gud. Mener biblen er et godt eventyr, og ikke andet..

Så er du jo heller ikke kristen!

Fra : Nikolaj

Dato : 12-06-04 06:59

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> wrote in message
> I news:40ca376b$0$231$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
> Johnny Andersen følgende:

> Så er du jo heller ikke kristen!

Spoken like a true christian!
Hvem skal bestemme hvad man skal tro på for at være kristen? Der findes jo
masser af kristne forgreninger der tror på/lægger vægt på forskellige dele
af kristendommen, men som, trods alt, stadig er kristne.

Nikolaj

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-06-04 04:26

"Nikolaj" <someone@microsoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> masser af kristne forgreninger der tror på/lægger vægt på forskellige dele
> af kristendommen, men som, trods alt, stadig er kristne.

Jeg er edddermageme ved at være grundigt ukristeligt træt af kulturradikale
pladdernakkers evige stormløb imod Kristendommen.

Nu skærer vi det lige ud i pap for dem, som åbenbart har svært ved at følge
med:

Folkekirken skal ifølge definitionen være en KIRKE (altså et samfund af
kristentroende) og bygger (orpindeligt) som sådan (supriiiise!) på
bekendelse af Kristendommen (her i den specifikt luthersk-evangeliske
variant, hvilket altså - i det mindste! - indbefatter personlig trosmæssig
tilslutning til visse centrale opfattelser, som de er udtrykt i en række
bekendelsesskrifter.

Tjek http://www.folkekirken.dk/tro.htm

Foruden den helt centrale Fadervor-bøn, har vi faktisk noget, som vi kalder
en "Den Apostolske Trosbekendelse" (den er een ud af i alt tre, som bygger
på samme grundlag, nemlig kildeskriftet Det Ny Testamente)

Den lyder:

"Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
himlens og jordens skaber.
Vi tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden, født af Jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet,
nedfaret til dødsriget,
på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Vi tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke,
de helliges samfund, syndernes forladelse,
kødets opstandelse og det evige liv."

Vi er simpelthen nede i den helt fundamentale "kristelige klubvedtægt" her.

Og den er ikke til "demokratisk diskussion", uanset at Grosbøll og slige
reduktionistiske typer gerne med deres selvindbildte verdslige "fornuft"
(som egentlig er decideret antireligiøsitet, altså "religion med omvendt
fortegn") absolut vil reducere den ned til "...pint under Pontius Pilatus,
korsfæstet, død og begravet".

Dèt er imidlertid ikke kristen tro, og lige dér ligger problemet: At folk
kræver at Kristendommen skal være objektivt sand viden for overhovedet at
kunne "accepteres" som RELIGION, og derfor håner den for at være, hvad den
i sin egentlige natur jo er, nemlig TRO.

Det kan godt være at Grosbøll og hans sympatisører påberåber sig
ytringsfriheden, men jeg er altså tæt på at påberåbe mig min
Grundlovssikrede religionsfrihed (i POSITIV forstand: Altså at jeg har en
fundamental ret til AT tro og IKKE bare til at vælge troen ensidigt fra!)
samt eventuelt Straffelovens §266B, de såkaldte racismeparagraf, der lyder:

"§ 266 b.
Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år."

Altså: Jeg kan ikke helt se, hvorfor jeg som kristen "etnisk dansker" skal
finde mig i forhånelse og nedværdigelse på grund af mit ophav og min tro.

Det er jo faktisk rendyrket "racisme" (ifølge den ellers så populære
"politisk-korrekte" fejldefinition af begrebet) når folk sviner kristne og
Kristendommen til, som det jo ses herinde?

Det kunne egentlig være ret spændende at køre en principsag på denne
paragraf. Jeg føler mig faktisk ret ofte temmelig forhånet og nedværdiget af
folk, som tilsyneladende ikke vil acceptere min religion.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-04 04:49

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> wrote in message
> "Nikolaj" <someone@microsoft.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er edddermageme ved at være grundigt ukristeligt træt af
kulturradikale
> pladdernakkers evige stormløb imod Kristendommen.

Anders har det med at metaforerne tager magten fra ham.

Når man er cand.teol og ansat af ministerie og menighedsråd, og sidstnævnte
er vedvarende tilfredse, og man overholder liturgien og tro på Jesus
Kristus, SÅ ER DER IKKE MEGET STORMLØB VED DEN PIBERYGENDE HYGGE-GROSBØLL

Hans panteisme/deisme er hvad de fleste danskere tror.
Måske også de fleste FK-præster ser Vor Herre som en allegori.

Så det er ordfnidder hvormed Tove Fergo skal vise nosser og imponere kristne
jyder - kristendommens nedtur er en mangehundredårige proces, og nuværende
sag har indvirket med langt under en promille på at vi ser gudstro som noget
privat og ikke særlig tekstnært.

"Giv Gud, hvad Guds er og Kejseren, hvad Kejserens er..." Bibel

rg Et skib , der er i den tilstand, kan hverken forvisse sig om sin rute
eller håbe på at komme vel i havn."Napoleon

Rg Nihilismen har havn i den kristne morals hjerte. Nietzsche

Rg Når man respekterer religionen skal man holde den ude fra så mange ting
som muligt. Sean O'Casey

rg En tradition er en flov undskyldning for en evig gentagelse af
de samme dumheder. Dan Turell

rg Renaissancens triumf er at omskabe de kristne værdier til deres
modsætning - at gøre dem ædle. Nietzsche
(What is the glory of the Renaissance? The attempt to transvalue Christian
values to make the opposite values, the noble values, triumph)

rg There is only one religion, though there are a hundred versions of
it.George Bernard Shaw

rg "Gud er død, men hans billede vil længe bliver dyrket i hulerne"
provokerer
Nietzsche i "Den muntre videnskab"
es "Er man from , slipper man for at være ensom" Nietzsche

Rg "Intet samfund kan eksistere uden moral.

rg "Vi prædiker vor tro, når vi selv har mistet den"(Nietzsche og
Wesley)

Rg `Religion is what keeps the poor from murdering the rich.'
Napoleon Bonaparte (1769-1821

rg "God works through man.just about as much as a man works thorough
his microbes. Mark Twain.

rg "Gud er ikke en dukkefører, der griber ind i tingene"Spinoza = den
vigtigste "opfinder" af både deisme og panteisme.

Rg "Hvis jeg bare accepterede tingenes tilstand ville jeg føle det, som
vendte jeg ryggen til en trafikulykke"Allan Olsen, venstreorienteret sanger,
om sit politiske engagement i EB25feb99p33

Rg "Klogt at tro på gud - der er lidet at tabe. Men ved ateisme risikeres
fortabelse. " Dette kaldes Pascal's wager. Han uddyber dog "Hvis
sandsynligheden for Guds eksistens er uendelig lille, er der fordel ved at
forlade kirken."(og han blev salvet og gik til skrifte på sit dødsleje,
selvom han var leder hos de jesuiter-kritiske jansenitter).

rg "Monoteistiske religioner alene har skabt religionskrige, religiøse
forfølgelser, kætter-domstole, ødelæggelse af afgudsbilleder, og destruktion
af gudebilleder, udslettelse af indianske templer og ægyptiske kæmpestatuer,
som havde set på solen i 3000 år, blot fordi en jaloux gud havde sagt "Du må
ikke gøre dig noget udskåret billede"Arthur Schopenhauer

Rg At gøre det negative er endnu pålagt os, det positive er allerede
givet os.

Rg Begrebet Gud skabtes som modsætning til begrebet livet. Nietzsche

rg Convictions are more dangerous enemies of truth than lies.Nietzsche

rg Da gud ikke kunne være overalt, opfandt han mødre. Jødisk ordsprog.

RG Den der bor nær templet, ler af guderne(kender fupmagernes snoretræk).
Kinesisk ordsprog.

Rg Den erkendende og det er kendte er et. Jævne mennesker forestiller
sig, at de skal se Gud, som om han stod der og de der. Således er det ikke.
Gud og jeg, vi er eet i erkendelsen. Eckhardt 1260-1327

Rg Den, der aldrig slap sandsynligheden, han indlod sig aldrig med
Gud. Kierkegaard

RG Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke har
kunst og videnskab, lad ham have religion. Goethe

rg Den, der kaster os omkuld, er stærk. Den, der løfter os, er
guddommelig. Den, der lader os ane noget højere, er dyb. Nietzsche

Rg Der er mange mennesker, der kommer til et livs-resultat ligesom
skoledrenge; de snyder deres lærer ved at krive facit ud af regnbogen uden
selv at have regnet stykket. Kierkegaard

Rg Der findes ingen god moral uden religion,

rg Der findes ingen slyngel som den gudfrygtige slyngel. Thomas Fuller

rg Der findes intet overnaturligt, siger man. Og dog er naturen helt
igennem overnaturlig. Johannes Hohlenberg

rg Det der er sandt, er det jeg ikke kan lade være med at tro. Oliver
Wendell Holmes, Jr

rg Det er lettere at gøre en helgen ud af en libertiner end af en
dydsdragon. Santayana

rg Du har sejret blege Krist, og verden er blevet grå af din ånde.
Nietzsche

rg Du må ikke røve. Du må ikke ihjelslå. Sådanne ord kaldte man engang
hellige. Dem bøjede man knæ og hoved for. Dem tog man skoene af for. Men jeg
spørger jer: Hvor var der nogensinde bedre røvere og drabsmænd i verden end
sådanne hellige ord selv har været det- ligger det ikke i alt liv selv at
røve og slå ihjel.Og derved at sådanne ord kaldtes hellige, blev SANDHEDEN
så ikke derved slået ihjel. Nietzsche

rg Et samfund uden religion er som et skib uden kompas. Napoleon Manden
er kompasset, kvinden er polen. Jack London

Rg Evangelist: A bearer of good tidings, particularly (in a
religious sense) such as assure us of our own salvation and the damnation of
our neighbours.

Rg Every act of rebelling expresses a nostalgia for innocence. Albert
Camus

rg Every thing to be true must become a religion. Oscar Wilde

rg God is a thought that makes crooked all that is straight.Nietzsche

rg God is dead; but considering the state the species Man is in, there
will perhaps be caves, for ages yet, in which his shadow will be shown
Friedrich Nietzsche

Rg Hvad er mere frydefuldt end troen på en husgud! Kafka , Sene
aforismer

Rg Hvad er sandhed? I religionen er det simpelthen den mening, der har
overlevet. I videnskaben er det den sidste sensation. I kunsten er det ens
seneste stemning.Oscar Wilde

Rg Hvad var der ved at komme i himlen, hvis alle skulle derop? Palle
Lauring

rg Hvem er dog nutildag en kristen, som Kristus ønskede sig det?
Jeg måske alene, skønt I alligevel regner mig for hedning.. Goethe

Rg Hvis Gud til stadighed åbenbarede sig for menneskene, ville der intet
fortjenstfuldt være ved at tro på ham. Og hvis han aldrig åbenbarede sig,
ville det være småt med troen. Men som oftest skjuler han sig. Pascal

Rg If there were gods, how could I bear to be no god? Consequently there are
no gods.Nietzsche

rg Ingen sejrherre tror på tilfældet. Nietzsche

Rg Jeg er tilhænger af alle religioner. Jeg skal ikke tabe det evige liv på
gulvet, blot på grund af en teknikalitet. Bob Hope

Rg Jeg tror ikke på Gud og det giver mig så dårlig samvittigthed, at jeg
beder til ham hver aften. Astrid Lindgren

Rg Kjærligheten til en eneste skapning er barbarisk. For den utøves på alle
andres bekostning. Det gjelder også kjærligheten til Gud.Nietzsche

Rg Kristendom, alkohol, - de to store korruptionsmidler.Stillet over for
islam og kristendommen skulle der jo egentlig ikke være noget valg, så lidt
som over for en araber og en jøde. Afgørelsen er truffet Krig på kniven med
Rom! Fred, venskab her står det ingen frit for at vælge. Enten er man
Tschandala, eller også er man det ikke. "med islam": således følte, således
handlede hin store fritænker, geniet blandt de tyske kejsere, Frederik den
Anden. Hvorledes? Skal en tysker være geni, fritænker, for at kunne føle
anstændigt? Jeg begriber ikke, hvordan en tysker nogen sinde har kunnet føle
kristeligt. Nietzsche

rg Kristendom: Der skabes tro, der i sin afhængighed af autoriteten, næppe
har sit sidestykke i verden. Vilhelm Grønbech

rg Man havde kun eet valg, enten at gå til grunde eller - være
absurd-fornuftig.Nietzsche

rg Nye kampe. Efter at Buddha var død, viste man fremdels gennem flere
århuindreder hans skygge i en hule - en uhyre skræmmende skygge.
Gud er død, men sådan som menneskene nu engang er, vil der måske stadig i
årtusinder være huler, hvor man viser hans skygge. - Og vi - vi er stadig
også nødt til at besejre hans skygge. Nietzsche

rg Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.Napoleon
Bonaparte.

Rg Religion is what keeps the poor from murdering the rich.'Napoleon
Bonaparte (1769-1821

rg There are those who scoff at the schoolboy, calling him frivolous
and shallow. Yet it was the schoolboy who said, " Faith is believing what
you know ain't so'.Mark Twain

rg To accept a belief only because it is customary,
implies that one is

rg Tro er at stole på en nutidig forjættelse; håb er forventning om den
kommende befrielse. Luther

Rg Vent ikke på den yderste dom. Den finder sted hver dag. Albert Camus

Rg Vi fungerer på naturvidenskabens premisser. Jorden er ikke skabt af Gud,
og han holder den ikke oppe. Thorkild Grosbøl, Sognepræst

rg What has been the greatest objection to life up to now? - God.
Nietzsche

rg Where life is colorful and varied, religion can be austere or
unimportant. Where life is appallingly monotonous, religion must be
emotional, dramatic and intense. Without the curry, boiled rice can be very
dull. C Northcote Parkinson

rg* Så megen kærlighed og godhed findes ikke her i verden, at man har ret
til at sløse det bort på et opdigtet væsen. Friedrich Nietzsche )
De der prædiker "kærlighed til menneskene", ødsler så meget med deres
kærlighed, at de kun har lidt til overs til deres naboer. Rousseau

Rg* "Jeg besværger jer, brødre, vær jorden tro og lyt ikke til dem, der
taler til jer om overjordiske håb!Giftblandere er de, hvad enten de ved det
eller ej."Nietzsche

rg* "Det skete da de ugudeligste ord gik ud af en guds mund - ordene
>Der er kun een gud. Du skal ikke have guder foruden mig
En gammel gråskæg af en gud forglemte sig sådan en gang i sin skinsyge.
Og da lo alle guderne og vaklede på deres stole og råbte >Er da ikke netop
det guddommelighed, at der gives guder, men - ingen Gud" - sir Nietzsche
Afgået, den gamle pave. Nietzsche

rg* Kristendommen behøver sygdom, næsten i samme grad som den
græske kultur behøver et overskud af sundhed - at gøre syg er den egentlige,
bagvedliggende hensigt med hele kirkens frelse - procedure - system.
Nietzsche

Rg* Religion bygger ofte på spot over en del af ens egen natur, og
man føler vellyst ved at gøre vold på sig selv, gennem overdrevne fordringer
og bagefter forgude dette tyrannisk krævende "noget" i sin sjæl - man
tilbeder en del af sig selv og diaboliserer resten - Nietzsche

Rg* The easy confidence with which I know another man's religion is folly,
teaches me to suspect that my own is also. .Mark Twain

RG*a Atheism is rather in the lip than in the heart of man.
Francis Bacon

Rg*fæ"Gud er en illusion skabt af mennesket, for at trøste dem vedr deres
hjælpeløshed, når de er vokset fra forældrene". Freud

Rg*g "Netop det er guddommelighed, at der er guder, men ingen Gud
til!"

rg*g If we are great enough
to end god's dominion over us,
must we not ourselves become gods
simply to seem worthy of it are the modern humans gods(filmstars, great
leaders, artists ect.) any improvement on the the old gods?
perhaps we are still incapable of living godless lives . Nietzsche

rg*g Jeg frygter vi ikke slipper af med gud, fordi vi stadig tror på
grammatikken Nietzsche

rg*j The ´messenger of glad tidings´[Christ] died as he lived - not
in order to ´save mankind´but to show one how to live.

Rg*ki "Gud tilgiver den, som gør bod", betyder - "som adlyder præsteskabet"
!. Nietzsche

Rg*ki The meek and lowly shall be given equal rank with the
highest in the land
- everyone is equal in the eyes of good
- our present suffering are an insurance policy for future happiness-
Belief in such ideas brings contentment to them
- it takes a strong will to say NO.
when so much is on offer. . Nietzsche

Rg*ki Kirken er netop hvad Jesus gik imod og hvad han lærte sine disciple
at bekæmpe. Nietzsche

Rg*kiJa Virak. Buddha siger "smisk ikke for din velgører!". Det
skulle man prøve at sige i en kristen kirke: det ville straks rense luften
for alt kristent. Nietzsche

Rg*kilgHEL Hvor vor Herre har en kirke, har fanden et kapell.
Danske Ordsprog

Rg*kiRg Grundtvig forlangte en kirke af levende mennesker, og som man vel
kan sige, han grundlagde en kirke på den enkeltes oplevelse af samfundet.
Vilhelm Grønbech

Rg*KIå Sammenlignet med staten er kirken dog en ædlere institution
Nietzsche

rg*Th When the centre og gravity of life is laid not in life, but in a
beyound - a non-entity - life is robbed of its balance. Nietzsche

rg*vi > Science cannot solve the ultimate mystery of Nature. And
it is because in
> the last analysis we ourselves are part of the mystery we are trying to
> solve. - Max Planck

rg*vi Religion and science are opposed ... but only in the same
sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Rgb Buddha har "gjort Asien mild", men Jesus har lært
Europa et stort Excelsior. Harald Høffding 1843-1931

rgdy* When the centre og gravity of life is laid not in life, but in a
beyound - a non-entity - life is robbed of its balance. Nietzsche Rousseau

rgDååD* Den kendsgerning, at en troende er lykkelige end en skeptiker,
har ikke større betydning for sagen end at en beruset mand er lykkeligere
end en ædru. Lykken ved lettroenhed er en billig og farlig følelse.
Bernard Shaw

rgEG Man is the measure of all things. Protagoras

RgELIGISø Sansen for den tragiske tiltar og avtar med
sanseligheten. Nietzsche

Rgfrom Regarding the chastity of saints - it is easier to give up a
desire entirely than to keep it within bounds. . Nietzsche

rgg Fear God and dread the sunday school' exactly describe that old
feeling I used to have, but I couldn't have formulated it. .Mark Twain

Rgglo God is a thought that makes crooked all that is straight.Nietzsche

Rggr Hvad skylder vi renaissancen? Den er et forsøg på at omvurdere kristne
værdier til de modsatte, så de ædle værdier triumferer. Nietzsche ( som var
glad for den ikke-nævenyttige nordbo Erasmus fra Rotterdam og hans
hellensk-romersk inspirerede humanisme, som intet har at gøre med
godhedsindustriens)(At romere havde givet vandhjulet fra Indien til
NordEuropa, havde skabt den industri der drev reformationen frem)

rgh Etiquette requires us to admire the human race. .Mark Twain

rgh The noblest work of God? Man. Who found it out? Man. . Mark Twain

rgj

Rgje Jesus døde for tidligt - var han blevet ældre havde han lært at elske
jorden og endda latter og ville have forkastet sin doktrin. Nietzsche

rgLUTHskl Sin is essentially a departure from God.
Martin Luther (1483-1546)German Leader of the Protestant Reformation

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 13-06-04 09:01

I news:H8Qyc.3070$Mj3.2845@fe31.usenetserver.com skrev
Bo Warming følgende:

> Hans panteisme/deisme er hvad de fleste danskere tror.

Det er da muligt at det er hvad de fleste dnaskere tror, - men det gør
det da stadig ikke til at være krsitednom.

Grosbøll og hans lige er og bliver hedninge (og der ligger ikke noget
nedsættende i det ord) og/eller gudløse. Hedninge og gudløse har intet
at gøre på kirkens talerstole.

Så jo før vi får en kirke der kender sine egne grænser, jo bedre er
det. Og det får vi nok ikke før staten og politikerne kan holde
fingrene væk fra kirken og dens anliggender.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-06-04 09:14

On 2004-06-13, Andreas, Ravsted <sort@hul.invalid> wrote:
> Så jo før vi får en kirke der kender sine egne grænser, jo bedre er
> det. Og det får vi nok ikke før staten og politikerne kan holde
> fingrene væk fra kirken og dens anliggender.

Enig. Lad os få skilt kirke og stat 100% ad, og lad os der ikke er medlem
af folkekirken gå økonomisk fri.

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 13-06-04 10:43

I news:slrncco35h.ob.usenet@prozac.pills.dk skrev
Anders Vind Ebbesen følgende:

> Enig. Lad os få skilt kirke og stat 100% ad, og lad os der ikke er
> medlem af folkekirken gå økonomisk fri.

Helt og aldeles enig.

Dog mener jeg at det er, eller bør være statens opgave at være med til
at bevare kulturskatte, uanset om det er kirkelige, religiøse,
kulturelle eller hvad det nu måtte være.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-04 12:28

> [...]
> at bevare kulturskatte, uanset om det er kirkelige, religiøse,
> kulturelle eller hvad det nu måtte være.

At bevare gamle stenbygninger koster ikke mange kroner.

Dyre altertavler kunne beskyttes ved tyverisikre døre til få millioner
kroner, men idag er kirkeskatten mange milliarder, som der fråses med til
unødvendige istandsættelser og alt for mange ansatte. Man smadrer fællessang
ved at ansætte kirkesangere, så folk holder kæft, for "der er jo folk ansat
til at synge, og de er jo dygtigere".

Kirken ville blive bedre hvis den privatiseredes og skulle leve af
brugerbetaling fra kirkegængere, og lidt brugerbetaling pr gejstling
betjening, for dem der er til dåb, konfirmation, bryllup og begravelse i
kirke.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-04 20:29

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> Enig. Lad os få skilt kirke og stat 100% ad, og lad os der ikke er medlem
> af folkekirken gå økonomisk fri.

Sverige har i 2000 indført total privatisering - men folk melder sig ikke
ud. Vanens magt er stærk.

Jeg frygter at stat-kirke adskillelse kan betyde religionslighed til fordel
for muhamedanerne.

Alt skal privatiseres, men fortrin for flertalsreligionen kan godt
fortsætte, fx vedr begravelsespladser

Vi hælder jo også penge i dansk film og dansk teaterliv - også et bundløst
og skadeligt foretagende.

Fra : NoTrabajo

Dato : 13-06-04 09:09

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne egentlig være ret spændende at køre en principsag på denne
> paragraf. Jeg føler mig faktisk ret ofte temmelig forhånet og nedværdiget af
> folk, som tilsyneladende ikke vil acceptere min religion.

Det kommer du ingen vejne med. Loven (266b) er fortrinsvis lavet til
"beskyttelse" af muhamedanere.
--
NoTrabajo

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-06-04 11:12

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i en
meddelelse

> Det kommer du ingen vejne med. Loven (266b) er fortrinsvis lavet til
> "beskyttelse" af muhamedanere.

Netop derfor kunne det jo være interessant at afprøve, om den nu også
virkede begge vej.

Det ville jo være ret politisk afslørende, hvis den ikke gjorde.

Anders Peter Johnsen

Fra : G.B.

Dato : 14-06-04 00:06

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVETHISwebspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Netop derfor kunne det jo være interessant at afprøve, om den nu også
> virkede begge vej.
> Det ville jo være ret politisk afslørende, hvis den ikke gjorde.

Det har vi da set tusindvis af gange. Men det betyder ikke en prut, for så
bliver "racisme"-begrebet bare hevet frem fra mølposen - endnu en gang
ensrettet som strøm gennem en diode.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Mette

Dato : 12-06-04 11:25

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tove Fergo tror åbenbart, at hun er den eneste der kan kan fortolke de
> "rigtige" budskab"... Suk. og atter suk.

Vi har alle ret til at tro, hvad vi vil. Men en præst er ansat til at
forkynde en bestemt tro. Den der står i Bibelen. Og intetsteds står der i
bibelen, at det kan diskuteres om Gud findes eller ej. Faktisk står der, at
man frelses ved troen. Hvis Grosbøll ikke kan stå inde for det, må han finde
sig et andet arbejde.

Fra : NoTrabajo

Dato : 13-06-04 09:12

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man frelses ved troen. Hvis Grosbøll ikke kan stå inde for det, må han finde

Arbejde er noget opreklameret lort. Han kunne jo også begynde at nyde livet ved
at blive arbejdsløs.
--
NoTrabajo

Fra : G.B.

Dato : 14-06-04 00:07

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Arbejde er noget opreklameret lort. Han kunne jo også begynde at nyde
> livet ved at blive arbejdsløs.

Jamen så bliver han jo nødt til at flytte fra den fine præstegård i
Taarbæk...

Fra : Mark Langdahl

Dato : 12-06-04 15:07

"Johnny Andersen" <netsat_99@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> Tove Fergo tror åbenbart, at hun er den eneste der kan kan fortolke de
> "rigtige" budskab"... Suk. og atter suk.

Undskyld jeg taler så lige ud af posen, men det der er altså en gang
forvrøvlet sludder. For det første er folkekirken en kirke og ikke en
fortælleklub for folk med hang til eventyr. At du er medlem er din sag, men
det gør ikke, at du skal have indflydelse på forkyndelsen. Her er der et
klart defineret grundlag for folkekirken, nemlig Bibelen og de lutherske
bekendelsesskrifter. Disse står hævet over menighedsråd, biskopper,
kirkeminister og en hvilken som helst anden autoritet. Vi kan kalde det for
folkekirkens grundlov. At sige, at du skal kunne udøve din religion inden
for folkekirken på grund af grundloven er direkte forkert. Det, som der blev
åbnet for i grundloven var netop, at man kunne melde sig ud af folkekirken,
hvis man havde en anden tro end den, der bliver prædiket i folkekirken. Det
gælder medlemmer, men det gælder da i langt højere grad for ansatte. Så kort
sagt, vil du udøve den religion, som Torben Grosbøll står for, så er der
intet til hinder for det, men det er altså ikke inden for folkekirken, det
hører hjemme.

Hvad Tove Fergo angår, så er jeg for så vidt enig i, at hun skal blande sig
langt uden om sådan en sag, og jeg har endnu heller ikke set det bevist, at
hun har blandet sig... Men vi kan da sikkert hurtigt blive enige om, at hun
er lidt af en fadæse på posten...

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 15:32

> [...]
at
> hun har blandet sig... Men vi kan da sikkert hurtigt blive enige om, at

Hun og hendes mand er knalddygtige til at gavne Danmark, lissom Krarup og
Langballe

Hun og gemalen har hindret en masse tvangsfjernelser af børn

Hun er skabs-missionsk og lidt gerningsretfærdig ligesom næsten alle jyske
kristne, så hun er fin på posten

Grosbøll ryger fordi han fra prædikestolen har kritiseret DF - det har han
fortjent.

De fleste præster er Margrete Auken typer som elsker muslimer. Godt med lidt
modvægt, endda på ministerposten

Systemet kan ikke leve uden kirken som propagandaagent for socialisme -
derfor er der ikke håb om at adskille kirke og stat, desværre.

Grosbøll har næsten Nietzsche-agtig sund kristendom, men nu er han blevet
del af valgkamp og socialdemokratisk kulturkristendom skal mobbes - andet
tæller ikke p.t.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 12-06-04 18:18

> [...]
> del af valgkamp og socialdemokratisk kulturkristendom skal mobbes - andet

OK, så blev rekorden i sludder vist lige overgået... For det første er det
ikke kirkens opgave at modarbejde islam. Kirken kæmper for den kristne tro,
men i den sammenhæng er der langt større fjender for kirken end islam. For
det første fordi islam er særdeles synlig, og dermed ikke kan påvirke i det
skjulte, og dels fordi islam ikke modarbejder folkekirken indefra, hvilket
Grosbøll ganske tydeligt gjorde.

Du skriver, at Grosbøll har fortjent at blive fyret for at kritisere DF, men
for det første har du jo netop kaldt fyringen en fejl. Kan du bestemme dig?
For det andet er der jo kommet en pressemeddelelse fra Lise Lotte Rebel, der
ganske tydeligt klarlægger, hvorfor Grosbøll blev sat fra bestillingen: Han
har arbejdet imod kirkens bekendelser, som er kirkens vigtigste grundlag. Og
det giver mening at gøre.

Og til sidst om kirkeministeren, så er jeg ikke sikker på, at jeg teologisk
er så langt fra hende, men det forhindrer mig ikke i at synes, at hun har
gjort det usædvanlig dårligt som kirkeminister. Hun har to gange allerede,
og tredje gang, hvis hun havde en finger med i suspenderingen af Grosbøll,
blandet sig i kirkens indre anliggender, og det skal en kirkeminister ganske
enkelt holde sig fra. Hun har ikke kunnet skelne mellem at være
kirkeminister og at være præst, og kan hun ikke det, bør hun holde sig til
at være præst. En ministerpost er ikke et sted at proklamere teologiske
holdninger og arbejde for dem. Det er magtmisbrug... Dertil kommer hendes
godkendelse af Jesper Langballes hjælpepræst på trods af udgiftsstop for
ALLE andre kirker... Vennetjenester af den slags er magtmisbrug af en ret så
slem karakter. Så nej, det har intet med hendes teologiske eller for den
sags skyld politiske ståsted, der gør, at jeg mener, at hun skal fjernes fra
posten, men ganske enkelt hendes embedsførelse

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-04 19:21

"Mark Langdahl" <kajqrd@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
>

> OK, så blev rekorden i sludder vist lige overgået... For det første er det
> ikke kirkens opgave at modarbejde islam.

Er der ikke et eller andet sted i den kristne trosbekendelse, hvor der står
noget i retningen af;
"Jeg forsager DJÆVELEN og alt dens væsen".
Det er sgu´da at modarbejde islam.
Det er da nutidens djævelskab.

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-06-04 19:27

"Jimmy" <exlex@bingosoft.org> wrote in message
> [...]
står
> noget i retningen af;
> "Jeg forsager DJÆVELEN og alt dens væsen".

Jeg tror du forveksler med Pontopidans katekismus.

HM

Fra : Jimmy

Dato : 12-06-04 19:30

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Jimmy" <exlex@bingosoft.org> wrote in message

> det

> står
> >
> Jeg tror du forveksler med Pontopidans katekismus.

Nej, jeg har ikke kat.

/J

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-06-04 22:28

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg har ikke kat.
>
> /J

Av tonder velger man det minste; ingen aktivering av killerfilteret ;-(

HM

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 19:35

> [...]
>
> OK, så blev rekorden i sludder vist lige overgået... For det første er det
> ikke kirkens opgave at modarbejde islam. Kirken kæmper for den kristne

Præsters arbejdsopgave er bl.a. at bekæmpe vranglære og sikre
kristendommen - og muslimer vil totaludrydde kristendom

> [...]
det
> skjulte, og dels fordi islam ikke modarbejder folkekirken indefra, hvilket

Grosbøll er totalt synlig og hans ligegyldige prædikener griber ikke om sig

> Du skriver, at Grosbøll har fortjent at blive fyret for at kritisere DF,
men
> for det første har du jo netop kaldt fyringen en fejl. Kan du bestemme
dig?

Jeg mener at fyring er snævertsyn, intolerance og skadelig for alt andet end
V-valgkamp
MEN
jeg har ingen sympatier for Grosbøll, og en mand der pletter dansk
præstestands ære ved at misbruge prædikestolen - hvor der ikke kan svares af
den angrebne - til at tilsvine et politisk parti, er klart en
socialdemokratisk lakaj, og er alene af den grund end af de mindst
sympatiske præster.
Men sympati har intet at gøre med fyring.

> [...]
Han
> har arbejdet imod kirkens bekendelser, som er kirkens vigtigste grundlag.

Men han har ikke arbejdet imod kirken mere end andre præster.

> [...]

fra
> posten, men ganske enkelt hendes embedsførelse

Fra hendes intelligente provokation imod den ny salmebog på dag 1 til nu,
har hun adlydt Fogh's instrukser og næppe overtrådt ministeriets
arbejdsbeskrivelse.
Jura-finesser kan du og jeg ikke vurdere.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 12-06-04 21:04

> tro,
>
> Præsters arbejdsopgave er bl.a. at bekæmpe vranglære og sikre
> kristendommen - og muslimer vil totaludrydde kristendom

Præsters opgave er primært indadtil i folkekirken... At man så som præst
også godt kan tillade sig at blande sig i samfundsdebatten er en anden sag,
og selv om jeg er meget uenig med Krarup og Langballe, så synes jeg
alligevel, at de gør det rigtige ved at tage del i samfundsdebatten. Så kan
man altid angribe deres utroligt svage argumenter Så nej, som præst har
du ingen opgave i forhold til islam, da det næppe er muslimer, der sidder på
bænkene, men som person i samfundet har du ret til at kæmpe for den sag, du
måtte finde rigtig...

For
> det
>
> Grosbøll er totalt synlig og hans ligegyldige prædikener griber ikke om
sig

Problemet er vel nærmest, at Grosbøll ikke er selve sygdommen, men blot et
symptom på den, nemlig at en præstestilling er blevet et job som ethvert
andet, og derfor er der alt for mange præster i dag, der bare er præst,
fordi de nu fik lyst og ikke fordi de reelt har et kald til det... Og på den
måde ender det med, at der er så mange, der prædiker ligegyldigt i
folkekirken, at Grosbøll knapt skiller sig ud. Men det, at der er flere, der
forbryder sig mod bekendelserne gør ikke, at han skal have lov til at blive,
når han gør det.

> [...]
> socialdemokratisk lakaj, og er alene af den grund end af de mindst
> sympatiske præster.
> Men sympati har intet at gøre med fyring.

Du skrev, og nu citerer jeg: "Grosbøll ryger fordi han fra prædikestolen har
kritiseret DF - det har han fortjent." Han har altså fortjent at ryge, hvis
det ikke er det samme som at sige, at han har fortjent en fyreseddel, hvad
er så???

> der
> Han
> Og
>
> Men han har ikke arbejdet imod kirken mere end andre præster.

Det er rigtigt, men han har gjort det meget åbenlyst. Man skal kende et
problem, før man kan gøre noget ved det... Men jeg kunne da godt tænke mig
at der blev kørt en lignende sag mod Keld Holm. Problemet er blot, at det er
biskoppen, der skal indstille til suspendering, og han sidder ligesom selv
på den post...

> [...]
> har hun adlydt Fogh's instrukser og næppe overtrådt ministeriets
> arbejdsbeskrivelse.
> Jura-finesser kan du og jeg ikke vurdere.

Jeg er ikke sikker på, at det er jura, nok nærmere præcedens på området og
god skik. Kort forklaret, så er baggrunden for, at ministeren ikke skal
blande sig i kirkens indre anliggender, at kirkeministeren er valgt på
baggrund af sine politiske kvaliteter, og hun har derfor ingen som helst
kirkelig legitimitet ud over hvad du og jeg har. Derfor bør hun holde sig
til de ting, hun har som sit område. Det drejer sig for eksempel om
ansættelsesstoppet, som hun åbenbart bryder, når det er vennerne, det kommer
til gavn, og administration af præstelønninger, som hun så lige gør noget
ved, når det er hendes mand, det hjælper...

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Bo Warming

Dato : 12-06-04 21:51

> [...]
hvis
> det ikke er det samme som at sige, at han har fortjent en fyreseddel, hvad

Alle præster har fortjent at blive fyret. Branchen bør totalprivatiseres -
lad alle se om de kan få en frimenighed til at give lidt præsteløn.

Det vil kun en håndfuld kunne klare, men at være præst er så sjovt og nemt,
at det ikke burde lønnes.

Nogle få gode menigheder, drevet af idealisme, vi styrke kristendommen.
Kierkegaard sir det. Amerikanske erfaringer siger det.

" Om kirken:Baptister, adventister, katolikker og muhammedanere klarer
sig fortræffeligt. Hvis religionen betyder noget for os, hvorfor skulle vi
så ikke kunne leje kirkerne af staten og selv lønne vore præster? Glistrup

" Når folkekirken og dermed kirkeskatten er udskilt af den offentlige
administration, kan de kristne købe kirkerne på fordelagtige vilkår Stat og
kirke skal adskilles. Men de kristne skal dog have en mulighed for at
overtage kirkerne, idet de kan købe dem af staten på fordelagtige vilkår,
når folkekirken og dermed kirkeskatten er udskilt af den offentlige
administration. Kirkerne tilhører ikke de kristne menigheder, men staten -
og de kristne skal købe kirkerne, hvis de vil have lov til at bruge dem,
efter at der er sket en adskillelse af stat og kirke. Glistrup

IMIDLERTIL ER SKADELIGHEDEN AF NUVÆRENDE KIRKE IKKE VÆRRE END SKADELIGHEDEN
AF KULTURSTØTTE TIL DE ANDRE ÅNDELIGE HOBBYER END RELIGION: film, teater,
bøger, kunst og sport.

Fordi præsteflertallet er mere Islam-forkæmpere end Kristendoms-forkæmpere,
bør man sige: "Start med at udlicitere kirkerne".

Men al kulturstøtte gør skade - dog ikke så meget som stats-støtten til
erobrings-ideologien Islam.

Fra : G.B.

Dato : 12-06-04 22:00

"Mark Langdahl" <kajqrd@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> synes jeg alligevel, at de gør det rigtige ved at tage del i
> samfundsdebatten. Så kan man altid angribe deres utroligt svage

Svage argumenter? Du aner da vist ikke hvad du skriver om?

> [...]
> prædikestolen har kritiseret DF - det har han fortjent." Han har altså
> fortjent at ryge, hvis det ikke er det samme som at sige, at han har

Det har ikke noget med kritik af DF at gøre - gudfader bevares. Man har
bare ikke noget at gøre som præst i Folkekirken, hvis man forkaster
dennes grundlag. Så må man danne en frikirkelig menighed eller slå sig
ned som psykoterapeut. Er det så vanskeligt at forstå?

> [...]
> tænke mig at der blev kørt en lignende sag mod Keld Holm. Problemet er
> blot, at det er biskoppen, der skal indstille til suspendering, og han

KJeld Holm. Jada, enig. Den mand burde være islamistisk imam i stedet for
kristen biskop.

FUT til dk.politik.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 13-06-04 09:47

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> wrote in message
> "Mark Langdahl" <kajqrd@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> Svage argumenter? Du aner da vist ikke hvad du skriver om?

Næ, sikkert ikke. Nå, men jeg tror, jeg cutter diskussionen om Krarup og
Langballe her, da det er rimelig uden for diskussionens emne...

> [...]
> dennes grundlag. Så må man danne en frikirkelig menighed eller slå sig
> ned som psykoterapeut. Er det så vanskeligt at forstå?

Jeg er helt enig, men det var Bo vist ikke, efter som det var hans
argument... Men det ser ud til, at han selv har lidt svært ved at finde ud
af det.

> KJeld Holm. Jada, enig. Den mand burde være islamistisk imam i stedet for
> kristen biskop.

Det er nu mere nogle udtalelser om Jesus, der er omtrent lige så meget i
strid med bekendelserne, som Grosbølls, der gør det. Men hvad, hovedsagen
er, at han ikke burde være biskop i den danske folkekirke...

> FUT til dk.politik.

Lad være med det. Det her er en diskussion om kirken mere end om politik, så
lad os da holde den, hvor den er on topic.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Kim2000

Dato : 11-06-04 23:53

> For engang skyld er jeg ening med dig Bo. Der skal være plads til all i
> folkekirken....

Hvis man ikke tror på Jesus genopstandelse, helligånden eller Gud som
skaberen, så er det svært at se begrundelse så er for at være præst. Hvad er
det han forkynder? Det er da i hvert fald ikke kristendom.

> [...]
> ikke, at Fogh-Rasmussen ikke fyrer hende. Hum mener åbenbart, at HENDES
> holding/udlægning af kristendommen er den eneste rigtige....suk...

Jeg synes også det er chokerede at hun ikke fristillede Grossbøl for et år
siden. Kirkeministeret er en torn i øjet på de fleste præster og biskopper,
men formentlig mindst ligeså meget fordi hun rent faktisk ved hvad hun
snakker om. Og det er da vist første gang i de sidste tyve år, at en
kirkeminister rent faktisk har haft en holdning.

> - mon hun virkeligt tror, at nogen Dansker tror på, at verden blev skab af
> gud på 7 dage...

Jeg kender faktisk adskillige der tror dette, jeg hælder mere til at Gud
startede processen og naturligvis vidste at mennesket ville opnå erkendelse
af hans eksistens når menneskeheden var klar til dette. Uanset er det hævet
over enhver tvivl at Jesus var Guds søn og dennes genopstandelse kan man
heller ikke drage i tvivl.

mvh
Kim

Fra : Martin Kristensen

Dato : 11-06-04 22:41

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Den prædiken der nu fælder ham, slutter med ord om at "gudsriget
lykkes, når
> ting lykkes imellem os".

Hvis en præst vil omfortrtolke biblen, og endda arrogant hævder, at "man
da ikke KAN tro på Gud eller et liv efter døden", kan han så ikke danne
en frikirke for folk med den opfattelse, i stedet for at ville være præst
i folkekirken.

Jeg ville i hvert fald synes det var rimeligt mærkeligt at sidde til en
begravelse, hvor der stod en præst og prædikede med den slags
opfattelser.

Men omvendt skal det selvfølgelig også være tilladt at være i tvivl, og
gøre sig alle de overvejelser man vil. Så jeg er lidt i tvivl om den her
sag. For jeg går meget ind for, at folk må mene hvad de vil, og have lov
til at sige det.

Men når man ligefrem siger, at man ikke KAN tro på Gud, så synes jeg ikke
man skal være folkekirkepræst.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Søren

Dato : 12-06-04 09:20

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Man har smidt Steen Ribers ud for at tro på uvæsentlige genfødsels-nuancer
> [...]
Min mening er at vi bør være disse 2 personer taknemmelige, der trænger
virkelig til en tilbundsgående debat om folkekirken, som de fleste jo kun er
medlem af, fordi det er man jo nu engang, uden at tage stilling til hverken
det ene eller andet.
Mærkeligt at der ikke var plads til Steen Ribers, han tror jo på et liv
efter døden som tusondvis af andre danskere.

Søren

---

Fra : JoVe

Dato : 12-06-04 13:55

Kopi af læserbrev sendt til Kr. Dagblad, det har en relevans i denne tråd:

**********************************

Varedeklaration

I ethvert sogn ud over vort land, læses trosbekendelsen i folkekirken: "Vi
tror på Gud Fader den almægtige, himlens og jordens skaber...", og det lyder
vel også i Tårbæk?!

Går man ned hos sin lokale købmand og køber en vare er der en deklaration
trykt på varen. Svarer varens indhold ikke til deklarationen, så vanker der!
Det kunne da bare mangle andet! Eller tænk bare hvis pakken med pibetobak
ikke indeholdt det deklarerede, mon så ikke nogen ville klage?

Helt anderledes hvis man går hen i visse kirker, evt Tårbæk. Her har præsten
i længere tid underholdt med noget han slet ikke selv tror på. Og så forstår
han ikke at der naturligvis vanker?

I kirken vil man gerne beskæftige sig med livets "store" spørgsmål. Skal
præsteforeningen mon nu få held til at omgøre fyringen på rent
petitesseagtige spørgsmål om procedurer?! Stakkels folkekirke!

Venlig hilsen
Jørgen Vestergaard

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-06-04 23:03

Goddag Carl

Den Sun, 13 Jun 2004 23:58:33 +0200 skrev Carl Alex Friis Nielsen om Re:
Ordfnidder stopper Grosbøll :

CAFN> Ordet muhamedaner ER jo det danske ord for en islam tilhænger.

Det er vist ligeledes en af de korrekte betegnelser for "muslim". Altså
en synonym: følger af Muhammed.

Udtrykket har, desværre, fået en negativ klang pga. Glistrups pladder,
men den er korrekt.

CAFN> At tilhængerne så mener det bør hed muslim som minder mere om den
CAFN> arabiske betegnelse ændrer intet ved det faktum.

Nej, begge udtryk er korrekt: Muhammedaner eller muslim. Lige så vel som
"fremmedarbejder" og "indvandrer" dækker over det samme.

Dog benyttes udtrykket "muhameddan" mest pejorativt, hvorfor jeg vil
mene at "muslim" er en mere neutral udtryk.

CAFN> At ordet muhamedaner skulle være krænkende er ren fiktion og
CAFN> udelukkende et udtryk for arabisk kulturimperialisme og manglende
CAFN> respekt for danskernes modersmål.

Nej. Det skyldes blot at man får den dårlige vane af at værdilade visse
ord negativt eller positivt og "muhamedaner" er efterhånden kun blevet
brugt negativ og pejorativt.

Derfor, selv om "muhamedaner" og "muslim" dækker over et og samme ting,
vil den første forstås negativt og nedladende og det andet opfattes
neutralt.

Så rent sprogligt, jo: begge udtryk er gode nok. I det absolutte så vil
man vide at det, at man bruger udtrykket "muhamedaner", så er den
negativtladet.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Cyril Malka

Dato : 14-06-04 12:57

Goddag Henrik

Den Mon, 14 Jun 2004 07:57:55 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re:
Ordfnidder stopper Grosbøll :

HV> Meget. Det fjerner i hvert fald en del af sandhedsværdien fra ens
HV> budskab at man benytter et værdiladet ord til at beskrive sin sag...

Ja. Det burde ikke blive nødvendigt