GSX600F 1. gear...
Fra : Ronni Jensen - GSX60~

Dato : 11-06-04 20:18

Hejsa..

Jeg har en Suzuki GSX600F '95, som kører smukt derudaf. Dog er der lige 1
ting som "nager" mig, det er når man holder i frigear og sætter den i 1.
Der er ikke problemer eller mislyde ved andre gearskift - heller ikke fra
2. til 1., det er udelukkende fra frigear.

Det giver sådan en *KLONK* lyd - er det normalt på sådan en fætter?

Mvh
Ronni

Fra : Armand

Dato : 11-06-04 21:10

Ronni Jensen - GSX600F <jackass@fail.dk> skrev i en
> [...]
> 2. til 1., det er udelukkende fra frigear.
>
> Det giver sådan en *KLONK* lyd - er det normalt på sådan en fætter?

Det er efterhånden en tiltagende forekomst iblandt moderne motorcykler, og
især ved koldstart!
Bliver det helt ulideligt, kan decideret mc-olie (Shell's har fået roser i
dén retning her på gruppen) mildne larmen, ligesom at du ved at skifte
olie-mærke ved hvert olieskifte vil kunne være heldig at falde over en olie
der "virker bedre"!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-06-04 21:44

> Det er efterhånden en tiltagende forekomst iblandt moderne
> motorcykler, og især ved koldstart!
> Bliver det helt ulideligt, kan decideret mc-olie (Shell's har fået
> roser i dén retning her på gruppen) mildne larmen,

Jeg troede at det var Shell Helix bil-olien der oprindeligt var omtalt
mht. den støjdæmpende virkning..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-06-04 07:41

> Jeg troede at det var Shell Helix bil-olien der oprindeligt var omtalt
> mht. den støjdæmpende virkning..

Hvis jeg holder med 3000 rpm (p.g.a. choker) og smider den i 1. gear laver
den et stort klonk.
Jeg gør således for at modvirke lyden: Hvis jeg ruller tomgangen ned under
2500rpm, tager kolingen, gasser den let op (til 4500 - 5000rpm) for at løsne
pladernes greb i hinanden, holder koblingen inde til omdrejningerne er helt
nede igen (3-5 sek), og smider den i 1. gear. Bruger jeg den metode siger
det ikke en lyd. Øhh, jo et klik. Jeg bruger Delo 10W50 fuldsyntetisk olie.
Den korte version er at man skal prøve sig frem.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Armand

Dato : 12-06-04 10:56

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> Jeg troede at det var Shell Helix bil-olien der oprindeligt var omtalt
> mht. den støjdæmpende virkning..

Mnjaeh :-/
Jeg lægger ikke hovedet på blokken.

Hvem gider surfe Google igennem for rette svar - Og i samme omgang får det
lagt ind på FAQ'en :-/
Anyone??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 08:28

Ronni Jensen - GSX600F skrev i meddelelsen ...
>Hejsa..

>Det giver sådan en *KLONK* lyd - er det normalt på sådan en fætter?

Mobil syntS løser det problem. Har kørt 7000 Km. med den olietype på en
Honda VTR 1000F.

Dog bør man nok være forsigtig med en API SL olie på mc'er med
"fejldimensioneret" kobling. Hvis man efter et oliskift oplever glidende
kobling, så bør man enten reparere sin kobling, eller alternativt skifte til
en "ringere" olie.

Steen Gruby havde også erfaring med en olie som løste slige problemer, jeg
kan ikke huske hvilken ?

mvh
Orla

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 12-06-04 11:47

"Ronni Jensen - GSX600F" <jackass@fail.dk> wrote in

> [...]
> heller ikke fra 2. til 1., det er udelukkende fra frigear.
>
> Det giver sådan en *KLONK* lyd - er det normalt på sådan en fætter?

Min 96'er gør det samme og en kammerats '98-motor ligeså. Jeg synes nu
slet ikke det er slemt.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen
Suzuki GSX 600 F

Fra : Ninja Rider

Dato : 12-06-04 10:11

Hejsa

Ronni Jensen - GSX600F wrote:
> [...]
> 2. til 1., det er udelukkende fra frigear.
> Det giver sådan en *KLONK* lyd - er det normalt på sådan en fætter?

Det er hvist en meget generel lyd på mc'er. Jeg har endnu ikke oplevet
nogle der ikke har sagt det. Nogle self. mere end andre.
Men det kan skyldes at din kobling ikke slipper helt, og derfor ligesom
sætter "stort" træk på fra starten. Evt kombineret med en tyk olie...
Prøvv at tjecke om din kæde evt er for slap, da det også vil forstærke
lyden.

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : Klynder

Dato : 12-06-04 17:06

"Ronni Jensen - GSX600F" <jackass@fail.dk> wrote in message
> [...]
> 2. til 1., det er udelukkende fra frigear.
>
> Det giver sådan en *KLONK* lyd - er det normalt på sådan en fætter?

På Yamaha'en undgås lyden ved lige at køre den op til 1500-2000
omdrejninger, og skifte der... så klikker den bare ned :)

--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N