Moms eller ej -
Fra : _pkc_

Dato : 11-06-04 20:26

Jeg driver en webside hvor der er en række ydelser hvor jeg afregner moms.
Det fortsætter jeg med.

Jeg er nu ved at oprette en mindre ydelse hvor jeg gerne vil undgå at
afregne moms.

Hvad skal jeg kalde ydelsen ?

Et abonnement (er der moms på abonnementer ?)
Kontingent (er der moms på abonnementer ?)
????

Hvor ser hvad der "ikke" er momspligtigt ?

pkc

Fra : ole holte

Dato : 11-06-04 20:43

"_pkc_" <news@scanboat.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det fortsætter jeg med.
>
> Jeg er nu ved at oprette en mindre ydelse hvor jeg gerne vil undgå at

Der er ikke moms på ryg+fodmassage (lægehenvisning)
Der er moms på forlystelsesmassage (sex)

> Et abonnement (er der moms på abonnementer ?)
JA

> Kontingent (er der moms på abonnementer ?)
Foreningskontingenter NEJ
En momsregistret virksomhed kan ikke have en ydelse benævnt kontingent

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137721&ov_id=200366

Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-06-04 21:28

> JA

NEJ

Mit svar er lige så rigtigt som dit svar idet det varierer, om der er moms
på abonnenemt og om der er moms af hele beløbet.

Eks. 1 - Abonnement på Jyllands Posten. Der er ikke moms på
Eks. 2 - Abonnement på bogklub. Der indgår moms
Eks. 3 - Falck abonnement - Der indgår moms, men momsbeløbet udgør oftest
ikke 20% af det samlede fakturabeløb

Fra : ole holte

Dato : 11-06-04 21:37

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse

> [...]
> Eks. 2 - Abonnement på bogklub. Der indgår moms
> Eks. 3 - Falck abonnement - Der indgår moms, men momsbeløbet udgør oftest

Ad eks. 3 der er ikke moms på patienttransportdelen hvorimod der er moms på autohjælp !

Fra : Michael Sørensen

Dato : 11-06-04 21:51

"ole holte" <ole@holte.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <webmaster_m-s@stofanet.DANMARK.> skrev i en meddelelse

> Ad eks. 3 der er ikke moms på patienttransportdelen hvorimod der er moms
på autohjælp !

Korrekt. Det var blot for at illustrere, at abonnementer er tvetydige

Fra : _pkc_

Dato : 11-06-04 22:24

Skal jeg forstå det således at det ikke er muligt at finde en
"betalingstype" hvor der ikke skal svares moms af - bortset fra ryg og
fodmassage der er læge henvist.

pkc

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 22:39

"_pkc_" <news@scanboat.com> wrote in message
> Skal jeg forstå det således at det ikke er muligt at finde en
> "betalingstype" hvor der ikke skal svares moms af - bortset fra ryg og
> fodmassage der er læge henvist.

Ja, momsfritagelse er noget produktspecifikt og det er generelt ikke
mange varer / ydelser, der er fritaget. Om så prisen på det du vil sælge
er 1 kr, så skal der stadig moms på.

hilsen
Uffe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 11-06-04 22:45

"_pkc_" skrev:

> Skal jeg forstå det således at det ikke er muligt at finde en
> "betalingstype" hvor der ikke skal svares moms af - bortset fra ryg og
> fodmassage der er læge henvist.

Kig i momsloven § 13.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Ralph

Dato : 11-06-04 22:54

> [...]
> Hvad skal jeg kalde ydelsen ?
> Et abonnement (er der moms på abonnementer ?)
> Kontingent (er der moms på abonnementer ?)

Ikke et svar, men jeg er sikkert lidt i samme situation som du:

Jeg sælger et avlsdatabaseprogram til landbruget, dette har jeg bestemt skal
virke eet år, og inden det år er gået sender jeg en opdatering som mine
kunder betaler kr. XX for PLUS moms.

Dette har igennem årene heddet meget forskelligt, abonnement,
serviceabonnement, licens, opdateringskontrakt og årsafgift (det var IKKE
smart, der var en masse opkald "hvad er nu det for noget skal vi til at
betale AFGIFT?" og jeg har ALTID betalt moms af beløbet - husk at
kunderne (hvis de er momsregistrede) får tilsvarende beløb retur.

--
venligst
Ralph

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 14-06-04 11:27

_pkc_ wrote:

> [...]
> Kontingent (er der moms på abonnementer ?)
> ????
>
> Hvor ser hvad der "ikke" er momspligtigt ?

Mig bekendt er der ikke moms på fx. gebyrer. Så hvis det er muligt kan du
kalde det et gebyr.

--
MVH
Kenneth Pihl

Fra : Michael Sørensen

Dato : 14-06-04 15:56

"Kenneth Pihl" <ad-fjernes-min@side-fjernes-1.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er der ikke moms på fx. gebyrer. Så hvis det er muligt kan du
> kalde det et gebyr.

Jeg ved ikke helt, om det er mig eller jer, der har misforstået noget.

Men hvis i mener, at det er navnet, der afgør, om der skal moms på eller ej,
så er det ikke korrekt. Det er selve ydelsen - det man betaler for.

Du kan ikke kalde en liter mælk for et gebyr og så købe / sælge uden moms.

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 14-06-04 19:24

> [...]
>
> Du kan ikke kalde en liter mælk for et gebyr og så købe / sælge uden moms.

det har du helt ret i. Det er også derfor jeg skriver HVIS det er muligt...

--
MVH
Kenneth Pihl

Fra : Mercuria

Dato : 14-06-04 23:31

Det er ikke navnet på ydelsen, men arten, der afgør dens momsstatus.
Ud fra, hvad du har skrevet, vil du næppe kunne undgå at pålægge moms.

Kun i specielle tilfælde, fx hvor en næringsdrivende, der sælger
naturmedicin, også udfører noget helbredsbehandling, der supervises af en
rigtig læge, kan denne behandling udføres momsfrit.

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : D.Hansen

Dato : 15-06-04 21:58

§ 13 i momsloven. Hvis arbejdet ikke falder ind under nogle af disse
ydelser/arbejdsområder er der ikke noget at gøre. Medmindre du opretter et
nyt firma, som du ikke lader momsregistrere (være opmærksom på
omsætningskravet.)

D.Hansen