Grafikkort der ikke løber varm
Fra : Christian Simonsen

Dato : 11-06-04 17:26

Hej gruppe.

Jeg har samlet en PC til en 14-årig dreng:

Kabinet - Raidmax Scorpio 868
PSU - Huntkey LW-6300HP 300W fra Zitech
Bundkort - Asrock K7S8XE+
Cpu - AMD 2.500+ Barton
RAM - 512 Mb Corsair Value PC3200
Grafikkort - Albatron FX5700 256 Mb
Hertil diskettedrev, hd samt cdr og dvd-rom.

Mit problem er, at jeg tror grafikkortet løber varm efter spil i 1-2 timer.
Den afbryder i hvert fald billedet jvf. mit indlæg i dk.edb.hardware af
07.06.2004.

Der er køler bag i kabinettet og i siden af kabinettet.

Hvad skal jeg vælge, hvis den ikke skal løbe varm. Blot for at belyse køling
i kabinettet: Hvis jeg hæver CPU'en fra 2.500+ til 3.200+ stiger temp ved
100% belastning i SiSandra kun fra ca. 35C til ca. 40C.

Den skal primært spille. Jeg har ca. 1.000 kr. til grafikkortet. Jeg
overvejer et lowbudget FX5200 for at dæmpe varmen.

På forhånd tak.

Christian Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 20:11

"Christian Simonsen" <christian@simonsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>Mit problem er, at jeg tror grafikkortet løber varm efter spil i 1-2 timer.

Er der blæser på dette grafikkort??
Er det OC (overclocket)?

> Der er køler bag i kabinettet og i siden af kabinettet.

Med den bagerst blæser, der mener du blæseren som sidder øverst (ved
PSU). -> er den sat til at suge luft ud af kabinettet? Det skal den nemlig
helst, så den varme luft der er i kabinettet kan komme ud.

> Hvad skal jeg vælge, hvis den ikke skal løbe varm. Blot for at belyse
køling
> i kabinettet: Hvis jeg hæver CPU'en fra 2.500+ til 3.200+ stiger

Hæve?? Mener du Overclocker din CPU fra 2500 til 3200? Hvis, så lyder det
til din luft strømning i kabinettet er ok.

> Den skal primært spille. Jeg har ca. 1.000 kr. til grafikkortet. Jeg
> overvejer et lowbudget FX5200 for at dæmpe varmen.

Hvis det er til spil som du skriver, så skal du ikke gå derned i kort. Det
sucks big time det kort.. Nej, behold kortet du har.
Hvis du ikke har det, så sørg for god udsugning øverst i kabinettet. Gerne 2
blæser som suger ud. Nederst, gerne 2 blæser som puster luft ind. Det giver
en god luft gennemstrømning.
Evt placere en 80x80mm blæser lige ud for grafikkortet, kan hjælpe en hel
del.

/Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 12-06-04 15:59

> [...]
> en god luft gennemstrømning.
> Evt placere en 80x80mm blæser lige ud for grafikkortet, kan hjælpe en hel

Eller skifte køleren på kortet ud med en der er mere effektiv, f.eks. en
Zalman ZM 80C-HP plus blæseren; det er meget billigere end at købe et nyt
kort, det kan med garanti holde kortet nede i temperatur og du mister ikke
den ydelse, som der er i forskel på et 5700 og et 5200!

Brian