Produktions-styring i erhvervslivet?
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-06-04 15:12

Hej NG.

Som led i min uddannelse til (maskin)-ingeniør har jeg taget nogle
produktionsfag og kunne godt tænke mig en fri debat om hvor stort
behovet bl.a. er for den slags viden i erhvervslivet.

Det jeg har lært grundlæggende omkring er:

- Brug af simuleringsprogram (ProModel 2001) - "forudsige fremtiden"
- Brug af Axapta (tidligere vistnok Damgaard, nu vistnok Microsoft)

Bruger i ovenstående software? Hvorfor/hvorfor ikke?

Derudover er jeg blevet indført i flg. disponeringsmetoder/begreber: Mod
behov/Lot for lot, ABC-analyser, statisk/dynamisk,
deterministisk/stokastisk aftræk, s-t(nul)/q-B-styring af lagre, Fixed
Period Requirement (fast periodelængde), Fixed Order Quantity (Fast
ordrestørrelse), Part Period Balancing, Least Unit Cost,
varenedbrydning/disponering, leadtime, OPT (Optimized Production
Technology - på dansk: "målstyret produktion", TOC (Theory Of
Constraints), MRP (Material Requirements Planning/Manufacturing Resource
Planning), JIT (Just-In-Time) og KANBAN.

Er det noget som kan bruges til noget eller er det bare "smarte" ord
(jeg ved godt at man kan lave en masse økonomi-beregninger, hvis man vil)?

Jeg har ikke selv erfaring som indkøbs-/produktionsansvarlig, men disse
folk må vel også holde til i denne gruppe så jeg kunne især godt tænke
mig bl.a. at høre fra nogen som til dagligt bruger/arbejder med disse
ting eller blot kender til det...

mvh.
Martin Jørgensen