Kørsel
Fra : The Mann

Dato : 11-06-04 10:15

Hejsa NG

Hvordan skal et kørselsregnskab se ud ? for kørsel i privat bil i et
enkeltmands firma

er det nok med TIL - FRA = KM feks. ( Århus - København = 280 km)

eller skal det være med Kmtæller (300000 - 300280 = 280 ) for hver dag

THE MANN

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-06-04 10:37

"The Mann" <perhamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> er det nok med TIL - FRA = KM feks. ( Århus - København = 280 km)
>
> eller skal det være med Kmtæller (300000 - 300280 = 280 ) for hver dag

Hvis du vil undgå problemer, aflæser du Km-tælleren hver dag (fører
kørebog).

Skattevæsnet har tidligere krævet at jeg skulle førte daglig kørebog, med
angivelse af fordeling af privat- og erhvervs-kørsel.
Jeg argumenterede for at det var helt hen i vejret at skulle føre daglig
kørebog når jeg kun kører erhvervsmæssigt i min private bil 1-2 gange pr.
mdr. Desuden kunne jeg ikke se hvorfor de skulle have information om min
private kørsel, når jeg afholdt alle udgifter privat og der ikke var noget
der skulle fordeles. De accepterede den argumentation, men det er ikke
sikkert den går i dit tilfælde, hvor det ser ud til at blive mange Km.

Fra : The Mann

Dato : 11-06-04 11:06

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skulle fordeles. De accepterede den argumentation, men det er ikke
> sikkert den går i dit tilfælde, hvor det ser ud til at blive mange Km.

Tak for hurtig besvarelse
de 280 km er nu kun et eksempel, daglig bliver det ca 40 km,men er det en
kmpris vi snakker om??

The mann

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 11:35

The Mann wrote:
> Tak for hurtig besvarelse
> de 280 km er nu kun et eksempel, daglig bliver det ca 40 km,men er
> det en kmpris vi snakker om??

Hvis det er dagligt og til det samme sted hver dag, så vil T&S nok opfatte
det som kørsel til/fra arbejde og så er du underlagt de almindelige regler
om befordringsfradrag.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 22:12

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det som kørsel til/fra arbejde og så er du underlagt de almindelige regler

Derfor er det så smart at have administrationdskontor eller drive
virksomheden fra bopælen (firmaet kan evt. være registreret og tilmeldt på
den adresse). Derfor sker al udkørsel til firmaets andre adresser, som
f.eks. en som salgskontor, og måske en anden som produktion og lager.

Der er således ikke kørsel mellem hjem og arbejdsplads. Jeg måtte i
hvertfald ikke køre bil fra privaten over entreen til kontoret.. Jeg har
i øvrigt aldrig haft problemer med den ordning. Der bliver omhyggeligt ført
kørebog med slut km-tæller - start km-tæller = x km fra -- til, og er det en
"høkertur" (d.v.s. en tur med flere stop under vejs - rute med kundebesøg
f.eks.).

Men skatteligningen i de forskellige kommuner falder jo fortrinsvis over
kørselsregnskaber, da deres horisont sjællent strækker længere end til, at
der må være masser af penge at hente på den front, så entydige
"anbefalinger" kan ikke gives. Mange skatteligninger har endten ikke selv
tilstrækkeligt kendskab til lovginingen eller bøjer den til ugunst for
skatteyderen - blot med beløb store nok til, at det ikke kan "betale" sig at
klage over ligningen. Så kan de jo også oppebære deres præstationstillæg.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-06-04 11:52

"The Mann" <perhamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for hurtig besvarelse
> de 280 km er nu kun et eksempel, daglig bliver det ca 40 km,men er det en
> kmpris vi snakker om??

Taksterne for skattefri kørselsgodtgørelse er i 2004:

kørsel til og med 20.000 km årligt: 2,98 kr. pr. km
kørsel udover 20.000 km årligt: 1,62 kr. pr. km

Bemærk Uffe´s kommentar om kørsel til/fra arbejde.
Disse takster gælder kun når du kører for virksomheden i din private bil.
Det er ikke tilfældet når du kører til/fra arbejde.

Fra : The Mann

Dato : 11-06-04 12:04

> [...]
> Disse takster gælder kun når du kører for virksomheden i din private bil.
> Det er ikke tilfældet når du kører til/fra arbejde.

I mit eksempel
det er et enkeltmands firma
bor i Aabenraa (samme som firma add) kører ud til forskellige byggepladser
hvor jeg har lieset min expertice ud (arbejdskraft) og kører hjem igen
og hvordan ser det ud hvis jeg køber en firmabil ??og firmaet betaler
bil/brændstof/forsikring/vægtafgift,og kun bruger den til firmakørsel!

TM

Fra : Ralph

Dato : 11-06-04 16:51

> I mit eksempel
> det er et enkeltmands firma
> bor i Aabenraa (samme som firma add) kører ud til forskellige byggepladser
> hvor jeg har lieset min expertice ud (arbejdskraft) og kører hjem igen

JEG kørte rundt som klaverstemmer - i privatbil, og hver kunde fik en
regning, i forbindelse med selvangivelse skrev jeg på hvor langt jeg havde
kørt ifm hver eneste regning, det godtog de (selvom jeg i firmaregi havde
kørt over 70.000 km på eet år).

> og hvordan ser det ud hvis jeg køber en firmabil ??og firmaet betaler
> bil/brændstof/forsikring/vægtafgift,og kun bruger den til firmakørsel!

Jeg har lige gjort nøjagtigt det samme da jeg er mistænkt for at køre privat
i firmabil - glæder mig til at se om de godtager det denne gang også.

--
venligst
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 11-06-04 19:53

> "The Mann" <perhamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> kørt ifm hver eneste regning, det godtog de (selvom jeg i firmaregi havde
> kørt over 70.000 km på eet år).

UPS, fingeren landede lidt for højt - det var kun 40.000 km.

--
venligst
Ralph

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-06-04 14:27

> [...]
> kørt ifm hver eneste regning, det godtog de (selvom jeg i firmaregi havde

Min argumentation gik netop på at fakturaerne til mine kunder burde være
dokumentation nok. Alligevel fastholder skattevæsnet at der skal føres et
udførligt, dagligt kørselsregnskab, med aflæsning af kilometertæller morgen
og aften. Jeg slap kun fordi det ikke drejede sig om særlig mange Km
erhvervsmæssigt (og så truede jeg med at indgive klage over afgørelsen, hvis
fakturaerne ikke blev godkendt som dokumentation).

Fra : Mercuria

Dato : 14-06-04 23:06

If You are small - Think Big!
Har man et enkeltmandsfirma, er det med at få det til at blive til noget, så
man hurtigst kan forlade fradragsordninger, der virker lønmodtager-agtige.
Fx kilometerregnskab. Den slags inviterer til skattekontrol, også pga
firmaets størrelse.

Når firmaet begynder at ligne noget, skal alle bilag vedrørende bil(erne)
indgå i firmaregnskabet, altså brændstof, service, forsikring, vægtafgift,
Falck m.v.
Gulpladebilers drift skal der tages 100% momsfradrag på, - også selv om de
anvendes blandet.
Husk, at biler, som man har krævet bilkøbsmomsen retur på, ikke må anvendes
privat!

I årsregnskabet indtægtsføres så (uden momsvirkning) en passende
privatkørselsandel for de biler, der har måttet bruges privat. Ofte 50% på
personbiler, anderledes på varebiler.

For de fleste folk er det ikke realistisk at føre kørebog. Den udholdenhed
har kun ganske få.

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : Kenneth K

Dato : 15-06-04 17:22

Husk lige 60 dages reglen............Ved statens takster

---