Nem FTP server på Mac'en når et par
Fra : No1

Dato : 11-06-04 00:11

Når jeg sidder i et netværk med nogle andre bærbare (både PC og Mac)
ville det være rart at kunne give andre min IP adresse og lade dem up-
og downloade et par filer. Jeg kan godt dele hele min harddisk, når jeg
enabler "FTP sharing" i System Preferences, men så skal jeg indtaste mit
root password.

Jeg vil gerne have en mere begrænset konto hvor folk kan lægge og hente
et par filer, men ikke har adgang til hele min harddisk og ikke kræver
root-password.

Hvordan gøres det nemmest i OSX?

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 07:22

No1 wrote:

> [...]
>
> Jeg vil gerne have en mere begrænset konto hvor folk kan lægge og hente
> et par filer, men ikke har adgang til hele min harddisk og ikke kræver

Er det ikke kun for at enable ftp adgang du giver root adgang, det vil
undre mig meget om klienter kunne andet end at hente et par filer, så
apple da ihvertfald et problem.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : No1

Dato : 12-06-04 10:36

> Er det ikke kun for at enable ftp adgang du giver root adgang, det vil
> undre mig meget om klienter kunne andet end at hente et par filer, så
> apple da ihvertfald et problem.

Jeg indtaster mit root password på klienternes computer for at få FTP
adgang til min egen. Dermed har klienten adgang til hele hit home-dir.

Det som jeg gerne vil have, er en mulighed for - med et andet password -
at give klienterne en mere begrænset adgang, hvor de kun har adgang til
fx en enkelt bestemt mappe.

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-06-04 23:17

No1 wrote:

> [...]
> password - at give klienterne en mere begrænset adgang, hvor de kun
> har adgang til fx en enkelt bestemt mappe.

Du skal begrænse adgangen med en chroot fil, så vidt jeg kan huske. Andre
herinde kender garanteret mere til sagen, men det er ret nemt.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Christian Bech

Dato : 15-06-04 09:11

David Blangstrup <fornavn@efternavn.org> wrote:

> --
> David Blangstrup
> Illustreret Tidende
> http://blangstrup.org

Den fortabte søn... Hvad skylder vi æren - havde du ikke andre venner

--
Christian

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-06-04 10:03

Christian Bech wrote:

> Den fortabte søn... Hvad skylder vi æren - havde du ikke andre venner

Jeg skulle bare lige kigge.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Christian Bech

Dato : 15-06-04 21:42

> Jeg skulle bare lige kigge.

Vil du købe en iMac 233? Eller nyder du stadig den kompatible verden?

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-06-04 07:17

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> [...]
>
> Det som jeg gerne vil have, er en mulighed for - med et andet password -
> at give klienterne en mere begrænset adgang, hvor de kun har adgang til

Hvorfor ikke bruge iChat ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : mofo

Dato : 11-06-04 20:05

> Er det ikke kun for at enable ftp adgang du giver root adgang, det vil
> undre mig meget om klienter kunne andet end at hente et par filer, så
> apple da ihvertfald et problem.

yup, det har de!

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-06-04 21:02

No1 wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne have en mere begrænset konto hvor folk kan lægge og hente
> et par filer, men ikke har adgang til hele min harddisk og ikke kræver

Det er noget værre skrammel Apple har fået lavet mht. ftp adgang på OS X
klienten. På OS X server virker det som det skal, men af en eller anden
besynderlig grund har de ikke ment at det var relevant at lave
ordentligt til hjemmebrugerne.

Løsningen har for mit vedkommende været at installere dette fine
program: http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/faq.html

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Peter B

Dato : 24-06-04 14:23

Franz Berliner wrote:

> [...]
> ordentligt til hjemmebrugerne.
>
> Løsningen har for mit vedkommende været at installere dette fine

Når man enabler FTP sharing i System preferences på Mac OS X
er det så ikke muligt at kontrolere hvilke brugere der må logge ind via
ftp og hvilke der ikke må ?

Jeg mener dette ligger i Darwin, det er jo Unix.
I /etc mappen ligger der sikkert en eller flere af disse filer:

ftpchroot List of normal users who should be chroot(2) ed.
ftpd.conf Configure file conversions and other settings.
ftpusers List of unwelcome/restricted users.
ftpwelcome Welcome notice before login.
motd Welcome notice after login.
nologin If it exists, displayed and access is refused.

Prøv at åbne en terminal og skriv: man ftpd eller man ftpd.conf
Her kan du læse om hvilke filer du skal ændre i for kontrolerer bruger
adgang m.m

-tryk på q for at komme ud af man filen igen

Jeg skulle mene det var et forsøg værd -:)

VH
peter