|
| Min mc "hopper" efter dækskift Fra : Frederik |
Dato : 10-06-04 23:52 |
|
Min Kawasaki fik nye dæk på i fredags, og siden da har den "hoppet".
Ikke lige meget ved alle hastigheder, mest ved ca 60km/t. Der er tale om
Bridgestone BT45. Jeg afmonterede selv hjulene, så jeg kunne spare
arbejdslønne til afmontering og påmontering. Så her er selvfølgelig den
første fejlkilde, selvom jeg mener at have monteret det hele korrekt. Er
der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
med dækkene at gøre?
Mvh, Frederik
MC newbie
Kawasaki ER-5
| |
K (11-06-2004)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 11-06-04 00:00 |
|
"Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> skrev i en meddelelse
>Er der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
> der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
> med dækkene at gøre?
Har prøvet det, der var fejlen en dårlig fabrikation, der var et blødt punkt
på dækket ( karkassen ), jeg reklamerede det og fik nyt dæk og det hjalp !
K
| |
Gert Bo thorgersen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 11-06-04 01:04 |
|
"Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> wrote in message
news:40c8e5b7$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> Min Kawasaki fik nye dæk på i fredags, og siden da har den "hoppet".
> Ikke lige meget ved alle hastigheder, mest ved ca 60km/t. Der er tale om
> Bridgestone BT45. Jeg afmonterede selv hjulene, så jeg kunne spare
> arbejdslønne til afmontering og påmontering. Så her er selvfølgelig den
> første fejlkilde, selvom jeg mener at have monteret det hele korrekt. Er
> der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
> der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
> med dækkene at gøre?
>
> Mvh, Frederik
>
> MC newbie
> Kawasaki ER-5
>
Som K skriver kan det være fejl i dækket, og hvis det ikke er dette kan det
være manglende/glemt afbalancering af dækket.
Et hjul kan jo hoppe hvis det ikke er rundt/konstant radius eller hvis der
er ubalance (sikkert også efter nogen hvis man kørte med dækket den forkert
omdrejningsregning, altså modpilen på dækket).
Afbalanceringen er jo bestemt af prikken på dækket det skal være cirka ud
for ventilen for derved at kombinere lettest og tungeste dele af dæk og hjul
af udligne nogen uligevægt. Derefter skal hjulet jo afbalanceres via
påklistrede eller påklemte vægtklodser. Oplevede en gang at se en ejer af et
motorcykelværksted ikke at være klar over det med afbalanceringens
betydning, og derfor ikke gjorde da nu dæk blev monteret på hans motorcykel,
hvorefter den mistede 20 km i topfart indtil der skete afbalancering af
baghjulet.
Afbalanceringen sker jo ved at lade hjulet kunne dreje frit rundt = meget
let rundt, og da montere vægte på indtil hjulet med hånden kan drejes 1/4
omdrejning og efter tagende hånden af det stadig vil blive i denne stilling.
Mvh. Gert Thorgersen
| |
Soren Lindholt (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 11-06-04 09:21 |
|
"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:caau1t$cnd$1@news.loxinfo.co.th...
> Afbalanceringen er jo bestemt af prikken på dækket det skal være cirka ud
> for ventilen for derved at kombinere lettest og tungeste dele af dæk og
hjul
> af udligne nogen uligevægt.
????? Jeg kender prikkens betydning, men det var en sjov lang sætning.
Derefter skal hjulet jo afbalanceres via
> påklistrede eller påklemte vægtklodser. Oplevede en gang at se en ejer af
et
> motorcykelværksted ikke at være klar over det med afbalanceringens
> betydning, og derfor ikke gjorde da nu dæk blev monteret på hans
motorcykel,
> hvorefter den mistede 20 km i topfart indtil der skete afbalancering af
> baghjulet.
>
> Afbalanceringen sker jo ved at lade hjulet kunne dreje frit rundt = meget
> let rundt, og da montere vægte på indtil hjulet med hånden kan drejes 1/4
> omdrejning og efter tagende hånden af det stadig vil blive i denne
stilling.
Jeg kan godt se hvordan man tager hånden af, men hvordan sætter man den på
igen )
Der findes også maskiner med lamper og displays der kan udregne den optimale
placering af balancekldsen, og som kan udligne evt. uligheder i fælgens
"breddeakse" eller hvad det nu måtte hedde. Men håndmetoden med
tyngdekraften som makker er sikkert også rigelig god til dagligt brug.
mvh Søren
| |
Armand (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-06-04 21:59 |
|
Soren Lindholt <lindholt@NOJUNKperson.dk> skrev i en
news:40c96b82$0$789$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
> news:caau1t$cnd$1@news.loxinfo.co.th...
>
> > Afbalanceringen er jo bestemt af prikken på dækket det skal være cirka
ud
> > for ventilen for derved at kombinere lettest og tungeste dele af dæk og
> > hjul af udligne nogen uligevægt.
>
> ????? Jeg kender prikkens betydning, men det var en sjov lang sætning.
Aprospos - Et lille fif til dem der selv skifter og afbalancerer:
Det lønner sig at "rulle" den nøgne fælg og derved konstantere hvor fælgens
letteste punkt befinder sig (det behøver ikke nødvendigvis at være ved
ventilhullet!) og lave sig en let genkendelig markering indvendig eller
udvendig lige dér, således at man mere effektivt kan udnytte "prikken" (der
indikerer dækkets tungeste punkt)
> > Afbalanceringen sker jo ved at lade hjulet kunne dreje frit rundt =
> > meget let rundt, og da montere vægte på indtil hjulet med hånden kan
drejes
> > 1/4 omdrejning og efter hånden .......
> Der findes også maskiner med lamper og displays der kan udregne den
> optimale placering af balancekldsen, og som kan udligne evt. uligheder i
fælgens
> "breddeakse" eller hvad det nu måtte hedde. Men håndmetoden med
> tyngdekraften som makker er sikkert også rigelig god til dagligt brug.
Det smarteste jeg har set til dato var en sag der kunne rotere hjulet mens
monteret på motorcyklen og derunder detektere uligevægt og markere det med
et
strobolys - Et par kridtstreger på dæksiden gjorde det let at placere dækket
i den stilling hvor stroboen havde lyst og efterfølgende hænge vægt på
--
Armand.
| |
Flemming Nyboe (14-06-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 14-06-04 00:22 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cad676$2vb2$1@news.cybercity.dk...
>
> Aprospos - Et lille fif til dem der selv skifter og afbalancerer:
> Det lønner sig at "rulle" den nøgne fælg og derved konstantere hvor
fælgens
> letteste punkt befinder sig (det behøver ikke nødvendigvis at være ved
> ventilhullet!) og lave sig en let genkendelig markering indvendig eller
> udvendig lige dér, således at man mere effektivt kan udnytte "prikken"
(der
> indikerer dækkets tungeste punkt)
På Pirelli indikerer prikken det letteste punkt.
Consult your manufacturer...
--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe
| |
Armand (14-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-06-04 22:00 |
|
Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:40cce19e$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:cad676$2vb2$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Aprospos - Et lille fif til dem der selv skifter og afbalancerer:
> > Det lønner sig at "rulle" den nøgne fælg og derved konstantere hvor
> > fælgens letteste punkt befinder sig (det behøver ikke nødvendigvis at
> > være ved ventilhullet!) og lave sig en let genkendelig markering
> > indvendig eller udvendig lige dér, således at man mere effektivt kan
> > udnytte "prikken" (der indikerer dækkets tungeste punkt)
>
> På Pirelli indikerer prikken det letteste punkt.
> Consult your manufacturer...
OK!
Men vi er enige om at mærket skal sidde ud for ventilen, ikke sandt!?
Eftersom at man derved så regner ventilen for tungere end det udborede
aluminium, vil det være ved fælgens (incl. ventil) tungeste punkt at man kan
lave sit personlige mærke!
--
Armand.
| |
Flemming Nyboe (14-06-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 14-06-04 23:20 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cal3rt$1oq9$6@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> news:40cce19e$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:cad676$2vb2$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Aprospos - Et lille fif til dem der selv skifter og afbalancerer:
> > > Det lønner sig at "rulle" den nøgne fælg og derved konstantere hvor
> > > fælgens letteste punkt befinder sig (det behøver ikke nødvendigvis at
> > > være ved ventilhullet!) og lave sig en let genkendelig markering
> > > indvendig eller udvendig lige dér, således at man mere effektivt kan
> > > udnytte "prikken" (der indikerer dækkets tungeste punkt)
> >
> > På Pirelli indikerer prikken det letteste punkt.
> > Consult your manufacturer...
>
> OK!
> Men vi er enige om at mærket skal sidde ud for ventilen, ikke sandt!?
Jo.
> Eftersom at man derved så regner ventilen for tungere end det udborede
> aluminium, vil det være ved fælgens (incl. ventil) tungeste
> punkt at man kan lave sit personlige mærke!
Helt enig. Du skrev bare at prikken indikerede _dækkets_ tungeste punkt.
--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe
| |
Armand (15-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-06-04 18:21 |
|
Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:40ce246f$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:cal3rt$1oq9$6@news.cybercity.dk...
>
> > Eftersom at man derved så regner ventilen for tungere end det
> > udborede aluminium, vil det være ved fælgens (incl. ventil) tungeste
> > punkt at man kan lave sit personlige mærke!
>
> Helt enig. Du skrev bare at prikken indikerede _dækkets_ tungeste
> punkt.
Og i det ovenstående tilretter jeg så mit afvejnings-trick, efter de af dig
oplysne fact's!
--
Armand.
| |
Flemming Nyboe (16-06-2004)
| Kommentar Fra : Flemming Nyboe |
Dato : 16-06-04 07:27 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:cancv7$pvb$3@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> news:40ce246f$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:cal3rt$1oq9$6@news.cybercity.dk...
> >
> > > Eftersom at man derved så regner ventilen for tungere end det
> > > udborede aluminium, vil det være ved fælgens (incl. ventil) tungeste
> > > punkt at man kan lave sit personlige mærke!
> >
> > Helt enig. Du skrev bare at prikken indikerede _dækkets_ tungeste
> > punkt.
>
> Og i det ovenstående tilretter jeg så mit afvejnings-trick, efter de af
dig
> oplysne fact's!
Ja, det ser rigtigt ud.
Jeg fattede det ikke lige i første omgang.
--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 11-06-04 08:55 |
|
> Er det mig der har lavet noget forkert
> eller har det noget med dækkene at gøre?
Hej Frederik
Enten er dine hjul dårlæigt afbalanceret, eller også er et af dækkene skæve.
Klag til forhandleren nu!
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39
| |
Soren Lindholt (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 11-06-04 09:17 |
|
"Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> wrote in message
news:40c8e5b7$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> Min Kawasaki fik nye dæk på i fredags, og siden da har den "hoppet".
> Ikke lige meget ved alle hastigheder, mest ved ca 60km/t. Der er tale om
> Bridgestone BT45. Jeg afmonterede selv hjulene, så jeg kunne spare
> arbejdslønne til afmontering og påmontering. Så her er selvfølgelig den
> første fejlkilde, selvom jeg mener at have monteret det hele korrekt. Er
> der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
> der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
> med dækkene at gøre?
Uden at kaste smuds på de øvrige indlæg er den mest sandsynlige årsag at
dækket ikke er poppet helt ud i fælgkanten, kig det evt. efter hele vejen
rundt på begge sider, og reklamer med det samme. Det er en hændelig fejl,
bør selvfølgelig ikke ske, men sådan er det jo...
Det kan muligvis ordnes ved at pumpe op til 50-60 stykker, men lad hellere
fagmanden om at fikse det.
Forudsat at du har monteret baghjulet korrekt og lige i svingeren.
I øvrigt kender jeg ( og flere andre her) en der en gang glemte et dækjern
inde i dækket... det giver vist også en hoppende kørsel
Søren
| |
Frederik (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Frederik |
Dato : 11-06-04 12:34 |
|
Soren Lindholt wrote:
> "Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> wrote in message
> news:40c8e5b7$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Min Kawasaki fik nye dæk på i fredags, og siden da har den "hoppet".
>>Ikke lige meget ved alle hastigheder, mest ved ca 60km/t. Der er tale om
>>Bridgestone BT45. Jeg afmonterede selv hjulene, så jeg kunne spare
>>arbejdslønne til afmontering og påmontering. Så her er selvfølgelig den
>>første fejlkilde, selvom jeg mener at have monteret det hele korrekt. Er
>>der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
>>der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
>>med dækkene at gøre?
>
>
> Uden at kaste smuds på de øvrige indlæg er den mest sandsynlige årsag at
> dækket ikke er poppet helt ud i fælgkanten, kig det evt. efter hele vejen
> rundt på begge sider, og reklamer med det samme. Det er en hændelig fejl,
> bør selvfølgelig ikke ske, men sådan er det jo...
> Det kan muligvis ordnes ved at pumpe op til 50-60 stykker, men lad hellere
> fagmanden om at fikse det.
>
> Forudsat at du har monteret baghjulet korrekt og lige i svingeren.
>
> I øvrigt kender jeg ( og flere andre her) en der en gang glemte et dækjern
> inde i dækket... det giver vist også en hoppende kørsel
>
> Søren
>
>
Tak for hjælpen allesammen, jeg er glad for at I ikke mener at det
nødvendigvis er min skyld. Jeg tror jeg vil aflægge Aagesen et besøg på
mandag.
-Til Bager: Tak for andefalingen af dækkene, bortset fra den hoppende
bevægelse tror jeg er det er nogle gode dæk
Mvh, Frederik
MC newbie
Kawasaki ER-5
| |
Preben Riis Sørensen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 11-06-04 20:38 |
|
"Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> skrev > Tak for hjælpen allesammen, jeg
er glad for at I ikke mener at det
> nødvendigvis er min skyld. Jeg tror jeg vil aflægge Aagesen et besøg på
> mandag.
Hvis du selv har monteret, kan du starte med at kigge efter om slangen
ligger rigtigt: altså af igen og åbne. Ved den lejlighed
efterser/renser/smører(med sæbe ell. dækfedt) du fælgkanterne/dækkanten og
pumper dobbelt tryk i kortvarigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-06-04 22:01 |
|
Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
news:40ca09fe$0$287$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> skrev > Tak for hjælpen allesammen, jeg
> er glad for at I ikke mener at det
> > nødvendigvis er min skyld. Jeg tror jeg vil aflægge Aagesen et besøg på
> > mandag.
>
> Hvis du selv har monteret, kan du starte med at kigge efter om slangen
> ligger rigtigt
*Ahem*!
Med undtagelse af enkelte egerfælg-bestykkede modeller, findes der næppe
nogen moderne motorcykel (og derunder hører ER-5!) over den mindre
mellemklasse, som ikke er beregnet til brug af slangeløse dæk
En tydelig indikation af at det monterede dæk er slangeløst er at ventilen
er en sort gummi-sag der sidder proppet i fælgens dertil forekommende hul,
hvor en given slange har en ventil af metal med gevind på hele længden!
--
Armand
| |
Per P. (13-06-2004)
| Kommentar Fra : Per P. |
Dato : 13-06-04 20:41 |
|
"Soren Lindholt" <lindholt@NOJUNKperson.dk> skrev i en meddelelse
news:40c96a7f$0$789$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
>
> "Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> wrote in message
> news:40c8e5b7$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> > Min Kawasaki fik nye dæk på i fredags, og siden da har den "hoppet".
> > Ikke lige meget ved alle hastigheder, mest ved ca 60km/t. Der er tale om
> > Bridgestone BT45. Jeg afmonterede selv hjulene, så jeg kunne spare
> > arbejdslønne til afmontering og påmontering. Så her er selvfølgelig den
> > første fejlkilde, selvom jeg mener at have monteret det hele korrekt. Er
> > der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
> > der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
> > med dækkene at gøre?
>
> Uden at kaste smuds på de øvrige indlæg er den mest sandsynlige årsag at
> dækket ikke er poppet helt ud i fælgkanten, kig det evt. efter hele vejen
> rundt på begge sider, og reklamer med det samme. Det er en hændelig fejl,
> bør selvfølgelig ikke ske, men sådan er det jo...
> Det kan muligvis ordnes ved at pumpe op til 50-60 stykker, men lad hellere
> fagmanden om at fikse det.
>
> Forudsat at du har monteret baghjulet korrekt og lige i svingeren.
>
> I øvrigt kender jeg ( og flere andre her) en der en gang glemte et dækjern
> inde i dækket... det giver vist også en hoppende kørsel
Ja det er nemlig helt Rittig
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat: Har du noget plastisk metal? Jeg har slidt hul på motoren......
| |
Kenneth Mortensen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Kenneth Mortensen |
Dato : 11-06-04 13:00 |
|
"Frederik" <tk20b1@nospam.tkol.dk> skrev i en meddelelse
news:40c8e5b7$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> Min Kawasaki fik nye dæk på i fredags, og siden da har den "hoppet".
> Ikke lige meget ved alle hastigheder, mest ved ca 60km/t. Der er tale om
> Bridgestone BT45. Jeg afmonterede selv hjulene, så jeg kunne spare
> arbejdslønne til afmontering og påmontering. Så her er selvfølgelig den
> første fejlkilde, selvom jeg mener at have monteret det hele korrekt. Er
> der nogen der enten selv har prøvet noget ligende eller ved hvad det er
> der er galt? Er det mig der har lavet noget forkert eller har det noget
> med dækkene at gøre?
>
> Mvh, Frederik
>
> MC newbie
> Kawasaki ER-5
Som "gammel dæk-abe" vil jeg sige at der realistisk set nok er to
muligheder:
1. Dækket er ikke "poppet" helt ud til dækkanten. Hvis du ikke har brugt
"glidecreme" (dækfedt eller sæbevand) og ikke har hørt en tydelig
"pop-ud-lyd" da du lukkede luft ind første gang, så er det her årsagen. Prøv
at lukke al luft ud igen, tryk dækkanterne ind midt på fælgen og smør
fælg-/dækkant. Luk bare 60 psi i dækket for at få det på plads.
2. Manglende afbalancering. Her skal fagmand til.
Der er ikke ret mange fejl i dæk, så det er nok sidste mulighed.
mvh
Kenneth
| |
|
|