/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Erfaringer i rep. af delamineret dæk søges
Fra : Frank Mikkelsen


Dato : 10-06-04 19:52

Hej gruppe
Er der nogen der har prøvet reparation af delamineret dæk på en ældre
glasfiber båd (Ballad 1976). det knirker noget og giver lidt efter når man
går over fordækket.
Jeg husker noget om en artikel i et gammelt bådnyt men kan ikke finde
nummeret.

Gode råd, erfaringer, links mm modtages med stor tak

På forhånd tak

Frank
S/Y Fylla



 
 
Peter (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 10-06-04 23:20


"Frank Mikkelsen" skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> Er der nogen der har prøvet reparation af delamineret dæk på en ældre
> glasfiber båd (Ballad 1976). det knirker noget og giver lidt efter når man
> går over fordækket.
> Jeg husker noget om en artikel i et gammelt bådnyt men kan ikke finde
> nummeret.

Jeg gætter på, at du tænker på - hmmmm -en metode hvor man borer en række
små huller og derefter fylder epoxy i med en injektionssprøjte. Jeg har
ladet mig fortælle at det virker - især ved delaminering af mindre områder.
Det er dog en absolut forudsætning at materialet er tørt.
Hvis det er fugtigt, er polyurethan et bedre middel (hærder v.hj.a. fugt).
Jeg tænker på den lim der skummer op, - sælges bl.a. under navnet "Balkotan"
i bådudstyrsforretninger.
Begge dele er noget usundt stads at arbejde med. - læs brugsanvisningen.

Den "rigtige" metode er naturligvis at "åbne dækket" - erstatte det dårlige
distancemateriale - og så glasse op igen.. (Svært at få pænt - skridmønster
o.s.v.).

Er der ikke en Ballade-klub der kender problemet?

Mange hilsener / Peter



Claus Tersgov (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-06-04 23:34



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hvis det er fugtigt, er polyurethan et bedre middel (hærder v.hj.a.
> fugt). Jeg tænker på den lim der skummer op, - sælges bl.a. under
> navnet "Balkotan" i bådudstyrsforretninger.
> Begge dele er noget usundt stads at arbejde med. - læs
> brugsanvisningen.

Er der tale om en større/alvorlig delaminering, så er det ikke så
smart at bruge en lim som Balcotan. Den skummer kraftigt op, og så
delaminerer dækket endnu mere. PU lim skal altid sættes i rimeligt
hårdt pres/modspænd.

Man burde da kunne sige til sig selv, at hvis dækket er blødt og
delamineret, så er det ikke en god ide at injektere ekspanderende lim!

Det buler!

Der er kun den hårde vej tilbage, og det er også det eneste rigtige,
hvis man er interesseret i at finde årsagen til, at dækket
delaminerer.

Det er set før på Ballader, men mest i Jokeren.

Claus


Peter (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-06-04 00:04

Hej Frank
Jeg forstod dit spørgsmål sådan, at du gerne vil lave en nødreparation og så
bruge
sæsonen på at sejle.
MEN
For god ordens skyld, skal jeg gerne præcisere, at det naturligvis
- også ved løsningen med PU-lim - kun virker (godt) ved mindre områder
samt
at der naturligvis - også ved løsningen med PU-lim - skal bores en række
huller
som lader den expanderende lim slippe ud - (så du undgår buler).

Men det er jo nok kun Epoxy-Claus der ikke helt forstod det.

God fornøjelse / Peter



Claus Tersgov (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-06-04 11:54



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Hej Frank
> Jeg forstod dit spørgsmål sådan, at du gerne vil lave en
> nødreparation og så bruge
> sæsonen på at sejle.
> MEN
> For god ordens skyld, skal jeg gerne præcisere, at det naturligvis
> - også ved løsningen med PU-lim - kun virker (godt) ved mindre
områder
> samt
> at der naturligvis - også ved løsningen med PU-lim - skal bores en
> række huller
> som lader den expanderende lim slippe ud - (så du undgår buler).
>
> Men det er jo nok kun Epoxy-Claus der ikke helt forstod det.

Er det ikke nemmere, at du måske lagde lidt mere energi og præcision i
dine svar, så du slipper for at dementere over for alle dem, der trods
alt ikke er tankelæsere?

Claus


Peter (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 11-06-04 23:09


Epoxy-Claus skrev i en meddelelse

> Er det ikke nemmere, at du måske lagde lidt mere energi og præcision i
> dine svar, så du slipper for at dementere over for alle dem, der trods
> alt ikke er tankelæsere?
>
> Claus


Du kan da ikke - med rimelighed - forlange, at svar i gruppen skal udformes,
så også du forstår dem.

/ Peter



Claus Tersgov (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-06-04 00:05



Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

> Du kan da ikke - med rimelighed - forlange, at svar i gruppen skal
> udformes, så også du forstår dem.


Det er virkeligt ærgeligt, at du ikke forsømmer een eneste lejlighed
til at flame løs, i stedet for at være bare en lille smule saglig i
dine indlæg..

Claus


Claus Tersgov (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 10-06-04 23:57



Uheldigvis faldt Frank Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Er der nogen der har prøvet reparation af delamineret dæk på en
ældre
> glasfiber båd (Ballad 1976). det knirker noget og giver lidt efter
> når man går over fordækket.
> Jeg husker noget om en artikel i et gammelt bådnyt men kan ikke
finde
> nummeret.
> Gode råd, erfaringer, links mm modtages med stor tak

Du er jo nødsaget til at finde ud af, hvor slemt det er, og om der er
kommet vand, og stadig kommer vand, i laminatet. Er det meget blødt,
så må du skærer det op. Jeg kan ikke huske, hvilket distancemateriale,
der er brugt i Balladen, men hvis det er datidens Divinycell eller
Balsa, så suger det rimeligt godt med vand, og så hjælper en
midlertidig reparation med epoxy ikke det fjerneste.

Det er ikke umuligt at skære den øverste fibertop med skridmønstret af
og evt montere det igen i epoxy. Men det er vigtigt, at du finder ud
af, om der er vand i laminatet. Det kan du bl.a gøre ved at tage
nogle boreprøver. Nogle gange kan man ligefrem høre, om der er vand i.

Er der vand i laminatet, så skal det tørre indtil det er 100% tørt og
årsagen skal følgelig findes.

Er de bløde punkter mon i nærheden af sceptrefødder, røstjern eller
andre dæksgennemføringer?

Claus


Peter (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 12-06-04 07:41


Epoxy-Claus skrev i en meddelelse >

Uheldigvis faldt Peter over tastaturet og skrev derved følgende:

>> Du kan da ikke - med rimelighed - forlange, at svar i gruppen skal
>> udformes, så også du forstår dem.


>Det er virkeligt ærgeligt, at du ikke forsømmer een eneste lejlighed
>til at flame løs, i stedet for at være bare en lille smule saglig i
>dine indlæg..

>Claus

Du er sikkert den eneste der ikke forstår, hvorfor svarene - til lige netop
dig, - har den karakter de har.

/ Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408930
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste