14 dages fortrydelse v. køb over nettet. H~
Fra : Jens

Dato : 10-06-04 19:17

Hej

Hvis man køber noget i en forretning, som man fysisk kunne have besøgt, men
blot har sendt en e-mail, hvorefter forhandleren afsender ordren, har man så
14 dages fortrydelsesret?

Eller svarer det i virkeligheden til, at man har grebet knoglen og ringet
ind?

Forbrugeraftaleloven bruger følgende vending: § 5. Er en aftale om køb af
vare eller om tjenesteydelse indgået under et møde med den erhvervsdrivende
uden for dennes faste forretningssted.

Som afgørende for de 14 dages fortrydelsesret.

Hvornår har man præcist de 14 dage? Hvornår har man ikke?

Mvh.

Jens

Fra : Jens

Dato : 10-06-04 19:27

"Jens" <asdf@dk.dk> wrote in message
> [...]

> uden for dennes faste forretningssted.
>
> Som afgørende for de 14 dages fortrydelsesret.
>
> Hvornår har man præcist de 14 dage? Hvornår har man ikke?

Endvidere falder man uden for fjernsalgsreglerne, hvis man fysisk afhenter
varen?

Mvh.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-04 19:37

Jens skrev:

>Endvidere falder man uden for fjernsalgsreglerne, hvis man fysisk afhenter
>varen?

Nej.

Bemærk i den paragraf jeg citerede, at der intet står om hvordan
varen overgives til køber. Der står kun noget om hvordan aftalen
indgås.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-04 19:29

Jens skrev:

>Hvis man køber noget i en forretning, som man fysisk kunne have besøgt, men
>blot har sendt en e-mail, hvorefter forhandleren afsender ordren, har man så
>14 dages fortrydelsesret?

Måske.

>Eller svarer det i virkeligheden til, at man har grebet knoglen og ringet
>ind?

Om du ringer, faxer, mailer, telegraferer eller sender
røgsignaler, er ét fedt.

>Forbrugeraftaleloven bruger følgende vending: § 5.

Ja, men den paragraf er ikke relevant. Du skal frem til § 10
fordi den står i afsnittet om fjernsalg:

§ 10 a   Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om
   tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller
   tjenesteydelser, når aftalen

1.   indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at
   parterne mødes, og

2.   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
   den erhvervsdrivende.

§ 10 b.   Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver
   kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
   erhvervsdrivende mødes fysisk.

>Hvornår har man præcist de 14 dage?

Hvis butikken driver fjernsalg, og du indgår aftalen uden at
mødes med sælger, så har du 14 dages fortrydelsesret.

Hvis butikken ikke driver fjernsalg, men du tigger og plager dem
indtil de accepterer at handle via mail, har du ikke
fortrydelsesret fordi det ikke er fjernhandel, jf. § 10 a stk. 2.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-04 21:28

> Måske.
>

> Hvis butikken driver fjernsalg, og du indgår aftalen uden at
> mødes med sælger, så har du 14 dages fortrydelsesret.

Vil det rent faktisk sige, at det grafikkort som jeg har bestilt på nettet,
men har valgt selv at afhente ved hjemkomst, det har jeg også 14 dages
returret på ?

> --
> Bertel

Lars B

Fra : Brian A.

Dato : 10-06-04 22:53

"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse

> Vil det rent faktisk sige, at det grafikkort som jeg har bestilt på
nettet,
> men har valgt selv at afhente ved hjemkomst, det har jeg også 14 dages
> returret på ?

Nemlig.

Fra : HKJ

Dato : 10-06-04 22:03

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote in message
> nettet,
>
> Nemlig.

Men forretninge vil nok hævde at bestillingen over nettet kun var et tilbud
og at handelen først er foretaget i butikken, hvorfor du ikke har returret.

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-04 23:02

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tilbud
> og at handelen først er foretaget i butikken, hvorfor du ikke har

Det kan jeg sagtens følge, og jeg har også modtaget en
"Bestillingsbekræftelse", hvor i de skriver at det ikke skal betragtes som
en ordrebekræftelse.

Men, nu har de så sendt mig en hel del "restordre"-mails, og hvis jeg har en
"restordre", må jeg vel også have en ordre?! :)

Lars B

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-06-04 00:09

HKJ skrev:

>Men forretninge vil nok hævde at bestillingen over nettet kun var et tilbud

Muligvis, men den holder bare ikke.

Annoncering i en netbutik med tilknyttet købemulighed svarer til
skiltning i en butik. Det binder forretningen når kunden
accepterer.

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 11-06-04 17:35

Bertel Lund Hansen wrote in

> Muligvis, men den holder bare ikke.
>
> Annoncering i en netbutik med tilknyttet købemulighed svarer til
> skiltning i en butik. Det binder forretningen når kunden
> accepterer.

De gør ellers deres bedste for ikke at falde ind under den regel. Her
er et eksempel fra en forhandler jeg netop har købt en switch hos:

| Dine informationer er modtaget:
| ---------------------------------------------------
| Denne E-mail er udskrevet automatisk, og er baseret på din egen
| indtastning via vores hjemmeside. Og denne E-mail er ikke afgørende
| for, hvornår der er indgået en aftale.

og fra deres leveringsbetingelser:

| Bestilling foregår ved at udfylde [forhandleren]'s ordreformular med
| alle relevante oplysninger. Vi vil herefter straks fremsende en
| elektronisk besked via E-mail – og siden hen en ordrebekræftelse når
| vores personale har gennemgået og accepteret ordren.

Det fremgår dog ikke helt tydeligt hvornår de så mener der er indgået
en aftale...

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.