|
| Internetkøb og 14 dages returret ? Fra : Ronni |
Dato : 10-06-04 13:20 |
|
Hejsa
Jeg købte en harddisk til en bærbar pc som pc'en desværre ikke kunne bruge,
pga pc'en var for gammel.
Harddisken er købt over internettet hos CompuMail, jeg fandt deres
telefonnummer, eller rettere firmaet bag, ringede og snakkede
med dem om hvorvidt der ville være et nedslag i prisen eftersom den jo er
pakket ud og har været sat i maskinen.
Fik svaret at de vurderede det ud fra ridser mv. produktet havde fået, og et
afslag ville ligge i omegnen af 10 - 20%, hvilket var meget normalt.
Satte den så til salg i dk.marked.privat.edb.intern i håb om at nogen måske
ville give et bud højere end 800 kr - 20%
Her blev jeg gjort opmærksom på:
Citat Bemærk, at forhandleren her ikke overholder loven om returret i forbindelse
med fjernsalg. |
Er det korrekt? Har jeg krav på at levere varen tilbage og få den fulde pris
retur, selv om varen er pakket ud, og prøvet ?
Med venlig hilsen
Ronni Feldt
| |
Søren (10-06-2004)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 10-06-04 13:23 |
|
Såfremt produktet ikke er beskadiget mere end det kan forventes af at
afprøve det.
Taget fra nettjek på www.forbrugerombudsmanden.dk
---------------------------------------------------------------------------
Krav om at varen skal returneres ubrugt, ubeskadiget o.l.
En af de væsentligste årsager til at du har fortrydelsesret, når du handler
på nettet er, at du skal have mulighed for at vurdere selve varen, inden du
beslutter dig for, om du vil købe den.
Fortrydelsesretten er kun betinget af, at du tilbageleverer varen i
væsentlig samme stand og mængde, som den var, da du fik den i hænde. Du må
derfor gerne prøve den, hvis det ikke er åbenbart, at dette forringer varens
salgsværdi.
Skader på varen, som ikke kan bebrejdes dig, afskærer dig ikke fra at
udnytte fortrydelsesretten. Du kan fortryde købet alligevel, og sælger skal
tilbagetale et eventuelt modtaget beløb, når varen returneres.
-------------------------------------------------------
"Ronni" <no.mail@no.spam> skrev i en meddelelse
news:40c8513d$0$3058$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg købte en harddisk til en bærbar pc som pc'en desværre ikke kunne
bruge,
> pga pc'en var for gammel.
>
> Harddisken er købt over internettet hos CompuMail, jeg fandt deres
> telefonnummer, eller rettere firmaet bag, ringede og snakkede
> med dem om hvorvidt der ville være et nedslag i prisen eftersom den jo er
> pakket ud og har været sat i maskinen.
> Fik svaret at de vurderede det ud fra ridser mv. produktet havde fået, og
et
> afslag ville ligge i omegnen af 10 - 20%, hvilket var meget normalt.
>
> Satte den så til salg i dk.marked.privat.edb.intern i håb om at nogen
måske
> ville give et bud højere end 800 kr - 20%
>
> Her blev jeg gjort opmærksom på:
> Citat > Bemærk, at forhandleren her ikke overholder loven om returret i
forbindelse
> med fjernsalg.
> |
>
> Er det korrekt? Har jeg krav på at levere varen tilbage og få den fulde
pris
> retur, selv om varen er pakket ud, og prøvet ?
>
>
> Med venlig hilsen
> Ronni Feldt
>
>
| |
Ronni (10-06-2004)
| Kommentar Fra : Ronni |
Dato : 10-06-04 13:39 |
|
Takker for det hurtige svar!
Jeg er dog i tvivl mht dette:
[citat: Søren]
> Fortrydelsesretten er kun betinget af, at du tilbageleverer varen i
> væsentlig samme stand og mængde, som den var, da du fik den i hænde. Du må
> derfor gerne prøve den, hvis det ikke er åbenbart, at dette forringer
varens
> salgsværdi.
[/citat]
Varen modtages jo i en forseglet antistatisk pose, som åbnes og
efterfølgende ikke kan lukkes, hvorfor varen næppe kan sælges som 100% ny.
Det er dog nødvendigt at bryde denne "forsegling" for at afprøve produktet.
Er det at betragte som varen mister salgsværdi? og de derfor kan afslå 10 -
20% af varens pris?
Med venlig hilsen
Ronni Feldt
| |
Ukendt (10-06-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-06-04 15:55 |
|
"Ronni" <no.mail@no.spam> skrev i en meddelelse
news:40c855de$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> Takker for det hurtige svar!
>
> Jeg er dog i tvivl mht dette:
> [citat: Søren]
> > Fortrydelsesretten er kun betinget af, at du tilbageleverer varen i
> > væsentlig samme stand og mængde, som den var, da du fik den i hænde. Du
må
> > derfor gerne prøve den, hvis det ikke er åbenbart, at dette forringer
> varens
> > salgsværdi.
> [/citat]
>
> Varen modtages jo i en forseglet antistatisk pose, som åbnes og
> efterfølgende ikke kan lukkes, hvorfor varen næppe kan sælges som 100% ny.
> Det er dog nødvendigt at bryde denne "forsegling" for at afprøve
produktet.
>
> Er det at betragte som varen mister salgsværdi? og de derfor kan afslå
10 -
> 20% af varens pris?
Hvis harddisken ikke er beskadiget, så kan de ikke "slå" 10-20% af prisen,
og du skal have det fulde beløb tilbage...
Du var jo nød til at bryde emballagen for at kunne teste harddisken.
> Med venlig hilsen
> Ronni Feldt
Lars B
| |
JBH (10-06-2004)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 10-06-04 18:00 |
|
"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
news:40c87576$0$3081$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> "Ronni" <no.mail@no.spam> skrev i en meddelelse
> news:40c855de$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> > Takker for det hurtige svar!
> >
> > Jeg er dog i tvivl mht dette:
> > [citat: Søren]
> > > Fortrydelsesretten er kun betinget af, at du tilbageleverer varen i
> > > væsentlig samme stand og mængde, som den var, da du fik den i hænde.
Du
> må
> > > derfor gerne prøve den, hvis det ikke er åbenbart, at dette forringer
> > varens
> > > salgsværdi.
> > [/citat]
> >
> > Varen modtages jo i en forseglet antistatisk pose, som åbnes og
> > efterfølgende ikke kan lukkes, hvorfor varen næppe kan sælges som 100%
ny.
> > Det er dog nødvendigt at bryde denne "forsegling" for at afprøve
> produktet.
> >
> > Er det at betragte som varen mister salgsværdi? og de derfor kan afslå
> 10 -
> > 20% af varens pris?
>
> Hvis harddisken ikke er beskadiget, så kan de ikke "slå" 10-20% af prisen,
> og du skal have det fulde beløb tilbage...
>
> Du var jo nød til at bryde emballagen for at kunne teste harddisken.
Og firmaet skal bruge tid/resourcer på at afprøve harddisken for fejl.
(Langtidsskader pga. ESD. kan de ikke finde... Den hænger den næste køber
på, hvis varen går i stykker efter garantien er udløbet.)
Jeg vil nødig købe "brugte" harddiske, processorer, ram moduler mv. som folk
lige har skulle "afprøve" og derefter returnere igen, når jeg har bestilt og
betalt for NYE dele som jeg har en rimelig sikkerhed for er håndteret
korrekt.
mvh
JBH
| |
Ukendt (10-06-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-06-04 21:24 |
|
"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40c89550$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
> news:40c87576$0$3081$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > "Ronni" <no.mail@no.spam> skrev i en meddelelse
> > news:40c855de$0$3047$14726298@news.sunsite.dk...
> > > Takker for det hurtige svar!
> > > Er det at betragte som varen mister salgsværdi? og de derfor kan afslå
> > 10 -
> > > 20% af varens pris?
> >
> > Hvis harddisken ikke er beskadiget, så kan de ikke "slå" 10-20% af
prisen,
> > og du skal have det fulde beløb tilbage...
> >
> > Du var jo nød til at bryde emballagen for at kunne teste harddisken.
>
> Og firmaet skal bruge tid/resourcer på at afprøve harddisken for fejl.
> (Langtidsskader pga. ESD. kan de ikke finde... Den hænger den næste køber
> på, hvis varen går i stykker efter garantien er udløbet.)
>
> Jeg vil nødig købe "brugte" harddiske, processorer, ram moduler mv. som
folk
> lige har skulle "afprøve" og derefter returnere igen, når jeg har bestilt
og
> betalt for NYE dele som jeg har en rimelig sikkerhed for er håndteret
> korrekt.
Begge dele er fuldstændig irrelevante i forbindelse med de 14 dages returret
ved fjernsalg/internet handel.
> mvh
> JBH
Lars B
| |
Per Christoffersen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 11-06-04 07:54 |
|
"Lars Jensen" <lars [snabela] zulfo [punktum] dk> skrev i en meddelelse
news:40c8c2aa$0$3073$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Begge dele er fuldstændig irrelevante i forbindelse med de 14 dages
returret
> ved fjernsalg/internet handel.
Det ville jeg nu ikke svare så kategorisk på.
Harddisken er leveret i en original antistatisk indpakning.
Varen returneres uden indpakningen (eller med en åben indpakning). Der er
således ikke længere den samme sikkerhed for varens kvalitet.
Forbrugeraftalelovens §20 siger:
....
Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå,
gælder fortrydelsesretten ikke for
1.. varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at
brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
2.. forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis
forbrugeren har brudt forseglingen.
Harddisken vil sagtens kunne falde under §20, stk. 3. Det kræver så blot, at
forretningen gør opmærksom herpå (tydeligt) inden købet.
/Per
| |
David T. Metz (11-06-2004)
| Kommentar Fra : David T. Metz |
Dato : 11-06-04 10:03 |
|
Per Christoffersen wrote:
> 1.. varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er
> åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
> Harddisken vil sagtens kunne falde under §20, stk. 3. Det kræver så
> blot, at forretningen gør opmærksom herpå (tydeligt) inden købet.
Jeg er uenig. der tales om "taget i brug", men det er der ikke tale om i det
foreliggende tilfælde. Her er tale om afprøvning. Derfor kan forretningen
gøre nok så meget opmærksom på forbehold - det er ikke i sig selv nok.
David
| |
Per Christoffersen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 11-06-04 11:41 |
|
"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:40c9755c$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Per Christoffersen wrote:
>
> > 1.. varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er
> > åbenbart, at brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og
>
> > Harddisken vil sagtens kunne falde under §20, stk. 3. Det kræver så
> > blot, at forretningen gør opmærksom herpå (tydeligt) inden købet.
>
> Jeg er uenig. der tales om "taget i brug", men det er der ikke tale om i
det
> foreliggende tilfælde. Her er tale om afprøvning. Derfor kan forretningen
> gøre nok så meget opmærksom på forbehold - det er ikke i sig selv nok.
Jeg tror ikke jeg vil være enig...
Det er Forbrugerombudsmanden, der har indført en skelnen mellem afprøvning
og ibrugtagning. Det er ikke sikkert at loven skal fortolkes som han lægger
op til.
Men vi har god tid til at finde ud af det, - jeg kom til at snippe fra den
nye Forbrugeraftalelov, der rent faktisk først træder i kraft 1/10 i år
(jeg blev også selv lidt overrasket da jeg fandt punktet. Jeg synes ikke jeg
havde set det før, og jeg har ellers pløjet igennem loven et antal gange...)
I den konkrete sag kan bestemmelsen altså ikke indgå.
/Per
| |
Bertel Lund Hansen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 11-06-04 12:20 |
|
David T. Metz skrev:
>Jeg er uenig. der tales om "taget i brug", men det er der ikke tale om i det
>foreliggende tilfælde. Her er tale om afprøvning.
Og loven er ligeglad med de begreber. Den snakker om "væsentligt
samme stand". En chip der har fået et mindre, statisk zap, har
kortere levetid end én der ikke har, men det kan stort set ikke
konstateres.
Det ligger i en gråzone fordi nogle forhandlere er helt ligeglade
med at håndtere følsomme dele med hænderne, mens andre passer på
som en smed ikke at risikere at give dem gnister. Min lokale
hardwarepusher tager f.eks. ramkredse med fingrene og putter i
tilfældige poser.
PS. De virker endnu her et par år efter ...
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jonathan Stein (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 11-06-04 18:51 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Min lokale
> hardwarepusher tager f.eks. ramkredse med fingrene og putter i
> tilfældige poser.
Find en anden pusher, hvis han ikke lægger dem i en anti-statisk
pose! Du hænger på aben, hvis modulet begynder at opføre sig sjovt efter
2 år (måske hænger du allerede på problemet efter et halvt år, da det jo
derfra er dig, der skal bevise manglen).
> PS. De virker endnu her et par år efter ...
Jeg har også hørt om folk, der vinder i Lotto...
Sandsynligheden for, at et forkert behandlet RAM-modul tilsyneladende
fungerer fejlfrit er dog nok noget større, og hvis din maskine en dag
begynder at opføre sig "underligt", er det ikke sikkert, at du lige
mistænker forkert behandlede RAM-klodser.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Jonathan Stein (10-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 10-06-04 21:56 |
|
Ronni wrote:
> Varen modtages jo i en forseglet antistatisk pose, som åbnes og
> efterfølgende ikke kan lukkes, hvorfor varen næppe kan sælges som 100% ny.
> Det er dog nødvendigt at bryde denne "forsegling" for at afprøve produktet.
>
> Er det at betragte som varen mister salgsværdi?
Ridser eller ej. Så snart den anti-statiske forsejling er brudt, vil
jeg betragte varens værdi som væsentligt forringet.
Ved handel i almindelig butik får man normalt heller ikke lov til at
pakke en harddisk ud - endsige prøve den i sin maskine.
Såfremt sælger vil kræve ubrudt forsejling, vil jeg dog tro, at det
skal fremgå tydeligt af aftalen og/eller forseglingen.
Teknisk er der ingen tvivl om, at en statisk følsom vare _kan_ være
beskadiget uden synlige spor, men juridisk er der mig bekendt ingen
afgørelser på, om der skal tages hensyn til dette ved vurdering af
returretten.
Derfor kan jeg ikke afvise, at en dommer vil give køber medhold, men
at forestille køber, at han med sikkerhed har den ret, virker meget
tvivlsomt.
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Ronni (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Ronni |
Dato : 11-06-04 11:08 |
|
Hej igen
Tak for de mange svar, selv om det er svært at konkludere noget entydigt.
Jeg forstår dog at jeg har ret til at afprøve varen og fortryde købet inden
14 dage.
Spørgsmålet er dog om der vil komme nedslag i beløbet pga. forseglingen er
brudt, og varen dermed ikke kan sælges som 100% ny. Det er der lidt
forskellige meninger om - personligt havde jeg forventet et nedslag, dog
ikke en femtedel (worst case).
Butikken skriver selv:
Jvf. Forbrugeraftaleloven kapitel 4 der omhandler køb af varer over
Internettet har du ret til at fortryde et køb op til 14 dages efter det er
foretaget hvis varen leveres tilbage i væsentlig samme stand og antal som
den er modtaget og hvis dens værdi ikke er væsentligt forringet. Ved
returnering tilbagebetales varens pris eksklusiv fragt. Du har ret til at
undersøge varen. BEMÆRK: Varer bør returneres i original salgsbar emballage
for at betingelserne for 14 dages fortrydelsesret kan imødekommes. Alt
tilbehør i form af manualer, kabler, drivere m.m. bør medfølge ved
returnering. I tilfælde af software, så skal forseglingen være intakt.
Bemærk venligst at virksomheder IKKE har 14 dages returret. Ved indsendelse
af varer fra en virksomhed, med henblik på anvendelse af returret, vil disse
blive returneret mod et håndteringsgebyr og forsendelsesomkostninger.
VIGTIG: Returret kan bortfalde ved returnering af elektroniske komponenter,
som sidder internt i PCen og har været taget i anvendelse, da de umiddelbart
ikke kan sælges som ny igen, samt kræver teknisk assistance for at
konstatere fuld funktionsdygtighed.
Ved evt. mangler forbeholder "butik" sig retten til ikke at tage varen retur
eller at aftale et nedslag i returværdien med kunden.
Jeg har altså ret til at undersøge varen, men her kræver de fleste
computerprodukter jo fysisk installation i computeren, ellers er det jo det
samme som at gå ned og se på en bil og klappe motorhjelmen lidt, man får
ikke et reelt indtryk af hvordan det virker. I hvilket omfang dækker
afprøvning/undersøgelse af en vare? Hvordan passer dette så overens med at
man har ret til at afprøve varen, fortryde og stadig få det fulde beløb
tilbage?
En anden ting: kan returretten overhovedet bortfalde ifm. fjernsalg, som de
skriver ved punktet VIGTIGT?
En sidste ting, er at de ikke nævner nedslag i prisen, andet end hvis der er
mangler, hvilket der jo ikke er, der er ét produkt, de får ét produkt
tilbage. Medmindre brudt forsegling defineres som en mangel?
Med venlig hilsen
Ronni Feldt
| |
Per Christoffersen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 11-06-04 11:36 |
|
"Ronni" <no.mail@no.spam> skrev i en meddelelse
news:40c983f2$0$3053$14726298@news.sunsite.dk...
> En anden ting: kan returretten overhovedet bortfalde ifm. fjernsalg, som
de
> skriver ved punktet VIGTIGT?
Forretningen kan generelt ikke af sig selv fastsætte konkrete bestemmelser
for returrettens bortfald.
Men konkret kan de godt have ret, - det er en vurdering af, om de
elektroniske artikler stadig er i væsentlig samme stand, når forseglingen er
brudt. (Det forretnngen så hævder implicit i deres betingelser er artiklerne
ikke længere er i væsentligt samme stand*).
Det kan i sidste ende bero på et uvildigt fagligt skøn, - feks. hvis du
klager til Forbrugerklagenævnet over butikkens håndtering af sagen.
Og BTW: Retten til at prøve en vare købt ved fjernsalg er ikke lovfæstet.
Det er Forbrugerombudsmandens fortolkning af loven, at det må man godt. I
langt de fleste tilfælde vil det da også være uproblematisk. Det er ikke
sikkert, at FOM konkret har vurderet i forhold til elektronik-løsdele, da
fortolkningen blev anlagt.
/Per
* Jeg skal ikke kunne sige om de har ret, - men umiddelbart kan jeg se, at
de kan have nogle meget gode argumenter.
| |
Jonathan Stein (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 11-06-04 12:14 |
|
Ronni wrote:
> Jeg forstår dog at jeg har ret til at afprøve varen og fortryde købet inden
> 14 dage.
Det ville jeg ikke være sikker på. (Det med at afprøve).
> Spørgsmålet er dog om der vil komme nedslag i beløbet pga. forseglingen er
> brudt, og varen dermed ikke kan sælges som 100% ny.
Enten er varen i væsentligt samme stand - og så har du krav på at få
dine penge igen uden noget afslag.
Ellers har du ikke _krav_ på at kunne returnere, men så kan butikken
naturligvis stadig tilbyde dig at returnere på deres betingelser (med
evt. afslag i prisen).
M.v.h.
Jonathan
--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 11-06-04 12:24 |
|
Ronni skrev:
>En sidste ting, er at de ikke nævner nedslag i prisen, andet end hvis der er
>mangler, hvilket der jo ikke er
"Mangel" er et juridisk begreb. Det skal forstås som "ting der
ikke er i orden ved en genstand". Der er ikke nødvendigvis tale
om at der mangler dele (selv om det også er en mangel).
I dagligsproget betyder "mangelfuld" heller ikke nødvendigvis at
der mangler noget, men snarere at tingen ikke er i orden (f.eks.
en mangelfuld reparation).
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Peter G C (11-06-2004)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 11-06-04 12:34 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:2e5jc016ogvgk8g8gv2rhuik6263rpnchv@news.stofanet.dk...
[klip]
> "Mangel" er et juridisk begreb.
Enig.
> Det skal forstås som "ting der ikke er i orden ved en genstand".
Mere præcist: når der er uoverensstemmelse mellem *det aftalte* og det
leverede. Det er aftalen der er afgørende.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/
| |
|
|