Må man bare ringe til hvem som helst?
Fra : Brian A.

Dato : 10-06-04 13:15

Hej!

Ja det lyder måske som en underligt spørgsmål :) Problemet er at min kæreste
har modtaget opkrævninger for hele 3 mobilabonnementer, 3 styks hun ikke har
oprettet. Efter megen snak med udbyderen og deres inkasso firma fik vi så
tilsendt en specifikation på opkaldene fra ét af abonnementerne, for en kort
tidsperiode.
Regningerne var forresten gået videre til inkasso INDEN hun havde mulighed
for at gøre indsigelser mod regningerne, er det lovligt?
Jeg har nu tjekket en del af numrene og fundet 8 forskellige personer via
krak.dk. Må jeg, sådan uden videre ringe til disse og spørge om, hvem de har
snakket med. Chancen for de vil svare er sikkert ikke-eksisterende, men det
kunne jo være...
Må jeg eller må jeg ikke?

På forhånd tak

Fra : TGD

Dato : 10-06-04 12:27

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Må jeg eller må jeg ikke?

Ja selvfølgelig må du det.

Fra : Brian A.

Dato : 10-06-04 13:29

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Ja selvfølgelig må du det.

Det bliver spændende hvad de svarer :)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 10-06-04 12:42

> [...]

har
> snakket med. Chancen for de vil svare er sikkert ikke-eksisterende, men

Det må du gerne.

/Per

Fra : Kim

Dato : 10-06-04 13:23

On Thu, 10 Jun 2004 13:15:26 +0100, "Brian A."
<Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote:

>Regningerne var forresten gået videre til inkasso INDEN hun havde mulighed
>for at gøre indsigelser mod regningerne, er det lovligt?

Ja, såfremt at betalingsfristen er overskredet.

>Jeg har nu tjekket en del af numrene og fundet 8 forskellige personer via
>krak.dk. Må jeg, sådan uden videre ringe til disse og spørge om, hvem de har
>snakket med.

Ja, blot du ikke chikanerer dem.

--
Kim

Fra : Britt Malka

Dato : 10-06-04 15:35

On Thu, 10 Jun 2004 14:22:36 +0200, Kim <k@x.x> wrote:

>Ja, såfremt at betalingsfristen er overskredet.

Det *har* været sådan, at man skulle give kunden besked om, at man
agtede at sende regningen til inkasso, før man måtte gøre det.

Er det ændret?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-04 14:17

Brian A. skrev:

>Regningerne var forresten gået videre til inkasso INDEN hun havde mulighed
>for at gøre indsigelser mod regningerne, er det lovligt?

Det kommer an på hvad du mener.

Hvis betalingsfristen er overskredet, kan man godt bede et
inkassofirma om at ordne sagen, men de skal først skrive og give
et varsel på mindst 10 dage. Inden den periode er slut, skal det
være muligt at betale regningen uden ekstraudgifter.

Hvis de har givet kortere frist end 10 dage eller lagt gebyrer på
med det samme, er det ulovligt og uden retsvirkning.

Men man skal ikke ignorere den slags, heller ikke selv om det er
forkert eller ulovligt.

>Må jeg eller må jeg ikke?

Du må - og vi brænder af spænding efter at høre hvad det giver af
resultat.

--
Bertel

Fra : Kim

Dato : 10-06-04 14:41

On Thu, 10 Jun 2004 15:17:08 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis betalingsfristen er overskredet, kan man godt bede et
>inkassofirma om at ordne sagen, men de

Hvem er de ?

Kreditor eller inkassofirmaet ?

>skal først skrive og give et varsel på mindst 10 dage.
>Inden den periode er slut, skal det være muligt at betale regningen uden ekstraudgifter.

Debitor har ikke krav på en rykker/betalingspåmindelse,
før sagen sendes til inkasso.

Men undlader kreditor at sende en rykker/betalingspåmindelse,
hvor der gives meddelelse om at sagen sendes til inkasso,
så kan inkassoomkostningerne ikke opkræves hos debitor.

--
Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-04 17:22

Kim skrev:

>Hvem er de ?

Det er underordnet. Skyldner skal have en mulighed for at betale
uden at der løber omkostninger på, og der skal være en
minimumsfrist på 10 dage dertil.

>Men undlader kreditor at sende en rykker/betalingspåmindelse,
>hvor der gives meddelelse om at sagen sendes til inkasso,
>så kan inkassoomkostningerne ikke opkræves hos debitor.

Det er forkert.

§ 10.   Før der over for skyldneren må iværksættes andre
   foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en
   fordring, skal der til skyldneren være sendt en
   påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og
   3, og den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf.
   dog § 11.

Stk. 2.   I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle
   oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse
   af fordringen.

Stk. 3.   I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for
   hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der
   foretages foranstaltninger, hvorved der påføres
   skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
   mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Der står ikke noget med at man behøver snakke om inkasso. Der
står blot at skyldner skal have den frist som jeg har omtalt
(samt relevante oplysninger) før der må gøres noget der koster
ekstra.

--
Bertel