lys i denne verden
Fra : Ole Madsen

Dato : 09-06-04 22:25

Når bibelen siger at vi skal være lys i denne verden, så kan man bruge
tabernaklet som et forbillede.

Det eneste lys i tabernaklet var fra den 7 armet lysestage, gjort ud af et
stykke, ikke mange stykker, men hvad kan vi bruge dette til? jo, at for at
lyse må vi være ét stykke med Jesus, altså gennemsyret.

synd og ulydighed må vige pladsen ellers kan det ikke lade sig gøre. Er du
et lys i denne verden?

Ole

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-06-04 09:00

Goddag Ole

Den Wed, 9 Jun 2004 23:25:29 +0200 skrev Ole Madsen om lys i denne
> [...]

OM> Det eneste lys i tabernaklet var fra den 7 armet lysestage, gjort ud
OM> af et stykke, ikke mange stykker, men hvad kan vi bruge dette til?

En 7-arm lysestage kaldes en "Menorah".

Den må i øvrigt ikke bruges af jøder mere, da man ikke må lave sig
elementer af templet.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-06-04 09:10

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> En 7-arm lysestage kaldes en "Menorah".
>
> Den må i øvrigt ikke bruges af jøder mere, da man ikke må lave sig
> elementer af templet.

Hej Cyril

er det ortodokse, konservative, eller ultra ortodokse jøder der siger sådan?
så vidt jeg ved ønsker nogle jøder at få deres eget tempel igen, så det må
være en bestemt fløj af jøderne der siger sådan

Ole

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-06-04 10:32

Goddag Cyril

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> Goddag Ole
> Den Wed, 9 Jun 2004 23:25:29 +0200 skrev Ole Madsen om lys i denne
> verden :
> En 7-arm lysestage kaldes en "Menorah".

....eller en "kandelaber" ifølge http://da.wikipedia.org/wiki/Kandelaber

Men tak for referencen også til det hebraiske navn -- mine bedsteforældre
havde en sådan Menorah, som desværre gik tabt. Den havde ellers passet sig
godt i samlingen af historiske ting...

Henrik, Slagelse

Fra : Lyrik

Dato : 11-06-04 11:10

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde en sådan Menorah, som desværre gik tabt. Den havde ellers passet sig

++++++++++++++++++++++++++++++++
Måske vil denne 4000 år gamle seglcylinder interessere dig?
Det ser nemlig ud til at tanken bag denne lampestander er kundskabens træ om
godt og ondt!
At Gud senere inkorporerer den i templet tyder på at kundskabens træ er et
led i Guds planer med mennesket IMHO. Se her:
http://lyrik.homepage.dk/film/7armet.jpg

Læg mærke til hvordan ateismens indtog forvansker betydningen af fundet, som
bliver ombeskrevet som:"Banquetting scene"(David Rohl From Eden to Exile)

Guds kærlighed
Jens Erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-06-04 12:24

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
som
> bliver ombeskrevet som:"Banquetting scene"(David Rohl From Eden to Exile)

Lever du i den tro at historien om Adam og Eva er spesiell for jødedommen
(og kristendommen)? I såfal tar du feil. Det er ein felleshistorie fra både
semittere og sumerer; vell dokumentert på utgravde leirtavler med
kileskrift.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 11-06-04 13:02

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> [...]
både
> semittere og sumerer; vell dokumentert på utgravde leirtavler med

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det var dråben... jeg er dødtræt af dine indlæg og befrier mig for dem
*PLONK*

Jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 11-06-04 16:33

I news:cac6vf$1uqa$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Det var dråben... jeg er dødtræt af dine indlæg og befrier mig for
> dem *PLONK*

Jamen manden har da for én gangs skyld ret. Naturligvis er denne
beretning fælleseje for alle disse folkeslag. Alt andet ville da være
helt utænkeligt.

Jeg finder det da helt naturligt at også de folkeslag der antog
afgudsdyrkelse i stedet for at holde fast i den sande gudsdyrkelse,
også tog sådanne beretninger med sig, og med tiden fik de dem
forvansket i større eller mindre grad.

Se blot på den babylonske og sumeriske syndflodsberetning. Den har
stadig en masse delelementer fra den oprindelige bibelske udgave af
syndflodsberetningen.

Gud har i Bibelen sørget for at bevare de sandfærdige beretninger,
hvorimod hedninger og afgudsdyrkere har fået forvrænget og
fejltraderet beretningerne gennem tiden.

Så jo, Harald hin Normand har sandelig ret for én gangs skyld

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Lyrik

Dato : 11-06-04 23:12

"Andreas, Ravsted" <sort@hul.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fejltraderet beretningerne gennem tiden.
>
> Så jo, Harald hin Normand har sandelig ret for én gangs skyld
++++++++++++++++++++++++++++++
Ja-ja det er helt rigtigt. Men jeg var bare ved at brække mig over ham i
forvejen. Hans forbrødring med Cyril og evindelige sure opstød uden at
bidrage med et eneste positivt indlæg-Pyh ha-så fik jeg luft

Jeg trænger til en pause for ham.
Jeg har netop gennemgået et større kompendium omkring kileskrifttavler og
syndflodsberetninger og så kommer han der med sine "ski og sin
tophue"!-Yak!

Jeg beundrer din udholdenhed over for ham. Jeg må og skal have en pause..

Guds kærlighed
Jens Erik

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 12-06-04 00:39

I news:cadan5$2qa$1@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Jeg trænger til en pause for ham.

Det er du sådan set ikke alene om

> Jeg har netop gennemgået et større kompendium omkring
> kileskrifttavler og syndflodsberetninger

Har du lyst til at skrive lidt om indholdet i det kompendium?

Eventuelt lave et indlæg på: http://sda-net.dk/phpBB2/index.php -
eller måske endda lave det som en artikel?

> og så kommer han der med
> sine "ski og sin tophue"!-Yak!

Jeg ved ikke om det skyldes at han hedder Harald eller blot at det
skyldes hans "ski og sin tophue"!-Yak!"

Fra : Lyrik

Dato : 12-06-04 01:22

> I news:cadan5$2qa$1@news.cybercity.dk skrev
> Lyrik følgende:

> Har du lyst til at skrive lidt om indholdet i det kompendium?
++++++++++++++++++++++++++++++
Lysten mangler ikke, men jeg er endnu så mærket af det jeg har læst at jeg
føler mig helt lammet!)
Dette internetmedie egner sig bedst for meget korte indlæg da det læses på
en skærm af browserfolket.
For at få lidt samling på mine tanker vil jeg skrive et kort resumé i en ny
tråd: Syndfloden.
Hilsen
jens

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 12-06-04 07:18

I news:cadi9n$ahi$1@news.cybercity.dk skrev
> [...]

> læses på en skærm af browserfolket.
> For at få lidt samling på mine tanker vil jeg skrive et kort resumé

Det lyder dejligt, og det vil jeg glæde mig til at læse

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 11-06-04 16:28

I news:40c99655$1@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

[ ... ]
> [...]
> jødedommen (og kristendommen)? I såfal tar du feil. Det er ein
> felleshistorie fra både semittere og sumerer; vell dokumentert på

Ja, naturligvis har de da alle sammen denne beretning. Det kan vel
ikke undre en bibellæsende kristen. Nærmest tvært imod.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-06-04 12:50

Hej Lyrik

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> bliver ombeskrevet som:"Banquetting scene"(David Rohl From Eden to Exile)

Tak. Interessant, ganske afgjort.

Henrik, Slagelse

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-06-04 16:39

Goddag Ole

Den Thu, 10 Jun 2004 10:10:04 +0200 skrev Ole Madsen om Re: lys i denne
verden :

OM> er det ortodokse, konservative, eller ultra ortodokse jøder der
OM> siger sådan?

Næh, ikke mig bekendt. Vi lever ikke på templets tid.

Nogle messianske jøder (og mange kristne) så gerne at vi genopbyggede
templet, for nogle ser det ifm. Messias ankomst (eller Jesus genkomst
for de kristne).

Templet behøves ikke mere.

Så det er de ganske almindelige jøder, der har det sådan.

OM> så vidt jeg ved ønsker nogle jøder at få deres eget
OM> tempel igen, så det må være en bestemt fløj af jøderne der siger
OM> sådan

Ja, jeg tror, det er dem som er mest fokuserede på Messias ankomst.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-06-04 16:45

Goddag Henrik

Den Thu, 10 Jun 2004 11:31:34 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: lys
i denne verden :

HV> Men tak for referencen også til det hebraiske navn -- mine
HV> bedsteforældre havde en sådan Menorah, som desværre gik tabt. Den
HV> havde ellers passet sig godt i samlingen af historiske ting...

Ja, man kan stadig købe nogle, men det er "turist-varer".

De bruges evt. til pynt og jeg tror altså ikke at vi bliver udslettet
for så lidt. Men nidkære jøder vil betakke sig.

Vi tænder to stearinlys til shabbat og otte til Chanukka.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-06-04 17:10

Goddag Henrik

Den Thu, 10 Jun 2004 17:53:47 +0200 skrev Henrik Vestergaard om Re: lys
i denne verden :

HV> Jeps. Ret flotte i øvrigt i forhold til f.eks. den her der sælges af
HV> en dansk butik
HV> http://www.butik-112.dk/user_article_01.asp?sprog=DK&systemnr=10638
HV> -- jeg husker mere stilen som det ene billede yderst til venstre
HV> under "Bestil".... Ikke sandt?

Jow

Og man skal huske at den skal være i *et* stykke.

http://www.menoorah.com/shop/page1.htm

(Hvis det skal være rigtigt, skal den også være af guld, såhe...

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 11-06-04 15:10

"Ole Madsen" skrev

> [...]
> lyse må vi være ét stykke med Jesus, altså gennemsyret.
>
> synd og ulydighed må vige pladsen ellers kan det ikke lade sig gøre. Er du

DADDY-Break:
(2004-06-11, CET 15:55)
- "Det skal du (copy www.ucb.dk to Ole.M. dk.l.k)."

=== citat start ===

FREDAG DEN 11. JUNI 2004 - ER DIT LIV STILLESTÅENDE?
"Skab i mig et rent hjerte, Gud" Salme 51:12

Henri Nouwen er en velset professor i teologi med et imponerende CV fra
Harvard og Yale. I bogen "In the Name qf Jesus" skriver han: "Da jeg nåede
halvtres-års alderen ... stillede jeg mig selv det simple spørgsmål: Kom jeg
nærmere Jesus med alderen? Efter 25 års tjeneste befandt jeg mig i en
situation, hvor mine bønner var svage, jeg var isoleret fra andre mennesker
og meget optaget af forskellige "brændende" områder. Der var noget indeni
mig, som fortalte mig, at min succes satte min sjæl i farezonen. Jeg
vågnede en morgen og indså at mit liv var blevet et meget mørkt sted, og at
begrebet "brændt ud" blot var en passende psykologisk oversættelse af
åndelig død."

Da Nouwen spurgte Gud, hvad Han ønskede, han skulle gøre, lød svaret, at
han skulle hjælpe til ved L'Arche-hjemmene for mentalt handicappede. Gud
sagde: "Gå ud og bo blandt dem, der er svage i ånden, de vil helbrede dig".
Hvad han lærte der var smertefuldt ... ydmygende ... og nødvendigt.

For det første oplevede han en dyb åndelig forandring indeni. For det
andet lærte den store lærer at være en ydmyg tjener. Og for det tredje blev
den selvsikre individualist en medfølende, omsorgsfuld ven. Hvilken
forandring!

Gud vil sikkert ikke fortælle dig, at du skal gå i kloster, men han vil
udfordre dig med hensyn til den kulde, der er i dit hjerte, dine forhærdede
holdninger og dine kritiske ord. Han vil lade dig vide, at du er blevet
"lad", og at du har brug for noget "friskt" i dit liv. Er du villig til at
lytte til, hvad han har at sige og så gøre noget ved det?

=== citat slut ====

Skab i os, o Gud, et rent hjerte.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-06-04 15:27

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message