Køb af "brugt" Concorde C5
Fra : Helle [4550]

Dato : 09-06-04 15:55

Jeg har fået mulighed for at købe en Concorde C5.
Programmet er indkøbt for et par år siden og har aldrig været brugt.
Må man egentlig sælge sin licens videre?

mvh Helle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-04 16:12

Helle [4550] skrev:

>Jeg har fået mulighed for at købe en Concorde C5.
>Programmet er indkøbt for et par år siden og har aldrig været brugt.
>Må man egentlig sælge sin licens videre?

Ja.

Hvis én har fået noget *forærende*, kan det være på betingelse af
at det ikke må sælges videre. Det samme kan være tilfældet hvis
man har fået rabat, men ved et normalt køb kan sælger ikke stille
den slags betingelser.

Nogle firmaer prøver. Jeg vil ikke nævne Microsoft for det er
synd at de altid skal skældes ud.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 09-06-04 16:33

> [...]
> den slags betingelser.
>
> Nogle firmaer prøver. Jeg vil ikke nævne Microsoft for det er

Nåååh hvor synd
Forresten.. blev Navision ikke købt af M$ ?

mvh
JBH

Fra : Britt Malka

Dato : 09-06-04 17:33

On Wed, 9 Jun 2004 17:33:22 +0200, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>Forresten.. blev Navision ikke købt af M$ ?

Jo
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : JBH

Dato : 09-06-04 16:39

"Helle [4550]" <hellesSLET@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået mulighed for at købe en Concorde C5.
> Programmet er indkøbt for et par år siden og har aldrig været brugt.
> Må man egentlig sælge sin licens videre?

Aner det ikke, men jeg blev på et tidspunkt frarådet at købe en "brugt" C5 "
Påstanden var at der ikke ville kunne fåes support, da rettigheden var
personlig og ikke kunne overdrages.

mvh
JBH

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-06-04 18:45

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Aner det ikke, men jeg blev på et tidspunkt frarådet at købe en "brugt" C5
"
> Påstanden var at der ikke ville kunne fåes support, da rettigheden var
> personlig og ikke kunne overdrages.

Support til Concord C5 er ikke noget man "får", men et produkt man køber
ekstra ud over selve softwarepakken.

Fra : Britt Malka

Dato : 09-06-04 17:36

On Wed, 9 Jun 2004 16:55:25 +0200, "Helle [4550]"
<hellesSLET@rudekuvert.dk> wrote:

>Jeg har fået mulighed for at købe en Concorde C5.
>Programmet er indkøbt for et par år siden og har aldrig været brugt.

Når man køber -- eller sådan var i hvert fald i sin tid -- Concorde
C5, var der indlagt et skema, der skulle udfyldes med firmanavn og
adresse. Dette skulle sendes til Damgaard Data, som herefter lavede
nøgler og serienummer til programmet ud fra disse data.

Et serienummer virker kun med det firmanavn, det er oprettet til.

Hvis den oprindelige køber allerede har indsendt dette skema, vil der
stå vedkommendes firmanavn i dit program. Det betyder nok ikke noget,
men du skal alligevel være opmærksom på det.
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-04 18:01

> Hvis den oprindelige køber allerede har indsendt dette skema, vil der
> stå vedkommendes firmanavn i dit program. Det betyder nok ikke noget,
> men du skal alligevel være opmærksom på det.

Jo, det betyder faktisk ret meget. Det betyder, at hvis en konsulent kommer
ud og ser det, så skal der købes ny licens. Det er nemlig en overtrædelse af
licensreglerne (de popper op, når du installerer programmet). Desuden kan
der ikke købes andre moduler og der kan ikke opdateres.
Når man køber software, så køber man retten til at bruge det, ikke retten
til programmet.

Mvh Maria

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-04 20:17

Maria Frederiksen skrev:

>Når man køber software, så køber man retten til at bruge det, ikke retten
>til programmet.

Ja - og den ret kan sælges videre.

--
Bertel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-04 20:59

> Ja - og den ret kan sælges videre.

Hvoraf fremgår det, når licensbetingelserne siger det modsatte?

Mvh Maria

Fra : H.J.Suurland

Dato : 09-06-04 21:05

> Ja - og den ret kan sælges videre.
Kan du ikke lige ringe til AutoDesk og fortælle dem det !

Jeg har diskuteret deres licensregler med dem i årevis, og gjort dem
opmærksom på at de muligvis er i strid med dansk lovgivning.
Svaret var, lidt frit oversat, at det ville de skide på, jeg kunne bare lade
være med at købe deres produkt hvis jeg ikke ville gå ind på deres
licensregler.

Det sidste eksempel jeg har kendskab til, var en kurator i et konkursbo som
forsøgte at sælge boets licenser. Han blev trynet af deres advokater som
troppede op og forlangte licenserne retur, som der står at de skal i
tilfælde af at et firma går konkurs.

Jeg kender ikke licensreglerne for Concorde, men de gamle regler for
Navigator var meget restriktive mhs til overdragelse af produktet til tredje
person, og jeg har ikke fantasi til at forstille mig at de er blevet mindre
restriktive.

Jeg vil følge denne tråd med interesse da jeg skylder Autodesk en begmand
pga. deres licensregler, men har ikke rigtig kunnet finde det rette skyts.
Og Bertel, der er fanden til forskel på salgsbetingelser og licensregler.
Salgsbetingelserne skal de nok overholde, for der kan vi ramme dem, men
licensreglerne, - Nej.

MVH/Hans

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-06-04 21:06

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> Ja - og den ret kan sælges videre.

- med mindre den oprindelige køber i aftalen med leverandøren har
fraskrevet sig denne mulighed.

høa

Fra : Ove Pedersen

Dato : 09-06-04 20:33

> [...]
> stå vedkommendes firmanavn i dit program. Det betyder nok ikke
noget,
> men du skal alligevel være opmærksom på det.

Mens det stadig var Damgaard, kunne man mod et ret beskedent beløb få
rettet firmanavnet, måske findes denne mulighed stadig??

Ove Pedersen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-06-04 20:57

> Mens det stadig var Damgaard, kunne man mod et ret beskedent beløb få
> rettet firmanavnet, måske findes denne mulighed stadig??

Det gør den. Mener det er 900 kr ex moms, men hæng mig ikke for beløbet.

Mvh Maria

Fra : Britt Malka

Dato : 10-06-04 18:18

On Wed, 9 Jun 2004 21:57:02 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det gør den. Mener det er 900 kr ex moms, men hæng mig ikke for beløbet.

Gisp!

De har nu altid forstået at tage sig betalt for deres ydelser!