Trægulv - sæbe el. olie ?
Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 09-06-04 14:50

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt en lejlighed, hvor der er trægulve i hele
lejligheden (ca. 90 m2). Vi er meget interesseret i lyse gulve, og kan
egentlig godt lide de alm. ludbehandlede gulve. MEN vi er en smule nervøse
for at gulvene bliver svære at holde, da vi ikke helt er typerne, der vasker
gulv mere end 2 gange årligt. Derfor har vi overvejet at give dem olie med
hvidpigmentering. Vi har prøvet på et testbræt, og det ser virkelig godt ud.

Spørgsmålet er så om det er en god løsning og om det holder i længden, eller
om man skal nøjes med at give det sæbespåner, og så må affinde os med at det
skal gøre månedligt ?
Hvad er jeres erfaringer...?

På forhånd tak for hjælpen...

Heidi og Lars

Fra : Mygind

Dato : 09-06-04 15:42

Lars Koch - Odense wrote:
> Hej
>
> Min kæreste og jeg har lige købt en lejlighed, hvor der
> er trægulve i hele lejligheden (ca. 90 m2).

Jeg bruger selv kun sæbespåner.
Køb en moppe med sådan en dims til at sætte i spanden, så slipper i for
at "kravle" rundt med en klud.

God fornøjelse
Mygind

Fra : Marco

Dato : 09-06-04 19:55

"Lars Koch - Odense" <lkh79@REMOVEhotmail.com> skrev:

> [...]
eller
> om man skal nøjes med at give det sæbespåner, og så må affinde os med at

Et oliebehandlet gulv kræver også sæbevand i ny og næ og tilmed en plejeolie
efter behov.
Det giver dog en tættere og mere modstandsdygtig overflade - næsten
silkemat - i forhold til et kun sæbebehandlet gulv.

Hvad med evt. at lakere gulvet med en hvidtonet gulvlak ? Well, der skal jo
også vaskes gulv en gang imellem af hygiejniske årsager :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 10-06-04 06:54

> [...]
> Det giver dog en tættere og mere modstandsdygtig overflade - næsten
> silkemat - i forhold til et kun sæbebehandlet gulv.

Det var lidt det vi også gik efter :) Vi har kigget på forskellige prøver,
og synes den der olie løsning lyder god. Men er selvfølgelig kommet i tvivl
lige her inden vi skal købe det...

> Hvad med evt. at lakere gulvet med en hvidtonet gulvlak ? Well, der skal
jo
> også vaskes gulv en gang imellem af hygiejniske årsager :)

We know about the cleaning :) Lakken er vi gået fra, da vi helst vil have
den matte overflade.

Hvor tit skal vi give gulvet olie ? (hver 2-3 år eller noget i den stil) ?

Fra : Peter

Dato : 10-06-04 09:28

Vi har hvidpigmenterede gulve som vi giver olie ca. hvert 2' år (vi har også
børn der leger og slider på gulvet).

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 10-06-04 11:51

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi har hvidpigmenterede gulve som vi giver olie ca. hvert 2' år (vi har
også
> børn der leger og slider på gulvet).

ok.. lyder rimeligt nok :)

Jeg tror det bliver løsningen...

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 10-06-04 16:15

> Vi har hvidpigmenterede gulve som vi giver olie ca. hvert 2' år (vi har

et tillægsspørgsmål.
Kan man ikke lade være med at give gulvet olie, og kun give det sæbespåner
(evt. lud)?

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 10-06-04 16:18

> et tillægsspørgsmål.
> Kan man ikke lade være med at give gulvet olie, og kun give det sæbespåner
> (evt. lud)?

- har hørt at det der olie skulle koste kassen.... og hvis man rimeligt let
kunne holde det med spåner, og så mætte det lidt oftere, så var det måske en
løsning ?

på forhånd tak for svaret

Fra : Marco

Dato : 10-06-04 20:59

"Lars Koch - Odense" <lkh79@REMOVEhotmail.com> skrev:

> et tillægsspørgsmål.
> Kan man ikke lade være med at give gulvet olie, og kun give det sæbespåner
> (evt. lud)?

Ja, I kan sagtens kun bruge sæbespåner. Dog skal I først mætte gulvet i en
tykkere opløsning de første par gange.

Hvis I ludbehandler gulvet, udsættes den naturlige patina, og hvis der
ønskes et hvidt look, kan I jo efterbehandle med en hvidpigmenteret
sæbeopløsning.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 11-06-04 08:18

> [...]
>
> Hvis I ludbehandler gulvet, udsættes den naturlige patina, og hvis der
> ønskes et hvidt look, kan I jo efterbehandle med en hvidpigmenteret

Tak for svarene

Er det så lang tid det drejer sig om mht. gulligfarvning, at lud er at
foretrække? Hvad hvis man mætter det godt med sæbespåner, evt.
efterbehandlet med hvidpigmenteret sæbeopl., vil det så ikke se lyst og pænt
ud i lang tid også

Fra : Marco

Dato : 11-06-04 12:38

> [...]
> foretrække? Hvad hvis man mætter det godt med sæbespåner, evt.
> efterbehandlet med hvidpigmenteret sæbeopl., vil det så ikke se lyst og

Ludbehandling udsætter gulningsprocessen kemisk, hvorimod en hvidpigmenteret
sæbe i realiteten lægger sig som hvide pigmenter ovenpå gulvet som et slags
solfilter.
Uden lud vil sæbebehandling give en mælkehvid hinde på et til tiden
patineret gulv.
Så derfor er en kombination at foretrække.

Jeg skal i samme omgang sige, pigmenterne fra sæben alene nedsætter
gulningen en smule i forhold til et ubehandlet træ - men bare ikke i samme
grad, da det er 2 forskellige processer, vi har med at gøre.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 11-06-04 14:10

> [...]
> gulningen en smule i forhold til et ubehandlet træ - men bare ikke i samme
> grad, da det er 2 forskellige processer, vi har med at gøre.

Tusind Tak :D