Kærnemælk kontra skummetmælk?
Fra : Nicolai

Dato : 09-06-04 10:00

Hej

Man har altid hørt, at kærnemælk er sundt. Ved et nærmere tjek, så er
indholdet i kærnemælk det samme som skummetmælk, når man læser bagpå. Men er
der noget andet der gør, at kærnemælk er sundere end skummetmælk? Jeg tænker
på forskellen i fremstillingen, naturlighed eller andet.

Nicolai

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-06-04 10:22

Nicolai wrote:
> [...]
> der noget andet der gør, at kærnemælk er sundere end skummetmælk? Jeg tænker
> på forskellen i fremstillingen, naturlighed eller andet.

Indholdet af hvad?

Der er kalk i begge dele, og det er godt at få. Til gengæld er der ting
der tyder på at mælkeprodukter som sådan ikke nødvendigvis er særligt
sunde for mennesker. Men mælkeproducenterne vil jo gerne have at du
drikker ½ liter om dagen.

/David

Fra : Nicolai

Dato : 09-06-04 10:41

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

> Indholdet af hvad?

Bagpå, står der udover næringsindholdet, indhold som ribofalvin, fosfor og
kalcium. Dette er ca. det samme for kærnemælk som for skummetmælk.
Spørgsmålet lyder så på, om der overhovedet er forskel på disse 2 produkter.
Og om det gamle "kærnemælk er sundt" overhovedet har noget på sig i dag.

> Der er kalk i begge dele, og det er godt at få. Til gengæld er der ting
> der tyder på at mælkeprodukter som sådan ikke nødvendigvis er særligt
> sunde for mennesker.

Jeg har fået opfattelsen, at det ikke så meget gælder for magre produkter,
som for fede produkter. Er det noget andet du tænker på måske?

> Men mælkeproducenterne vil jo gerne have at du
> drikker ½ liter om dagen.

Det er vist ikke kun producenterne der mener det?

> /David

Nicolai

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-06-04 20:04
Fra : kautaq

Dato : 09-06-04 10:29

Nicolai wrote:

> [...]
> der noget andet der gør, at kærnemælk er sundere end skummetmælk? Jeg tænker
> på forskellen i fremstillingen, naturlighed eller andet.

Almindelig ikke-økologisk kærnemælk er slet ikke kærnemælk
og det har det ikke været i mange år.
Det er syrnet skummetmælk selvom det stadig hedder kærnemælk.
Da vi fik indført økologisk mælk i den daglige husholdning,
blev det besluttet at øko-skumme skulle være rigtig gammeldags
skummetmælk fra smørkernen.

Der finder du forskellen.
Prøv selv, øko-skumme smager bare SÅ godt

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Nicolai

Dato : 09-06-04 10:44

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> wrote in message

> Almindelig ikke-økologisk kærnemælk er slet ikke kærnemælk
> og det har det ikke været i mange år.
> Det er syrnet skummetmælk selvom det stadig hedder kærnemælk.

Det er måske lidt forvirrende.

> [...]
> skummetmælk fra smørkernen.
>
> Der finder du forskellen.
> Prøv selv, øko-skumme smager bare SÅ godt

Vi drikker faktisk øko-skummetmælk. ;) Det med kærnemælken bunder bare i en
diskussion, om kærnemælk er det sundeste alm. mælkeprodukt eller om
skummetmælk er lige så sundt.

> --
> Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Nic

Fra : Q

Dato : 09-06-04 11:24

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Vi drikker faktisk øko-skummetmælk. ;) Det med kærnemælken bunder bare i
en
> diskussion, om kærnemælk er det sundeste alm. mælkeprodukt eller om
> skummetmælk er lige så sundt.

"Gammeldags" kærnemælk har et noget højere indhold af Lecitin.. Samtidig
siger nogen helseforskere ( noget med uldtrøjer og fodformede sko ) at
mælkesyrebakterier vistnok er godt for fordøjelsen..

/peter

Fra : kautaq

Dato : 09-06-04 11:31

Q wrote:

> "Gammeldags" kærnemælk har et noget højere indhold af Lecitin.. Samtidig
> siger nogen helseforskere ( noget med uldtrøjer og fodformede sko ) at
> mælkesyrebakterier vistnok er godt for fordøjelsen..

Dem jeg har talt med fra Århus Universitet der forsker i den slags
går ikke i uldtrøjer og fodformede sko, hvorfor lever du dog med
den slags fordomme?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Q

Dato : 09-06-04 13:42

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Dem jeg har talt med fra Århus Universitet der forsker i den slags
> går ikke i uldtrøjer og fodformede sko, hvorfor lever du dog med
> den slags fordomme?

Tjaeh.. Vel nok fordi jeg har mødt lidt for mange helsefanatikere der også
er pædagoger ..

/peter

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-06-04 07:49

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message news:<vuDxc.10249$Vf.554888@news000.worldonline.dk>...

> Tjaeh.. Vel nok fordi jeg har mødt lidt for mange helsefanatikere der også
> er pædagoger ..

Nu var det jo helseforskere, du rubricerede med bemærkningen "Samtidig
siger nogen helseforskere ( noget med uldtrøjer og fodformede sko )".
Så hvorfor begynder du pludselig at blande pædagoger ind i det?

Ebbe

Fra : Q

Dato : 10-06-04 13:18

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger nogen helseforskere ( noget med uldtrøjer og fodformede sko )".
> Så hvorfor begynder du pludselig at blande pædagoger ind i det?

Fordi jeg ikke har respekt for nogen af dem

Jeg har svært ved at tage helseforskning seriøst fordi der kommer så mange
forsk. udmeldinger om hvad der er sundt og hvad der ikke er.. Den ene uge må
man ikke drikke mælk, den anden uge skal man drikke 2 liter mælk dagligt
osv.. Samtidig er nogle af fanatikerne lidt for fanatiske med udtryk som
"livsfarlige transfedtsyrer" osv.. Helt ærligt.. Folk har skuda spist de
produkter der nu er dømt "livsfarlige" de sidste 50 år uden problemer..

Jeg holder på at det generelle helbredsproblem herhjemme skyldes at flere og
flere arbejdspladser bliver til stillesiddende arbejde, hvor det eneste
fysiske arbejde er en tur til kantinen efter mere kaffe eller et smut på
tønden.. Jeg kan da også selv mærke det.. Der hvor jeg arbejder bliver der
automatiseret flere og flere arbejdsfunktioner og arbejdspladserne bliver i
stor stil mere til overvågning.. Fint nok.. man slipper måske for noget
Ensidigt Gentaget Arbejde ( som arbejdstilsynet mfl. er "efter" ), men til
gengæld får medarbejderne ikke "pølet" nok til at holde gang i systemet..

/peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-06-04 11:36

Nicolai wrote:

> Vi drikker faktisk øko-skummetmælk. ;) Det med kærnemælken bunder bare i en
> diskussion, om kærnemælk er det sundeste alm. mælkeprodukt eller om
> skummetmælk er lige så sundt.

Hvad er det du mener er så sundt ved de to produkter?

/David

Fra : kautaq

Dato : 09-06-04 11:47

David Rasmussen wrote:

> Hvad er det du mener er så sundt ved de to produkter?

Det er et spørgsmål, ikke en konstatering.
Mener du ikke selv, at det er sundt at drikke mælk eller hur?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-06-04 12:01

kautaq wrote:

> Det er et spørgsmål, ikke en konstatering.
> Mener du ikke selv, at det er sundt at drikke mælk eller hur?

Der er undersøgelser der tyder på at der er en række uheldige virkninger
ved at bruge mælkeprodukter i menneskelig kost. Men desuden: det er jo
basically bare vand, kalk, noget ikke særligt sundt fedt, og lidt
protein og mælkesukker og lidt mælkesyrebakterier. Ikke noget man ikke
kan få andre steder. Hvad skulle mælk indeholde som gør det decideret
sundt i forhold til alternative kilder til de samme næringsstoffer?

/David

Fra : Nicolai

Dato : 09-06-04 13:47

> Hvad er det du mener er så sundt ved de to produkter?

Hvor har jeg skrevet noget om, at jeg har en mening om at de 2 produkter er
sunde?

Prøv lige at læse mine indlæg igennem igen, så kan du se at jeg specifikt
spørger til, om kærnemælk er sundere end skummetmælk og om kærnemælk er det
sundeste alm. mælkeproduket. I dette ligger der intet om, hvorvidt jeg mener
at mælk er sundt. Jeg kan ydermere komme med et citat, hvor jeg spørger:

"Og om det gamle "kærnemælk er sundt" overhovedet har noget på sig i dag.?"

> /David

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 09-06-04 15:19

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> wrote in message

> [...]
> at mælk er sundt. Jeg kan ydermere komme med et citat, hvor jeg spørger:
>
> "Og om det gamle "kærnemælk er sundt" overhovedet har noget på sig i

Kan lige tilføje, at selvom du måske ikke er enige at jeg mener det er det
samme i denne her situation, så ville det måske hjælpe hvis jeg spurgte,
hvilket af de 2 produkter der er mindst usund?

> Nicolai

Nicolai

Fra : kautaq

Dato : 09-06-04 11:29

kautaq wrote:

> Da vi fik indført økologisk mælk i den daglige husholdning,
> blev det besluttet at øko-skumme skulle være rigtig gammeldags
> skummetmælk fra smørkernen.

Sikke da noget sludder jeg fik skrevet der.
Økologisk kærnemælk naturligvis.

> Der finder du forskellen.
> Prøv selv, øko-skumme smager bare SÅ godt

Igen: øko-kærne.
Beklager forvirringen.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-06-04 12:32

> [...]
tænker
> på forskellen i fremstillingen, naturlighed eller andet.

Hvorfor f..... er der så mange der skal udtale sig om noget de ikke aner en
dyt om.........
jeg synes månen er rund
jordbær er søde
cykler har hjul

Hold da k... hvis du ikke har seriøse oplysninger
Og det gør jeg så
Ole

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-06-04 12:49

Ole Larsen wrote:

> [...]
> jordbær er søde
> cykler har hjul
>
> Hold da k... hvis du ikke har seriøse oplysninger

Nicolai stiller et spørgsmål, det er vel fair nok?

/David

Fra : -V-

Dato : 09-06-04 12:49

Ole Larsen wrote:

> Hvorfor f..... er der så mange der skal udtale sig om noget de ikke
> aner en dyt om.........
> jeg synes månen er rund
> jordbær er søde
> cykler har hjul

Hvis indlæg svarer du på?
Nicolais originale indlæg indeholder vel ikke noget, som kan få dit pis så
meget i kog, som tilfældet vist er her.

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-06-04 22:03

[Nicolai | Wed, 9 Jun 2004 10:59:49 +0200]

>Man har altid hørt, at kærnemælk er sundt. Ved et nærmere tjek, så er
>indholdet i kærnemælk det samme som skummetmælk, når man læser bagpå.

Det er jo også meget naturligt :( Kærnemælk nu til dags er jo ikke
kærnemælk, men blot syrnet skummetmælk.

Hvis du ønsker ægte kærnemælk, skal du sikre dig at der udtrykkeligt står på
emballagen at det er fremstillet på den gammeldags måde.

Men det gør nogen større forskel for næringsværdien, skal jeg dog ikke kunne
udtale mig om - men det gør i hvertfald en stor forskel for smagen.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 22-06-04 11:30

> [...]

> der noget andet der gør, at kærnemælk er sundere end skummetmælk? Jeg tænker
> på forskellen i fremstillingen, naturlighed eller andet.

Min egen lille private teori er, at meningen om den sunde kærnemælk
stammer tilbage fra min barndom, hvor kærnemælk var det eneste
drikkelige 'low-calorie' mælkeprodukt. Datidens (40'nes) skummemælk var
noget lyseblåt vandpjask, og man blev for fed af sødmælken.
mvh
Erling