Forbruger-sag - om bildæk
Fra : Ukendt

Dato : 09-06-04 08:52

Hej folkens

Her et interessant spørgsmål, der er affødt af debat i en anden
nyhedsgruppe.

Sagen er denne:

En kunde får monteret fire nye dæk på sin personbil af et momsregistretet
dækcenter. Efter perioden for almindelig reklamationsret er udløbet, opdager
kunden til sin skræk, at dækkene ikke er godkendt til bilens vægt. Dette er
ulovligt, da det af Færdselsstyrelsen betegnes som farligt.

Har forbrugeren nogen mulighed for - med en eller anden retskilde i hånden -
at hæe købet..?

Min egen ikke-jurist-faglige holdning er:

Jeg mener ikke, dækmanden må montere ulovlige og farlige dæk på en bil uden
kundens vidende. Heller ikke selvom kunden har bedt om at få "et sæt billige
dæk".

Jeg mener desuden, at kunden er berettiget til at hæve købet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-06-04 10:08

Jan W. Nielsen wrote:
> Min egen ikke-jurist-faglige holdning er:

Min er, at det er synd. Han skulle have opdaget det noget før.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-04 10:57

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

>Min er, at det er synd. Han skulle have opdaget det noget før.

Købeloven siger:

§ 83.   Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens
   overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe
   sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende,
   medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
   genstanden i længere tid eller har handlet i strid med
   almindelig hæderlighed.

Det er så et vurderingsspørgsmål om det er i strid med almindelig
hæderlighed at montere ulovlige dæk. Det vil jeg nu nok mene at
det er.

--
Bertel

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-06-04 11:00

Heldigvis faldt Morten Fruergaard <mit fornavn @ mit efternavn . com> over
tastaturet og
skrev følgende i news:40c6d351$0$3055$14726298@news.sunsite.dk:

> Min er, at det er synd. Han skulle have opdaget det noget før.

Ja, Han har jo haft 2år til at finde ud af det, så han har vel også (næsten)
slidt dem op

--
/carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-06-04 11:28

Carsten Holck skrev:

>Ja, Han har jo haft 2år til at finde ud af det, så han har vel også (næsten)
>slidt dem op

Det har du da ret i. Selv om der kunne køres en sag på det, vil
den eventuelle godtgørelse fra sælgers side blive minimal.

--
Bertel