Jagten på at få del i *guddommelig natur*
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-06-04 08:04

Hvad vil det i grunden sige at "få del i guddommelig natur" (2.Pet.1,4) ?

For mig at se er der en afgørende forskel på følgende 2 udtryk:

1. "at få del i noget guddommeligt".
2. "at få del i guddommelig natur".

Udtrykket i 2.Pet.1,4 kan IKKE betyde, at vi *skabninger* kan blive såkaldte
*guder*, fordi det vil stride imod Bibelens moneteistiske lære.

Begrundelse herfor er givet i indlæg ...

Date: 8. juni 2004 CET 23:21
Subject: Re: Guds *enbårne* søn (Søn)
2457 news:45qxc.10111$Vf.540258@news000.worldonline.dk

Men præcis *hvad* menes der så med udtrykket ?

Jeg har givet udtryk for, at der med skriftstedet menes, at Guds Ånd tager
bolig i vort indre (læs John.14,23. Rom 5,5; 8,15-16. Ef.3,17 m.fl.), at vi
er Guds tempel, og Guds Ånd bor i os (1.Kor.3,16).

Men dét dækker i grunden IKKE udtrykket 100 % ...

Og ordvalget "få del" er jo forskelligt fra "har fået del" ...

Vi har med andre ord ikke fundet hele sandheden desangående endnu

Sammenlignet vi *Gud* med *skabninger* da er en af de mest karakteristiske
forskelle, at *Gud* lever evigt ...

Aha! ... evigt liv ?

Der siges om Helligånden, at Han er *panten* på vor arv (Ef.1,13b-14). Og
denne arv er *evigt liv* med Gud (John.11,23-26).

Kunne det tænkes, at det er *evigt liv*, der tænkes på med udtrykket ?

Dette passer - for øvrigt - fint med, hvad forfatteren af 2.Peters brev i
selvsamme forbindelse skriver, nemlig at Gud har "skænket os sine dyrebare
og største *forjættelser*", hvorfor der er god grund til at antage, at det
er dét, der skal forstås ved udtrykket at "få del i guddommelig natur" ...

Med venlig hilsen
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.53534@news000.worldonline.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-06-04 09:17

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message
jeg tror det ligger i hvordan Gud er, at ligesom han ønsker at frelse
menneksker, og at han derfor også ønsker at vi er gennemsyret af det samme,
det tror jeg er essensen af hvad Guddommelig natur er

SOm han er , så også vi i denne verden

Ole

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-06-04 09:41

"Ole Madsen" skrev

> [...]
> samme,
> det tror jeg er essensen af hvad Guddommelig natur er

Interessant betragtning, Ole ... tak for det

At blive *frelst*, hvad vil det sige ?

Evigt liv (med Gud) ? ...

File-number: 2467

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-06-04 16:08

"Jesus-loves-you" skrev

> "Ole Madsen" skrev

> Interessant betragtning, Ole ... tak for det
>

> At blive *frelst*, hvad vil det sige ?

Tidspunktet for *frelsen* finder sted ved Jesu Kristi Genkomst
(Hebr.9,28 - apropos Jesus (Josua) betyder "Herren er frelse").

På samme tidspunkt finder *opstandelsen* sted
(1.Kor.15,22-23. 1.Tess.4,14-18).

> Evigt liv (med Gud) ? ...

I vor Guds navn ligger der måske også en forklaring:

Jahve (JHVH) betyder "Jeg-er" (2.Mos.3,14).

Det modsatte af "Jeg-er" må være "Jeg-er-IKKE".

Altså må ordet betyde noget MEGET *levende* ...

Dette kommer Jesus indirekte til dels ind på i på i Luk.20,36-38.

File-number: 2474

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 13:16

"Ole Madsen" skrev

> [...]
> samme,
> det tror jeg er essensen af hvad Guddommelig natur er

Et andet aspekt (udledt af dine ord mht. Frelseren) er *Kærlighed*, apropos
Gud ér Kærlighed (1.John.4,8). Uden kærlighed kan alt det andet være
ligemeget (1.Kor.13) ...

DADDY-Break:
(2004-06-10, CET 14:11)
- "Jeg dannede jer ... allesammen ... i kærlighed ... [du er] ... dyrebar
for Mig."

Jeg kommer til at tænke på Rom.5,5 Himmelske Fader ...

Heaven-Break:
14:14
- "Amen."

2475 news:iBLxc.10366$Vf.570870@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2493

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 18:02

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> [...]
> for Mig."
>
> Jeg kommer til at tænke på Rom.5,5 Himmelske Fader ...

DADDY-Break:
(2004-06-10, CET)
- "Det må I gerne (storme Himmeriget for at få andeli Kærligheden)."

Tak Gud

Da jeg skrev mit forgående indlæg vedr. kærligheden, var det fordi jeg lige
var begyndt at læse andagtsteksten fra www.ucb.dk som handler om Kærlighed.

Nu her senere opdager jeg endvidere, at andagtsteksten kommer konkret ind på
begrebet *guddommelighed* i relation til kærligheden. Hør blot:

=== citat start ===

TORSDAG DEN 10. JUNI 2004 - AT ACCEPTERE GUDS KÆRLIGHED!
"Vi elsker fordi han elskede os først." 1. Johs. 4:19

Vi ved alle, hvor frustrerende det kan være at give en gave til en person,
der bliver ved med at nægte at modtage den. Usikkerhed og følelsen af
utilstrækkelighed kan godt afholde os fra at kunne modtage. Vi føler, at vi
altid skal gøre os fortjent til alt, vi får. Nogle gange tænker vi endda:
,"hvorfor skulle nogen have lyst til blot at give mig noget? Hvad er deres
motiv?" Hvis vi har det sådan, hvordan må Gud så ikke føle det, når han
forsøger at give os sin kærlighed, og vi afviser den på grund af en følelse
af falsk ydmyghed - eller endnu værre - fordi vi tvivler på at han virkelig
mener det!

Når Gud rækker ud efter dig i kærlighed, forsøger han at starte en
cyklus, der ikke kun vil påvirke dig, men også alle i din omgangskreds.
Hans plan er: at du modtager hans kærlighed ... at du elsker dig selv på en
afbalanceret og guddommelig måde ... at du elsker ham igen ... og endelig,
at du elsker de mennesker, han sender ind i dit liv.

Men at lære at acceptere Guds kærlighed, at elske dig selv og derefter
andre - det tager tid! Som han gjorde med israelitterne, vil han hjælpe dig
med at overkomme dine nedture "lidt efter lidt" (2. Mosebog 23:30).
Forandringen vil ske gradvis, efterhånden som du læser hans ord og handler
på det (2. Kor. 3:18). Han er "banebryderen og fuldenderen" af din tro
(Heb. 12:2). Han har påbegyndt et godt stykke arbejde i dig, og han vil
fuldende det (Fil. 1:6) Vend dig mod ham i dag og sig: "Herre., lær mig at
elske."

=== citat slut ====

Ordene var:

File-number: 2495

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 21:38

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> Ordene var:
> Hans plan er: at du modtager hans kærlighed ... at du elsker dig selv på
> en afbalanceret og *guddommelig* måde ...

Jesus siger:

"Så vær da I *fuldkomne, som jeres
himmelske Fader er fuldkommen."
(Matt.5,48)

-

Jeg har en lille tilføjelse til Ef.1,13b-14a:

Man kan godt sige, at Guds Ånd (Helligånden), som har taget bolig i vores
hjerter, men hermed menes IKKE, at *vi* ejer Ham (apropos 1.Kor.6,19-20);
tværdimod, det er Ham, som ejer os ...

Da vi nu altså IKKE ejer Ham, så kan vi heller ej tage patentret på noget
*guddommeligt* men blot glæde os over, at Gud ønsker dette nære, inderlige
fællesskab med os, Hans skabninger ...

Som Moses profeterede:

"Gid alt HERRENS folk var profeter,
gid HERREN ville lade sin Ånd komme over dem."
(4.Mos. (Num) 11,29)

Gid HERREN vil lade sin Ånd komme over os alle, Joel 3,1-5, english Joel
2,28-32 ...

File-number: 2504

Fra : Andreas, Ravsted

Dato : 10-06-04 21:58

I news:8E3yc.10668$Vf.594638@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

[ ... ]
> Da vi nu altså IKKE ejer Ham, så kan vi heller ej tage patentret på
> noget *guddommeligt*

Men vi kan stadig få *del i guddommelig natur* !!

Og det helt uafhængig af din snak med dig selv, DADDY og Captain.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 22:32

"Andreas, Ravsted" skrev

[ ... ]

> Men vi kan stadig få *del i guddommelig natur* !!

Amen. Liv, kærlighed, frelse ...

Har du flere del-objekter at tilføje ?

> Og det helt uafhængig af din snak med dig selv, DADDY og Captain.

Uha, det var ikke så godt ...

....nu havde jeg jo ellers lige tænkt mig at oprette en ny MEGET hellig
kristen Mormonkyrke eller Jehovas-Vydner, og så kommer du her og afslører
mig ved at sige, at Bibelen *alene* har guddommelig autoritet. ... det kan
mig ikke lide ... mig havde jo tænkt mig at være overhovedet med
úindskrænkede magtbeføjelser ... mig er faktisk blevet MEGET fornærmet,
og mig har tænkt mig at anmelde dig til politiet for majestætfornærmelse
... mig finder mig nemlig ikke i, at du IKKE adlyder mig! Mig *alene*
bestemme ... mig, og KUN mig ...

Mig har - for resten - også tænkt mig, at mine undersåtter skal slå alle
mine fjender ihjel, fordi mig ikke glad for, at de ikke vil anerkende mig
... mig, og KUN mig bestemme ...

File-number: 2508

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 22:35

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]

> [...]
> mine fjender ihjel, fordi mig ikke glad for, at de ikke vil anerkende mig

Hope You got the point, Sir!

With kind regards,
[...]
File-number: 2509

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 22:40

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]
> mine fjender ihjel, fordi mig ikke glad for, at de ikke vil anerkende mig

Mig heller ikke tåle kritik ... mig FORBYDE mine undersåtter at
kritisere mig ... mig kalde det for blasfemi ... mig FORLANGE
dødsstraf herfor ... mig, og KUN mig bestemme ...

File-number: 2510

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 10-06-04 22:43

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> [...]

Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
File-number: 2511