søkort
Fra : ST

Dato : 09-06-04 07:38

Jeg har lavet et navigationsprogram, hvor jeg vil gøre det muligt for
brugeren at skannet et søkort ind og derefter give det et koordinatsystem,
så det kan bruges som baggrundskort i programmet.

Jeg har tænkt mig at koordinatsystemet skal oprettes ved, at to eller flere
punkter på kortet tildeles en koordinat.

Er der nogen der kan overskue hvordan man kan gøre dette ???(jeg har styr på
UTM koordinater og konvertering mellem UTM og geografiske koordinater)

Fra : Lasse Eskildsen

Dato : 09-06-04 14:46

Hej,
Jeg ved ikke om du kan bruge det, men du har jo allerede et koordinatsystem
på din form / picturebox, i form af X og Y variablerne.

--
Lasse

Fra : ST

Dato : 10-06-04 07:22

> Jeg ved ikke om du kan bruge det, men du har jo allerede et
koordinatsystem
> på din form / picturebox, i form af X og Y variablerne.

Ja, min picturebox har et koordinatsystem. Men hvordan tildeler jeg et
tilfældigt billede et koordinatsystem,,,,,hvordan ligges informationerne ind
i billedet og hvordan læses de af mit program ??

Fra : terje

Dato : 10-06-04 11:58

On Thu, 10 Jun 2004 08:21:51 +0200, ST <not@valid.com> wrote:

> [...]
> ind
> i billedet og hvordan læses de af mit program ??

Som gammel orienteringsløper vil jeg tro at ditt kort/bilde må knyttes til
minst 2 geometriske punkter. Hvordan kan du f. eks. vite hva som er
nøyaktig Nord uten slike referansepunkter? Å skanne et bilde innebærer jo
også at bildet blir forvrengt. Både størrelse og perspektiv vil trolig bli
noen prosent forskyvet, og dermed vil også dine koordinater bli feil. Din
båt vil gå på grunn med mus og mann
Er prosjektet ditt tilgjengelig på nettet? Høres veldig interesant ut.
terje

Fra : ST

Dato : 10-06-04 12:56

> Som gammel orienteringsløper vil jeg tro at ditt kort/bilde må knyttes til
> minst 2 geometriske punkter. Hvordan kan du f. eks. vite hva som er
> nøyaktig Nord uten slike referansepunkter?

Når man har to punkter kan man regne retningen ud mellem dem og finde nord.

> [...]
> noen prosent forskyvet, og dermed vil også dine koordinater bli feil. Din

Jeg har tænkt på det med forvrengingen, men jeg har lyst til at prøv at se
hvor godt det kan lade sige gøre.

> Er prosjektet ditt tilgjengelig på nettet? Høres veldig interesant ut.
> terje

Jeg har overvejet at lægge det ud, men som hobby programmør har men vel
altid en drøm om at tjene lidt småpenge på sine ideer . Jeg vil overveje
at lægge det ud.

Fra : Jesper

Dato : 10-06-04 16:01

Det kommer an på hvor stort kortudsnittet er. Laver man f.eks. et kort i
Auto-Route, er det lige før at Danmark er for stort til at kunne bruges, da
det er på kanten til at bue for meget.
Jeg har dog lavet en hel del kort til et program jeg bruger, som
radioamatør, og de virker fint.

Nu har jeg ikke lige for nylig set et søkort, men mener at det er et "lige"
kort. Kan ikke lige huske hvad det rigtigt hedder.
Men længde/breddegrad stregerne må ikke bue, for så bliver det for upræcist.

Jesper....

Fra : Jesper

Dato : 10-06-04 07:47

Har et eksempel til dig.
Jeg skal bare bruge din email......

Jesper....

Fra : ST

Dato : 10-06-04 07:54

> Jeg skal bare bruge din email......
>
> Jesper....

erstat 'not' med 's_tygesen' og 'valid.com' med 'hotmail.com'