Grillrist i støbejern - FEDT eler RUST - h~
Fra : Jesper Frehr

Dato : 08-06-04 21:54

Halløjsa i gruppen

Jeg er den lykkelige ejer af en gasgrill med en grillrist og grillplade.
Jeg har lidt bøvl med at få dem gjort rene. Jeg prøvede almindelig sulfo og
vand første gang for at tage noget af alt det sorte (den var vel malet med
etellerandet sort).

Når jeg har gjort det, går der ikke mange dage før den ruster.

Så forsøgte jeg at lade den stå med fedtet på og SÅ gøre den ren lige før
grillning, men med det resultat at jeg synes at hamburgerne blev sorte (om
det så er maling eller sod er jeg i tvivl om).

Hvordan renser jeg i bund? Brun sæbe, ovnrens eller andre gode sager.
Hvordan undgår jeg at den ruster?

Pleeze hjælp!

Jesper

Fra : søren poulsen

Dato : 08-06-04 22:13

"Jesper Frehr" <jesper@TRALALAfrehr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det så er maling eller sod er jeg i tvivl om).
>
> Hvordan renser jeg i bund? Brun sæbe, ovnrens eller andre gode sager.

prøv med en stålbørste evt sandblæse den ren
du kan også lægge den i et kar med lampeolie og så brænde den ren inden brug
for at undgå smag efter lampeolien

--
Mvh.
søren poulsen

Fra : //zlgge

Dato : 08-06-04 23:31

"Jesper Frehr" <jesper@TRALALAfrehr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan renser jeg i bund? Brun sæbe, ovnrens eller andre gode sager.
> Hvordan undgår jeg at den ruster?

Smør den ind i fast brun sæbe og kom den i en plastpose i et par dage. Nu
kan du børste/vaske den ren i vand med en stålbørste.
Pensel den med madolie over alt inden den skal bruges første gang og børst
den ren efter hver grilning imens den stadig er varm med en grillbørste
(messing).

Mvh
//zigge

Fra : KH

Dato : 09-06-04 08:43

> Smør den ind i fast brun sæbe og kom den i en plastpose i et par dage.

Og smid en skvæt 3 dbl. salmiakspiritus ved!!!

Klaus

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 09-06-04 03:00

> [...]
> det så er maling eller sod er jeg i tvivl om).
>
> Hvordan renser jeg i bund? Brun sæbe, ovnrens eller andre gode sager.

I vores Weber (ok, er ikke gas men måske kan rådet bruges alligevel) bruger
jeg K2R ovnrens. Har prøvet med andre mærker men de er ikke nær så gode
(efter min mening)
Fremgangsmåden er som følger:
Først skyller jeg grillen med vand for at fjerne løstsiddende snavs.
Når grillen er tør sprøjter jeg K2R på alt og lader det sidde i op til 1
døgn (hvis den ikke er særlig snavset kan man nøjes med 1 time) hvorefter
jeg skrubber den med en stiv børste. Når det hele er tørret bruger jeg en
oliespray til at "imprægnere" det hele.
Fordelen er at det er den rene olie der brænder fast og den er nemmere at få
løs end stege "snask"
Efter endt grilning børster jeg risten med en messing børste og grillen er
klar til brug næste gang, uden rust på risten eller misfarvning af det jeg
griller.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®