Vibralys - nogen erfaringer?
Fra : M

Dato : 08-06-04 15:54

Har læst lidt om noget der skulle hedde vibralys, der skulle blinke med 1500
blink i minuttet - måske for at illudere en motorcykel med fart/vibrationer
i "kadaveret".

Den skulle koste en plovmand, og skulle efter sigende kunne medvirke til at
billister kan skelne en MC fra en scooter og derved ikke kører ud foran
MCén(men måske så kun nøjes med scooterne...

Nogen erfaringer herinde med tingesten?

med venstre fra styret

Michael XJ 600 - med ca. 15.000km/år på MC og derfor et potentielt stort
bytte for madkasserne...

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-06-04 16:04

"M" <mlt@husbygning.dk> wrote in message news:ca4juh$4r1$1@news.orange.dk...
> [...]
> billister kan skelne en MC fra en scooter og derved ikke kører ud foran
> MCén(men måske så kun nøjes med scooterne...

Hvad skulle nogensinde forhindre, at en knallert/scooter satte dem på?

I den sammenhæng kan en bilist aldrig konkludere noget. Ikke at jeg tror, de
nogensinde ville tænke over det alligevel.

Fra : tima jensen

Dato : 08-06-04 16:06

hej hvis man kører med langt lys om dagen kan madkassern også se en, de
bliver nok surer over det skarbe lys men heller det en at kysse dem.

palle jensen.
gsx 1100

Fra : Olesen

Dato : 08-06-04 16:14

"tima jensen" <par2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hej hvis man kører med langt lys om dagen kan madkassern også se en, de
> bliver nok surer over det skarbe lys men heller det en at kysse dem.

De skal bare ha' det lange lys tilbage, dag som nat, hehe.
Iøvrigt mener jeg, det oftest er mc'erne
som kommer tættest på da de altid lige
kan finde en anledning/plads at snige sig forbi.

Fra : Carl Dragert

Dato : 08-06-04 16:46

Olesen wrote:
> De skal bare ha' det lange lys tilbage, dag som nat, hehe.
> Iøvrigt mener jeg, det oftest er mc'erne
> som kommer tættest på da de altid lige
> kan finde en anledning/plads at snige sig forbi.

Hov, hov - Den slags indlæg er ikke passende i denne gruppe

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-04 17:31

"tima jensen" <par2@hotmail.com> wrote in message
> hej hvis man kører med langt lys om dagen kan madkassern også se en, de
> bliver nok surer over det skarbe lys men heller det en at kysse dem.

Det kan de sikkert også uden brug af langt lys. Seriøst tror jeg selv på, at
chancen for at blive set, i højere grad er myntet på at komme fri af
billisternes blinde vinkler, fremfor bare virke blændende i bilistens
spejle.
At skeldne MC fra scootere, holder kun indtil at scooterne også begynder, at
køre med langt lys. Herefter skal vi nok se et "rumkapløb" i alverdens
kreative metoder til synliggørelse. F.eks. røde sikkerhedsflag i bagenden,
kontinuert lys i blinklys og rotorblink.... nej vel?!

Hilsen
Lars
.... der mener, at denne snak om langt lys, er som at tisse i bukserne for at
holde varmen!

Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-06-04 16:46

"Lars T. Thomsen" skrev i en meddelelse:

> [...]
> kreative metoder til synliggørelse. F.eks. røde sikkerhedsflag i bagenden,
> kontinuert lys i blinklys og rotorblink.... nej vel?!

Nemlig, ja

At synliggøre sig selv, ved at placere sig i de andre trafikanters synsfelt.
Lade være med at køre i højre halvdel af vejbanen, hvor scooterne hører
hjemme.
Trække ud mod midterstriben, når der kommer en bilist på en sidevej.
Sikre at man på afstand har haft forlygten synlig i bilistens loftspejl og
bagefter i bilistens venstre sidespejl, inden overhaling.

Der er så mange små og effektive kneb, for at sikre man bliver set som en
MC'ist.

/Mark.

Fra : anders majland

Dato : 08-06-04 17:47

> F.eks.
> røde sikkerhedsflag i bagenden, kontinuert lys i blinklys og
> rotorblink.... nej vel?!

Jeg vil gerne et et blåt roterende så - tror det på kort sigt kan skabe
lidt mere plads Specielt hvis jeg så lige maler mc'en hvid (Kan
klare med en kalkkost så det ikke er permanent)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Klaus Kristensen

Dato : 08-06-04 22:42

anders majland wrote:

> Jeg vil gerne et et blåt roterende så - tror det på kort sigt kan skabe
> lidt mere plads Specielt hvis jeg så lige maler mc'en hvid (Kan
> klare med en kalkkost så det ikke er permanent)

hvis du samtidig gør den BMW-formet og lige giver hjelmen lidt med
kosten også, så skulle den vist være hjemme

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-06-04 22:55

> Jeg vil gerne et et blåt roterende så - tror det på kort sigt kan
> skabe lidt mere plads Specielt hvis jeg så lige maler mc'en hvid
> (Kan klare med en kalkkost så det ikke er permanent)

Jeg tror at det hjælper en del på det, blot man farver sin fuldkåbe-MC
hvid, kører med hvid hjelm og har en orange refleksvest på. Blinket og
andre detaljer mangler godt nok, men det er der da ingen billister der
ser i forbifarten.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-06-04 16:17

"M" skrev i en meddelelse:

> [...]
1500
> blink i minuttet - måske for at illudere en motorcykel med

Hvad med et grønt rotorblink på styrthjelmen?

> [...]
> billister kan skelne en MC fra en scooter og derved ikke kører ud foran
> MCén(men måske så kun nøjes med scooterne...

Alle typer trafikanter kan jo købe den, for netop de skal blive set.

Så er vi jo lige vidt

Det bedste middel er at se frem i trafikken og spotte de farlige situationer
inden de opstår. Det kaldes også erfaring....

/Mark.

Fra : Per P.

Dato : 08-06-04 16:20

> [...]
at
> billister kan skelne en MC fra en scooter

Hvordan skulle en bilist i dagens DK vide at en MC har et pulserende lys,
med mindre at vi alle sammen, hver og en, uden undtagelse, har det?
Producenten arbejder selvfølgelig på at få det godkendt (det VED jeg), men
hvis ikke alle kører med det så hjælper det ikke til at skelne mellem noget
som helst. Men hvis det lykkedes producenten at gøre det lovpligtigt, så har
han jo en omsætning på 80.000 motorcykler x 500 kr. Ik´ så ringe endda!! Jeg
tror bare ikke på det nogensinde bliver en succes.

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat Ole Olsen: Jeg har aldrig kørt en maskine
hvor jeg ikke havde lyst til at skubbe fra med
foden for at komme hurtigere frem....

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-06-04 08:00

"Per P." <milborg@FJERNe-privat.dk> writes:

[vibralys]
> Men hvis det lykkedes producenten at gøre det lovpligtigt, så har han
> jo en omsætning på 80.000 motorcykler x 500 kr. Ik´ så ringe endda!!

Og at fore producentens lomme er vel cirka det eneste det kan bruges til.

> Jeg tror bare ikke på det nogensinde bliver en succes.

Enig. Så hellere bruge pengene på et Guldkursus

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Michael T

Dato : 09-06-04 10:56

I bekræfter alle nogenlunde min egen holdning til "dimsen" kontra
fornuftig kørsel.

Men nu var det reelle erfaringer med den jeg efterlyste, og ikke så meget
holdninger til den/gule rotorblink/hvide hjelme m.v.(selvom det jo da er
debat på et underholdende plan).

MEN nogengange har man den opfattelse at billister fra sideveje kikker
direkte på en, og - af mig ubegribelige årsager- kører herefter bare ud
foran en. Flere kedelige dødsulykker er faktisk opstået sådan. Og efter
min egen opfattelse, så kan det muligvis undgåes ved at gøre sig mere
synlig foran.

1) Det kan naturligvis løses med at konstant at køre med - ulovligt
puuu-ha -langt lys, selvom det jo generer dem man kører bagved på vejen så
meget at det efter min mening skaber farlige situationer når ham der
bliver blændet foran hænger ud af sidevinduet med 80km/t og råber af en at
man skal blænde sit lort ned ellers smadrer han lygten, eller at han
konstant tænder og slukker tågelyset irriteret over at blive blændet, og
det forårsager så en hastig(hasarderet?) overhaling af madkassen, fordi
man ikke vil genere ham...

2) Et gult rotorblink på hjælmen eller en stålstang er jo en fin idé hvis
man har en gammel barndomsdrøm om at køre med kommunale fejemaskiner eller
lignende, men selvfølgelig nok lidt for latterligt ...

3) Men en diskret placeret vibrerende lygte foran kunne være acceptabel
for mig, HVIS det har en sikkerhedsmæssig god effekt for mig.

4) En orange/neongrøn vest er ikke acceptabelt, da den jo blafrer når man
kører stærkt... At male MCén er jo heller ikke noget seriøst forslag.

PS: Jeg kender ikke producenten og er ikke på lobbyarbejde, men efterlyser
blot erfaringer - hvis der er nogen...

MVH

Michael T

Fra : Carl Dragert

Dato : 09-06-04 12:00

Michael T wrote:
> Men nu var det reelle erfaringer med den jeg efterlyste,

Jeg tror at det kan være svært at finde en eller flere med erfaringer, da
prduktet ligger i en prisklasse, som ikke opfordrer til impulskøb hos ret
mange, og man lige vil afvente andres erfaringer - deadlock

Jeg så Vibralys brochuren i vinter, og kunne godt se nogle aspekter i brugen
af det - men jeg tror at det er en konstruktiv ændring som ikke bliver
godkendt, da en test nok vil vise at et vibrerende lys vil være til gene for
andre trafikanter.

> 3) Men en diskret placeret vibrerende lygte foran kunne være
> acceptabel for mig, HVIS det har en sikkerhedsmæssig god effekt for
> mig.

Monter din lygteparabol med nogle fjedre så den ryster lidt når du kører,
det vil også påkalde opmærksomhed

Hele debatten om at andre trafikanter kan se hvilket køretøj der kommer er
egentlig lidt skæv - det drejer sig om at bilister bliver opmærksom på at
der kommer et køretøj og derved undgår at være en potentiel drabsmand.

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-06-04 15:47

Carl Dragert wrote:

> [...]
> kommer er egentlig lidt skæv - det drejer sig om at bilister bliver
> opmærksom på at der kommer et køretøj og derved undgår at være en

Præcis min holdning til emnet.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-06-04 18:00

M wrote:

> Michael XJ 600 - med ca. 15.000km/år på MC og derfor et potentielt
> stort bytte for madkasserne...

Hej.

Hemm..ja måske, men du får også en kanon erfaring til at _læse_ trafikken,
når du kører så mange mc-kilometre i trafikken,
så jeg tror ikke at din risiko for at blive indraget i et uhæld, er så meget
større end en der kun kører 2500-3000 km på en sesson ? ,
nogen der ved noget om det ? , kilometre kontra uhæld's frekvens ?

Lige det med lys, så gør jeg selv det at jeg altid starter sessonen med et
par friske pærer i forlygten !,
og så justerer lyset ind så det passer med mig på maskinen ( dvs, lyset
falder 1 cm, pr løbende meter ) så må jeg blænde lidt når med passager +
oppakning,
jeg kører ikke med langt lys om dagen, da jeg godt kan lide at have
muligheden for blænde op.

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : brobaek

Dato : 08-06-04 22:50

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> [...]
> passager + oppakning,
> jeg kører ikke med langt lys om dagen, da jeg godt kan lide at have

Præcis, hvis man er i tvivl, så et par "agressive"* blink med lyset i
ikke-regulerede kryds.

* Agressive, for at billisten ikke skal misforstå dem som et "Kør bare frem,
min ven"-blink!

/Martin - som hader mc'ere, som kører med langt lys... Det er super
egoistisk og tåbeligt, og er ikke vejen frem!

PS. Dennis, den er bestemt ikke møntet på det, at du blænder en smule m.
passager - dertil er for stor forskel på nær- og fjernlys...

Fra : brobaek

Dato : 08-06-04 22:53

brobaek wrote:
> /Martin - som hader mc'ere, som kører med langt lys... Det er super
> egoistisk og tåbeligt, og er ikke vejen frem!

- og måske en lige halv smiley, for ikke virke som et surt gammelt røvhul

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-06-04 08:01

"brobaek" <martinnews@browi.dk> writes:

> - og måske en lige halv smiley, for ikke virke som et surt gammelt røvhul

Hmmm, jeg er ellers 100% enig og jeg er ikke gammel.

Fra : Freddy Lang

Dato : 08-06-04 23:31

M wrote:
> [...]
> til at billister kan skelne en MC fra en scooter og derved ikke kører
> ud foran MCén(men måske så kun nøjes med scooterne...

Subj. har været oppe og vende for ikke så forfærdelig længe siden. Også
dengang var der mange negative udladninger omkring vibralyset.

Jeg tror, folk anskuer potentialet forkert. Der er, både i det forrige, og
også i dette indlæg, givet en masse pro/contra, men der "slås" mest på, at
vibralyset skulle skille sig ud fra andre "én-øjede", to-hjulede køretøjer,
og en masse folk kommer så på banen med det meget indlysende modargument
"Jamen, hvad forhindrer alle andre (knallerter, scootere, øverter og hvad
søren de nu ellers hedder) i også at montere skidtet?". Rigtigt, det er på
sin vis et godt modargument. Hvis altså man kun går ud fra, at vibralyset
skulle være forbeholdt motorcykler for at gøre gavn.
Jeg ser nu anderledes på det... Jeg tror, at et vibrerende lys tiltrækker
sig opmærksomhed på en helt anderledes måde, end et almindeligt forlys.
Spørg jer selv, hvor ofte I ikke har lagt mærke til rotorblinket fra et
udrykningskøretøj, et landbrugsredskab eller en blokvogn, selv endda på
meget lang afstand... jeg gør i hvert fald. Hvor mange af jer lægger ikke
specielt mærke til biler med Xenon-lygter, selv i dag hvor de efterhånden
snart har været på markedet i et lille årti (jeg mener, Mercedes tilbød det
på deres nye E-klasse allerede i '95 eller '96)? Det skiller sig ud. Og jeg
tror på, at det er dér fordelen ligger ved vibralys. Så hul da i, at nogle
knægte også monterer det på deres knallerter, det kan jo være at det også
kan redde deres liv, så de også kan blive gamle nok til at træde ind i de
"voksne" to-hjuleres rækker.

Lang smøre, jeg ved det... men jeg synes, folk overser den åbenlyse fordel
ved produktet. Derfor har jeg skrevet det lidt lange ovenstående svar. Bær
over med mig. Og god vind derude.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-06-04 08:59

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> wrote in message
> Subj. har været oppe og vende for ikke så forfærdelig længe siden. Også
> dengang var der mange negative udladninger omkring vibralyset.

SNIP
> [...]
> ved produktet. Derfor har jeg skrevet det lidt lange ovenstående svar. Bær

Ganske enig - lyset skiller sig ud, og vil gøre det effektivt så længe det
ikke er standardmonteret på madkasser. Men der må også være ulemper der
bliver glemt - hvis min forlygtepære skal blinke 1500gange i minuttet, siger
min logik mig at jeg mister nogle lux der ellers kunne gøre gavn på vejen.
Ikke 50%, men en smule må der forsvinde. Det bør vel tages med i ligningen,
der er allerede en del der sværger til 80/100w pærer og whatnot.

Om pæren holder kortere skal jeg ikke gøre mig klog på, men min gamle far
syn's i hvert fald ikke man skal lege med lyset

vh
Torben

Fra : Ronni

Dato : 09-06-04 10:54

Freddy Lang wrote:
> Subj. har været oppe og vende for ikke så forfærdelig længe siden. Også
> dengang var der mange negative udladninger omkring vibralyset.

> Jeg tror, folk anskuer potentialet forkert. Der er, både i det forrige, og

Jeg er helt enig med dig, det er helt fantastisk så mange grunde folk kan
finde til hvorfor man ikke skal prøve det.
Jeg har lige udvidet mit blockfilter med alle der har sagt at det ikke
virker fordi knallerter og scootere også bare monterer det - den type
argumentation er livet ganske enkelt for kort til.

Jeg læser en del på amerikanske forums, hvor der er mange der er meget
begejstrede for det vibrerende lys, de er helt overbeviste om at der er
langt færre der overser dem når de kører med VibraLight (eller hvad det nu
hedder).
Så jeg synes da du skulle prøve det, jeg vil meget gerne høre dine
erfaringer.

Bemærk i øvrigt at der oftest sidder en lysmåler på sjoveren, så
vibra-funktionen er slået fra når det er mørkt, så kan du også se at køre
uden at udvikle epilepsi

Mvh
Ronni

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 09-06-04 11:15

Ronni wrote:

> Jeg har lige udvidet mit blockfilter med alle der har sagt at det ikke
> virker fordi knallerter og scootere også bare monterer det - den type
> argumentation er livet ganske enkelt for kort til.

Jamen så smid lige mig i dit filter også, så du til sidst ender op med kun
at kunne se indlæg fra folk, der har samme spændende mening som dig selv.
Mavesure skid!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 SRAD

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-06-04 12:23

"Ronni" <rhessellund2_nejtak@hotmail.com> wrote in message

> Bemærk i øvrigt at der oftest sidder en lysmåler på sjoveren, så
> vibra-funktionen er slået fra når det er mørkt, så kan du også se at køre
> uden at udvikle epilepsi

Ah - det besvarer et af mine spørgsmål. Jeg ville nødig tage en nat med 25Hz
lys - det er slemt nok at sidde ved en 60Hz skærm

vh
Torben

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-06-04 11:54

rhessellund2_nejtak@hotmail.com (Ronni) writes:

> Jeg har lige udvidet mit blockfilter med alle der har sagt at det ikke
> virker fordi knallerter og scootere også bare monterer det - den type
> argumentation er livet ganske enkelt for kort til.

Fedt, så burde du jo ikke kunne læse dette.

> [...]
> begejstrede for det vibrerende lys, de er helt overbeviste om at der
> er langt færre der overser dem når de kører med VibraLight (eller hvad

Ja, for hvad amerikanerne mener er altid det rigtige...

Jeg vil stadig hævde at (rigtig) placering på vejen kombineret med et
minimum af forudseendhed ville kunne forhindre mange flere ulykker end
et vibrerende (eller langt) lys.

Fra : Hekto

Dato : 09-06-04 12:22

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil stadig hævde at (rigtig) placering på vejen kombineret med et
> minimum af forudseendhed ville kunne forhindre mange flere ulykker end

Det er rigtigt; men der er jo ikke tale om enten, eller.
Hvis BEGGE dele kan øge sikkerheden, er det jo værd at tage med?

Man kan også køre med gul vest, som det ses i UK?

Det er summen, og det samlede resultat der gælder, ikke om man
foretrækker det ene frem for det andet. Desværre er der ikke så mange
objektive statistikker at holde sig til.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-06-04 12:46

Hekto <a@a.dk> writes:

> Det er rigtigt; men der er jo ikke tale om enten, eller.
> Hvis BEGGE dele kan øge sikkerheden, er det jo værd at tage med?

Mnaje... Dybest set mener jeg at "VibraLight" kommer lidt i samme
kategori som udtalelsen om 'loud pipes saves lives'. Det kan næppe
være nogen ny opfindelse og havde det en dokumenteret effekt ville
det vel have været introduceret af fabrikkerne for længe siden?

> Man kan også køre med gul vest, som det ses i UK?

I bytrafik - specielt i ydersæsonen - kan den nemt være en livredder.
På en landevej et sted i sommerlandet tror jeg dog ikke det har den
store effekt. Jeg skal selv have fat i en til efteråret.

> Det er summen, og det samlede resultat der gælder, ikke om man
> foretrækker det ene frem for det andet.

Ganske enig. Men samtidig mener jeg jo også målet ikke helliger midlet
og når det kommer til at køre med enten langt lys om dagen eller
vibrator kan det i bedste fald ingen effekt have.

Sidst langt lys om dagen diskussionen gik fik jeg vist også nævnt det,
men jeg kører ikke med langt lys om dagen. Jeg har sjældent problemer
med at blive set af modkørende. Men nu er ZXRen også velsignet med 2
styks runde først-halvfemser paraboler

> Desværre er der ikke så mange objektive statistikker at holde sig til.

Heh, nej det kunne være rart med nogle objektive fakta istedet for vores
halv-religiøse taler

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-06-04 16:08

Mikkel Christensen wrote:

> Ja, for hvad amerikanerne mener er altid det rigtige...

Ikke nødvendigvis. Men der er vist omkring 44 gange så mange amerikanere,
som der er danskere, og sandsynligvis et tilsvarende større antal
motorcyklister, og igen måske et tilsvarende (stort) antal, som har prøvet
VibraLight. Sagen lige netop her er, at der er en langt større målgruppe, og
derfor sandsynligvis også meget mere input/information. Det er sagen
uvedkommende, at der er tale om amerikanere... det kunne for den sags skyld
lige så godt have været tyskere.

> Jeg vil stadig hævde at (rigtig) placering på vejen kombineret med et
> minimum af forudseendhed ville kunne forhindre mange flere ulykker end
> et vibrerende (eller langt) lys.

Deri har du delvist ret. Det med den rigtige placering kan jeg godt følge
dig i, jeg kører også selv næsten ude midt på vejen, netop fordi man ikke
ser ret mange knallerter/øverter derude. Men en bekendt pointerede engang at
man så bare flytter risikoen... hvad nu hvis en overhalende modkørende
overser dig? Du kan lettere/hurtigere undvige den situation, hvis du
befinder dig næsten ude i rabatten i forvejen, fremfor hvis du ligger klos
op ad midterstriben. Der er fordele og ulemper ved alt.
Desuden er der jo ingen der siger, at du ikke kan kombinere flere
"ulykkes-forhindrende" tiltag... selv om du monterer et VibraLight, kan du
jo stadig både placere dig "rigtigt" på vejen _OG_ køre med det, du selv
kalder "et minimum af forudseenhed". Det ene udelukker jo ikke det andet.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-06-04 07:49

"Freddy Lang" <freddy.lang@tdcadsl.dk[DETHERSKALIKKEMED]> writes:

> [...]
> du jo stadig både placere dig "rigtigt" på vejen _OG_ køre med det, du
> selv kalder "et minimum af forudseenhed". Det ene udelukker jo ikke det

Klart, men det jeg prøver at sige er at de vibralys i bedste fald er spild
af penge.

Oh well, køb de gadgets I har lyst til - hvis bare I er rare at blænde ned
hvis I møder mig ude på vejene.

Fra : brobaek

Dato : 10-06-04 09:14

Mikkel Christensen wrote:

> Klart, men det jeg prøver at sige er at de vibralys i bedste fald er
> spild af penge.
>
> Oh well, køb de gadgets I har lyst til - hvis bare I er rare at
> blænde ned hvis I møder mig ude på vejene.

Og lad os så ellers håbe, at når billisterne 3 gange har ventet holdt
unødvendigt tilbage for Jer, fordi de fejlvurderede afstanden pga. Jeres
lange lys, ikke kører ud foran nr. 4 (som, overholder loven og kører med
nærlys).

Endvidere er det nok heller ikke en handling, som gør, at
billisternes/offentlighedens synspunkt på mc-ere ændrer sig til det mere
positive...

Mvh
Martin

Fra : Freddy Lang

Dato : 10-06-04 10:36

brobaek wrote:

> [...]
>
> Endvidere er det nok heller ikke en handling, som gør, at
> billisternes/offentlighedens synspunkt på mc-ere ændrer sig til det

Nu har jeg altså aldrig nogensinde påstået, at jeg kører med langt lys,
udover efter mørkets frembrud, og jeg ikke generer hverken mod- eller
forankørende.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Hekto

Dato : 10-06-04 11:12

brobaek wrote:

> [...]
> unødvendigt tilbage for Jer, fordi de fejlvurderede afstanden pga. Jeres
> lange lys, ikke kører ud foran nr. 4 (som, overholder loven og kører med

.... eller også bare mere generelt bliver opmærksomme på MC'ers
tilstedeværelse i trafikken, og derved ser sig bedre for næste gang!?

> Endvidere er det nok heller ikke en handling, som gør, at
> billisternes/offentlighedens synspunkt på mc-ere ændrer sig til det mere
> positive...

Naaaahhh ... point-mæssigt tror jeg slet ikke det kommer op på siden af
råverør, kørsel imellem bil-køer og race på villavejene!

Det man kunne savne var f.eks. en kampagne fra Rådet for Større
Færdselssikkerhed, der gjorde opmærksom på 2-hjulede trafikanter. Det et
måske ikke så interessant for Hr. "#¤?!@$ nu FEMA har lavet statistik
over ulykker og hastigheder; men det kunne være interessant for dem der
bliver ramt af biler i venstresving og udkørsler.

Det kunne også være rart om der blev lavet en undersøgelse af hvad der
skal til for at øge SYNLIGHEDEN af MC'er.
Vibralys, langt lys, blink, ringeklokke, flag, vimpler, hvad ved jeg ...
bare det hjælper!!!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-04 13:33

> Naaaahhh ... point-mæssigt tror jeg slet ikke det kommer op på siden af
> råverør, kørsel imellem bil-køer og race på villavejene!

Enig, specielt hvis de selvsamme begynder at ævle om MC'istens sårbarhed og
om bilister der altid fatter minus, hvilket derfor giver en "udemærket"
begrundelse for, at MC'en absolut skal tage al opmærksomheden af alt og
alle.

> [...]
> skal til for at øge SYNLIGHEDEN af MC'er.
> Vibralys, langt lys, blink, ringeklokke, flag, vimpler, hvad ved jeg ...

Det skal kan du nok få mange til at komme med fornuftige bud på. F.eks.
igen: Placering i forhold til blinde vinkler og generel fornuftig kørsel.
Herefter kan du forsøge med passive ting som flag og stærke farver, hvis
intet hjælper, så hjælper sikkert heller ikke, at lege med et forstyrrende
og opmærksomhedskrævende egoistlys.

Hilsen
Lars

Fra : Freddy Lang

Dato : 10-06-04 15:19

Lars T. Thomsen wrote:
> [...]
> og stærke farver, hvis intet hjælper, så hjælper sikkert heller ikke,
> at lege med et forstyrrende og opmærksomhedskrævende egoistlys.

Jamen, hov??!? Var det ikke netop det, der var meningen med VibraLight? At
tiltrække sig opmærksomhed, af sikkerhedsmæssige hensyn?

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-04 20:11

> Jamen, hov??!? Var det ikke netop det, der var meningen med VibraLight? At
> tiltrække sig opmærksomhed, af sikkerhedsmæssige hensyn?

Der er da ingen, der kan forbyde nogen at placere sig fornuftigt og skabe
kontrast i trafikken med lidt passivt spraglethed. Men MC-lyset i dagtimerne
hjælper alligevel intet, hvis man putter sig bag ved den forankørende
bilists A-stolpe eller i en anden blind vinkel, placeringen/synligheden bør
derfor få højseste prioritet.
Personligt synes jeg ikke, at det er så slemt mht. bilisternes opmærksomhed
og jeg fatter stadig ikke helt, hvordan de "ekstremt dumme billister" skulle
stoppe forvekslingerne mellem MC'er med scootere, bare fordi at enten
MC'isten eller scooteristen har sat vibralyspære bag forlygteglasset?

.... jeg synes, at det er en underlig debat!

Hilsen
Lars

Fra : brobaek

Dato : 10-06-04 13:55

Hekto wrote:
> Naaaahhh ... point-mæssigt tror jeg slet ikke det kommer op på siden
> af råverør, kørsel imellem bil-køer og race på villavejene!

Nej, det siger jeg heller ikke. Men forskellen er måske her, at jeg tror
godt mange billister kan skelne imellem fornuftige kørere (og det tror jeg
er langt flertallet i denne NG) og så hjelmløse, Nike-"køredragt" påklædte
tosser o.lign.
Problemet er bare, at hvis "halvdelen" af de "alm. kørere" begynder at bryde
lovgivningen ved at køre med langt lys, kan det nemt gå ud over den anden
halvdel - både sikkerhedsmæssigt og mht. offentligheden synspunkter..

Mit synspunkt er klart:

Langt lys _kan_ medføre:

- uheld i direkte form, fordi en billist/mc-ist blændes og derfor handler
forkert / for sent
- uheld i inddirekte form, fordi billister "vænner" sig til det lange lys,
og derfor fejlvurderer afstanden til lovlydige mc-ister (som kører med
nærlys)
- uheld i direkte/inddirekte form, fordi nogle føler sig provokeret af det
lange lys (læs indlæg andetsteds, om et par fjolser i kassevogn, som følte
sig provokeret af en mc, som overhalede)

Hvis nogle er uenige i ovenstående er I meget velkommen til at argumentere.

Jeg håber også, at "langt-lys" mennesker har taget andre, vigtigere
sikkerheds-foranstaltninger:
- købt gult/rødt køretøj og en farverig, sikker hjelm
- har ikke monteret små "mikro"-lygter og blinklys
- overholder hastighedsbegrænsningerne
- har en maskine, som ligner en mc og som er farverigt - evt. med
klistermærker på spejle o.lign.
- er bevidst om køreteknik (fx bronzekursus)

Hvis man ikke har taget ovenstående sikkerhedsforanstaltninger, syntes jeg,
at "langt lys pga. sikkerheden" klinger temmelig hult! Ikke dermed sagt, at
ovenstående, i mine øjne, retfærdiggør langt lys.

Mvh
Martin

PS. Hekto, du burde da ikke have problemet - er din maskine ikke så
velpudset, at den glimter mere end langt lys

Fra : Ronni

Dato : 10-06-04 14:11

brobaek wrote:

> Hvis nogle er uenige i ovenstående er I meget velkommen til at argumentere.

Det vil jeg så gøre :)

> Langt lys _kan_ medføre:
> - uheld i direkte form, fordi en billist/mc-ist blændes og derfor handler
> forkert / for sent

Det er en risiko, men jeg tror den er forsvindende lille.
Der kører så mange bilister rundt med langt lys på, uden at der sker
væsentligt flere ulykker i kølvandet på dem, ligesom vi ikke rigtigt kan
gøre noget ved den lave sol, biler der bliver blændet af solen reflekteret
i sidespejle, vinduer osv.
Jeg tror at du lægger ca 0.0001 % risiko oveni "baggrundsrisikoen" ved at
køre med langt lys - samtidig som du måske trækker 5 % fra fordi folk får
øje på dig hvor de måske ville have overset dig tidligere.

> - uheld i inddirekte form, fordi billister "vænner" sig til det lange lys,
> og derfor fejlvurderer afstanden til lovlydige mc-ister (som kører med
> nærlys)

Jeg tror simpelthen ikke bilister kan vænne sig til sådan noget.
Du kan jo selv se hvor svært folk har ved at vænne sig til at blinke når
de skifter vognbane på motorvejen, skulle de samme mennesker lære at alle
mc'ere nu kører med langt lys, mens køretøjer med én lygte og nærlys altid
er langsomme køretøjer? Jeg tror det ikke.
Desuden mener jeg også at der er en hel mængde andre ting man som
trafikant analyserer hos det køretøj man observerer, inden man bestemmer
sig for hvad det er, f.eks. højde, bredde, hastighed, evt. lyd, placering
på vej, antal personer på køretøjet osv osv osv.
Jeg mener at din pointe er analogt med sige, at antallet af mc-ulykker må
stige jo flere biler der kører med en defekt forlygte, fordi andre
bilister tror det er en mc osv osv - og det tror jeg ikke der er
statistisk belæg for at mene.

> - uheld i direkte/inddirekte form, fordi nogle føler sig provokeret af det
> lange lys (læs indlæg andetsteds, om et par fjolser i kassevogn, som følte
> sig provokeret af en mc, som overhalede)
Her må jeg give dig ret, der skal tilsyneladende ikke ret meget til på det
forkerte tidspunkt, før folk bevidst skaber farlige situationer.

//Ronni

Fra : Hekto

Dato : 10-06-04 23:03

brobaek wrote:
<KLIP!>

> Hvis man ikke har taget ovenstående sikkerhedsforanstaltninger, syntes jeg,
> at "langt lys pga. sikkerheden" klinger temmelig hult! Ikke dermed sagt, at
> ovenstående, i mine øjne, retfærdiggør langt lys.

Jo, alt det bør man selvfølgelig selv sørge for.

Af een eller anden grund, er der meget varme sommerdage, hvor alle
opfører sig tumpet! Statistikkerne viser det også.

Til at begynde med, undrede jeg mig, og en dag tændte jeg så det lange
lys. Enten er det tilfældigt, eller også har det den virkning at man
rent faktsik bliver set, istedet for overset.
Det er den oplevelse der får mig til at sige at der er noget om snakken.

> PS. Hekto, du burde da ikke have problemet - er din maskine ikke så
> velpudset, at den glimter mere end langt lys

Gæt hvem der lige har kørt de første 100km til Langelinie på en Pantah,
med Monster motor på??? ;0)

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-06-04 15:56

Ronni wrote:

> [...]
> hvad det nu hedder).
> Så jeg synes da du skulle prøve det, jeg vil meget gerne høre dine

Jeg HAR faktisk haft lyst til at prøve det, det eneste der indtil nu har
afholdt mig fra det, er at jeg går med tanker om at bygge Xenon lamper på
SV'en. Udover at være en pop-smart gimmick, går jeg nemlig ud fra at andre
trafikanter med meget stor sandsynlighed vil lægge specielt mærke til en MC
med blå gaslygter. Desforuden satser jeg også på et langt større lysudbytte.
Men at ombygge til Xenon kræver jo, udover prisen, også en del "Ole
Opfinder", så projektet er ikke blevet til så meget endnu.

> Bemærk i øvrigt at der oftest sidder en lysmåler på sjoveren, så
> vibra-funktionen er slået fra når det er mørkt, så kan du også se at
> køre uden at udvikle epilepsi

Jamen, hov??!? Dén detalje var så lige røget min næse forbi... det er jo
ikke helt uvæsentligt, eftersom en anden har påpeget at han var nervøs for,
om han ville miste lysstyrke (ved mørkekørsel, går jeg ud fra ). Og det
retfærdiggør på en måde også pærens ret dyre pris.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Hekto

Dato : 09-06-04 08:36

M wrote:

> [...]
> billister kan skelne en MC fra en scooter og derved ikke kører ud foran
> MCén(men måske så kun nøjes med scooterne...

Virkningen er vel møntet på, at blink bedre opfattes i synsperiferien,
end fast lys. Man tiltrækker sig altså opmærksomhed.
Man kunne også forestille sig et hvidt blink, a'la' en blitz!? ... det
ville ikke være til at overse, selv i solskin.

Jeg kører selv med langt lys, og synes at det har en glimrende virkning.
Dog er det ikke ideelt, da man dels mangler mulighed for at blinke med
lyset, dels irriterer andre.
Skal jeg selv veje for og imod, vejer det til min fordel at jeg
overlever; men de andre kun bliver irriterede.

Jeg er ret overbevist om at een eller anden form for afvigende
lysførelse på en MC, kunne gavne synligheden, således at man ikke overses.
Et ideelt bud har jeg ikke; men måske noget med et hvidt blink i
forlygten i dagtimerne?

Fra : Freddy Lang

Dato : 09-06-04 16:12

Hekto wrote:

> [...]
> lysførelse på en MC, kunne gavne synligheden, således at man ikke
> overses. Et ideelt bud har jeg ikke; men måske noget med et hvidt

Hvilket jo så netop er, hvad VibraLight går ud på... Du kan jo så også gøre
noget andet... hos T. Hansen kan man købe sådan nogle strobo-fiduser til at
montere i stedet for positionslys-pæren... det skulle vel i teorien også
give den samme effekt?

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Hekto

Dato : 10-06-04 23:06

Freddy Lang wrote:

> [...]
> montere i stedet for positionslys-pæren... det skulle vel i teorien også

Tanken er faldet mig ind!
Det er dog åbenlyst en fejlagtig lygteføring, istedet for en 'forglemmelse'.