Skærme
Fijala 3554
Viewsonic VP201b HDTV?
Fra : jlh5

Dato : 08-06-04 12:29

Jeg har netop erhveret mig en Viewsonic VP201B, og må sige at jeg er
imponeret over dens billede kvalitet og det generelle indtryk. Rigtig
lækker skærm.

Men, da jeg for kort tid siden gik og spekulerede over hvilken TFT
skærm jeg skulle vælge, stod jeg mellem en DELL 2001FP eller Viewsonic
VP201b. Det blev så den sidst nævnte, men en fordel DELL havde fremfor
Viewsonic var at den har noget TV-input hvor TV'et ville blive vist i
et lille hjørne af skærmen mens man arbejde ... det ville jo være
ultra cool hvis man kunne det.

Men grundet forskellige omstændigheder faldt valget altså på en
Viewsonic. Men jeg kan nu se at den understøtter noget såkaldt "HDTV".

Efter lidt søgen på nettet har jeg nu fundet ud af at HDTV er digitalt
TV.

Og nu til spørgsmålet ... hvordan får jeg noget TV ind på min
Viewsonic skærm?

-
Mvh,
Jesper Hansen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-06-04 21:38

jlh5@ofir.dk (jlh5) wrote in

> Efter lidt søgen på nettet har jeg nu fundet ud af at HDTV er digitalt
> TV.
>
> Og nu til spørgsmålet ... hvordan får jeg noget TV ind på min
> Viewsonic skærm?

Køber et TV-tuner kort med HDTV support. ATi har lavet et af slagsen. Jeg
tror dog ikke at du kan finde ret mange kanaler hvis overhovedet der er
nogen her i dk der sender i det format - måske kan man hente et HDTV signal
fra visse kanaler via satellit?

HDTV har ca. dobbelt så mange linjer i billedet og ca. dobbelt så mange
punkter i hver linje som et almindeligt TV-signal. Derved får man mulighed
for et billede af langt bedre kvalitet.

Det der står hvis man nærlæser specifikationerne er at VP201s/b er "HDTV-
720p ready". I forbindelse med HDTV på computere taler man typisk om
1280x720 og 1920x1080 - disse går under navnet 720p og 1080p. Så at VP201
er "HDTV-720p ready". Betyder ikke andet end at den kan køre i opløsningen
1280x720.

Da VP201 jo har 1600x1200 punkter som dens opløsning, så betyder det at
billedet enten skal interpoleres til at passe med den opløsning, eller at
man skal have sorte rammer i både side, top og bund. Så mere fantastisk er
det nu heller ikke.

Microsoft leger lidt med HD DVD formatet og har lavet nogle DVD-udgivelser
i WMVHD (HDTV opløsning) format. Du kan finde et par testklip her:
http://www.wmvhd.com/ (husk at din skærm skal kunne vise 1920x1080
(1920x1440) for at du kan bruge 1080p klippene til noget - så gå efter 720p
klippene. Det kræver at du har en rimelig ny pc og at du har Windows Media
Player 9 installeret.

Mvh.
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-06-04 21:42

jlh5@ofir.dk (jlh5) wrote in

> Og nu til spørgsmålet ... hvordan får jeg noget TV ind på min
> Viewsonic skærm?

Hvis det bare er almindeligt TV som DR osv. så kan du få det ind på din
VP201 med at ganske almindeligt TV-kort. De koster fra nogle få hundreder
op til et par tusinde. De billige er typisk kun til at se TV på skærmen
med. De dyrere har indbygget MPEG-2 encoder og A/V sync så man kan gemme
tv-udsendelser i DVD format og se dem på sin DVD ved senere lejlighed og AV
sync sikrer at lyd og billede ikke kommer ud af takt.

Jeg har selv at Hauppage PVR250 kort i min maskine og det viser da et
hæderligt billede på fladskærmen. Skærmen kan sagtens følge med til det.

/Flemming

Fra : jlh5

Dato : 09-06-04 07:34

Flemming Joensson <flemming@fjerndette.joensson.org> wrote in message news:<Xns9502E6E78CC13flemmingfjerndettejo@212.242.40.196>...
> Jeg har selv at Hauppage PVR250 kort i min maskine og det viser da et
> hæderligt billede på fladskærmen. Skærmen kan sagtens følge med til det.

Tak for svar. Især omkring HDTV, det hjalp lidt på forståelsen omkring
dette.

Men, så har jeg jo kigget mig lidt omkring for at se hvilke muligheder
der findes. Viewsonic har selv lavet et par løsninger, hvoraf
Nextvision N6 ser ud til at være den største.
Den har sådan set også alle de funktioner jeg leder efter (Læs: PIP),
men den kan åbenbart ikke køre PIP hvis tuneren ikke er sat til samme
opløsning som skærmen. Og da min skærm kører m. 1600x1200 og tuneren
1280*1024 så er den løsning heller ikke holdbar.

Nogle der har andre forslag? Det må gerne være en extern tv-tuner,
ligesom Viewsonic er det.

-
Mvh,
Jesper