Grosbøll-sagen
Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-04 07:45

I dagens Politiken kan man på:

bl.a. læse:

»Senest onsdag skal sognepræsten fra Taarbæk, Thorkild Grosbøll,
beslutte, om han frivilligt vil gå af som præst. I modsat fald bliver
han suspenderet fra sit embede og får en tjenestemandssag på halsen.

Det har biskop over Helsingør Stift Lise-Lotte Rebel meddelt pastor
Grosbøll under en personlig samtale i Helsingør.

Taarbæk menighedsråd, der har støttet byens præst hele vejen, blev
lørdag informeret af præsten selv om den seneste samtale med biskoppen,
hvor han blev stillet over for valget om at gå selv og hæve ventepenge i
tre år eller blive suspenderet med en tjenestemandssag.«

Bortset fra at man må sige »bedre sent end aldrig«, så har jeg da et par
spørgsmål:

1. En tjenestemandssag. Det må vel være en præsteret [kætterproces]?

2. Hvis han går af selv, så får han i følge artiklen tre års ventepenge.
Beholder han så også pension og ret til aftægtsbolig i Tårbæk? Han må
vel under alle omstændigheder være i nærheden af pensionsalderen [cirka
60 år].

Og jeg ved godt at hvis han fyres, /så/ bliver det uden pension.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-04 08:00

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> Beholder han så også pension og ret til aftægtsbolig i Tårbæk? Han må
> vel under alle omstændigheder være i nærheden af pensionsalderen [cirka

Næh, 56:

http://home.worldonline.dk/isl12518/25.html

Så efter tre års ventepenge vil han være 59. Klar til sjasen, hvis han
mister pensionen. Selv om det da godt kunne være at Information eller
Politiken kunne bruge han til at tage sig af kirkestoffet ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 08-06-04 13:06

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det har biskop over Helsingør Stift Lise-Lotte Rebel meddelt pastor
> Grosbøll under en personlig samtale i Helsingør.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Desværre er det ikke Liselotte Rebel som har taget beslutningen. Hun er
modvillig og har sagt at hun er under pres fra kirkeminister Tove Fergo:
"Kirkeminister Tove Fergo vil af med Taarbæk-præsten Thorkild Grosbøll og
har givet ham et ultimatum.

Senest onsdag skal han afgøre, om han vil gå af frivilligt. Ellers
suspenderes han og kan se frem til en tjeneste­mandssag. Det har biskoppen i
Helsingør Stift, Lise-Lotte Rebel, meddelt Grosbøll under fire øjne. Ifølge
Grosbøll lod Rebel forstå, at hun er under pres fra kirkeministeren. Det
skriver Politiken."

Hilsen

jens Erik

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-04 13:23

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Desværre er det ikke Liselotte Rebel som har taget beslutningen.

Rebel burde have taget den beslutning forlængst. Nu får vi se om han
tager præsteretten - for det må vel være en sådan det drejer sig om,
ikke en almindelig tjenestemandssag som hvis han var blevet beskyldt for
at sidde og fulde sig af altervinen efter gudstjenesten ...
--
Per Erik Rønne