færdselsregler i USA?
Fra : Bo Nielsen

Dato : 07-06-04 22:47

Hej gruppe.

Vi skal til USA og har lejet bil i 14 dage.

Hvordan er det nu det er med særlige færdselsregler?
Hastighed?
Vigepligt?
Højresving ved rødt lys?
Osv?

På forhånd tak for hjælpen
Annette

Fra : Morten Nielsen

Dato : 07-06-04 23:09

> Hvordan er det nu det er med særlige færdselsregler?
> Hastighed?

Står skiltet, kan ikke lige huske hvad den var, men nogenlunde det samme som
i Danmark. Vist nok 55 miles i timen på hovedveje.

> Vigepligt?

MASSER af fuld stop skilte! Men ellers vigepligt som i DK

> Højresving ved rødt lys?
Ja, forudsat der er fri bane

> Osv?

På turnpike'n må man kun benytte inderste spor (car pool lane) hvis man er
mere end en person i bilen.

At folk kører spritkørsel er de stort set ligeglade med, men at passagerer
drikker en øl er den største forbrydelse man kan begå... grund - ???

Mvh. Morten

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 07-06-04 23:46

Hej gruppe

Uden at ville hænges op på det, mener jeg at det internationale kørekort,
som bl.a. Danmark udsteder, har baggrund i en international traktat om
færdselsregler. Reglerne er derfor stort set ens i de lande, der har
tiltrådt traktaten. Der er dog den særhed i Danmark, at man ikke må dreje
til højre, når der er rødt lys og det kan ske uden gene for den tværgående
trafik. Det skal man i både USA og Kina. I Danmark holder vi og venter på
grønt lys, når vi skal dreje til højre ved et lyskryds. Når der så bliver
grønt lys, kan vi ikke køre frem til højre for fodgængere og cyklister. I
bl.a. USA og Kina lister man sig rundt om hjørnet, mens der er rødt lys.

Hilsen Peter

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 08-06-04 10:18

> [...]
> bl.a. USA og Kina lister man sig rundt om hjørnet, mens der er rødt lys.

....det er straks sværer at holde op med at dreje til venstre for rødt, når
man kommer hjem.

Glenn

Fra : Jens B

Dato : 08-06-04 15:35

"Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ...det er straks sværer at holde op med at dreje til venstre for rødt,
når
> man kommer hjem.

Du drejer vel forhåbentlig ikke til VENSTRE for rødt

Jens

Fra : Lars Ehlers

Dato : 09-06-04 16:42

On Tue, 8 Jun 2004 16:35:09 +0200, "Jens B" <no-more@spam-for-me.dk>
wrote:

>Du drejer vel forhåbentlig ikke til VENSTRE for rødt

Det kan man faktisk godt, i specielle tilfælde. F.eks. i downtown San
Francisco, hvor der er mange ensrettede gader kan man svinge til
venstre for rødt, hvis man kommer fra en ensrettet gade og skal svinge
til venstre på en gade, som også er ensrettet.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 09-06-04 18:34

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Tja, sådan kan det gå, når det går for stærkt. Der skulle jo stå "til højre"

...tak for redningen, Lars.

Glenn

Fra : Jesper Christensen

Dato : 08-06-04 04:20

Bo Nielsen wrote:

> Hvordan er det nu det er med særlige færdselsregler?

> Hastighed?

Bykørsel...små hovedgader er det 25 m/h, ellers alt fra 25-55.
Hovedveje...55 m/h
Motorveje...65-70 m/h, kommer an på hvilken stat.

I øvrigt er der ikke vildt med fartkontrol her i Michigan, har heller ikke
oplevet det i kørsel til andre stater. Som regel vil de sidde i
midterrabatten under en bro eller lignende på motorvejene med radarguns. Men
her i Michigan kan du snildt køre 80 m/h uden at blive snuppet.

> Vigepligt?

Der er mange Two way og Four way stops. Det er fuldt stop og man undrer sig
lidt den første gang man kommer til et four way stop. Hvem har vigepligt?
Den der kommer først til og stopper er også den der får lov at køre først.
Det er de færreste steder der er højre vigepligt, stor set kun i små
kvarterer i byerne, men selv der er der som regel fuld stop.

> Højresving ved rødt lys?

Det var den "sjoveste" at opdage herovre. Med mindre der skiltes med andet,
kan man svinge til højre ved rødt. Vær opmærksom på skilte der siger "No
right turn on Red".

> Osv?

Der er mange "læse skilte" i stedet for symboler som i DK. Der er
hastighedsgrænser der er forskellig alt efter hvad tid det er, som regel
hvis der er en skole i nærheden, der er ovennævnte "No Turn on Red" der også
kommer an på hvad tid det er.

Udryknignskøretøjer. I Michigan, og vel i hele USA, kører man ind til siden
og stopper, ikke som derhjemme. Det er extremt irriterende, men det er sådan
man gør.

Man finder hurtigt ud af at amerikanerne gerne skal holdes i hånden når de
kører. Der er stort set altid et særskilt lys signal for venstre drejende,
der står "Pass with Care" og "No Passing" HVER gang midterstriben og
forholdende ændrer sig på hovedevejene.

Man kan godt blive en anelse irriteret på motorvejene, da folk gerne bruger
deres cruise control. Scenario...Bil A i venstre spor har den sat til 70
m/h, Bil B i højre spor har den sat til 72 m/h. Bil B tager sig nu sin tid
til at snegle udenom Bil A, mens man som aggresiv europæisk bilist sidder og
bander og svovler.

Hvis du kører heroppe nordpå, pas da på deer, rensdyr..?...Der er mange af
dem om sommeren, og de render en del på vejene.

Det er vel lige sådan jeg kunne komme på, spørg endelig hvis du har flere
spørgsmål.

--
Best Regards/Med Venlig Hilsen
Jesper "BigJay" Christensen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 08-06-04 11:19

Og en lille ting, biler som holder i en svingbane har ikke blinklyset
blinkende. Det er åbenbart nok at de holder i en svingbane, men om det er
loven eller amerikanernes dovenhed ved jeg ikke?

Emil

Fra : Tom Frank

Dato : 09-06-04 11:33

Nu er det nogen tid siden (5 år siden). I nogle vejkryds viste trafiklysene
til venstre til venstrekørende FØR modkørende krydsede efterfølgende. I
Danmark gør vi det omvendte, vi kører ud i krydset og venter til modkørende
er kørt før vi må dreje eller vi venter til at trafiklyset viser til
venstre. Jeg blev overrasket over det, da jeg blev dyttede af en vogn
bagved, da jeg pr. instinkt bare kørte ud i krydset og stoppede.

/Tom

Fra : Jörgen

Dato : 08-06-04 14:07

Hej Bo, Det mesta har blivit sagt men ville bara tillägga att ett av det
värsta brott man kan göra är att passera en skolbuss som har stannat vid
vägkanten!
Dessutom så gäller det att se upp för många gör inte det. Har själv
bevittnat flera uheld i Miamiområdet och själv hållt på att bli påkörd av en
Taxi som körde ca 70km/h mot stopplikt. En herre som utnyttjade möjligheten
att svänga höger vid rött glömde att titta så att det inte kom trafik från
vänster BANG!
En fyr körde i full fart mot rött ljus in i sidan på en Taxi, framrutan
formades efter hans huvud.
I Florida (vet inte om det gäller hela USA) gör man omkörningar på både
vänster och höger sida (Vilket Ni vist också har som vana i Danmark).
I övrigt har man i regel en rolig (danska?) och hänsynstagande körstil.

Titta gärna in på min hemsida om Florida http://w1.404.telia.com/~u40420732/

M.v.h. Jörgen

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 15-06-04 12:49

"Bo Nielsen" <bon@get2net.dk> wrote in message
> Hej gruppe.
>
> Vi skal til USA og har lejet bil i 14 dage.
>
> Hvordan er det nu det er med særlige færdselsregler?
> [...]

Det jeg først lige studsede over i Ca. var at der var kryds hvor alle havde
fuldt stop. Jeg dummede mig et par gange inden jeg fandt ud af systemet. Man
må kører videre i den rækkefølge man ankommer til krydset.
Endvidere har jeg kørt i Florida, hvor jeg mest lage mærke til der på
almindelige flersporede veje ikke findes en desideret overhalingsbane, så
man må godt overhale højreom. Det mest irreterende er at folk ikke trækker
ind, så man kan godt ligge kilometer efter kilometer efter et par
mobilehomes der kører side om side med 40 m/h.
P.S. Når man dummer sig kan man som dansker godt blive lidt overrasket over
de ellers færdselsmæssigt civilicerede Amerikanere. De kan flippe
fuldstændig ud og råbe og skrige efter en med hovedet ud af vinduet.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-06-04 21:30

"Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> skrev....

> Endvidere har jeg kørt i Florida, hvor jeg mest lage mærke til
> der på almindelige flersporede veje ikke findes en desideret
> overhalingsbane, så man må godt overhale højreom.

Nej det må man ikke. Men det er almindeligt accepteret. Ligesom det
er almindeligt accepteret at fartgrænserne er skiltningen + 5 miles.

Iøvrigt kan amerikanere ikke finde ud af at bruge blinklys. Enten
blinker de flere miles før de skal dreje, eller osse blinker de slet
ikke.

Og som europæer skal man nok lige vænne sig til en mere adstadig
kørestil når man kommer til USA.

--
Kent Oldhøj

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-06-04 01:52

On 15 Jun 2004 20:29:54 GMT, "Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.invalid> wrote:

>"Bjarne Kunckel" <nej@det.er.ej> skrev....

>Nej det må man ikke. Men det er almindeligt accepteret. Ligesom det
>er almindeligt accepteret at fartgrænserne er skiltningen + 5 miles.

Med mindre der er razzia på den pågældende strækning, så kan
tolerancen være 0 miles. Har været kommenteret en del i de lokale
nyheder her.

>Iøvrigt kan amerikanere ikke finde ud af at bruge blinklys. Enten
>blinker de flere miles før de skal dreje, eller osse blinker de slet
>ikke.

Eller også kører de i lang tid på motorvejen med blinklyset tændt
Her hvor jeg bor er folk generelt flinke til at bruge blinklyset, men
det gælder naturligvis ikke alle.

>Og som europæer skal man nok lige vænne sig til en mere adstadig
>kørestil når man kommer til USA.

Jeps, specielt herovre på vestkysten. Der bliver kørt lidt mere friskt
på østkysten....

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : fb

Dato : 19-06-04 00:31

"Bo Nielsen" skrev i en meddelelse:
> Hej gruppe.
>
> Vi skal til USA og har lejet bil i 14 dage.
>
> Hvordan er det nu det er med særlige færdselsregler?
> [...]

For Florida oplever jeg (er der lige nu)

Alle kører en smule hurtigere end det tilladte.
Der er meget politi på vejene og mange bliver standset for "speeding"
Dobbel-bøde ved vejarbejde og de mener det!
Respekter skoler og skolebusser.
Alle overhaler inden og udenom.
Man blinker når man drejer (måske) og ved baneskift (næsten aldrig)
Tjek din kørerute godt af inden du triller ud i trafikken, en god "co-pilot"
er guld værd.
Rigtig god skiltning på de fleste (større) veje.
Turnpikes er gode til at komme hurtig frem på.
Interstate-veje kan være gode, men er typisk meget trafikerede.(masser af
trafiklys)
Yderste bane på motorvejene er typisk for biler med mere end én passager i
bilen.
De fleste betjente er imødekommende, men på vagt. Be cool og ha´ dine
papirer klar.

---

fb