Ytringsfrihed på debatforum i forening
Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 18:36

Hejsa...

Jeg er medlem af en svæveflyveklub, hvor vi har et debatforum. Nogle
medlemmer er begyndt at skabe en meget dårlig stemning og udtrykker sig på
en måde, der godt kunne ligne "undergravende virksomhed" - med andre ord,
nogle brokhoveder. De modarbejder en ellers udmærket arbejdende bestyrelse,
som ikke ved, hvad de skal stille op med de her medlemmer. Mange af de andre
medlemmer har ytret deres irritation over de her brokindlæg, og vi er
begyndt at miste medlemmer på den konto.

Hvordan forholder det sig med ytringsfriheden i en klub? Kan de her
brokhovede påråbe sig retten til at ytre sig, som de vil? Må der laves
censur på indlæggende i forumet? Og kan der opstå noget juridisk humlumhej
ved evt. censur?

På forhånd tak.

Mvh
Michael Bas

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 07-06-04 18:55

Undskyld jeg ved godt jeg svare helt OT men, hvad med bare at stemme dem ind
i bestyrelsen, måske enda på top posterne,, ? Det virker nogen gange..

MVh
Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 19:25

"Kasper Malmberg" <krytonHEST@tiscali.dk> wrote in message
> Undskyld jeg ved godt jeg svare helt OT men, hvad med bare at stemme dem
ind
> i bestyrelsen, måske enda på top posterne,, ? Det virker nogen gange..

He-he!!! Det sjove er, at de faktisk alle er tidligere bestyrelsesmedlemmer
og ved godt, hvordan det er at være bestyrelsesmedlem og skal høre på
brokhovederne. To af dem er faktisk lige trådt ud af bestyrelsen - dog på
grund af familiære årsager!

Mvh
Michael Bas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-06-04 19:26

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> skrev:

>Hvordan forholder det sig med ytringsfriheden i en klub?

Begrebet ytringsfrihed er aldeles irrelevant for jer.

Loven om ytringsfrihed regulerer forholdet mellem staten og
individet. Den sikrer at staten ikke kan lukke munden på kritiske
røster. Den forlanger ikke at gud og hver mand skal stille
ressourcer til rådighed for nogen som helst. Hvordan folk vil
komme til at ytre sig, er deres egen sag.

Censur har også at gøre med forholdet mellem stat (evt.
amt/kommune) og individet. Når jeg slukker mit fjernsyn, udøver
jeg ikke censur, ejheller bryder jeg speakerens ytringsfrihed.

Men disse to begreber bliver ufatteligt tit ført i marken af
brokkerøve. Der er intet juridisk belæg for det.

Sluk I bare for idioterne. De(n) ansvarlige bestemmer selv hvem
der kan få adgang til et givet forum, og hvilke regler de skal
følge.

>Kan de her brokhovede påråbe sig retten til at ytre sig, som de vil?

Ja - men bare ikke et sted hvor de bestemmende ikke gider have
det.

>Må der laves censur på indlæggende i forumet?

Nej. Men sluk i trygt for balladen. Det er nemlig ikke censur.

--
Bertel

Fra : C. Jensen

Dato : 07-06-04 23:18

Den 7. Juni 2004 skrev Bertel Lund Hansen:
> Loven om ytringsfrihed regulerer forholdet mellem staten og
> individet. Den sikrer at staten ikke kan lukke munden på kritiske
> røster.

Det er næppe helt korrekt. Staten kan vedtage love som
gør bestemte ytringer ulovlige, nærmest uanset hvad det er for ytringer
staten gerne vil ulovliggøre. Det er i hvert fald Grundlovens
bestemmelse. Og censur udsættes psykiatriske patienter, strafafsonere i
fængsler og varetægtsfængslede for.

> Men disse to begreber bliver ufatteligt tit ført i marken af
> brokkerøve. Der er intet juridisk belæg for det.

Jaaah ... det kan nemt misforstås og gå galt

Kun hvis det står i foreningens vedtægter. Det er i hvert fald der man
skal søge en løsning på problemet.

Ja det må der nok godt (det kan man måske se i vedtægterne), men man kan
også bare lave en regel om at have en moderator som sletter irriterende
indlæg, og hvis afgørelser (hvis man er meget demokratisk indstillet)
kan indklages for enten bestyrelsen og/eller generalforsamlingen. Det er
som regel lettere end at have en moderator til at forhåndsgodkende
(censurere) indlæggende inden de offentliggøres.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-06-04 21:38

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> Jeg er medlem af en svæveflyveklub, hvor vi har et debatforum.

Er det en forening, hvor man betaler kontingent? Ved du, om foreningen får
tilskud efter folkeoplysningsloven?

> Hvordan forholder det sig med ytringsfriheden i en klub? Kan de her
> brokhovede påråbe sig retten til at ytre sig, som de vil?

Nej, ikke som man vil, men det antages, at der i foreningsretligt regi er en
vid adgang til at ytre sig kritisk om foreningen. Her taler vi ikke om
ytringsfrihed i grundlovens forstand som sådan men i foreningsretlig
sammenhæng.

> Må der laves censur på indlæggende i forumet? Og kan der opstå noget
juridisk humlumhej
> ved evt. censur?

Det kan der muligvis - men det afhænger i et vist omfang af, hvad svarene
på spørgsmålene, jeg stillede øverst, er.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-06-04 08:58

> [...]
> brokhovede påråbe sig retten til at ytre sig, som de vil? Må der laves
> censur på indlæggende i forumet? Og kan der opstå noget juridisk humlumhej

Jeg vil anbefale jer, at se bort fra at søge en juridisk fundering for jeres
behandling af sagen, og i stedet behandle problemets kerne, nemlig de
pågældende medlemmers (mere eller mindre berettigede) utilfredshed.

Jeg har været medlem af en fagforening, som drev et debatforum. I forummet
optrådte der på et tidspunkt en kraftig kritik af ledelsen, og nogle af dens
handlinger. Forummet blev lukket, først med en henvisning til tekniske
problemer, og da det blev genåbnet, var de kritiske indlæg fjernet, med en
henvisning til, at foreningen ikke villle viderebringe dem, fordi de
muligvis rummede injurier.
Det eneste, der kom ud af det, var at kritikken blev endnu mere indædt, og
reelt skabte større konflikter, og var hæmmende for samarbejdet i
foreningen.

Jura skal i mine øjne betragtes som den allersidste udvej i den slags
situationer, - har man åbnet for debatten, så står man sig bedst ved at tage
den

/Per