/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Stegetid for okseculotte
Fra : Janni Nørmølle


Dato : 07-06-04 10:25

Hej NG

Hvor mange minutter pr. kilo steger man en okseculotte i ovnen? Hvor længe
skal den ca. hvile i forhold til stegetiden? Den skal være svagt rosa i
midten efter den efterfølgende har hvilet.

Bruner man den først af ved høj temperatur og så steger videre ved lavere
temperatur?

Et hvert råd tages imod med kyshånd, da jeg er nybegynder mht. steg.

Mvh. Janni





 
 
Morten Wartou (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 07-06-04 10:56

Janni Nørmølle wrote:
>> Hej NG
>>
>> Hvor mange minutter pr. kilo steger man en okseculotte i ovnen? Hvor
>> længe skal den ca. hvile i forhold til stegetiden? Den skal være
>> svagt rosa i midten efter den efterfølgende har hvilet.
>>
>> Bruner man den først af ved høj temperatur og så steger videre ved
>> lavere temperatur?
>>
>> Et hvert råd tages imod med kyshånd, da jeg er nybegynder mht. steg.
>


Hej Janni!

Tag fluks ud og køb et stegetermometer - det er lige så vigtigt som
at have en ovn. :) Snit stegen (god dybde, helt ned til kødet), put
nogle skivede fed hvidløg ned i lommer i toppen du prikker med en
kniv. Put MASSER af salt på - jeg gentager lige: MASSER af salt. Det
kan være en fordel at salte i meget god tid (et døgns tid før
stegning er ikke dumt), så saltet trænger ind. En god sjat peber kan
også være en god idé. En steg skal først brunes - det gøres ved høj
temperatur i ovnen - 225 grader - i 10-15 minutter. Derefter kaster
du en kop vand ind i bradepanden, hvorover stegen er lagt på en rist.
Sæt ovnen til 160 grader. Giv den herefter indtil stegetermometeret
viser omkring 61-62 grader (de sidste grader går hurtigt, så vær
opmærksom) - så bør den være svagt rosa. Tag den ud og lad den hvile
20-30 minutter.

Hvis du er nybegynder, er en okseculotte en meget besværlig sag at
skære ud. En tyndstegsfilet er langt lettere, det er nærmest bare som
at skære brød. :) Culotten har en spids ende. Markér den via et snit.
Når stegen er færdig, er det ikke så let at finde ud af hvad der er
den spidse ende, derfor er det en god idé at markere. Start
udskæringen ved den spidse ende, og lav skiver på tværs af denne. Når
du har skåret ca. halvvejs op, vil du se muskeltrådene ændrer retning
- det skal din kniv så også gøre. Drej den 90 grader (kniven eller
stegen, frit valg) og skær resten ud. Smag undervejs om du vil blive
en lykkelig kvinde, en forkert udskåret culotte er tæt på utyggelig,
en korrekt udskåret culotte kan klares selvom man har glemt sit
gebis.

Et alternativ er "koldstegning" hvor stegen først brunes kortvarigt
på pande, og derefter får 2-3 døgn ved den ønskede kernetemperatur.
Det skulle være en fantastisk oplevelse, men jeg har aldrig selv fået
prøvet det. Jeg har slet ikke tålmodighed til at lade kødet ligge så
længe uden at kunne fortære det. :)

God fordøjelse!


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Benedikte Stein (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Benedikte Stein


Dato : 07-06-04 11:21

Hejsa,

Ja, men husk at stegetermometeret ikke skal sidde i stegen hele tiden, for
termometeret leder varmen ind i kødet. Du skal prøve af og til. Husk at
stikke termometret godt dybt ind.

mvh.
Benedikte

"Morten Wartou" <removethistoavoidmetrashingit_news@wartou.dk> wrote in
message news:BWWwc.266$7o2.99@news.get2net.dk...
> Janni Nørmølle wrote:
> >> Hej NG
> >>
> >> Hvor mange minutter pr. kilo steger man en okseculotte i ovnen? Hvor
> >> længe skal den ca. hvile i forhold til stegetiden? Den skal være
> >> svagt rosa i midten efter den efterfølgende har hvilet.
> >>
> >> Bruner man den først af ved høj temperatur og så steger videre ved
> >> lavere temperatur?
> >>
> >> Et hvert råd tages imod med kyshånd, da jeg er nybegynder mht. steg.
> >
>
>
> Hej Janni!
>
> Tag fluks ud og køb et stegetermometer - det er lige så vigtigt som
> at have en ovn. :) Snit stegen (god dybde, helt ned til kødet), put
> nogle skivede fed hvidløg ned i lommer i toppen du prikker med en
> kniv. Put MASSER af salt på - jeg gentager lige: MASSER af salt. Det
> kan være en fordel at salte i meget god tid (et døgns tid før
> stegning er ikke dumt), så saltet trænger ind. En god sjat peber kan
> også være en god idé. En steg skal først brunes - det gøres ved høj
> temperatur i ovnen - 225 grader - i 10-15 minutter. Derefter kaster
> du en kop vand ind i bradepanden, hvorover stegen er lagt på en rist.
> Sæt ovnen til 160 grader. Giv den herefter indtil stegetermometeret
> viser omkring 61-62 grader (de sidste grader går hurtigt, så vær
> opmærksom) - så bør den være svagt rosa. Tag den ud og lad den hvile
> 20-30 minutter.
>
> Hvis du er nybegynder, er en okseculotte en meget besværlig sag at
> skære ud. En tyndstegsfilet er langt lettere, det er nærmest bare som
> at skære brød. :) Culotten har en spids ende. Markér den via et snit.
> Når stegen er færdig, er det ikke så let at finde ud af hvad der er
> den spidse ende, derfor er det en god idé at markere. Start
> udskæringen ved den spidse ende, og lav skiver på tværs af denne. Når
> du har skåret ca. halvvejs op, vil du se muskeltrådene ændrer retning
> - det skal din kniv så også gøre. Drej den 90 grader (kniven eller
> stegen, frit valg) og skær resten ud. Smag undervejs om du vil blive
> en lykkelig kvinde, en forkert udskåret culotte er tæt på utyggelig,
> en korrekt udskåret culotte kan klares selvom man har glemt sit
> gebis.
>
> Et alternativ er "koldstegning" hvor stegen først brunes kortvarigt
> på pande, og derefter får 2-3 døgn ved den ønskede kernetemperatur.
> Det skulle være en fantastisk oplevelse, men jeg har aldrig selv fået
> prøvet det. Jeg har slet ikke tålmodighed til at lade kødet ligge så
> længe uden at kunne fortære det. :)
>
> God fordøjelse!
>
>
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou
>
>



Morten Wartou (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 07-06-04 14:31


"Benedikte Stein" <best@nospam.privat.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4418c$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Ja, men husk at stegetermometeret ikke skal sidde i stegen hele tiden, for
> termometeret leder varmen ind i kødet. Du skal prøve af og til. Husk at
> stikke termometret godt dybt ind.

Hm. Mit stegetermometer har absolut ingen problemer af den slags. :) Men ja,
det skal dybt ind - men ikke så dybt, at det kommer forbi midten. Jeg hiver
altid termometeret lidt frem og tilbage, når temperaturen når det ønskede
punkt. Hvis temperaturen falder, kan jeg konstatere at det ikke har siddet
helt i midten, og giver stegen lidt mere.


Med venlig hilsen,

Morten Wartou



Bolette Nielsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Bolette Nielsen


Dato : 07-06-04 21:48


"Benedikte Stein" <best@nospam.privat.dk> skrev i en meddelelse
news:40c4418c$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, men husk at stegetermometeret ikke skal sidde i stegen hele tiden,

Det gør mit nu altså. Når jeg har brunet stegen af sætter jeg termometret i,
sætter den ønskede temp, og så ringer termometret når den har den ønsket
temt. Sætter dog altid temp. lidt lavere end jeg ønsker, for jeg synes tit
den steget vidre i hvile tiden.

Held og lykke

Bolette



Jens Bruun (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 08-06-04 18:21

"Morten Wartou" <removethistoavoidmetrashingit_news@wartou.dk> skrev i en
meddelelse news:BWWwc.266$7o2.99@news.get2net.dk...

> Giv den herefter indtil stegetermometeret
> viser omkring 61-62 grader (de sidste grader går hurtigt, så vær
> opmærksom) - så bør den være svagt rosa. Tag den ud og lad den hvile
> 20-30 minutter.

Jeg ville nok tage stegen ud ved 58-59 grader og så lade den hvile 35-45
minutter.

> Et alternativ er "koldstegning" hvor stegen først brunes kortvarigt
> på pande, og derefter får 2-3 døgn ved den ønskede kernetemperatur.

Det vil jeg sør'me prøve ved lejlighed - men tre døgn for at nå ca. 60
grader i midten? Det lyder af lidt lang tid.

--
-Jens B.



mcloud (07-06-2004)
Kommentar
Fra : mcloud


Dato : 07-06-04 11:50

Hej Jannie
Hvis du ikke har et stegetermometer ,så brun culotten i 15 minutter på 240
grader ,dæmp derefter varmen til 180 grader og steg ca 40 minutter pr kilo
kød. Hvil i 25 minutter og start med at skære fra den spidse ende,vend
derefter stegen og skær igen på tværs af kødtrådene

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet.


"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
news:40c43459$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Hvor mange minutter pr. kilo steger man en okseculotte i ovnen? Hvor længe
> skal den ca. hvile i forhold til stegetiden? Den skal være svagt rosa i
> midten efter den efterfølgende har hvilet.
>
> Bruner man den først af ved høj temperatur og så steger videre ved lavere
> temperatur?
>
> Et hvert råd tages imod med kyshånd, da jeg er nybegynder mht. steg.
>
> Mvh. Janni
>
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste