Puha, så er vi tættere på målet
Fra : Moller

Dato : 07-06-04 11:44

Hejsa,

   Som nogen få ved, så har den kære B12 være stillestående i 1 mdr. tid
:( pga. metalisk skrabelyd fra gearkassen, når der kommer modstand på...

   I går fik vi så endelig tid til at tage motoren ud af stellet, og lægge
den på hovede så vi kan åbne den fra bunden af, og derved kunne
inspicere gearkassen.

   Da vi ikke fik tid til så meget efter afmonteringen, så havde vi kun
bundkaret af, og lyste ind i det fine maskineri :) og alt ser nydeligt
ud derinde, skiftearmende osv.. så flotte og lige ud, tromlen var
nydelig, og der var ingen spåner i olien, eller metal stykker i
bundkaret... det eneste spor vi har haft indtil nu er 2 stks. små
cromflager, ala dem fra kuglerne i kugle lejer... så håbet er endnu om
at det er et udgangs leje, og derved ikke en dyr del der skal skifes :)

   Men nu for vi af se, når bunden tages af, kan der stadig ske mange
ting, så der krydses fingre herfra om det kun er et leje der skal skiftes :)

   Nu, jeg har motoren af :) så er det jeg vil lave diverse ting på den,
da det er lettest når den er afmonteret... derved skal der ske følgende :

   Nye pakninger, lejer, osv..
   Knasterne skiftes ud med GSX-r 1100 knaster.
   Nye koblingsplader, da den fedter.
   Factory Shift-kit, til at skåne gearkassen.
   Olie dyser, renses og inspiceres.

   Men er der ting ? som jeg burde gøre ud over disse ??? nu den alligevel
er åben.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 07-06-04 11:54

Moller wrote:

> [...]
>
> Men nu for vi af se, når bunden tages af, kan der stadig ske mange
> ting, så der krydses fingre herfra om det kun er et leje der skal

Ja, det er før set, at der går lidt af en kugle i et leje!

Var lyden der i alle gear? Det kunne jo være pitting på trædefladerne på
nogle af tandhjulene, eller et mærke på samme, efter nærkontakt med dine
to forkrumede 'dimser'??
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Moller

Dato : 07-06-04 13:27

Hekto wrote:

> Ja, det er før set, at der går lidt af en kugle i et leje!

   Men, på den lyse side, så længe det kun er lejet er det ik så dyrt i
dele :)

> Var lyden der i alle gear? Det kunne jo være pitting på trædefladerne på
> nogle af tandhjulene, eller et mærke på samme, efter nærkontakt med dine
> to forkrumede 'dimser'??

   Fik kun testet det i 1 gear... tør ikke køre med sådan lyde fra maskinen.

   Men vi testede den ved at sætte den på central støttebenet... og i
tomgang lød den frisk og fin... så skiftede vi mellem alle gearende,
mens baghjulet snoredet frit, og der var der ingen lyde osv... og gearet
gik fint.

   Men så snart den røg i 1 gear, og jeg skulle rulle med den, så var
lyden der... deraf tanken på at det er udgangslejet, men på den anden
side, så kan jeg vel se på tandhjulende, om de har taget skade som du
siger ? så snart jeg har åbnet gearkassen ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 07-06-04 13:39

Moller wrote:

> [...]
> side, så kan jeg vel se på tandhjulende, om de har taget skade som du
> siger ? så snart jeg har åbnet gearkassen ???

Ja, det er bare at gå tænderne efter, på trædefladerne, et for et.

Fra : Armand

Dato : 08-06-04 22:44

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> Factory Shift-kit, til at skåne gearkassen.

Som er??

- -
Armand.

Fra : Moller

Dato : 09-06-04 09:04

Armand wrote:
> Moller <news@molnit.com> skrev i en

> Som er??

   Det er en forstærket fjeder til selector armen, eller hvad den nu
heder, og så en ny arm, hvor den lille skive blir samlet med et lille
fint kugle leje, for at nedsætte frictionen, og derved vil gearet skifte
hurtigere, og mere præcist under gearskiftet.

   Jeg er lidt skeptisk endnu, men da jeg alligevel har maskinen åbnet, så
vil jeg prøve det.

--
VH
Lars Molnit