Gode råd til bjergkørsel?
Fra : Morten Krauw

Dato : 07-06-04 08:35

Hej alle

Jeg planlægger en tur til de franske alper om en månedstid. I den
forbindelse vil jeg meget gerne høre fra andre der har prøvet at køre i
bjerge, da jeg ikke selv er erfaren i dette.

Skal man køre på en speciel måde mht. gear? Lavere eller højere gear end
normalt? Hvad med afkøling af motoren? Skal man gøre holdt oftere end man
måske ellers ville for at lade motoren køle lidt? Andre ting mht.
køreteknisk?

mvh
Morten Krauw
Kawasaki ZX-6R '01
www.dfmc.dk/morten_krauw

Fra : Søren

Dato : 07-06-04 09:11

Hvad mc kører du på, det betyder lidt.

Men generelt kør ned i samme gear som op. Det vil sige du skal ikke
sejtrække op ad bakke, brug hellere et lavere gear, og brug motorbremsen ned
af bakke , så bremserne ikke fader.

Jeg har ikke oplevet problemer med køling på en luftkølet, da luften ofte er
køligere i bjergene. Men kører den varm mærkes det normalt først på
gear/kobling. Når en luftkølet får svært ved at skifte gear, så er det med
at lade den køle lidt ned.

Teknik i bjergene afhænger også lidt af maskine men generelt kan jeg sige,
pas på grus / olie i svingene og pas på cyklister der ofte bruger hele
vejen i hårnåle svingene.

Som altid giv dig god tid

Hilsen Søren

newsr87rcqk4evta2m@wdkcphmokr1w.mdg.apmoller.net...

Fra : Morten Krauw

Dato : 07-06-04 09:24

Som min signatur siger, så kører jeg Kawasaki ZX-6R '01.

Med sejtrække mener du da, at lavere gear jo bedre (både op og ned)?

mvh
Morten Krauw
Kawasaki ZX-6R '01
www.dfmc.dk/morten_krauw

Morten Krauw
Kawasaki ZX-6R '01
www.dfmc.dk/morten_krauw

Fra : Martin

Dato : 07-06-04 09:21

"Morten Krauw" <morten@krauw.dk> skrev i en meddelelse
newsr87rcqk4evta2m@wdkcphmokr1w.mdg.apmoller.net...

[Haps]

Nu skal det lige nævnes med det samme at jeg ikke selv har kørt i bjergene
på MC, men kun i bil. Besvarer dine spørgsmål alligevel da jeg ikke tror der
er den "store forskel" og at du evt. kan bruge mine erfaringer til noget...

> Skal man køre på en speciel måde mht. gear? Lavere eller højere gear end
> normalt?

Op ad kommer helt af sig selv. Nedad skal du sørge for at vælge et gear,
hvor du opnår bedst mulig motorbremsning - hellere for langsomt end for
hurtigt :)

> Hvad med afkøling af motoren? Skal man gøre holdt oftere end man
> måske ellers ville for at lade motoren køle lidt?

Nu ser det ud til at du har en maskine der skulle kunne klare mosten, men
sørg for at holde en del pauser i starten og tjek ved hver pause hvordan
maskinen har det...

>Andre ting mht. køreteknisk?

En vigtig ting er at du ikke skærer/bider svingene af selvom det ofte er ret
fristende. Franskmændene er vant til at køre på disse veje og kører derfor
til tider ret stærkt - en lille afvigelse over i den anden vejbane kan koste
uheld (har desværre set det et par gange). Følg vejen og de skarpe sving og
NYD det :)

Vær opmærksom på vejens tilstand - der kan være grimme huller på de små
bjergveje. Yderligere skal du være opmærksom på vejrskiftet - man kommer
hurtigt fra dalen og op i 3.000 meters højde og der kan være ret så stor
forskel på vejret oppe og nede...

En anden lille sjov detalje er, at du bør dytte når du kører gennem tuneller
og lign., men det hører du nok hurtigt at de har for vane at gøre...

(No hard feelings) Pas på de kære billister fra Holland. De er ligesom vi
danskere ikke vant til bjerge og kører derefter. Som franskmændene siger,
"der er kun een ting der er værre end en hollænder i bjergene og det er en
hollænder med campingvogn i bjergene".

Skulle du komme på motorveje på et tidspunkt, så sørg for at have småmønter
på dig, da der er betaling flere steder.

Jeg vil ønske dig en rigtig god tur (kommer selv lige dernede fra og damn
hvor det kriblede i maven når jeg så alle de motorcykellister køre forbi -
jeg kan love dig for at de nød det :)

Later
\Martin

http://www.dfmc.dk/martin

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 07-06-04 10:36

Martin wrote:

> [...]
> anden vejbane kan koste uheld (har desværre set det et par gange).
> Følg vejen og de skarpe sving og NYD det :)

Jeg er netop hjemvendt efter en tur til det sydfranske og kan kun bekræfte
at du skal være opmærksom på dette. Jeg var ikke selv ude i så drastiske
situationer at en påkørsel var truende - men det var kun fordi jeg hurtigt
indså at franskmændene selv skærer kurverne i bilerne. Jeg så også hvordan
en bil havde pløjet sig godt og grundigt ind foran på en bus. Det var ikke
et kønt syn - og jeg tvivler MEGET på at føreren af bilen har overlevet den
tur :-|

> [...]
> kommer hurtigt fra dalen og op i 3.000 meters højde og der kan være
> ret så stor forskel på vejret oppe og nede...

Og man skal være opmærksom på at det også kan betyde noget for dæktrykket!
Generelt synes jeg dog at franskmændene er gode til at advare om at der er
problemer med vejene - og løst asfalt, men vent med at gøre alt for sporty
til du kender svingene.

> En anden lille sjov detalje er, at du bør dytte når du kører gennem
> tuneller og lign., men det hører du nok hurtigt at de har for vane at
> gøre...

Læg også mærke til at de har for vane at blinke med lyset og advare når der
står gendarmer (politi) i buskadset og laver fartmålinger. Og lad lyset være
tændt dernede.

> [...]
> franskmændene siger, "der er kun een ting der er værre end en
> hollænder i bjergene og det er en hollænder med campingvogn i

Jep - de kører som en brækket arm!

> Skulle du komme på motorveje på et tidspunkt, så sørg for at have
> småmønter på dig, da der er betaling flere steder.

Eller VISA kort - det tager de vist alle steder.

> Jeg vil ønske dig en rigtig god tur (kommer selv lige dernede fra og
> damn hvor det kriblede i maven når jeg så alle de motorcykellister
> køre forbi - jeg kan love dig for at de nød det :)

Jeps - jeg nød i hvert fald hvert et øjeblik. Generelt vil jeg dog advare
dig om at udfordre dig selv og motorcyklen før du kender svingene godt.
Finder du et stykke vej der er rigtigt fedt, så kør det evt nogle gange for
at sikre dig at der ikke er huller, spøjse udkørsler og andet "farligt" på
vejen.

Og nyd så i øvrigt at biler generelt trækker ind når man kommer på
motorcykel.

God tur!

--
Tony
(nu med næsten nye nedslidte BT12ere )

Fra : Casper Pedersen

Dato : 07-06-04 15:29

> [...]
> "der er kun een ting der er værre end en hollænder i bjergene og det er en

Som Dansker boende i Holland, skal det lige siges at det har ikke
noget at goere med bjerge - de koere paa samme maade i Holland....

En kollega gave flg. raad om bjerg koersle - laer at vende paa en
skraaning - med fuld oppagning, det kan goere livet lidt nemmere.

Mvh./Casper

Fra : Ped

Dato : 07-06-04 16:11

Morten Krauw wrote:
> [...]
> end normalt? Hvad med afkøling af motoren? Skal man gøre holdt oftere
> end man måske ellers ville for at lade motoren køle lidt? Andre ting

I alperne - især i de franske alper - vil du komme ud for hårnålesving
der er så snævre, at du må ned i gear - måske første - når du skal rundt
i dem. Når du er på vej ud af svinget og skal videre opad, så kør den
godt ud i gearene - meget mere end du er vant til - for der er meget
stejlere end bakkerne i DK, og du taber lynhurtigt nogle km/t ved
gearskift og risikerer at komme til at sejtrække. Desuden vil motoren
gerne have nogle flere omdrejninger jo højere man kommer op. Når du er i
2500 meter eller højere vil du tydeligt kunne mærke at der er lidt
mindre motorkraft. Og som andre har været inde på, så hold dig endelig i
din egen side af vejen - især i svingene. De lokale kommer ofte høvlende
på grænsen af hvad dækkene kan holde fast i, og både franskmænd og mange
turister skærer svingene.

Jeg tror ikke du får problemer med køling. Vel kan den blive varm, men
det store problem med luftkølede er kø-kørsel på motorvej i 35 - 40
graders varme - ikke så meget bjergkørsel. Hvis du er i tvivl, så brug
den bedste olie du kan få. Jeg kørte selv på en luftkølet GSX750ES i 10
år, og det var ikke i bjergene at der var køleproblemer.

Medmindre der er meget stejlt nedad vælger jeg altid et gear der giver
moderate omdrejninger ved nedkørsel - d.v.s. som regel et højere gear
end ved opkørsel. Dine bremser kan sagtens tåle at skulle bremse ned før
hvert sving, bare du ikke kører og filer på dem hele tiden.

Lad dig ikke friste til at prøve at følge med alle de andre. Der er
mange der kører i alperne som om de var til roadracing. Hold dit eget
tempo, også selvom der ligger nogen lige bagved, der måske ikke lige kan
komme forbi på grund af modkørende. Jeg var i Dolemitterne sidste år, og
var to gange udsat for at komme forbi nogen der var væltet efter at have
overhalet mig få km tidligere. Tænk at få sin ferie ødelagt p.g.a. at
man kom til at overskride sin egen tærskel - dumt!

Undlad at parkere andre steder end på vige- eller parkeringspladser. Det
kan være fristende, hvis man lige kommer forbi et flot sceneri, som man
lige MÅ have et billede af, at parkere i vejkanten - bare det øjeblik.
Men det kan være farligt - de lokale kan komme ud af et sving som en
trold af en æske og regner ikke med at der står nogetsomhelst på vejen.

Et sidste råd, der ikke har noget med bjergkørsel at gøre: Hvis du kører
på motorvej, især en flersporet motorvej i eller ved en større by, så
kryds aldrig, aldrig, ALDRIG mellem yderste og næstyderste bane uden at
have set dig rigtig grundigt tilbage. Det er her de lokale to-hjulede
kører - scootere, crossere, MC'er, whatever - og de kører rigtig stærkt,
uanset hvordan trafikken ellers glider. Det er "deres bane", og de
forventer ikke at der kommer noget eller nogen på tværs. Jeg har set dem
komme med 80 i timen ned gennem en bilkø, der holdt helt stille - tænk
hvis en eller anden lukkede en bildør op...

Rigtig god tur!

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100
--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.