Harald.Nyborg`s træolie
Fra : Andersen

Dato : 07-06-04 18:37

Hej

Jeg skal give mine beklædningsbrædder noget træolie for ikke at udtørre.
Jeg så at H-N har træolie til 49,95. Ved i om der er svampedræbende
midler i denne olie.

VH
Andersen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 07-06-04 19:23

Andersen skrev:

> Jeg skal give mine beklædningsbrædder noget træolie for ikke at udtørre.
> Jeg så at H-N har træolie til 49,95. Ved i om der er svampedræbende
> midler i denne olie.

"Træolie til 49,95" er et vidt begreb. Hvis træolie skal indholde
et svampedræbende middel, kaldes det for fungicider. Står der ikke
noget om det i Harald Nyborgs katalog?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Andersen

Dato : 07-06-04 20:45

Svend Erik Bertelsen wrote:
> "Træolie til 49,95" er et vidt begreb. Hvis træolie skal indholde
> et svampedræbende middel, kaldes det for fungicider. Står der ikke
> noget om det i Harald Nyborgs katalog?

Hej Svend

Nej der står intet.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 08-06-04 19:27

Andersen skrev:

> Jeg skal give mine beklædningsbrædder noget træolie for ikke at udtørre.
> Jeg så at H-N har træolie til 49,95 ...

Det er muligt at Harald Nyborgs træolie er udmærket, men hvis det
var mig, der skulle til at male beklædningsbrædder, så ville jeg
bruge "Gori 22". Og jeg ved godt Goris produkter ikke er så billige,
men de giver altid et godt resultat.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 08-06-04 21:58

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> var mig, der skulle til at male beklædningsbrædder, så ville jeg
> bruge "Gori 22". Og jeg ved godt Goris produkter ikke er så billige,

Gori er penge ud af vinduet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Andersen

Dato : 09-06-04 17:15

Hej T og B

> Gori er penge ud af vinduet.

Hvad mener du at der er i galt med Gori. Min tanke var i første omgang
også Gori, men jeg valgte den fra. Bl.a pga. prisen. Er Gori ikke
pengene værd?

Andersen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 09-06-04 18:08

Andersen skrev:

> Er Gori ikke
> pengene værd?

Gori *er* et godt produkt. Jeg har brugt det i mange sammenhænge.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 09-06-04 18:46

Andersen wrote:
> Hej T og B

> Hvad mener du at der er i galt med Gori. Min tanke var i første omgang
> også Gori, men jeg valgte den fra. Bl.a pga. prisen. Er Gori ikke
> pengene værd?

Vi har haft diskussionen her flere gange.

Kort fortalt er Gori for dyr og tørrer træet ud. Op til 70 % af Gori er
terpentin eller andre opløsningsmidler som fordamper og efterlader træet
udtørret. Dette gælder ikke kun for Gori, men for alle træbeskyttelsesmidler
med højt indhold af opløsningsmidler.

Linolie udvider sig derimod og fylder træet ud.

Du kan lave følgende eksperiment: Mal en træklods på alle sider med Gori
efter forhandlerens anvisninger. Gør det samme på en anden træklods med
linolie af et anerkendt fabrikat. Igen efter forhandlerens anvisninger.

Vej begge klodser. Læg dem der efter under vand i et døgn og vej dem igen
bagefter.

Gæt hvad for en der er tungest.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Andersen

Dato : 09-06-04 19:02

klip
> [...]
> forhandlerens anvisninger.
>
> Vej begge klodser. Læg dem der efter under vand i et døgn og vej dem

Ja...det kan jeg gætte. Men hvad med beskyttelsen imod div. træ-svampe!
Den får du jo ikke i linolien. Og nu vi er ved linolie, kan man købe
den farvet (laserende) sådan at man stadig kan se træet igennem (som
eks. Gori 44)

Vh
Andersen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 09-06-04 19:48

Andersen wrote:
> [...]
> træ-svampe! Den får du jo ikke i linolien. Og nu vi er ved linolie,
> kan man købe den farvet (laserende) sådan at man stadig kan se træet

Linolie skrev jeg kun for understrege indholdet. Du skal selvfølgelig købe
en grundingsolie med fungicid ellers bliver det grimt på en sæson. Det
vigtigste er at indholdet kun er linolie+svampedræber, ingen
opløsningsmidler. Det kan sagtens laves laserende.

Prøv her http://www.wolfs.dk/

Stig Bang-Mortensen

Fra : Andersen

Dato : 09-06-04 20:02

klip
> [...]
> sæson. Det vigtigste er at indholdet kun er linolie+svampedræber,
> ingen opløsningsmidler. Det kan sagtens laves laserende.

Tusind tak for dit link. Det er faktisk hvad jeg har ledt efter længe.
Tak.

Venligst
Andersen

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 10-06-04 08:05

Andersen wrote:
> klip

> Tusind tak for dit link. Det er faktisk hvad jeg har ledt efter længe.
> Tak.

Prøv den her http://www.raadvad.dk/ og kig under råd og materialer.

Stig Bang-Mortensen