Netværk (LAN) og Panther
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 07-06-04 20:51

Som nogle af jer måske allerede er underrettet om, er jeg nu med Panther
på min PB. Det var ikke problemfrit, men jeg fik jo hjælp herinde.

Nu kommer så finpudsningen, for eksempel (gen)opsætning af mit LAN:

7600/120 er server, det var den osse før jeg fik Panther.
Arkivudveksling er slået til, Apple Talk er aktiv, der er sat IPnummer
og subnetmaske og routernummer i TCP/IP. Maskinen har OS 8.6.

via en router med ethernetkabler

til min Pantherbestykkede PB, der så gerne skulle finde 7600'eren.
Troede egentlig at det skulle være ret automatisk, men PB'en kan ikke
'se' 7600.

I netværk prøver jeg at kontakte 7600 med dens IPnummer. Virker ikke.
TCP/IP på PBen (kontrolpanelet til OS 9.x) kan ikek åbnes under Classic.
Skal jeg virkelig boot PBen i OS 9 og så indstille dér?

Eller gør jeg (igen) noget fundamentalt forkert?

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-04 04:21

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> Skal jeg virkelig boot PBen i OS 9 og så indstille dér?
>
> Eller gør jeg (igen) noget fundamentalt forkert?

Nu véd jeg ikke, om det har noget at sige, at det er OS 8.6(skete der
ikke noget med TCP/IPprotokollen omkring det tidspunkt?), men i OS 9.+
ville jeg bare sætte AppleTalk via Ethernet og lade routeren give
7600´eren et IP# ved at sætte TCP/IP til Ethernet, der bruger DHCP. Det
har du også på Pantheren, ikke?

Altså Ethernet over DHCP - AppleTalk aktiv med automatisk konfiguration.

Og Pantherens arkivdeling(jeg ved ikke, om det betyder noget, men jeg
har slået det til) ligger i
systemindstillinger>deling>tjenester>personlig arkivdeling

På PB´en skulle den så dukke op i Finder, når du trykker
æble+k>gennemse. Din PB dukker også op, men hedder noget med .local

Husk at navn og password på PB´en er det, du bruger på 7600´eren.

M., der håber, jeg fik det hele med

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-06-04 17:36

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Nu véd jeg ikke, om det har noget at sige, at det er OS 8.6(skete der
> ikke noget med TCP/IPprotokollen omkring det tidspunkt?),

Det kan du da sagtens have ret i, men det underlige er, at opsætningen
af servermaskinen (7600) virkede med Jaguar. Nu har jeg dog pillet

> men i OS 9.+
> ville jeg bare sætte AppleTalk via Ethernet og lade routeren give
> 7600´eren et IP# ved at sætte TCP/IP til Ethernet, der bruger DHCP.

Jeps, det er gjort.

>Det
> har du også på Pantheren, ikke?

Jo, men der vises der IPnummer med videre.

> [...]
> har slået det til) ligger i
> systemindstillinger>deling>tjenester>personlig arkivdeling

Det prøvede jeg lige, men det giver ikke noget resultat. Åbner man så i
virkeligheden ikke også for deling ud til det store stygge inder-net?

> På PB´en skulle den så dukke op i Finder, når du trykker
> æble+k>gennemse. Din PB dukker også op, men hedder noget med .local
>
> Husk at navn og password på PB´en er det, du bruger på 7600´eren.

Mener du, at PBens navn og tilhørende passwrod skal tastes ind i noget
snak på 7600'eren? Eller er det navn på (hd på 7600) og passwordet til
7600, der skal tastes ind på PB'en?

> M., der håber, jeg fik det hele med

Du fik meget med, tak for hjælpen.
--
v.h.
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-06-04 20:34

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Husk at navn og password på PB´en er det, du bruger på 7600´eren.
>
> M., der håber, jeg fik det hele med

Du fik jo ganske meget med, som allerede takket for.
Det med navnene har jeg tænkt (meget) over. Kiggede i opsætningen på min
gamle OS 10.2.8, som jeg kan boote fra en ekstern FWhd. Jeg skal jon
kontakt en adresse, der hedder sådan her:
afp:/at/<navnpåHD>:*
Se, den havde jeg ikke lige i hovedet men med den tastet ind går det
hele. Tak for sendingerne, Morten Bas

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-06-04 05:21

> [...]

> afp:/at/<navnpåHD>:*
> Se, den havde jeg ikke lige i hovedet men med den tastet ind går det

Bm, bum
M.

Fra : Morten

Dato : 12-06-04 11:37

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Eller gør jeg (igen) noget fundamentalt forkert?

Du skal i pantheren slå Appletalk til - det gør du i Systemindstillinger,
Netværk. Dernæst skal du åbne programmet:

/Programmer/Hjælpe Programmer/Biblioteksindstilling

og sætte kryds ud for SLP og Appletalk for at kunne
se din OS7-8-9 maskine.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-06-04 13:55

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> Netværk. Dernæst skal du åbne programmet:
>
> /Programmer/Hjælpe Programmer/Biblioteksindstilling
>
> og sætte kryds ud for SLP og Appletalk for at kunne

Tak for denne anvisning, Morten, men det viste sig, at jeg bare skulle
navngive min 7600 med noget afp:/at/ <hds navn>.*

Skrev jeg ikke osse det her i tråden? (Kan ikke selv se resten af
tråden, den er slettet)

--
v.h.
Mich.

Fra : Morten

Dato : 13-06-04 09:42

> Tak for denne anvisning, Morten, men det viste sig, at jeg bare skulle
> navngive min 7600 med noget afp:/at/ <hds navn>.*

ok, du bruger IP og ikke Appletalk.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-07-04 00:19

> [...]

> Netværk. Dernæst skal du åbne programmet:
>
> /Programmer/Hjælpe Programmer/Biblioteksindstilling
>
> og sætte kryds ud for SLP og Appletalk for at kunne

Nu virker det!
Tak til jer derude for disse gamle guldkorn.
Kors hvor har jeg fedtet meget for at få min powerbook Os 8.1 frem på G4
med panther. Og så skulle jeg bare ned i biblioteket og slå et flueben.
Det er måske Macsoup de mener i applehjælp når de altid henviser til at
kontakte administratoren? På mit enmandskontor er der ingen geniale
administratorer der ikke har andet at lave end at svare på spørgsmål om
netværk.

Et tillægsspørgsmål:
Hvorfor sletter macsoup sommetider indlæg, tilsyneladende tilfældigt?
Jeg har lavet en workabout der består i at genhente 10.000 indlæg, og så
finde de gamle indlæg jeg vil genlæse, men der må da være en mere
elegant løsning?

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-04 13:03

In article <1ghelyl.17w8wfy8qgmywN%spam@nej.dk>,
spam@nej.dk (Henrik Jensen) wrote:

> [...]
> Jeg har lavet en workabout der består i at genhente 10.000 indlæg, og så
> finde de gamle indlæg jeg vil genlæse, men der må da være en mere

Mener du, at du ikke kan se dem? Det mest almindelige er at vælge, at
MacSOUP skjuler læste beskeder og viser ulæste. Hvis du vil se nogle
beskeder, du har læst, kan du bare vælge at vise alle beskeder. Der er
en rullegardinmenu nederst til venstre i vinduet med listen over indlæg.
Hvis du derimod mener, at MacSOUP sletter beskeder, så er den sikkert
indstillet til det. Man kan vælge, at den skal slette indlæg, når de når
en hvis aldder, eller når der er et vist antal i gruppen. Og man kan
vælge, om det skal ske automatisk eller manuelt samt flere andre valg.
Det kan du se under "Indstillinger".
--
Henrik Münster
Esbjerg