HJÆÆLP! Opsummering af symptomer :-(
Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-06-04 15:44

Hej igen

For at give et overblik omkring nuværende problemerne med /user/Lone

1. Ikonerne på skrivebord spasse stadig ud, de flytter rundt,
fordobler mapper og billleder, åbner mappe når jeg klikker på et
billede!
Ligeledes markeres pludselig op til 3 emner, hvilke er lidt farligt når
man sletter!

Desuden forsvinder Screenshots, med det samme jeg klikker på et vindue.
Er nødt til at have bordet frit,markere screenshot og trække i en mappe!

2. Når den mounter et diskimage, ser beskrivelsen sådan ud:

Kind: Unix Executable File ? Og ikonerne er mystiske og der er ikke
tekst ud for dem.
Har mountet både ved db.klik og i "Disk Utillities".

3. Help viewer stod af.
Jeg fik hjælp af Kaj Christiansen: Smid cache filen (com.apple.helpui)
ud.

Det hjalp et kort øjeblik, så blev vinduet blankt og reagerede ikke på
spørgsmål.

Så så jeg på Apples side at der skulle smides mere ud:
User/Library/Preferences
com.apple.help.plist
com.apple.helpui.plist
com.apple.helpviewer.plist

Det gjorde jeg, og Help Viewer er på banen igen......endnu

Tidligere symptomer:
- Mærkelig skrift i itunes.
- Antal af udskrifter i print kunne ikke ændres fra 1.stk.Pt. virker nu
- meddelse om brug af reservebatteri, trods at det var på 99%!

Har opdateret med 10.3.4 Combo , men det hjalp ikke.

Har smidt alle 3.parts programmer ud, fra før symptomernes ankomst,
undtaget DivX 5.1.

Når jeg vil slette DivX 5.1., får jeg denne besked:
The item "DivX 5.component"is beeing used by another task right now
(moving, copying or emptying the trash), men jeg gjorde ingen af delene?

Da ingen af overstående symptomer optræder, hvis jeg logger ind som ny
bruger taler det vel for 3.parts software probs? Eller font probs?

Har glemt at fortælle at jeg installerede VPC 5.0 med win 98, men den
var hamrende langsom! (fra win flag til grønt skrivebord, 11 minutter).
Jeg slettede den og prøvede at installere igen, men der opgav jeg at se
det grønne skrivebord efter 15 minutter, og slettede så igen.

Hvad skal jeg gøre?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-06-04 16:19

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej igen
>
> For at give et overblik omkring nuværende problemerne med /user/Lone

Snip
En hel masse probelmer

> Hvad skal jeg gøre?

Jeg kom til at tænke på om ikonproblemerne kan skyldes, at du er kommet
til i Tinkertool, Onyx eller tilsvarende program, at slå "show hidden
and system files" til. Så får du netop to eller tre udgaver af alle
filer, samt du ser nogle unix-filer du ellers aldrig ville se.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-06-04 17:41

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> and system files" til. Så får du netop to eller tre udgaver af alle
> filer, samt du ser nogle unix-filer du ellers aldrig ville se.

Nej desværre, har lige smidt Onyx ud, og har aldrig brugt den.
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-06-04 18:07

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Nej desværre, har lige smidt Onyx ud, og har aldrig brugt den.

Det var ellers nu du skulle bruge den for at se efter om de usynlige
filer var gjort synlige, det kan jo være at der er et eller andet der er
kommet til at ændre det.

mvh.
Kaj.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 07-06-04 18:50

> [...]

> Det var ellers nu du skulle bruge den for at se efter om de usynlige
> filer var gjort synlige, det kan jo være at der er et eller andet der er

Er det nemt at bruge Onyx, for jeg kan vel dwnloade det igen

Men har på fornemmelsen at det er den VPC 5.0 med win 98 :-/
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 07-06-04 19:11

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Er det nemt at bruge Onyx, for jeg kan vel dwnloade det igen
>
> Men har på fornemmelsen at det er den VPC 5.0 med win 98 :-/

Der er ikke de store ben i at bruge Onyx, men den seneste version har
det ikke så godt på min mac, jeg ved ikke om andre også får
fejlmeddelelser?
Ellers er der TinkerTool.
Det er under "Appearance" i Onyx og "Finder" i TinkerTool du kan se om
der er hakket af i første felt "Show hidden and system files". Er der
det, så fjern fluebenet.

Jeg tror ikke prolemet er VPC med win 98, jeg har den selv, godt nok i
ver 6, men bruger den sjældent, den er for langsom til at være videre
anvendelig, selv om min dog ikke er over 10 min om at få liv i win, så
er de par minutter der går nok til at sætte min tålmodig på alvorlig
prøve, og når den så bageter skal have god tid til at tænke sig om når
den kører, ja så er resultatet, at den bliver brugt yderst sjældent, og
kun når der ikke er andre muligheder.

mvh.
Kaj.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 12:49

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> For at give et overblik omkring nuværende problemerne med /user/Lone

Lone fik du nogen sinde løst dit problem? Hent programmet PantherCache
Cleaner <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16494>.

start det, vælg fanebladet "Caches".
Kryds "Clean Local Cache" og "Clean System Cache"af.
Vælg "Deep cleaning"
Klick på knappen "Clean"

vent på din PB genstarter.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Christian Bech

Dato : 08-07-04 13:18

> Lone fik du nogen sinde løst dit problem? Hent programmet PantherCache
> Cleaner <http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16494>.

Er den bedre end Onyx?

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-04 17:27

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Er den bedre end Onyx?

aner det ikke

Det var bare lige den jeg kunne huske. Det er blot nemmere for mig at få
Lone til at fjerne sine caches med et program frem for håndarbejde.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-07-04 20:02

> aner det ikke
>
> Det var bare lige den jeg kunne huske. Det er blot nemmere for mig at få
> Lone til at fjerne sine caches med et program frem for håndarbejde.

Jeg er ellers ret go´til håndarbejde!

Mindst lige så god som du er på et tstatur )

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Christian Bech

Dato : 09-07-04 11:03

> Jeg er ellers ret go´til håndarbejde!

Helt ærligt! Børn og svage sjæle læser med her.

--
Christian

Fra : Lone Schmidt

Dato : 09-07-04 18:31

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Helt ærligt! Børn og svage sjæle læser med her.

Ja, men mener da at have læst, at håndarbejde skulle have en
forløsende effekt på svage sjæle? :-/

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-07-04 18:28

> [...]
>
> start det, vælg fanebladet "Caches".
> Kryds "Clean Local Cache" og "Clean System Cache"af.

Tak for opmærksomheden, og undskyld at jeg ikke fik meldt tilbage.

Problemerne er væk nu, men det var meget wierd! Jeg kan huske at
ikonerne som dansede rundt, pludselig kom iorden af "sig selv", og så
var der probs. igen en kort periode, men det hele er på plads nu.

Det jeg ikke kan huske, er om jeg lavede en "arkiv &install" , men det
må jeg kunne se i en eller anden log, men ved ikke hvor?

Jeg kan osse huske at comboén IKKE hjalp.

Ligesådan skred helpviewer i svinget (blank), og der fandt jeg svar på
Apples discussions side, det var nogle filer der skulle slettes, og så
var det på plads.

Mountproblemet gik ud på at når jeg åbnede et diskimage, var alle ikoner
hakket istykker og der var ingen tekst (Appl., read me osv),

Senere forklarede Frække Frederik Lundberg, at det var en fejl som
stammede tilbage fra OS 9 , og at jeg bare skulle scrolle helt ned, og
ganske rigtigt, Voila!
Dette skete sjovt nok kun i min admin user, den åbner det samme
diskimage fint i anden user? :-/

Det at batteriet viste "reserve" til trods at det var fuldt opladet, var
osse mystisk, men har ikke set det siden.

Så nu er jeg altså selv nysgerrig om jeg lavede en "archive & install"
eller om det bare gik i sin far (Steve ) igen?

Hvor kan jeg se en log over hvad jeg lavede, da der var problemer?

Og vil alligevel lige prøve din anbefaling af PantherCascheCleaner,
for der er ingen tvivl om at der hober sig en del op her! )
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge