iPod Mini
Fra : Morten

Dato : 07-06-04 09:46

Hej NG

Jeg overvejer at købe en iPod Mini. Har dog en 3g iPod, men er faldet for
den lilles charme :)
Jeg vil høre, om der er nogen der har erfaring med at bestille én direkte
fra USA... Umiddelbart kan jeg ikke se at man kan indtaste en adresse uden
for USA i den amerikanske AppleStore.

Da jeg i sin tid bestilte 3g'eren var det desværre fra AppleStore DK,
hvilket jo betød jeg fik en EU-Pod m. deraffølgende lavere effekt-output til
hovedtelefonerne. Dette betyder ikke så meget med de medfølgende ørepropper,
for de spiller højt nok, men det afskærer mig fra at benytte mine rigtig
gode Sennheiser hørebøffer (300 ohm) med mindre jeg bruger Ringom's i øvrigt
rigtig gode program (www.ringom.no/espen/ipod/) :'(
En *STOR* fejltagelse fra Apples Side, men ellers jo et rigtigt lækkert
produkt!

Så at vente til den kommer til DK ændrer ikke på at jeg vil bestille en
amerikansk version for ikke at få en med for lav volume.

Mvh
Morten

Fra : Ole Jensen

Dato : 07-06-04 10:13

Morten wrote:
> [...]
>
> Så at vente til den kommer til DK ændrer ikke på at jeg vil bestille en
> amerikansk version for ikke at få en med for lav volume.

Hej

Du skal vel bare finde en anden forhandler en Apple.

Hvad der så sker derefter med told og skat og moms med mere ved jeg
ikke, men der kommer sikkert flere forslag.

mvh
Ole-J

Fra : Morten

Dato : 07-06-04 10:23

> Du skal vel bare finde en anden forhandler en Apple.

Jow jow, men hvis nogen har nogle gode erfaringer med en specifik forhandler
hører jeg gerne om dem

> Hvad der så sker derefter med told og skat og moms med mere ved jeg
> ikke, men der kommer sikkert flere forslag.

Ja, moms det er 25 %, told vides ikke, men det er op til ca. 10% (det er
ikke sukker vi importerer ), dog ligger det vist oftest i området 2-5 %,
så det er til at overse. Så er der fortoldningsgebyr. Det er vist i omegnen
af 110-150 kr. til UPS. Hvad andre firmaer tager i gebyr ved jeg ikke.

Mvh
Morten

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 07-06-04 12:16

In article <40c42b34$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Morten" <tilt_uz464@hotmail.com> wrote:

> [...]
> fra USA... Umiddelbart kan jeg ikke se at man kan indtaste en adresse uden

Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre. På amazon.com står der
udtrykkeligt at de kun sender til adresser i USA. Apple mener det
tilsyneladende alvorligt når de siger at den kun sælges i USA.

I øvrigt kan jeg da fortælle at min kæreste lige har fået en via en
veninde som bor derovre. Og JA: den er rigtigt lækker.

--
MVH
Thomas Bendsen

Fra : Morten

Dato : 07-06-04 13:36

> Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre. På amazon.com står der
> udtrykkeligt at de kun sender til adresser i USA. Apple mener det
> tilsyneladende alvorligt når de siger at den kun sælges i USA.

Jo, men sådan er amazon jo generelt...
Nogle butikker påstår også de kun sælger _den_ til USA, andre at de kun
sælger til USA. Andre butikker igen, sælger tilsyneladende til hvem som
helst... Dog synes jeg ikke den er på lager nogen steder, så jeg tør ikke
bestille den :)
Jeg må vist vente til den er i stock og så bare prøve at bestille... Og
lykkes det ikke første butik, må man prøve igen.

Jeg nægter at købe en andenrangs iPod, der kræver extern forstærker eller
andre fixfaxerier for at lyde godt i ordenlige hørebøffer! Det må Apple da
kunne forstå. Og mig bekendt er hverken de amerikanske eller EU myndigheder
hindrene for at man som privat-person kan importerer et førsterangseksemplar
til sig selv via post.

I øvrigt noget pjat det med begrænsningen... Pjat fra Apples side at lægge
export restriktioner på, det giver sure kunder. Dels er det noget fra fra
(franskmændene eller EU?)'s side, for det kræver ingen effekt at drive et
par skingre ørepropper med en diskant der er garanteret til at give tinitus,
men at drive et par gode hørebøffer med masser af (næsten) uskadelig bas er
udelukket. Desuden, er der effekt til at drive nogle lytteapparater med
masser af bas skruer man typisk ikke så højt op for den skadelige diskant
som hvis bassen ikke var der :(

> I øvrigt kan jeg da fortælle at min kæreste lige har fået en via en
> veninde som bor derovre. Og JA: den er rigtigt lækker.

Det er jo DET

Mvh
Morten

Fra : Karl Erik Andersen

Dato : 07-06-04 15:17

Thomas Bendsen <thomas_bendsen@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> I øvrigt kan jeg da fortælle at min kæreste lige har fået en via en
> veninde som bor derovre. Og JA: den er rigtigt lækker.

Jeg kjøpte min iPod Mini Gold på eBay. Jeg betalte overpris, men det var
verd det!

--
Karl Erik Andersen
webmaster@REMOVEexpectingrain.com

Fra : Morten

Dato : 07-06-04 18:19

> Jeg kjøpte min iPod Mini Gold på eBay. Jeg betalte overpris, men det var
> verd det!

Absolut en mulighed, men jeg er dog ikke så meget for ebay, hvis jeg kan
skaffe den via butik...

Mvh
Morten

Fra : No1

Dato : 07-06-04 15:58

iPod'en kan købes fra andre steder end Apple. Jeg købte min 3g pod
igennem http://www.jr.com/ - de tager også danske kreditkort. Den blev
dog sendt til en adresse i USA og jeg fik noget familie til at tage den
med hjem til DK. Jeg tror ikke de sender til DK men du kan måske finde
en anden butik der gør. Få dem evt. til at sende som gave for at slippe
for moms og told.

> [...]
> rigtig gode program (www.ringom.no/espen/ipod/) :'(
> En *STOR* fejltagelse fra Apples Side, men ellers jo et rigtigt lækkert

Og en stor fejltalelse fra dem der stemmer til EU valgene. Godt at vi
har nogle til at bestemme hvor højt jeg må høre min musik.

Fra : Morten

Dato : 07-06-04 18:17

> [...]
> med hjem til DK. Jeg tror ikke de sender til DK men du kan måske finde
> en anden butik der gør. Få dem evt. til at sende som gave for at slippe

Problemet er bare at jeg ikke kender nogen i USA og kun sjældent nogen der
skal derover...
Så hvis nogen kender en butik, vil det være det mest optimale, ebay er jeg
ikke så meget for. Moms og told anser jeg ikke for det store problem, for
det er jo kun en lille ting, så det er alligevel begrænset.

> Og en stor fejltalelse fra dem der stemmer til EU valgene. Godt at vi
> har nogle til at bestemme hvor højt jeg må høre min musik.

Ved ikke hvordan jeg skal fortolke det?
Med de medfølgende ørepropper spiller den højt nok, men problemet er det
mest er diskant, hvorfor faren for tinitus. Men, den kan ikke drive nogle
gode hovedtelefoner af den store slag, deraf kælenavnet hørebøffer.
Hørebøffer udemærker sig ved at spille godt med bas, men kræver mere energi
for at give samme lydniveau. Altså, man forhindrer ikke folk der bruger de
medfølgende ørepropper i at få tinitus, men man afskærer til gengæl folk fra
at bruge højkvalitets hørebøffer med god bas og deraffølgende meget mindre
risiko for tinitus.

Mvh
Morten

Fra : No1

Dato : 07-06-04 22:12

> [...]
> ikke så meget for. Moms og told anser jeg ikke for det store problem, for
> det er jo kun en lille ting, så det er alligevel begrænset.

OK, men regn lige på det først. Måske kan det blive dyrere end at købe i
DK. Told + moms + gebyr for told.

Af hvad jeg har set på nettet kan man fjerne begrænsningen fra en
EU-begrænset iPod.
se bl.a.
http://www.bsodmike.com/ipodnocap.html

> Ved ikke hvordan jeg skal fortolke det?

At EU ikke skal blande sig i hvor kraftigt outputtet i musikafspillere
skal være.

Fra : Morten

Dato : 08-06-04 08:31

> OK, men regn lige på det først. Måske kan det blive dyrere end at købe i
> DK. Told + moms + gebyr for told.

Har jeg gjort. Og jeg er villig til at betale overprisen, for hvad rygterne
siger, så bliver mini'en (selvfølgelig) dyrere i EU end kursen og lidt
afgifter dikterer, så fra at købe en handikappet EU version til den
amerikanske er prisforskellen nok ikke så stor igen. Men igen, selvom EU
prisen bliver den samme som i USA, vil jeg være villig til at betale
overprisen for at få den fede version.

> Af hvad jeg har set på nettet kan man fjerne begrænsningen fra en
> EU-begrænset iPod.
> se bl.a.
> http://www.bsodmike.com/ipodnocap.html

Ja, den er jeg også faldet over... Det kunne være jeg skulle prøve det, har
downloaded amerikansk firmware.
Tror jeg gør forsøget i weekenden, for selv har jeg kun en windåse, men min
far har en Mac. Vil jo gerne have backup af den oprindelige firmware først
Jeg er nemlig godt træt af at køre det EU-boost hver gang jeg lægger nye
ting over, så vil jeg næsten hellere løbe risikoen for en smadret iPod, så
kan jeg brokke mig (og spille uforstående) overfor Apple hvis det skulle gå
galt, så træt er jeg af det!

Hvis det lykkedes vil det selvfølgelig være en begrænsende faktor for hvor
sandsynligt jeg køber en amerikansk Mini, for nok er den nuttet, men hvis
jeg kan udnytte min nuværende 3G optimalt, så er det alligevel en slat
slanter for kun at få en nuttet afspiller med mindre plads...

Har også overvejet enten at bestille eller selv bygge en extern
hovedtelefon-forstærker (diagrammer er der nok af på nettet), men det
betyder jo en boks mere og faktisk er det kun iPoden som mangler output. Min
gamle Philips Expanium MP3 discman har heller ikke synderligt højt output,
men med basboost slået til er der stadig masser af kraft til bassen og
forvrænger ikke ved fuld styrke med brug af mine lavfølsomme Sennheiser, så
det gør det ikke så meget, kun ved musikstykker der er svagt indspillet.
Masser af bas og ikke et højt, skadeligt diskantniveau, og man føler heller
ikke ikke trang til det når den kælder-dybe bas er i orden, det er sådan det
skal være!

> At EU ikke skal blande sig i hvor kraftigt outputtet i musikafspillere
> skal være.

Det er vi så helt enige i. Jeg har dog fået opfattelsen af det er noget
fransk nationalt og ikke oppe på eu-plan, men tingene kan jo have ændret
sig...

Mystisk nok er der ikke decideret begrænsning i hovedtelefonaoutputtet i
stationære hifi-apparater, de kan typisk levere nok til endda at brænde
hovedtelefonerne af (og tag dem lige af først, ellers er det ikke sjovt ;) )

Mvh
Morten

Fra : Terje Rydland

Dato : 07-06-04 17:57

> [...]

> rigtig gode program (www.ringom.no/espen/ipod/) :'(
> En *STOR* fejltagelse fra Apples Side, men ellers jo et rigtigt lækkert

Hvis Apple ville selge iPoder i Europa hadde de vel ikke noe valg?

Forøvrig - hvis man vil ha riktig gode hodetelefoner må man jo kjøpe
elektrostater (selv bruker jeg Stax). De vil ingen bærbar enhet kunne
drive uansett.

Terje

Fra : Morten

Dato : 07-06-04 18:22

> Hvis Apple ville selge iPoder i Europa hadde de vel ikke noe valg?

De kunne jo gøre som med den første, hvor alm. brugere fik begrænsningen,
men hvor der var en bagvej, på den måde er både forbrugere, myndigheder og
Apple glade...
Desuden vil jeg ikke købe i USA for at spare penge, for det bliver tvært
imod med porto, moms, told osv, men derimod for at få et 1. rangs produkt.

> Forøvrig - hvis man vil ha riktig gode hodetelefoner må man jo kjøpe
> elektrostater (selv bruker jeg Stax). De vil ingen bærbar enhet kunne
> drive uansett.

jow jow

Mvh
Morten

Fra : Terje Rydland

Dato : 07-06-04 18:30

Morten <tilt_uz468@hotmail.com> wrote:

> De kunne jo gøre som med den første, hvor alm. brugere fik begrænsningen,
> men hvor der var en bagvej, på den måde er både forbrugere, myndigheder og
> Apple glade...

De kunne jo ikke det. iPoden ble jo forbudt solgt i Frankrike nettopp av
den grunn.
Frankrike er et stort marked som Apple ikke kunne overse.

terje

Fra : Morten

Dato : 07-06-04 18:44

> De kunne jo ikke det. iPoden ble jo forbudt solgt i Frankrike nettopp av
> den grunn.
> Frankrike er et stort marked som Apple ikke kunne overse.

I så fald må de nøjes med at sælge andenrangsversionen i AppleStore FR.
Rigtigt, de vil ikke sælge mange, og det betyder lidt udgifter til en model,
som ikke sælger ret godt, men den udgift er godt givet ud, når man ser på al
den dårlige omtale 3G iPoden har netop pga. den ikke kan drive hørebøffer
til bare alm. lytteniveau.

Mvh
Morten

Fra : Terje Rydland

Dato : 07-06-04 18:47

> [...]
> den dårlige omtale 3G iPoden har netop pga. den ikke kan drive hørebøffer

Det er vel litt avhengig av ørene som hører.
Jeg bruker et sett Koss PortaPro til vanlig (ikke Staxene :D) og iPoden
har ingen problemer med å drive disse så høyt som jeg har behov for.

Terje

Fra : Ole Jensen

Dato : 08-06-04 07:56

Dem der ikke bryder sig om begrænsningen i output, kan deltage i denne
underskriftsindsamling:

http://www.petitiononline.com/ipodEU/petition.html

mvh
Ole-J

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-06-04 08:08

Ole Jensen skrev:

> Dem der ikke bryder sig om begrænsningen i output, kan deltage i denne
> underskriftsindsamling:

Bemærk dog slutsætningen, som man skriver under på: "If Apple continues
to treat european customers so poorly, I have no intention of ever
purchasing another Apple product again."

Nånå.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten

Dato : 08-06-04 08:41

> Bemærk dog slutsætningen, som man skriver under på: "If Apple continues
> to treat european customers so poorly, I have no intention of ever
> purchasing another Apple product again."
>
> Nånå.

Ja, hvis jeg ikke kan skaffe en amerikansk version af den næste iPod fordi
Apple forbyder netbutikkerne at sende til EU (hvilket nogle jo indikerer,
men ved det reelt ikke eller om hvor mange der er ligeglade og blot sender
alligevel), så kan det meget vel være sandt for mit vedkommende. Jeg er som
borger i DK vant til at betale overpris, men at betale overpris for et
andenrangsprodukt, det er lige en tand for stærkt.

Mvh
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-04 11:56

> [...]

> borger i DK vant til at betale overpris, men at betale overpris for et
> andenrangsprodukt, det er lige en tand for stærkt.

Kære Morten - jeg forstår din frustration, men kunne du ikke gøre mig en
tjeneste, ikke at skyde budbringeren.

Du må meget undskylde, men det bliver så tabloidsprøjteagtigt, når du
hamrer Apple op på korset for at overholde europæisk lovgivning.

I mine øjne står Apple sig stærkest ved at følge den til enhvert lands
gældende lov, og bryder du dig ikke om den lov, må du da rette din vrede
mod de, der laver gængs lov.

Hack din minipod - køb den i USA - få en kammerat til at gøre det - brug
din fantasi, men lad være at skyde skylden på Apple.

På forhånd tak
M.

Fra : Morten

Dato : 08-06-04 12:26

> [...]
>
> Hack din minipod - køb den i USA - få en kammerat til at gøre det - brug
> din fantasi, men lad være at skyde skylden på Apple.

De kan jo bare lade være med at lege politi og true autoriserede forhandlere
med boykot eller det der er værre. Apple har deres helt på det rene
alligevel, men de skal alligevel lege politibetjent.
Og så er der f.eks. hack'et, det har ligget på den hjemmeside, men gør det
ikke mere, da manden der havde den blev truet med bål og brand. En langt
mere fair behandling ville være f.eks. at kræve at manden skulle gøre
opmærksom på at det er på eget ansvar og efter opgraderingen gælder
garantien ikke længere. Det ville være fair for alle parter.
Vil du have fat i en iPod firmware til ulovligt brug er det ikke noget
problem, men Apples opførsel har altså ikke positiv indvirkning på omdømme
og kundetilfredshed blandt kunderne i EU.
Om en forhandler handler med folk fra udlandet må være en sag mellem
forhandleren og forhandlerens hjemland samt kunden og kundens hjemland. Og
igen, mig bekendt er det ikke ulovligt at importere et eksemplar til eget
forbrug, den må bare ikke importeres med videresalg til forbrugere for øje.

Da jeg i tidernes morgen havde en Creative JukeBox (den allerførste model de
lavede) flød det rundt med cracks mv. og det blev ovenikøbet diskuteret på
CL's europæiske forum. Det havde de ikke noget imod, men de var til gengæld
flinke til at oplyse hvornår din garanti ville blive invalideret. Det er da
sådan det skal være! Bare ærgeligt at deres afspillere ikke er på højde med
iPod, men servicen og kundeplejen var til gengæld i en helt anden klasse.
Hos Apple derimod forsvinder trådene i deres forum på magisk vis...

Mvh
Morten

Fra : Morten Lind

Dato : 08-06-04 13:25

> [...]
> iPod, men servicen og kundeplejen var til gengæld i en helt anden klasse.
> Hos Apple derimod forsvinder trådene i deres forum på magisk vis...

Nå, OK Ja, det kan jeg jo ikke argumentere imod
M.