Kølevandstemp på CB500
Fra : Lisbeth Louring & An~

Dato : 03-05-01 21:09

Jeg er lidt bekymret over, at nålen der viser kølevandstemperaturen ikke
bevæger sig ud af det kolde hvide område nede i bunden, selvom jeg kører en
tur på en halv time, og motoren er så varm, at jeg ikke har lyst til at røre
ved den. Er der nogen, der har en ide om dette er normalt eller tegn på en
defekt pumpe? Den har kun gået 24000.

Anders
CB500, der nu i det mindste kan starte

Fra : Morten Juel

Dato : 03-05-01 21:10

Er der nogen, der har en ide om dette er normalt eller tegn på en
> defekt pumpe? Den har kun gået 24000.

Hvis jeg var dig ville jeg teste først instrumentet ved at sætte ledningen
fra temp føleren til stel !! så vil nålen flytte sig som at den blev varm !
Hvis instrumentet virker ja så er det ikke ledningerne eller instrumentet
der er dødt.. og så kan det nok kun være temp føleren !
En vandpumpe på en mc, går ikke såen lige i stykker, da den er meget simpelt
opbygget )

Mvh
Morten
XS400 Seca **luftkølet**
MTX 125R **vandkølet**

Fra : Lisbeth Louring & An~

Dato : 03-05-01 21:23

> [...]
> der er dødt.. og så kan det nok kun være temp føleren !
> En vandpumpe på en mc, går ikke såen lige i stykker, da den er meget

Så er jeg mere rolig, det lyder for en gangs skyld ikke så dyrt
Anders

Fra : Morten Juel

Dato : 03-05-01 21:24

> Så er jeg mere rolig, det lyder for en gangs skyld ikke så dyrt

hehe nej det er altid radt at blive overrasket i den gode ende

Mvh
Morten **som også liiige måtte checkke temp føleren på sin MTX **

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-05-01 15:03

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har en ide om dette er normalt eller tegn på en

> En vandpumpe på en mc, går ikke såen lige i stykker, da den er meget
simpelt
> opbygget )

Njah, jeg ville nu teste den alligevel. Den ER ganske rigtigt simpel,
faktisk så simpel at hvis en enkelt bolt (der holder sneglen) løber løs, så
virker den ikke mere.

Rittig

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 03-05-01 22:14

Lisbeth Louring & Anders Olesen <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DPiI6.5992$Iq.1142440@news101.telia.com...
> [...]
røre
> ved den. Er der nogen, der har en ide om dette er normalt eller tegn på en

Hej Anders

Det er et velkendt fænomen her i det kolde Norden. Vent til du holder i
"stau" i 30 graders varme et eller andet sted sydpå. Så skal du nok få
udslag på måleren! (og den slags varmegrader er termostaten_også_kalibreret
efter).

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : Lisbeth Louring & An~

Dato : 03-05-01 22:55

> [...]
> "stau" i 30 graders varme et eller andet sted sydpå. Så skal du nok få
> udslag på måleren! (og den slags varmegrader er

Jeg troede bare, at vandkølingen kunne holde temperaturen rimelig konstant,
uafhængigt af omgivelsernes temperatur?
Anders

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-05-01 10:40

"Lisbeth Louring & Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:OmkI6.6051$Iq.1161307@news101.telia.com...

> Jeg troede bare, at vandkølingen kunne holde temperaturen rimelig
konstant,
> uafhængigt af omgivelsernes temperatur?

Skulle den teoretisk set også, men min TZR svinger ihvertfald meget.
Med en 65 graders termostat er den kun lige over 50 grader varm når udetemp.
er omkring 5-10 grader, og her de seneste par dage har motoren været oppe
ved ca. 60 grader.

/Rune

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 04-05-01 15:25

Lisbeth Louring & Anders Olesen <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:OmkI6.6051$Iq.1161307@news101.telia.com...
> Jeg troede bare, at vandkølingen kunne holde temperaturen rimelig
konstant,
> uafhængigt af omgivelsernes temperatur?
> Anders

Åbenbart ikke.

Jeg havde den samme bekymring vedr. TDM´en. Forhandleren sagde, at jeg
sagtens kunne få monteret en termostat, der gav højere driftstemperatur
under danske forhold.................men at jeg ville fortryde det ved
kørsel under sydligere himmelstrøg.

Og som tidligere (be-)skrevet - dernede kan viseren hurtigt nok komme tæt på
det røde felt.

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : Ole Baun

Dato : 04-05-01 16:40

"Lisbeth Louring & Anders Olesen" <2104602m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:OmkI6.6051$Iq.1161307@news101.telia.com...

Hej Anders

Jeg tror heller ikke du har grund til bekymring. Ved de temperaturer som vi
har nu, når nålen på kølevandsmåleren på min CB 500 heller ikke højere end
du beskriver, i hvert fald ikke mindre kørslen kun foregår i lav fart,
(bytrafik).

Ole Baun
CB 500, ´96, 81 kkm (uden målbart olieforbrug)

Fra : Armand

Dato : 04-05-01 23:07

Ole Baun <ole.baun@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
> vi har nu, når nålen på kølevandsmåleren på min CB 500 heller ikke
> højere end du beskriver, i hvert fald ikke mindre kørslen kun foregår

Hva' med olietemperaturen så?

Hvis en underkølende termostat også er med til at holde olietemperaturen
for langt nede (= under 60°!) vil det være slidmæssigt fatalt for
motoren

--
Armand.

Fra : Ole Baun

Dato : 05-05-01 14:23

> Hva' med olietemperaturen så?
>
> Hvis en underkølende termostat også er med til at holde olietemperaturen
> for langt nede (= under 60°!) vil det være slidmæssigt fatalt for
> motoren

Det har du uden tvivl ret i.
Jeg aner ikke hvad olietemperaturen normalt ligger på når jeg er ude at
trille på min CB 500. Bidrog blot til debatten med mine erfaringer /
iagttagelser. At kølevandsmåleren normalt ved de temperaturer vi har p.t.,
befinder sig hvor han angiver, uden at det på min mc efter 81 kkm har givet
anledning til et olieforbrug som jeg har kunnet måle.
Men derfor kan det sagtens være korrekt, at det ville være bedre for
motoren, hvis driftstemperaturen på olien var højere

Ole Baun
CB 500, ´96, 81 kkm.

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-05-01 10:38

"Knud Jacobsen" <dagskolen@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "stau" i 30 graders varme et eller andet sted sydpå. Så skal du nok få
> udslag på måleren! (og den slags varmegrader er

Og nu vil jeg så starte den gamle diskussion, om det er godt for motoren /
benzinøkonomien med en motor der er så kold hele tiden *hehe*

/Rune

Fra : Janus

Dato : 04-05-01 00:41

Det er meget simpelt at checke din måler, efter en tur lad den stå i tomgang
i 5 min og se om nålen løfter sig

Janus