Bearnaise i Italen
Fra : Gunnar007

Dato : 06-06-04 21:30

Kan man købe Knorr's den bedste i Italien ??

Hilsen G

Fra : Bo Ramsing

Dato : 06-06-04 21:38

Ja, i ethvert supermarked, men hvorfor dog - HVORFOR???

I dyb fortvivelse
Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-06-04 22:48

On Sun, 06 Jun 2004 22:38:13 +0200, Bo Ramsing wrote:

> Ja, i ethvert supermarked, men hvorfor dog - HVORFOR???

Fordi den smager rigtig godt...

> I dyb fortvivelse

Nu ved du hvorfor så kom ud af din fortvivelse

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : David Rasmussen

Dato : 06-06-04 22:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Fordi den smager rigtig godt...

Aha?

/David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-06-04 23:38

"David Rasmussen" wrote

> Aha?

Jeg tror at hverken Gunnar eller Martin vil bryde sig særligt meget om
Sauce Bearnaise
Men det er blot en formodning

- Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-04 18:29

On Mon, 07 Jun 2004 00:37:34 +0200, Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg tror at hverken Gunnar eller Martin vil bryde sig særligt meget om
> Sauce Bearnaise
> Men det er blot en formodning

Kom med en opskrift så skal jeg lave den og fortælle dig om jeg kan lide
den

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-06-04 18:28

On Sun, 06 Jun 2004 23:52:18 +0200, David Rasmussen wrote:

> Aha?

Nemlig. Og hvad kan vi udlede af det?

Nemmerlig!! .. at det hele er en smagssag

Nu vil jeg gå ud og lave mig noget KNORR B-sovs og spise mig tyk og fed i
det..

Fra : ole holte

Dato : 06-06-04 22:03

"Gunnar007" <007bravo@NOSPAM.teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man købe Knorr's den bedste i Italien ??

hos den lokale SPAR - købmand i enhver italiensk by

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-06-04 22:58

Gunnar007 skrev:

>Kan man købe Knorr's den bedste i Italien ?

Det har ikke noget med sauce bearnaise at gøre.

Det er ikke andet end kemi.
--
Knud

Fra : -V-

Dato : 07-06-04 00:18

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Det har ikke noget med sauce bearnaise at gøre.
>
> Det er ikke andet end kemi.

"Paging David Rasmussen".
Skal vi lege tagteam igen?

Knud, hvad i himlens navn snakker du om?
Gu' er det kemi, men det er alt andet du putter i kæften skam også.

-V-

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-06-04 00:41

-V- skrev:

>Knud, hvad i himlens navn snakker du om?

Tjah, bl.a. er der æg i sauce bearnaise, prøv at led efter bare
den mindste smule æg i pulver-»bearnaiserne«.

>Gu' er det kemi, men det er alt andet du putter i kæften skam også.

Ja, i et eller andet omfang.

Men alligevel, en flydende gul masse, som mest består af
smagsforstærkere er ikke særlig tiltrækkende.

http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=332&tid=1
http://www.maduniverset.dk/show_opskrift.phtml?uid=331&tid=1
--
Knud

Fra : -V-

Dato : 07-06-04 00:55

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Tjah, bl.a. er der æg i sauce bearnaise, prøv at led efter bare
> den mindste smule æg i pulver-»bearnaiserne«.

My bad: jeg burde ikke have citeret øverste linie i dit indlæg, for
principielt er jeg ganske enig med dig.
Knorrs har ikke meget med ægte bernaise at gøre.

Det var primært din anke mod kemi i mad, som jeg opponerede imod.

> Ja, i et eller andet omfang.

Nej. Alt mad er kemi.

> Men alligevel, en flydende gul masse, som mest består af
> smagsforstærkere er ikke særlig tiltrækkende.

> [...]

Jeg går ud fra at du poster de sidste links, for at beskrive hvordan en ægte
bernaise laves?
Ikke nødvendigt - jeg plejer at lave den selv fra bunden.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-06-04 11:12

-V- wrote:

> "Paging David Rasmussen".
> Skal vi lege tagteam igen?

Heheh... Jeg tror jeg står over...

/David

Fra : -V-

Dato : 07-06-04 15:20

David Rasmussen wrote:

> Heheh... Jeg tror jeg står over...

Du er og bliver den klogeste af os to...

-V-

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-06-04 08:19

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev:

> Det har ikke noget med sauce bearnaise at gøre.
>
> Det er ikke andet end kemi.

Mad er ikke andet end kemi. Dit liv er ikke andet end kemi.

--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning http://miljokemi.dk/chili

Fra : Søren

Dato : 07-06-04 08:25

Tager du til Italien for at spise som derhejmme ?

Men enhver sin lyst

Man tager jo også konen med , så man kn..... ligesom derhjemme - (selvom det
ville være dejligt at prøve noget italiensk.)

Fra : Gunnar007

Dato : 07-06-04 15:51

"Søren" <søren@æøå.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> ville være dejligt at prøve noget italiensk.)

Tjae, nogen gange er det nu rart at putte en rugbrødsmad i munden også.. Det
finder man heller ikke så mange steder syd på !

Det med konen lader jeg stå i det uvisse.. Måske man skulle prøve hende på
Østrigsk !!

Hilsen G.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 08-06-04 16:33

"Søren" <søren@æøå.dk> wrote in message
> [...]
det
> ville være dejligt at prøve noget italiensk.)

Hm, min mand (som er jyde) fx får begge dele på italiensk - hjemme på
Frederiksberg

Han kan finde på at sige foran en tallerken pasta: "dette smager ikke som
DIN mor laver det" (maden altså), når de fleste ville rose den jyske mors
frikadelle smag... altså, I danske mænd!!!

Bearnaise sauce lavet from scratch smager aldeles bedre end Knorr, men som
Dante sagde:
"Non ti curar di loro ma guarda e passa" eller den anden gamle: "De gustibus
non disputandum est".

Jeg synes at rugbrød smager som svindefoder men det er selvfølgelig min
mening om den nationale delikatesse. Sikkert mange dansker ville få
kuldgysninger når de ser os æde stegte frølår og andre sjove maddinger fra
Italien, men verden er smuk fordi den er varieret, som vi siger dernede...

Globetrotter-Sandra

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-06-04 23:00

Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> wrote:

> Hm, min mand (som er jyde) fx får begge dele på italiensk - hjemme på
> Frederiksberg

ROTFL

Du er en skjælm, Sandra.

(Jeg får næsten lyst til at kaste ind, at jeg også er jyde, og jeg
elsker italiensk ... mad. Men jeg lader være) :)

> Han kan finde på at sige foran en tallerken pasta: "dette smager ikke som
> DIN mor laver det" (maden altså), når de fleste ville rose den jyske mors
> frikadelle smag... altså, I danske mænd!!!

Nå, nå, må vi lige være her. Jeg roser skam osse min svigermors mad - og
hun er endda sjællænder

> [...]
> Dante sagde:
> "Non ti curar di loro ma guarda e passa" eller den anden gamle: "De gustibus

Det sidste er jeg i hvert fald enig i.

> Jeg synes at rugbrød smager som svindefoder men det er selvfølgelig min
> mening om den nationale delikatesse.

Hjemmebagt rugbrød, Sandra, hjemmebagt er sagen :) Bare et opklarende
spørgsmål: har du smagt på svinefoder?

>Sikkert mange dansker ville få
> kuldgysninger når de ser os æde stegte frølår og andre sjove maddinger fra
> Italien, men verden er smuk fordi den er varieret, som vi siger dernede...

De stegte frølår kan ikke skræmme mig, tværtimod. Indmad (- komave og
lunger), snegle, alt det gode fra havet (inkl. ådselsædere). Har spist
stegt (gift)slange i Mellemøsten, men en gang grillet hjermemasse fra
får, som jeg fik i Grækendland, fortjener ikke et gensyn - for mig.

Men madding er nu noget, jeg kun bruger, når jeg skal fange nogle fisk.
No offense, Sandra.

Men variationen, den er smuk - og så skulle jeg lige hilse og sige, at
det er sjovt at prøve det meste. Mener jeg, altså.

--
v.h.
Mich.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 09-06-04 14:52

"Mich. Ottosen" <Mich@noget.invalid> wrote in message

> Hjemmebagt rugbrød, Sandra, hjemmebagt er sagen :) Bare et opklarende
> spørgsmål: har du smagt på svinefoder?

Ikke frivilligt... kun i form af "Kobergs" i smørrebrød
Jeg har selv prøvet at bage den en gang... og jeg er stadig ikke overbevist.
Der er ikke noget at gøre ved! Og det samme gælder sild i læge fra dåsen.

> Men madding er nu noget, jeg kun bruger, når jeg skal fange nogle fisk.
> No offense, Sandra.

Og her kan jeg konstatere (igen) at den jyske humor og den italienske er
lige så fjerne fra hinanden som rugbrød og mozzarella!!!
Jeg er flækket af grin når jeg fx læser The Far Side mens en anden i stuen
skal a) have en forklaring og b) griner alligevel ikke.

> Men variationen, den er smuk - og så skulle jeg lige hilse og sige, at
> det er sjovt at prøve det meste. Mener jeg, altså.

Det gør Bearnaise-Gunnar ikke, tilsyneladende!

Sandrita

Fra : Thomas Kaarup

Dato : 10-06-04 20:37

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Mich. Ottosen" <Mich@noget.invalid> wrote in message
nu er der sagt meget om mad, kultur og oprindelsessted.

en ting jeg lige vil ytre mig om her er at, efter min mening. ligemeget om
man er fra sjælland, fyn eller den sidste del af danmark, eller for den sags
skyld fra støvlelandet, som iøvrigt har verdens bedste stil når det kommer
til mad, tøj, biler og møbler, så er der kun en ting at sige at smagen,
fremgangsmåde og det er at : grim mad smager grimt.

Thomas K

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 11-06-04 08:11

Således skrev Thomas Kaarup den Thu, 10 Jun 2004 21:36:32 +0200:

>grim mad smager grimt.

Njah, det er jeg så ikke enig.

F.eks. Får-I-Kål er ikke just nogen fryd for øjet, men det smager da i
høj grad godt.

Knud
--
Ne auderis delere orbem rigidum meum!