/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvornår med kædekit?
Fra : Zemich


Dato : 06-06-04 20:23

Hej NG
Her for nogle måneder siden købte jeg en Yamaha TZR 125 RR fra 96.
Den tidligere ejer som heldigvis ikke rigtig brugte den mere en 1000 km har
ikke rigtig hørt om vedligeholdelse.
Så derfor er jeg igang med fikse diverse ting.

Mit spørgsmål er hvordan kan man se om tandhjulene osv. er så slidte så der
skal et nyt kædekit til?

Mvh Tommy



 
 
Henrik Steen Larsen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 06-06-04 21:01

"Zemich" <mariFJERN@DETTEevents.dk> wrote in message
news:40c36e67$0$245$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej NG
> Her for nogle måneder siden købte jeg en Yamaha TZR 125 RR fra 96.
> Den tidligere ejer som heldigvis ikke rigtig brugte den mere en 1000 km
har
> ikke rigtig hørt om vedligeholdelse.
> Så derfor er jeg igang med fikse diverse ting.
>
> Mit spørgsmål er hvordan kan man se om tandhjulene osv. er så slidte så
der
> skal et nyt kædekit til?

Når tænderne er blevet spidse og/eller deforme.



Zemich (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Zemich


Dato : 06-06-04 21:24

> Når tænderne er blevet spidse og/eller deforme.

Er der nogen steder hvor jeg kan se billeder af tandhjul som er slidte og
ikke slidte?

Mvh Tommy




Eg Egemarke (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 06-06-04 21:38

Træk i kæden ved bagtandhjulet !!
Kan du "løfte" kæden fra bagtandhjulet skal der skiftes, dette har intet med
hvor meget kæden fx er spændt på den. En meget Go indikation af hvor slidt
din kæde er den må ikke ku hives mere end max 2 Mm ud fra tandhjulene

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

"Zemich" <mariFJERN@DETTEevents.dk> skrev i en meddelelse
news:40c37ca2$0$262$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Når tænderne er blevet spidse og/eller deforme.
>
> Er der nogen steder hvor jeg kan se billeder af tandhjul som er slidte og
> ikke slidte?
>
> Mvh Tommy
>
>
>


Martin Sørensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-06-04 21:43

> En meget Go
> indikation af hvor slidt din kæde er den må ikke ku hives mere end
> max 2 Mm ud fra tandhjulene

Det er rimeligt meget..

--
signing off.. Martin Sørensen



Flemming Nyboe (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 09-06-04 09:58

Zemich wrote:
> Er der nogen steder hvor jeg kan se billeder af tandhjul som er slidte og
> ikke slidte?

Ja, det kan du i mit kædeskift-galleri:
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=713

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Armand (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-04 18:04


Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:ca6jfc$cm7$1@abbeden.bunk.cc...
> Zemich wrote:
> > Er der nogen steder hvor jeg kan se billeder af tandhjul som er slidte
og
> > ikke slidte?
>
> Ja, det kan du i mit kædeskift-galleri:
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=713

Men tandhjulets udseende er som sådan ligegyldig!
Hvis man tidligere retteligt(*) har skiftet som komplet kædekit vil kædens
nedslidning følge tandhjulenes, og det er kædens nedslidning man får en
indikering af ved at lave "trække fri af tandhjulet -prøven".
Kan man ikke løfte kæden det mindste væk fra tandhjulet er der ingen(!) ko
på isen, hvorimod man godt kan bestille sig et ny kædekit hvis kæden
tydeligt er løs og let at løfte/bevæge ved tandhjulet.
Kan man ligefren se lys under kæden under testen, er det langt over tid for
udskiftning, og decideret risikabelt at køre videre :-|

(*):
Kæden er langt den dyreste del i et kædekit, og at udsætte den for
øjeblikkelig belastning fra et "halv-slidt" tandhjul er ikke besparelsen
værd - Og da slet ikke eftersom at man alligevel bliver nødt til at skifte
til et friskt tandhjul inden at kæden atter skal skiftes, hvorved man af
nærighed hele tiden kører med en slidt stump, som belaster en ny-
indkøbte/monteret stump :-|

--
Armand.





Flemming Nyboe (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 09-06-04 20:40

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:ca7hm6$687$10@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> news:ca6jfc$cm7$1@abbeden.bunk.cc...
> > Zemich wrote:
> > > Er der nogen steder hvor jeg kan se billeder af tandhjul som er slidte
> > > og ikke slidte?
> >
> > Ja, det kan du i mit kædeskift-galleri:
> > http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=713
>
> Men tandhjulets udseende er som sådan ligegyldig!
> [Armands forklaring: Total-økonomi princip for kædekit]





Flemming Nyboe (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 09-06-04 20:56

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:ca7hm6$687$10@news.cybercity.dk...
>
> Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> news:ca6jfc$cm7$1@abbeden.bunk.cc...
> > Zemich wrote:
> > > Er der nogen steder hvor jeg kan se billeder af tandhjul som er slidte
> > > og ikke slidte?
> >
> > Ja, det kan du i mit kædeskift-galleri:
> > http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=713
>
> [Armands totaløkonomi-princip for kædekit]

Beklager, jeg havde ikke succes med at cancel'e ovenstående indlæg.

Det giver god mening Armand.

Jeg håber heller ikke billedet giver indtryk af at være slid-indikator for
kædekit. Tror du iøvrigt det er fornuftigt at vende tandhjul halvvejs gennem
nedslidning (dem der kan vendes uden at kæden derved trækker skævt)?

--
VH Flemming Nyboe
www.dfmc.dk/flemming_nyboe



Armand (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-04 22:12


Flemming Nyboe <nyboe@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:40c76acb$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:ca7hm6$687$10@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > [Armands totaløkonomi-princip for kædekit]
>
> Det giver god mening Armand.

Tak!

> Jeg håber heller ikke billedet giver indtryk af at være slid-indikator for
> kædekit. Tror du iøvrigt det er fornuftigt at vende tandhjul halvvejs
gennem
> nedslidning (dem der kan vendes uden at kæden derved trækker skævt)?

Nope!
De tilfælde man erindrer af særligt nedslidte tandhjul, som måske nok kunne
have været vendt undervejs, hænger sikkert sammen med enkelt-dels
udskiftning, hvorunder tandhjulet har fået lov at leve for længe (á to
kæders tid?)
:-/

--
Armand.




Jes Vestervang (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-06-04 21:50

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

>> En meget Go
>> indikation af hvor slidt din kæde er den må ikke ku hives mere end
>> max 2 Mm ud fra tandhjulene
>
> Det er rimeligt meget..

Pjat, det er da kun ned til middelhavet
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

*Ingeniørstuderende er de _bedste_ fluekneppere!!!*


Torben Scheel (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 07-06-04 12:25

"Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote in message
news:87aczgwgvv.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:
>
> >> En meget Go
> >> indikation af hvor slidt din kæde er den må ikke ku hives mere end
> >> max 2 Mm ud fra tandhjulene
> >
> > Det er rimeligt meget..
>
> Pjat, det er da kun ned til middelhavet

Er det det store "M" i går i selvsving over? Jeez - kør dog en tur

vh
Torben



anders majland (07-06-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 07-06-04 16:24

>>>> indikation af hvor slidt din kæde er den må ikke ku hives mere end
>>>> max 2 Mm ud fra tandhjulene
> Er det det store "M" i går i selvsving over? Jeez - kør dog en tur

Jeg vil sige det afhænger af cykel og kædekit. På min xt600z står der
4mm i manualen som grænsen til et nyt kædekit .... En anden god
indikation er at der ofte skal strammes kæde. Når en o-rings kæde er ved
at være slidt begynder den hurtigt at give sig...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Jacob Bunk Nielsen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 07-06-04 18:46

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> "Jes Vestervang" <jes@dellen.royal.flof.dk> wrote...
>
>> Pjat, det er da kun ned til middelhavet
>
> Er det det store "M" i går i selvsving over? Jeez - kør dog en tur

Ja, det er SI-prefikset for "mega", som betyder million. Så 2 Mm er to
megameter, som igen er det samme som 2000 km eller 2*10^6 meter.

Der må siges at være en ikke uvæsentlig forskel på 'm' og 'M' i den
sammenhæng, da den udgør en faktor en milliard

Se evt. <http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html>.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (08-06-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 08-06-04 16:09

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
>
>> Ja, det er SI-prefikset for "mega", som betyder million. Så 2 Mm er to
>> megameter, som igen er det samme som 2000 km eller 2*10^6 meter.
>
> Lad mig gætte - ingeniør(studerende)?

Ja, dog slet slet ikke inden for noget der minder om den slags. Det er
noget jeg ved fra gymnasiet, hvor jeg havde fysik for 8-9 år siden.

>> Se evt. <http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html>.
>
> Nix. Jeg har ikke tid - skal ud at køre

Der stod jo også "evt."

Ses vi så på Langelinje i aften?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste