Anbefalinger af støvler?
Fra : Nicolai Lang

Dato : 06-06-04 19:08

Vi er 2 som ikke er de store vandrere, men vi skal på en 14 dages
rundrejse til Færøerne og Island senere på året. I den forbindelse har
jeg tænkt mig at vi skal have anskaffer os et par gode støvler til
kortere dagturer.

Min mand er platfodet, har derfor svært ved at gå langt, men det er
min formodning at han med det rigtige fodtøj vil kunne klare det lidt
bedre.

Vi kom forbi friluftsland i Fields for et par uger siden, og så de
havde et pænt udvalg til priser fra 900 - 1.800 kr. Men det var nu
ikke lige i den prisklasse vi havde tænkt os. Vi har jo ikke brug for
at de holder ligeså meget som for de af jer der tager på vandreturer
flere gange årligt.

Hvilke anbefalinger har I? Steder i Storkøbenhavn og nordsjælland er
at foretrække.

Hvad er bedst at have på indenunder? Jeg formoder et par
bomuldssokker, udenpå et par tykke uldsokker - men er dette ikke for
varmt om sommeren?

Vores skostørrelser er henholdsvis 43-44 og 48-49 (52 hvis det er
italienske modesko ;)). Med den store størrelse er vi vandt til at
udvalget er lille og priserne høje når det gælder almindelige sko og
kondisko.

På forhånd tak for hjælpen
/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Nicolai L. Petersen

Dato : 06-06-04 19:59

On Sun, 06 Jun 2004 20:07:50 +0200, Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net>
wrote:

> [...]
>ikke lige i den prisklasse vi havde tænkt os. Vi har jo ikke brug for
>at de holder ligeså meget som for de af jer der tager på vandreturer

Nu kan vandrestøvler jog også bruges uden at man er på vandre tur, når
det sner herhjemme om vinteren bliver det hurtigt til grød o så sørger
et par gode støvler da at mn ikke får våde fødder bare fordi man skal
i Netto.

>Hvilke anbefalinger har I? Steder i Storkøbenhavn og nordsjælland er
>at foretrække.

At anbefale støvler er ikke så ligetil, det er mege individuelt hvilke
støvler der passe folks fødder. Det eneste rigtige er at gå ind i en
forretning der forhandler støvler og så ellers prøve sig frem indtil
man finder det par der passer ens fødder.

>Hvad er bedst at have på indenunder? Jeg formoder et par
>bomuldssokker, udenpå et par tykke uldsokker - men er dette ikke for
>varmt om sommeren?

Jeg bruger et par tynde acapi løbesokke inderst, de er behagelige for
fødderne og så bruger jeg forskellige strømper af mærket Falke udenpå
disse, de fåes i 3 tykkelser som gør at der er et par til enhver
udetemperatur.

> [...]
>italienske modesko ;)). Med den store størrelse er vi vandt til at
>udvalget er lille og priserne høje når det gælder almindelige sko og

Prisen på støvler afspejles hovedsageligt af hvordan man kan behandle
dem uden at ødelægge dem, samt hvad de skal bruges til.
Og husk at de forkerte støvler der ødelægge dine fødder på
førstedagen, ødelægger hele resten af turen.
--
Regards
Nicolai L. Petersen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 12-06-04 18:05

Hej og tak til jer der har svaret (incl. e-mail)...

On Sun, 06 Jun 2004 20:58:39 +0200, Nicolai L. Petersen
<svar@gruppen.her> wrote:

> [...]
>forretning der forhandler støvler og så ellers prøve sig frem indtil
>man finder det par der passer ens fødder.

Det er klart, men derfor kan der jo være nogle andres erfaringer man
kan bruge.

> [...]
>fødderne og så bruger jeg forskellige strømper af mærket Falke udenpå
>disse, de fåes i 3 tykkelser som gør at der er et par til enhver

Men er det ikke et problem så, hvis du har de tyndeste på så er
støvlerne vel for store? Eller er forskellen så lille at det i praksis
ikke er noget problem?

>Prisen på støvler afspejles hovedsageligt af hvordan man kan behandle
>dem uden at ødelægge dem, samt hvad de skal bruges til.

Klart! Men hvad skal vi regne med for at finde nogle der ikke skal
vedligeholdes alt for meget? Taler vi om 600, 1200 eller 2000 kr?

Nå, der er lidt andet i Spejder Sport jeg skal have (Eagle Creek
Pack-it cubes og Pack-it folders), så vi tager nok forbi en aften
inden længe og ser på udvalget.

Mange hilsner
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : PL

Dato : 06-06-04 20:35

Hej Nicolai!
"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message

> [...]
> italienske modesko ;)). Med den store størrelse er vi vandt til at
> udvalget er lille og priserne høje når det gælder almindelige sko og

Undgå for alt i verden at have bomuldsokker inderst. Bomuld suger sved og
fugt og bliver ikke tørre særligt hurtigt. Inderst ville jeg vælge en meget
tynd, svedtransporterende sok i kunststof (ex. polypropylen eller coolmax)
så fugt og sved ledes væk fra fødderne og videre ud i næste sok, som kan
være uld eller blanding af uld og kunststof. Selv har jeg problematiske
fødder der dels sveder og lugter grimt, men har rigtig gode erfaringer med
coolmax indersok kombineret med en ydersok af blandet garn (uld og
kunststoffer).
Kan man holde fødderne varme og tørre mindske risikoen for vabler
betragteligt.

Ang. støvler er problemet sværere at løse; en god holdbar vandrestøvle
koster fra 1000 og opefter, men hvis er sikre på at i ikke bruger dem så
meget fås der givetvis noget der er billigere. Personligt foretrækker jeg
fuldlæderstøvler, der dog er meget tunge i forhold til støvler af forsk.
materiale (nubuck,cordura, ruskind samt forsk. kunststoffer) med gore-tex
eller lignende membran for vandtæthed og åndeevne. Samtidig er disse nemmere
at gå til end læderstøvler.
Sørg for at have gået nogle ture i jeres støvler inden i tager afsted, så i
ikke får overraskelser undervejs på turen.
Hos spejdesport http://www.spejdersport.dk/
kan man af mærkerne Salomon, Hi-tec samt Olang finde et bredt udvalg af
støvler i prisklassen 400-900 kr. her kan i også få diverse sokker/strømper.
Jeg kender ikke bemeldte sko men forhør jer i butikken og forklar hvad i
skal bruge dem til, så burde ekspedienterne finde noget der passer til jer.
Problemet med store str. er der jo altid men i kan være heldige at støde på
et par.
Alt efter hvilket brug i har tænkt jer, om det er meget stenede og
balancekrævende vandring, kan man overveje at investere i et par vandresko,
der dels er lettere, og kan bruges til spadsereturen i skoven eller andet og
derfor ikke kun er et køb til begrænset brug.

God tur og håber i finder noget der passer jer.
Jeg gætter på at i var i Friluftsland i Fields så her er et par andre link
ud over spejdersport:
http://www.fjeld-fritid.dk/
-har gode men relativt dyre støvler og sko, har også en lagersalgs
forretning på Kultorvet der er værd at besøge, udvalget er ikke stort men
det hænder man kan gøre et godt kup.
http://www.hjortnaes.dk/templates/group_wide.asp?GroupGuid=11170
- fører sko og støvler i begge ender af skalaen, har ofte gode tilbud.

Mvh
PL