Sikke dog nogle idioter
Fra : Allan Hansen

Dato : 06-06-04 18:58

Ja så er der vel stor sandsynlighed for at al dykning ved Kronborg forbydes.
http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=17455&

Allan Hansen

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 06-06-04 20:52

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message
> Ja så er der vel stor sandsynlighed for at al dykning ved Kronborg
forbydes.
> http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=17455&
>
> Allan Hansen

Nogen der ved om det er sket i dag, eller i går i forbindelse med Dykningens
dag?

Mvh Peter

Fra : C

Dato : 06-06-04 21:16

Jeg kan måske kaste lidt lys over dagens hændelse i Helsingør, (desværre
ikke gårsdagens dykningens dag).
Dykkerne var gået i fra Kronborghullet, og svømmet ud langs den højre mole,
med den hensigt, at krydse over til den venstre mole, og følge den tilbage
til "hullet".
Af en eller anden grund bliver dykkerne disorienterede, og i stedet for at
vende skarpt til venste, bevæger de sig fortsat ud langs den højre mole og
fortsætter ind gennem havnemundingen, og befandt sig derved ca 15-20 m. fra
sejlrenden.
På vej ind gennem havnemundingen prøver nogle lystfiskere at advare dykkerne
ved at kaste sten i vandet, men desværre giver dette ikke resultat. De samme
fiskere får heldigvis gjort diverse færger og sundbusser opmærksom på
dykkernes tilstedeværelse, så disse kan holde afstand. Disse alarmere også
politiet, der ankommer ca. 10 min efter. Da dykkerne befinder sig i havne
bassinet, vælges det at sende en mand i vandet for at hente dem op. Dykkerne
kommer i overfladen og er selvfølgelig noget rystede over den modtagelse,
der venter dem på havnemolen, og er desværre slet ikke klar over, hvor de
befinder sig, da de havde en klar formodning om, at de var på vej ind i
Kronborghullet igen, langs den venstre mole.
Dykkerne er selvfølgelig rystede og meget kede af den uheldige episode, da
det på ingen måde havde været deres intention at dykke uforsvarligt eller
lignende.
Det skal nævnes at dykkerne var markeret med den sædvandlige gule overflade
bøje.
Men der er altså ingen dykkere, der har befundet sig "i nærheden"
(selvfølgelig en definitionssag) af færgernes skruer. Men hændelsen var
uheldig - helt sikkert.
Hvad dykkerne har tænkt og de valg, der er truffet under vejs, kan jeg ikke
svare på, da jeg kun var øjenvidne til sagen.

/C

Fra : Jens Olsen

Dato : 07-06-04 13:25

Tjah, og resultatet bliver vel nu, højtråbning, muddderkastning og
krav om dykkerforbud, istedet for at der tænkes i løsninger.

Hvorfor ikke blot afmærke den inderste del af Kronborghullet til
dykning, med en markering som ingen dykkere kunne ungå at se under
vandet. Langt rødt trådhegn hen over bunden, markeret med bøjer i
overfladen eller noget i den stil.
Så var der også bedre muligheder for at komme efter de dykkere der
ignorerede afmærkningen, idet det da næppe kunne være sket ved et
uheld.
Alle de kommercielle uddannelsescentre (og klubber) der nyder godt af
Kronborghullet kunne vel godt hjælpes om det projekt. Måske var det
noget for DSF (kreds 4 havde jo været et oplagt forum, hvis altså ikke
lige kredsene var nedlagt!).

Så vidt jeg har forstået fungere en lignende løsning fint i Lillebælt.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Timo J

Dato : 08-06-04 00:10

Det kan godt være at jeg husker forkert, men blev maks dybden ikke sat til 6
meter pga. fægerne og uheldige/tåbelige dykker tætte forhold ?

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK
WWW.SPEARFISHING.DK - WWW.FREEDIVING.DK
WWW.UW-RUGBY.DK - WWW.SCUBADIVER:DK

Fra : Bo Poulsen

Dato : 08-06-04 20:28

Dybden var sat til 8 meter netop på grund af færger og andet usundt stål

Bo

Fra : J.B. Martin

Dato : 21-06-04 21:53

Af personlig erfaring, og efterfølgende samtale med politi, ved jeg at
8 meter er alt for dybt ved Kronborg hullet. Man kommer naturligvis
ikke i vejen for færgerne til Sverige, men bliver oversejlet af de
mindre skibe der skal ind i erhvervshavnen.

Jeg er ikke helt sikker på hvad en korrekt dybde grænse burde være,
men jeg kan tilslutte mig ide'en med en fast markering af bunden.

- J.B.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-04 22:20

Jo, men det var om lørdagen på Dykningens dag og denne her hændelse foregik
om søndagen.
Ikke at det er en undskyldning for at dykke ud i sejlrenden og havnen.

Hilsen Ken

Fra : Henrik

Dato : 07-06-04 09:15

> Ja så er der vel stor sandsynlighed for at al dykning ved Kronborg forbydes.
> http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=17455&
>
> Allan Hansen

De har været ret uheldige, men skal vi ikke bare håbe det ikke sker igen.
Tror nu ikke dykningen ved "hullet" forbydes...

mvh
Henrik
www.scubasserne.dk