/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
xs400seca,strøm,kaput,fortsat,hjælp
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 06-06-04 16:54

hej igen ng.søgte lidt på google iaftes og blev lidt klogere på
ladesystemet(tror jeg )
idag har jeg lånt mig frem til et multimeter og målt max. 13volt på
batt.polerne ved 4000omd.I en gammel armand.besvarrelse stod der at der
skulle være omkring 14,2volt. Har jeg fundet fejlen?
hvis det er gal med ensretteren/laderelæ skal jeg måle modstand i de 3
faser?
vil det være en fordel at måle ved ensretteren? hvis svarret er ja, så
er der lidt flere spørgsmål, multistikket v. ensretteren indeholder 7
ledninger =|rød | |sort|grøn|
|hvid|hvid|hvid|brun| =hvad er hvad?
har prøvet at måle ohm mellem de hvide ledninger som måske er de tre
faser=0 ohm.
den røde ledning går over på startrelæet og vidre til batt. (tror jeg,
så det er ikk en kulbane, vel)
mellem brun og stel er der ingen modstand
så er der sort, grøn tilbage
mellem den sorte og een af kulbanerne er der 0 el.rigtig mange ohms
forskel
mellem den grøn og een af kulbanerne er der 0 el. rigtig mange ohms
forskel
skal der være tænding på dyret?
skal der være batt. på dyret?

--
Mvh - Jesper Hillerup
CB 500 Four



 
 
Martin Sørensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-06-04 18:14

> idag har jeg lånt mig frem til et multimeter og målt max. 13volt på
> batt.polerne ved 4000omd.I en gammel armand.besvarrelse stod der at
> der skulle være omkring 14,2volt. Har jeg fundet fejlen?

Ikke direkte, for den lave spænding kan skyldes forskellige ting. Men
jo, hvis spændingen er så lav, så er der noget galt et sted i det
elektriske system.

I servicemanualen til Secaen står der at spændingen skal ligge mellem
14,2V og 14,8V v. 2000 rpm (med alle forbrugere slukket, f.eks. lys).
Det måles i multistikket til regulatoren mellem grøn og sort ledning.
Den skal som sagt stige til ~14,5V ved 2000 rpm og ikke stige yderligere
ved højere omdrejninger.
Mål også mellem brun og sort, det er 'overskuds' spændingen. Den skal
ligge på 1,8V ved lave omdrejninger og begynde at stige omkring 2000
rpm. Den skal kunne komme op på ca. 9-11V ved høje omdrejninger. Gør den
det, er regulator og generator i orden, og jeg ville kigge nærmere på
batteriet.

> hvis det er gal med ensretteren/laderelæ skal jeg måle modstand i de 3
> faser?
> vil det være en fordel at måle ved ensretteren? hvis svarret er ja, så
> er der lidt flere spørgsmål, multistikket v. ensretteren indeholder 7
> ledninger =|rød | |sort|grøn|
> |hvid|hvid|hvid|brun| =hvad er
> hvad?

Rød er +12V (skal måle ~0 ohm hen til + på batteriet), brun er forbundet
til rød, når der er tænding på, dvs. +12V med tænding, 0V uden tænding.
Sort går til stel.

har prøvet at måle ohm mellem de hvide ledninger som måske er
> de tre faser=0 ohm.

Mellem grøn og brun ledning (feltvikling) skal der være 4.5 ohm +/- 10%.
Mellem to hvide ledninger (statorvikling) skal der være 0.49 ohm +/-
10%. Mål alle tre kombinationer.

> skal der være tænding på dyret?

Nej.

> skal der være batt. på dyret?

Nej, ikke når du bare måler modstand. Jeg ville afmontere
stelforbindelsen på batteriet under målingen, da det normalt brænder dit
multimeter af hvis den bliver påtrykt en spænding under en
modstandsmåling.

--
signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-06-04 18:18

> I servicemanualen til Secaen står der at spændingen skal ligge mellem
> 14,2V og 14,8V v. 2000 rpm (med alle forbrugere slukket, f.eks. lys).
> Det måles i multistikket til regulatoren mellem grøn og sort ledning.

Husk at du selvfølgelig ikke skal frakoble regulatoren og batteriet
under målingen.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-04 00:03


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:c9vjk4$1q5b$1@news.cybercity.dk...
> > I servicemanualen til Secaen står der at spændingen skal ligge mellem
> > 14,2V og 14,8V v. 2000 rpm (med alle forbrugere slukket, f.eks. lys).
> > Det måles i multistikket til regulatoren mellem grøn og sort ledning.
>
> Husk at du selvfølgelig ikke skal frakoble regulatoren og batteriet
> under målingen.

Og for at undgå forvirringen omkring de 7 ledninger, så gå så tæt på
generatoren som delt lader sig gøre: Der løber tre ledninger ud fra motoren
ved generatoren og de ledninger bør sædvanen tro være adskilbare med et
multistik eller tre enkelte inden for de første 30 cm. og med dem adskilt er
det regulært at måle gennem faserne samt fase/stel!

Hvis ikke der kan måles tilstrækkeligt med ladestrøm over batteripolerne, og
generatorens viklinger består "ohm'ningen", så må fejlen nødvendigvis ligge
i laderelæet istedet. Og dét er nærmest umuligt at gennemmåle
At udskifte med et lånt Seca-laderelæ der i forvejen fungerer (ligesom at
ethvert laderelæ skulle kunne monteres istedet for det originale) kan, i
tilfælde af at generatoren derefter lader, give én en trøstende
bekræftigelse af at det originale er kaput, hvorefter det ikke føles så
tungt at investere i et nyt, som hvis man bærer den mindste tvilv i sindet!

--
Armand





Jesper Hillerup (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 06-06-04 21:49

Martin Sørensen wrote:
>
> Ikke direkte, for den lave spænding kan skyldes forskellige ting. Men
> jo, hvis spændingen er så lav, så er der noget galt et sted i det
> elektriske system.

hej igen, mit spørgsmål er nu, hvor, går det galt og hvad skal jeg ha
købt, for at, få den iorden igen, den er jo sat tilsalg og jeg vil gerne
have at den er fikset inden et evt.salg

> I servicemanualen til Secaen står der at spændingen skal ligge mellem
> 14,2V og 14,8V v. 2000 rpm (med alle forbrugere slukket, f.eks. lys).
> Det måles i multistikket til regulatoren mellem grøn og sort ledning.
> Den skal som sagt stige til ~14,5V ved 2000 rpm og ikke stige
> yderligere ved højere omdrejninger.

mellem grøn/sort i multistikket v.regulatoren/ensretteren er der ved
2000rpm 10,6volt

> Mål også mellem brun og sort, det er 'overskuds' spændingen. Den skal
> ligge på 1,8V ved lave omdrejninger og begynde at stige omkring 2000
> rpm. Den skal kunne komme op på ca. 9-11V ved høje omdrejninger. Gør
> den det, er regulator og generator i orden, og jeg ville kigge
> nærmere på batteriet.

det var også min holdning til problemet, så jeg købte et helt nyt i
torsdags, men lige nu er der en autoakkumolator mont via startkabler
mellem brun/sort er der ved tomgang 12volt og ved 2000rpm 14,3volt det
passer ad h.til iforhold til de værdier der er opgivet i servicemanualen


>> hvis det er gal med ensretteren/laderelæ skal jeg måle modstand i de
>> 3 faser?
>> vil det være en fordel at måle ved ensretteren? hvis svarret er ja,
>> så er der lidt flere spørgsmål, multistikket v. ensretteren
>> indeholder 7 ledninger =|rød | |sort|grøn|
>> |hvid|hvid|hvid|brun| =hvad er
>> hvad?
>
> Rød er +12V (skal måle ~0 ohm hen til + på batteriet), brun er
> forbundet til rød, når der er tænding på, dvs. +12V med tænding, 0V
> uden tænding. Sort går til stel.
>
>
> Mellem grøn og brun ledning (feltvikling) skal der være 4.5 ohm +/-
> 10%. Mellem to hvide ledninger (statorvikling) skal der være 0.49 ohm
> +/- 10%. Mål alle tre kombinationer.

mellem grøn/brun er der 0,0000 ohm(medmindre jeg har indstillet
multimeteret forkert! den er sat over på det symbol der ligner en
"hestesko" el. det symbol der er i et "omega ur")
mellem de tre hvide ledninger er der igen målt 0,0000 ohm

mvh
jesper
cb500four på sæson nr.2 uden el problemer!
xs400seca der driller!



Martin Sørensen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-06-04 22:26

>> Mål også mellem brun og sort, det er 'overskuds' spændingen. Den skal
>> ligge på 1,8V ved lave omdrejninger og begynde at stige omkring 2000
>> rpm. Den skal kunne komme op på ca. 9-11V ved høje omdrejninger. Gør
>> den det, er regulator og generator i orden, og jeg ville kigge
>> nærmere på batteriet.
> det var også min holdning til problemet, så jeg købte et helt nyt i
> torsdags, men lige nu er der en autoakkumolator mont via startkabler
> mellem brun/sort er der ved tomgang 12volt og ved 2000rpm 14,3volt
> det passer ad h.til iforhold til de værdier der er opgivet i
> servicemanualen

Ja, det er alt for meget.. Spørgsmålet er så hvordan det kan ske. Det
tyder på at generatoren laver en spænding, men at der ikke er noget til
at forbruge den (skulle være batteriet). Jeg ved dog ikke helt hvad der
går galt her, for du har jo et batteri tilsluttet?

Den akkumulator er vel ikke monteret mellem brun/sort? Det er muligvis
heller ikke det bedste at montere et batteri via startkabler. Det kan
godt give nogle problemer. Du har vel også kun ét batteri monteret af
gangen?

Jeg kommer lige til at tænke over det med grøn/sort og brun/sort. Som
jeg skrev, så er brun forbundet med rød når der er tænding på og et kig
i ledningsdiagrammet indikerer også at det er brun/sort der skal være
mellem 14,2V og 14,8V over, og grøn/sort der er 'overskuds'-spændingen,
som skal nå op omkring 9-11V ved høje omdrejninger. De må have skrevet
det forkert i teksten, for det matcher ikke deres diagram. Det kan også
forklare dine målinger. Så er de jo lige pludseligt allesammen inden for
grænserne.

>> Mellem grøn og brun ledning (feltvikling) skal der være 4.5 ohm +/-
>> 10%. Mellem to hvide ledninger (statorvikling) skal der være 0.49 ohm
>> +/- 10%. Mål alle tre kombinationer.
> mellem grøn/brun er der 0,0000 ohm(medmindre jeg har indstillet
> multimeteret forkert! den er sat over på det symbol der ligner en
> "hestesko" el. det symbol der er i et "omega ur")
> mellem de tre hvide ledninger er der igen målt 0,0000 ohm

Jeg regner med at det er et digitalt instrument (m. LCD)?
Nogle multimetre kan muligvis have problemer med at måle 0.49 ohm
præcist, men de 4.5 ohm burde alle kunne klare, ihvertfald uden at vise
0,0000 ohm. Hvis multimetret er indstillet korrekt og ikke er defekt, så
er der helt sikkert noget galt med stator/feltvikling (kortslutning et
sted). Det tror jeg dog ikke helt på, da dine spændingsmålinger
indikerer at den rent faktisk genererer en strøm.

Hvad er egentligt problemet, siden du roder med ladesystemet? Taber den
batterispændingen efter lidt tid eller hvad?

--
signing off.. Martin Sørensen



Jesper Hillerup (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 06-06-04 23:25

Martin Sørensen wrote:
>>> Mål også mellem brun og sort, det er 'overskuds' spændingen. Den
>>> skal ligge på 1,8V ved lave omdrejninger og begynde at stige
>>> omkring 2000 rpm. Den skal kunne komme op på ca. 9-11V ved høje
>>> omdrejninger. Gør den det, er regulator og generator i orden, og
>>> jeg ville kigge nærmere på batteriet.

>> det var også min holdning til problemet, så jeg købte et helt nyt i
>> torsdags, men lige nu er der en autoakkumolator mont via startkabler

>> mellem brun/sort er der ved tomgang 12volt og ved 2000rpm 14,3volt
>> det passer ad h.til iforhold til de værdier der er opgivet i
>> servicemanualen
>
> Ja, det er alt for meget.. Spørgsmålet er så hvordan det kan ske. Det
> tyder på at generatoren laver en spænding, men at der ikke er noget
> til at forbruge den (skulle være batteriet). Jeg ved dog ikke helt
> hvad der går galt her, for du har jo et batteri tilsluttet?

mjaa, det er godt nok en autoakku. via startkabler

> Den akkumulator er vel ikke monteret mellem brun/sort? Det er muligvis
> heller ikke det bedste at montere et batteri via startkabler. Det kan
> godt give nogle problemer. Du har vel også kun ét batteri monteret af
> gangen?

akkuèn er mont på batterikablerne, samme sted som det orginale ville
sidde
og der er "kun" 1stk.

> Jeg kommer lige til at tænke over det med grøn/sort og brun/sort. Som
> jeg skrev, så er brun forbundet med rød når der er tænding på og et
> kig i ledningsdiagrammet indikerer også at det er brun/sort der skal
> være mellem 14,2V og 14,8V over, og grøn/sort der er
> 'overskuds'-spændingen, som skal nå op omkring 9-11V ved høje
> omdrejninger. De må have skrevet det forkert i teksten, for det
> matcher ikke deres diagram. Det kan også forklare dine målinger. Så
> er de jo lige pludseligt allesammen inden for grænserne.

yes, det lyder da meget rigtig,der "skal bare byttes om, så det
passer" får man ikk`penge for at læse korrektur.

>>> Mellem grøn og brun ledning (feltvikling) skal der være 4.5 ohm +/-

>>> 10%. Mellem to hvide ledninger (statorvikling) skal der være 0.49
>>> ohm +/- 10%. Mål alle tre kombinationer.
>> mellem grøn/brun er der 0,0000 ohm(medmindre jeg har indstillet
>> multimeteret forkert! den er sat over på det symbol der ligner en
>> "hestesko" el. det symbol der er i et "omega ur")
>> mellem de tre hvide ledninger er der igen målt 0,0000 ohm

> Jeg regner med at det er et digitalt instrument (m. LCD)?

ja det er det, den hedder "metra hit 18" og er "made in germany" den
ligner til forveksling en go gammel "fluke" men derfor kan den jo
godt være defekt, det vil da være en fornøjelse at kunne fortælle min
svoger at det er noget halvgammel skrammel målegrej han har, hæ hæ, nu
går jeg sq, smilende i a kass

> Nogle multimetre kan muligvis have problemer med at måle 0.49 ohm
> præcist, men de 4.5 ohm burde alle kunne klare, ihvertfald uden at
> vise 0,0000 ohm. Hvis multimetret er indstillet korrekt og ikke er
> defekt, så er der helt sikkert noget galt med stator/feltvikling
> (kortslutning et sted). Det tror jeg dog ikke helt på, da dine
> spændingsmålinger indikerer at den rent faktisk genererer en strøm.

enig! jeg må prøve at låne mig frem til et andet multimeter imorgen

> Hvad er egentligt problemet, siden du roder med ladesystemet? Taber
> den batterispændingen efter lidt tid eller hvad?

ja, dagen efter jeg købte batteriet, ville den ikke starte kl6.55 og jeg
skulle møde på arbejde kl7.00 men den gamle honda stod heldigvis, lige
ved siden af meeeen den er ikk`glad for regnvejr, du ved crome og
såèn
mvh
jesper
cb500four
lidt xs400secaklogereel.forvirret



Martin Sørensen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-06-04 01:04

>> Hvad er egentligt problemet, siden du roder med ladesystemet? Taber
>> den batterispændingen efter lidt tid eller hvad?
> ja, dagen efter jeg købte batteriet, ville den ikke starte kl6.55 og
> jeg skulle møde på arbejde kl7.00

Det behøver jo heller ikke at være ladesystemet det er galt med. Måske
har cyklen et forbrug selv om den står og er slukket? Du har heller ikke
stillet den fra dig med parkeringslys som kunne dræne batteriet?

Prøv at sætte dit multimeter i serie med batteriet og mål om der løber
en strøm når tændingen er slukket. Start i 10A stillingen hvis
multimetret har den funktion. Lad være med at sætte tænding på, for så
brænder du sikkert multimetret af, alt efter hvilken indstilling den
står på. Når tændingen er slukket, skal den vise nul i alle 'A'
indstillinger.

Var der overhovedet lys i instrumenterne, for det kan jo også være en
dårlig forbindelse et sted der gjorde at hovedrelæet slet ikke tændte.
Jeg har haft et problem med den originale sikringsholder som var ret
oxideret, så den havde dårlig forbindelse til sikringen. Nogle dage
kunne den derfor slet ikke tænde, men efter lidt fumlen med sikringen,
så virkede det igen. I dag er der sat helt nye sikringsholdere på, så
det ikke sker igen.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jesper Hillerup (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 07-06-04 11:32

Martin Sørensen wrote:
>>> Hvad er egentligt problemet, siden du roder med ladesystemet? Taber
>>> den batterispændingen efter lidt tid eller hvad?
>> ja, dagen efter jeg købte batteriet, ville den ikke starte kl6.55 og
>> jeg skulle møde på arbejde kl7.00

> Det behøver jo heller ikke at være ladesystemet det er galt med. Måske
> har cyklen et forbrug selv om den står og er slukket? Du har heller
> ikke stillet den fra dig med parkeringslys som kunne dræne batteriet?

det er næsten 99,9 % at alt har været slukket, men een gang skal jo være
den første

> Prøv at sætte dit multimeter i serie med batteriet og mål om der løber
> en strøm når tændingen er slukket. Start i 10A stillingen hvis
> multimetret har den funktion. Lad være med at sætte tænding på, for så
> brænder du sikkert multimetret af, alt efter hvilken indstilling den
> står på. Når tændingen er slukket, skal den vise nul i alle 'A'
> indstillinger.

den bruger med alt slukket 0,51mA og det kan da ikk`være et problem?

> Var der overhovedet lys i instrumenterne, for det kan jo også være en
> dårlig forbindelse et sted der gjorde at hovedrelæet slet ikke tændte.
> Jeg har haft et problem med den originale sikringsholder som var ret
> oxideret, så den havde dårlig forbindelse til sikringen. Nogle dage
> kunne den derfor slet ikke tænde, men efter lidt fumlen med sikringen,
> så virkede det igen. I dag er der sat helt nye sikringsholdere på, så
> det ikke sker igen.

jeg kan ikke huske om der var lys i instrumenterne, men nu hvor jeg
kommer til at tænke i helt andre baner, sidder der et lille relæ, under
tanken der står 12v OMROD på den, jeg tror den har et el. andet med
dødmandsknappen at gøre, kan det, mon være den der skaber sig?
den orginale sikringsholder ser rigtig fin ud og er ikke anløbet af ir
el. ligende
mvh jesper
cb500four
xs400seca



Martin Sørensen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-06-04 12:36

> den bruger med alt slukket 0,51mA og det kan da ikk`være et problem?

Næh, det er så lidt at det må betragtes som ingenting. Hvis det f.eks.
havde været 100mA, så havde der været et problem.

> jeg kan ikke huske om der var lys i instrumenterne, men nu hvor jeg
> kommer til at tænke i helt andre baner, sidder der et lille relæ,
> under tanken der står 12v OMROD på den, jeg tror den har et el. andet
> med dødmandsknappen at gøre, kan det, mon være den der skaber sig?

Det er relæet til starterkredsløbet du tænker på. Den skal tænde hver
gang du sætter tænding på. Det er tydeligt at høre en klik-lyd når man
tænder/slukker for tændingen. Hvis den ikke tænder, så kan du ikke
starte cyklen. Med tænding på skal du kunne måle +12V på begge de
rød/hvide ledninger på relæet ifht. stel. Relæet skal også kun være
slået til, hvis koblingen er trukket eller cyklen står i frigear, så
disse to kontakter skal også være i orden.

> den orginale sikringsholder ser rigtig fin ud og er ikke anløbet af ir
> el. ligende

Ok.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jesper Hillerup (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 07-06-04 19:04

Martin Sørensen wrote:
> Det er relæet til starterkredsløbet du tænker på. Den skal tænde hver
> gang du sætter tænding på. Det er tydeligt at høre en klik-lyd når man
> tænder/slukker for tændingen. Hvis den ikke tænder, så kan du ikke
> starte cyklen. Med tænding på skal du kunne måle +12V på begge de
> rød/hvide ledninger på relæet ifht. stel. Relæet skal også kun være
> slået til, hvis koblingen er trukket eller cyklen står i frigear, så
> disse to kontakter skal også være i orden.

ja, de er også iorden der er målt 11,7volt
jeg tænke på om det er muligt at måle amp. når dyret er startet?
ca.2000rpm.
hvis, ja vil det vel være alm.matematik, og regne sig frem til ohm, der
er et el. andet fra min skoletid, noget med
volt, divideret med amp. burde det ikk` gi ohm?
mvh
jesper



Martin Sørensen (07-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-06-04 19:18

> jeg tænke på om det er muligt at måle amp. når dyret er startet?
> ca.2000rpm.

Altså ladestrøm?

> hvis, ja vil det vel være alm.matematik, og regne sig frem til ohm,
> der er et el. andet fra min skoletid, noget med
> volt, divideret med amp. burde det ikk` gi ohm?

Jo, men så er du jo nødt til at kende spændingsforskellen mellem
generator og batteri. Jeg ville heller ikke prøve at måle strømmen med
det apparat, du risikerer nemt at brænde multimetret af. Mål spændingen
over batteriet i hhv. slukket og startet tilstand. Stiger spændingen i
startet tilstand, så bliver der ladet på batteriet. Det er vel det
vigtigste. Overholder spændingen de krav jeg tidligere beskrev,
14,2V-14,8V v. 2000rpm, så er ladestrømmen høj nok, og du behøver ikke
at tænke mere på den.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jesper Hillerup (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 09-06-04 17:34

> er vel det vigtigste. Overholder spændingen de krav jeg tidligere
> beskrev, 14,2V-14,8V v. 2000rpm, så er ladestrømmen høj nok, og du
> behøver ikke at tænke mere på den.

tankerne er allerede, andensteds, da jeg havde det lille relæ under
tanken ude, kom jeg til at afmont. den lille vacum-slange til
benzinhanen, og derfor har jeg rodet med alt muligt, for at få den til
at køre normalt,,,,det hjalp da slangen kom på igen!
lade problemerne er væk, så det skyltes sikkert at jeg må ha`glemt at
slukke et el. andet
mange tak for den kyndige hjælp her på ng!
jesper
cb500four
xs400seca der ruller videre



Armand (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-04 19:15


Jesper Hillerup <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en
news:40c73bff$0$280$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
>
> lade problemerne er væk, så det skyltes sikkert at jeg må ha`glemt at
> slukke et el. andet

- - - - eller også har du undervejs fået fiflet med et stik der var irret og
derfor ikke havde gennemgang :-/

--
Armand.




Jesper Hillerup (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 09-06-04 21:33

>> lade problemerne er væk, så det skyltes sikkert at jeg må ha`glemt at
>> slukke et el. andet
>
> - - - - eller også har du undervejs fået fiflet med et stik der var
> irret og derfor ikke havde gennemgang :-/

og i håb om det ikke opstår samme sted igen, er der blevet brugt rå
mængder af WD40
jesper



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408897
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste