Køreprøve i morgen
Fra : Anders Houmark

Dato : 06-06-04 14:48

Hejsa..
Jeg skal til køreprøve i morgen og er allerede ved at blive lidt nærvøs (til
trods for min kørelærer siger at jeg nok skal bestå og at ingen af hans
elever er dumpet siden 1997 )
Er ikke helt sikker på hvilke spørgsmål den motorsagkyndige spørger/kan
spørge mig om... Har søgt tilbage i gruppen via Google og har fundet frem
til nogenlunde dette:

Lygter: positionslys skal kunne ses 300 meter væk.
Nærlys skal kunne oplyse vejen 30 meter frem og være asymetrisk
Fjernlys skal kunne oplyse vejen 100 meter frem
Baglyset skal kunne ses 300 meter væk.
Bremselys skal være væsenligt kraftigere end baglyset.

Styret skal være minimum 55 cm bredt, må ikke være lavere end tanken og ikke
højere end 30 cm over tanken.
Motorcyklen må maks være 12 meter lang, 2,55 meter bred og 4 meter høj.
Der skal være minimum 1mm dækmønster.
Bremserne må ikke synke ved belastning.
Parkering: Mindst 5 meter før forgængerfelt, 10 meter før og efter vejkryds
og 30 meter før jernbaneoverkørsel.

Er der noget jeg har glemt?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Eddi & Kaja Hansen

Dato : 06-06-04 15:00

Bare rolig min ven, køreprøven er sq ikke så slem, det er jo ikke en retssag
der handler om at Jorde dig, du skal jo bare vise dem du kan køre en mc*SS*

Du har udemærket styr på det meste kan jeg høre, men husk lige at læse op på
hvordan man kontrollerer støddæmpere og styrtøj, det var ihvertfald noget af
det jeg blev spurgt om dengang jeg tog pappet
Mvh Eddiboy

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-06-04 15:28

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> writes:

> Er der noget jeg har glemt?

Dækkene må ikke være for gamle, så de er blevet møre. De skal
monteres, så de kører den rigtige vej rundt (doh!), og der skal være
den rette mængde luft i dem.

Det var de ting jeg blev hørt i dag jeg var til køreprøve og blev hørt
i dæk.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Thomas

Dato : 06-06-04 15:32

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> Er der noget jeg har glemt?

Hej

Det eneste jeg blev spurgt om i tidernes morgen (1991), så vidt jeg husker,
var om låsesplitten skulle sidde i møtrikken der holder forhjulet. Jeg
anede det ikke (og aner stadigvæk ikke hvad loven siger om det) men jeg
svarede " Er den født med det, så skal den" og har givetvis også forklaret
hvorfor den sad der.

Mvh

Thomas
XS400Seca.

Fra : --Zac--

Dato : 06-06-04 15:48

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Motorcyklen må maks være 12 meter lang, 2,55 meter bred og 4 meter høj.

Tak skal du ha'!... Ville en mc med de mål gå gennem et syn? :)

Fra : Thomas

Dato : 06-06-04 16:07

"--Zac--" <mail@mail.com> wrote in message

> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tak skal du ha'!... Ville en mc med de mål gå gennem et syn? :)

Ku være man skulle igang med photoshop eller lignende for at se hvordan man
ville se ud på sådanne et bæst

Hvad ville i vælge af motor til sådanne et svin? En 12 liters lastbilmotor
er vel ikke engang nok, skal man bare nogenlunde afsted fra krydsene

Mvh

Thomas

Fra : Tue Jensen

Dato : 06-06-04 19:14

On Sun, 6 Jun 2004 15:48:01 +0200, Anders Houmark wrote:

> [...]
> Bremserne må ikke synke ved belastning.
> Parkering: Mindst 5 meter før forgængerfelt, 10 meter før og efter vejkryds

Fælge: Støbte fælge må ikke "slå" og fælge med eger må maks. slå 1 mm(og
alle eger skal være der).
Bremser: Bagbremsen alene skal kunne bremse cykelen fra 30 km/t til 0 km/t
på 11 m. Forbremsen på 9 m og begge bremser på 7 m.
Og ved du så hvad mekanisk og hydraulisk bremse er.. ja så kan det sgu ikke
gå helt galt.

--
Mvh. Tue S. Jensen
http://www.dfmc.dk/?id=389

Fra : Klynder

Dato : 06-06-04 19:49

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
> Hejsa..
> Jeg skal til køreprøve i morgen og er allerede ved at blive lidt
nærvøs

Næh, de spørgsmål tvivler jeg stærkt på at du behøver være nervøs for...
Nu har jeg efterhånden taget 3 kørekort, og har ikke været ude for at
blive 3.grads forhørt til praktisk prøve. De ved jo også, at du lige har
bestået teorien :)
Men jah, sørg for at være i stand til at vise hvordan du kontrollerer
styrtøj, bremser, kæde, og hvis der ellers sidder noget på sådan en
motorcykel af betydning
Der er også noget mht. hvem der skal bære hjelm, og ved hvilken alder
det er førerens ansvar at passager bærer hjelm (altså børn).

> Styret skal være minimum 55 cm bredt, må ikke være lavere end tanken
og ikke
> højere end 30 cm over tanken.

Nu skal jeg ikke kunne sige det, for jeg har som sagt aldrig hængt mig i
den slags detaljer (...) Men der var en herinde for nylig som skrev det
samme, blot sædet i stedet for tanken...?

--
Mvh Mikael Klynder
XJ600N

Fra : S.G

Dato : 06-06-04 20:46

bremsepedal/greb trykkes max 2/3 ned mener jeg dte er. fik ihvertfald det
spørgsmål til min prøve dengang. ante ikke hvad jeg skulle sige, men gættede
mig frem :)

Fra : Esther

Dato : 06-06-04 21:09

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
> Hejsa..
> Jeg skal til køreprøve i morgen..

Held og lykke med i morgen - krydser fingre
--
Esther

***Yamaha XJ600S - når jeg har fået pappet ***

Fra : dsadas

Dato : 06-06-04 21:24

> [...]
> Der skal være minimum 1mm dækmønster.
> Bremserne må ikke synke ved belastning.
> Parkering: Mindst 5 meter før forgængerfelt, 10 meter før og efter

Det hele står i den røde MC teoribog der er et afsnit om hvad der kan
spørges om til køreprøven. Brug natten på den

Held og lykke, det skal nok gå. I morgen aften regner vi med at vi skal
lykkeønske dig herinde.

/tralala

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-06-04 22:54

dsadas wrote:

> Det hele står i den røde MC teoribog der er et afsnit om hvad der kan
> spørges om til køreprøven. Brug natten på den

Hehehh ja det kan du sagtens side.. hvor skaffer man sådan en søndag aften
kl. 23:51?

> Held og lykke, det skal nok gå. I morgen aften regner vi med at vi
> skal lykkeønske dig herinde.

Mange tak ..
Og tak til alle sammen for jeres indput! Føler jeg har fået mere styr på det
nu.. Og det er jo også godt, den viden er jo ikke udelukkene til brug ved
den praktiske prøve, det er vel også godt at vide fremover :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Freddy Lang

Dato : 07-06-04 12:26

Anders Houmark wrote:
> .... Og det er jo også godt, den viden er jo ikke udelukkene
> til brug ved den praktiske prøve, det er vel også godt at vide
> fremover :)

Mjaeh, hvis man husker det... jeg har da lykkeligt glemt alt fra da jeg tog
kortet (i 1990).

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-06-04 10:40

Freddy Lang wrote:

> Mjaeh, hvis man husker det... jeg har da lykkeligt glemt alt fra da
> jeg tog kortet (i 1990).

Du holder dig ellers godt.. Ville have skudt på du var 25 år gammel, men det
kan jeg jo godt regne ud ikke helt holder

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Sune

Dato : 06-06-04 23:34

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa..

selv hejsa

> Nærlys skal kunne oplyse vejen 30 meter frem og være asymetrisk

En motorcykel _skal_ ikke have asymetrisk lys (men den må gerne)

> Styret skal være minimum 55 cm bredt, må ikke være lavere end tanken og
ikke
Styret skal være _mere_ 55 cm bredt

> højere end 30 cm over tanken.

Håndtagene må ikke være mere end 30 cm over _sæddet_

> [...]

> Der skal være minimum 1mm dækmønster.
> Bremserne må ikke synke ved belastning.

> Parkering: Mindst 5 meter før forgængerfelt, 10 meter før og efter

Det må sagkyndig ikke spørge om til den praktiske køreprøve.
Der er iøvrigt stort set ingen der dumper på de tekniske spørgsmål.

Held og lykke

--
Vh Sune - http://www.dfmc.dk/?id=583
Yamaha xj600, Honda vf500FIIf (til salg), Suzuki GS500, GN250

Fra : mikkel paulsen

Dato : 08-06-04 01:19

"Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message news:<40c39bd0$0$260$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]

> Det må sagkyndig ikke spørge om til den praktiske køreprøve.
> Der er iøvrigt stort set ingen der dumper på de tekniske spørgsmål.

jo det men døkmønster må han godt spørge om!

Fra : Sune

Dato : 09-06-04 01:32

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Sune" <formel999@hotmail.com> wrote in message

Ups - de to linier skulle også have være slettet.

> jo det men døkmønster må han godt spørge om!

Det har du ret i. Det var en fejl at jeg ikke havde fået slettet de to
linier.

vh Sune

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 07-06-04 10:47

Anders Houmark wrote:

> Jeg skal til køreprøve i morgen og er allerede ved at blive lidt
> nærvøs (til trods for min kørelærer siger at jeg nok skal bestå og at
> ingen af hans elever er dumpet siden 1997 )

Er det mon for sent at ønske held og lykke?

> Er der noget jeg har glemt?

Måske lige reglerne omkring kronrør og tjek af lejer og affjedring!?

--
Tony

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-06-04 11:51

Tony Lorentzen wrote:

> Er det mon for sent at ønske held og lykke?

Ja - men du kan sige tillykke, for jeg bestod nemlig i dag )

Motorsagkyndige førte os ud på landevejen med det samme, og så lå jeg bare
og hyggede mig i 10-15 minutter med svingkørsel.. Fed vej han havde fundet
;)
Vi kørte af A9 hjem mod stationen, stor landevej med masser af trafik, vejen
forbinder Svendborg med Odense.. Og så derfra direkte hjem til stationen..
Fin tur, han havde intet at sige til min kørsel, så han skrev bare det
midlertidige kort med det samme

> Måske lige reglerne omkring kronrør og tjek af lejer og affjedring!?

Ja det manglede jeg også... Der var slet ingen grund til bekymring omkring
de spørgsmål, kørelæreren og jeg brugte 15-20 minutter på at gennemgå cyklen
inden vi gik i gang.. Så det hele var gennemgået og klart i hovedet til
spørgsmålene..
Blev spurgt om styr, lygter og bremser.. Det kan tilføjes til denne tråd, at
bremsen skal kunne blokere dækket ved at presse 2/3 ind mod styret, og man
må altså gerne kunne presse bremsegrebet helt ind til håndtaget.. dækket
skal bare blokere ved 2/3..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 07-06-04 12:11

Anders Houmark wrote:

> Ja - men du kan sige tillykke, for jeg bestod nemlig i dag )

Wohoo! Stort tillykke!

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 07-06-04 12:11

> Ja - men du kan sige tillykke, for jeg bestod nemlig i dag )

Tillykke

> [...]
> må altså gerne kunne presse bremsegrebet helt ind til håndtaget.. dækket

Sjovt - jeg troede der er forskel på, ved hvilken fart man bremser.

Eksempel:

Man trykker bremsegrebet 67% ind ved 10 km/t hvorved hjulet lige præcist
blokerer.

Man trykker bremsegrebet 67% ind ved 210 km/t hvorved hjulet formentlig ikke
blokerer - pga. inertien i cyklen. Man kunne så forestille sig, at man
skulle op på f.eks. 70% før hjulet blokerede...

Lidt vel teoretisk måske men hvordan hænger det sammen?

Fra : Freddy Lang

Dato : 07-06-04 12:30

Anders Houmark wrote:

> Ja - men du kan sige tillykke, for jeg bestod nemlig i dag )

Jamen, stort tillykke med det så. Og velkommen iblandt os.

--
Freddy Lang
Suzuki SV 650 S-K1

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-04 12:39

> [...]
> styret, og man må altså gerne kunne presse bremsegrebet helt ind til
> håndtaget.. dækket skal bare blokere ved 2/3..

Nå, det er der da flere (ældre) cykler der ikke kan, og aldrig har
kunnet..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-06-04 19:09

"Martin Sørensen" wrote:

> Nå, det er der da flere (ældre) cykler der ikke kan, og aldrig har
> kunnet..

Næ, der i har du ret. Den skal bare kunne leve til de krav der blev
stillet da køretøjet var nyt. Og generelt er der ingen bremser der skal
kunne blokere. De skal bare kunne give køretøjet en given decceleration.
Et ofte diskussionsemne i synshaller tidligere. Det kan trods alt være
svært at få noget til at virke bedre end det var tiltænkt.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-06-04 19:21

> [...]
> decceleration. Et ofte diskussionsemne i synshaller tidligere. Det
> kan trods alt være svært at få noget til at virke bedre end det var

Ja, selv om en given model kunne blokere forhjulet for 20 år siden kan
det jo godt ske at nutidens bedre dæk gør at den netop ikke kan blokere
længere.
Er det så dårligere end at køre med et dårligt dæk, hvor den kan
blokere? Jeg ved da godt, hvad jeg ville foretrække af de to.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-06-04 22:52

"Martin Sørensen" wrote:

> [...]
> Er det så dårligere end at køre med et dårligt dæk, hvor den kan
> blokere? Jeg ved da godt, hvad jeg ville foretrække af de to.

Nej det er der ingen tvivl om. Derfor kan det heller ikke bruges som
måleenhed for hvor god en bremse skal være ved en køreprøve. Altså om den
kan blokere.

Ib Jakobsen

Fra : Esther

Dato : 07-06-04 15:27

> Ja - men du kan sige tillykke, for jeg bestod nemlig i dag )

STORT til lykke herfra - håber det kommer til at køre lige så nemt for mig,
når jeg en gang har fået overstået den skrækkelige teoriprøve :)

Fra : Sune

Dato : 07-06-04 23:18

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
> Ja - men du kan sige tillykke, for jeg bestod nemlig i dag )

Stort tillykke. Hvad skal der så køres på ?

[klip]

> [...]
> må altså gerne kunne presse bremsegrebet helt ind til håndtaget.. dækket

Hvis han har sagt det, er han et vrøvlehoved. Det korrekte svar ville være
"kunne trækkes 2/3 mod styret ved en kraftig opbremsning".
Man må gerne kunne trække håndtaget længere ind og få hjulet til at blokere,
men det giver ikke nogen optimal opbremsning.
Den optimale opbremsning bør ligge omkring/højst 2/3 ved et tryk på 20 kg.

--
Vh Sune http://dfmc.dk/?id=583

Fra : Anders Houmark

Dato : 08-06-04 10:46

Sune wrote:

Mange tak for alle jeres kommentarer, blev helt glad

> Stort tillykke. Hvad skal der så køres på ?

Ikke noget lige nu desværre, økonomien er ikke til det.

> [...]
> blokere, men det giver ikke nogen optimal opbremsning.
> Den optimale opbremsning bør ligge omkring/højst 2/3 ved et tryk på

Ok.. Det jeg skrev i går var bare ca. det jeg sagde (og havde fået fortalt
lidt tidligere af kørelæreren) og ham den motorsagmyndige havde intet at
bemærke til svaret.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : S.G

Dato : 08-06-04 05:54

> [...]
> må altså gerne kunne presse bremsegrebet helt ind til håndtaget.. dækket

Weee så havde jeg ret :D