Rensning af powerbook skærm
Fra : Morten

Dato : 06-06-04 14:44

Hej. Hvad kan/må man bruge til at rense sin PB skærm? Hvad anbefales?

Pft.

Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-04 17:32

Hej Morten

Man kan købe div. rensemidler til TFT skærme, men de er hundedyre!

Det bedste er at bruge en blød klud, vredet hårdt op i lunkent vand med
en ganske lille smule alm. opvaskemiddel i. Tør skærmen af uden at
presse for meget på. Bagefter tørrer du efter med en tør blød klud. Det
skulle være nok...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 06-06-04 18:03

Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> Hej. Hvad kan/må man bruge til at rense sin PB skærm? Hvad anbefales?

Jeg har altid brugt alm. glasrens (den blå væske i sprayflasker) på en
klud der ikke ridser. Det virker fint og skader ikke overfladen.

--
Sebastian Bredsdorff
2920 Charlottenlund

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-06-04 21:25

Hej Sebastian

Det her har jævnligt været oppe at vende her i gruppen... Jeg må på det
kraftigste *ADVARE* mod at bruge den slags rensemidler !!!!!

Uanset hvilket mærke/fabrikat, det er, så indeholder det både et
opløsningsmiddel, der opløser plaststoffer (lav-molekylære materialer
generelt), samt et blankemiddel, der er baseret på fedtenzymer.

Ved at bruge den type midler, vil det på længere sigt medføre, at
skærmen bliver matteret og skørnet, så den meget let revner / knækker
ved selv forholdsvis lette tryk.

Kun høj-molekylære plaststoffer som dem, der anvendes til vinduesglas og
karme, - bildele, fx. kofangere, lister, skærmkanter, navkapsler osv. -
kan tåle disse midler.

Samme advarsel gælder i øvrigt også for optik til fotoudstyr, der er
coated, da coatningen er et lav-molekylært plastmateriale, samt til
plast brilleglas, der oftest også er coated, da det er den eneste måde,
man kan korrigere de meget små støbefejl i plastlinser.

Så brug kun en blød, hårdt opvredet klud i lunkent vand med ganske lidt
alm. opvaskemiddel i! - Eller køb et godkendt rensemiddel, selvom det er
dyrt... Det er endnu dyrere at udskifte en TFT skærm!

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-06-04 22:31

Morten wrote:
> Hej. Hvad kan/må man bruge til at rense sin PB skærm? Hvad anbefales?
>
> Pft.
>
> Morten

Cleaning Your PowerBook Display
To clean your PowerBook screen, do the following:

Shut down your PowerBook and remove the battery.

Dampen a clean, soft, lint-free cloth or paper with water only and wipe
the screen.
Do not spray liquid directly on the screen.

http://www.apple.com/support/powerbook/care/

Jeg kan ikke med god samvittighed anbefale noget andet.