/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB400F ventil justering?!
Fra : Thomas


Dato : 06-06-04 10:33

Hej igen

Nu er turen kommet til ventilerne, har hørt at de skal justeres engang
imellem?! er det noget man selv gør på en Honda CB400F fra 76'?? og Hvordan?

Har læst lidt i Haynes, men det blev jeg ik klogere af! Det skal måske lige
siges at jeg ALDRIG har rodet med ventiller før!

Hvad er symptomerne på slidte eller ikke justerede vintiler??

Mvh Thomas



 
 
Gert Bo thorgersen (06-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 06-06-04 15:47


"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message
news:40c2e44c$0$288$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej igen
>
> Nu er turen kommet til ventilerne, har hørt at de skal justeres engang
> imellem?! er det noget man selv gør på en Honda CB400F fra 76'?? og
Hvordan?
>
> Har læst lidt i Haynes, men det blev jeg ik klogere af! Det skal måske
lige
> siges at jeg ALDRIG har rodet med ventiller før!
>
> Hvad er symptomerne på slidte eller ikke justerede vintiler??
>
> Mvh Thomas
>
Det er lige ud ad landevejen at stille ventiler. Som der vel også står i
manualen så husk altid kun at dreje krumtappen fremad, altså ikke lidt
tilbage hvis du kom for langt for derved bliver knastkæden jo strammet på
den anden side og knastaksel/knastaksler er ikke rigtigt "afstemt" med
krumtappen.

Hvis tolerancerne ikke passer for ind- og udstødningsventilerne er det
sikkert fordi at det er lang tid siden sidste gang. Normalt vil der højest
være ca. 0.05 mm fra det ønskede hvis de da ikke stadig er helt ok i
tolerance når kontrollen startes. Med bukkede ventiler kan man have (vel)
0,20 -> op opad for meget i tolerance, men dette kan kontrolleres/stadfæstes
via kompression efter at ventilerne er stillet korrekt.

Mvh. Gert Thorgersen



Armand (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-04 00:01


Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:c9vfa0$la5$2@news.loxinfo.co.th...
>
> ..........husk altid kun at dreje krumtappen fremad, altså ikke lidt
> tilbage hvis du kom for langt for derved bliver knastkæden jo strammet på
> den anden side og knastaksel/knastaksler er ikke rigtigt "afstemt" med
> krumtappen.

Hvis ellers at knastkædestrammeren har strammet kæden ordentligt op, så
skulle der ikke kunne opstå sådant slup :-|

Jeg opfatter dét at "tørne" mod retningen som en teknisk belastende
begivenhed, og dét er årsagen til at man bør rotere motoren i normal
retning:
- "tørning" mod retningen vil således lægge kræfterne i den side af
knastkæden der er støttet af kædestrammeren, og dén kan tænkes ikke at kunne
holde til såvel dén kraft som kæden modsatte bevægelsesretning :-/
- En given mekanisk omdrejnings-regulering (som vitterligt forekommer på den
aldrende 400f) bag tændinges grundplade vil ligeledes tvinges ud i
yder-position ved rotation mod retningen!
- Starterens friløb vil gå i indgreb i det øjeblik at motoren drejer
baglæns,
og derved vil der skulle lægges væsentligt flere kræfter i for også at
skulle dreje
starter-motoren med rundt, ligesom at friløbsdrevet og starterens planetgear
ikke er beregnet til belastning dén vej. :-|

Justér-fif:
Placér tændingen så mærket for 1-4 flugter med modsvarende mærke i blokken
og juster begge ventiler på enten cylinder #1 eller #4 (alt efter på hvilken
at begge ventiler er løse) roter derefter en hel omgang til samme mærke igen
og juster dernæst begge ventiler på modsatte cylinder (der nu er løse
istedet) !
Gør ligeså for tændingsmærket for 2-3 (á cylinder #2&3)!

Alternativ genvej:
Placer tændingsmærket for 1-4 således at begge ventilerne på cylinder #1 er
løse og juster derefter nedenstående med " X " markerede ventiler:

^ fremad ^
#1 #2 #3 #4
X X - -
X - X -

Rotér dernæst en hel omgang til samme tændingsmærke og justér de ventiler
der ovenfor er markeret med " - "!

--
Armand.







Thomas (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-06-04 08:42

Okay, helt grundlæggende og for absolute nybegynder!! (som mig)

Jeg har forstået:

- at motoren skal drejes i "normal" retning hele tiden!

-at man rotere motoren (den rigtige vej) til et mærke(1) på motorblokken(?)
og et tilsvarende mærke(2) på ????? står ud for hinanden. (på hvad står
mærke nr 2 ?) Derefter "justere" man de ventiler, som Armand beskrev. Man
drejer nu motoren igen hen til mærke(3) osv....




Nu kommer det jeg ikke har forstået:

-Hvad justere man ventilerne i forhold til og hvor meget?

-Kræver det speciel værktøj?

-Kan men stille ventiler uden at skulle have motor ud eller topstykket af?


Mvh Thomas

Ps. Håber i har tålmodighed til at besvare mine spørgsmål, selvom jeg måske
spørger meget grundlæggene.



Gert Bo thorgersen (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 09-06-04 13:50


"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message
news:40c6bf10$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Okay, helt grundlæggende og for absolute nybegynder!! (som mig)
>
> Jeg har forstået:
>
> - at motoren skal drejes i "normal" retning hele tiden!
>
> -at man rotere motoren (den rigtige vej) til et mærke(1) på
motorblokken(?)
> og et tilsvarende mærke(2) på ????? står ud for hinanden. (på hvad står
> mærke nr 2 ?) Derefter "justere" man de ventiler, som Armand beskrev. Man
> drejer nu motoren igen hen til mærke(3) osv....
>
>
>
>
> Nu kommer det jeg ikke har forstået:
>
> -Hvad justere man ventilerne i forhold til og hvor meget?
>
> -Kræver det speciel værktøj?
>
> -Kan men stille ventiler uden at skulle have motor ud eller topstykket af?
>
>
> Mvh Thomas
>
> Ps. Håber i har tålmodighed til at besvare mine spørgsmål, selvom jeg
måske
> spørger meget grundlæggene.
>
Hvis det er en motor med vippearme, altså arm mellem knast og ventil (eller
stødstang og ventil) så stilles afstanden - sluppet mellem ventilen og
vippearmen - ved at (normalt) skrue på bolten som træder på ventilen, og
kontramøtrikken. Så søgerbladet går let stramt imellem. Og når hele
proceduren har været igennem for alle 4 cylindre passer det jo med at man så
kan gentage målingerne med søgerbladene og se om det nu stadig er ok, hvis
ikke må proceduren gentages; ofte normalt.

Hvis det en en motor med direkte knastaksler, altså normalt 2 knastaksler
som træder på henholdsvis indsugnings- og udstødningsventilerne, så findes
først hvad tolerancerne er via brug af søgerblad mellem knastakslens knaster
og de respektive cylindre der er indrammer ventilakslen fjeder osv.
Tolerancerne skrives ned for alle ventilerne. De gamle Kawasakier havde
shims (afstandsskiverne) på toppen af cylindrene på toppen af ventilerne og
derfor trykkede man cylindrene ned - på skift - og løftede shimsen af. Hvis
det er med shims (små shims) inde i cylinderen, mellem ventilen og
cylinderens topflade, så må man have lyften cylinderen af og derefter aftage
knastalen (erne). OBS: efter kontrol af afmærkningerne på knasttandhjulene
visende den drejede position i forhold til krumtappen.

Hvis det så er en motor med shims må man via mikrometer (skydelære
tilnærmelsesvis) aflæse hvor tyk den er og derved udregne hvad tykkelse den
nye skal være, via hvad sluppet var for meget mellem knastaksel og
cylinderen/knastfølgeren. Og derefter isætte den nye shims der hvor der skal
en anden i og så igen montere knastakslen/erne. Og derefter kontrolmåle
ventiltolerancerne, om de nu er blevet det ønskede.

Her var det altså næsten om alle ventiltolerance indstillinger, altså
bortset frating som Ducatiens Desmodromitiske ventilstyre/tvangsstyring.

Mvh. Gert Thorgersen
Hvis de støjer



Thomas (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-06-04 18:20

> Hvis det er en motor med vippearme, altså arm mellem knast og ventil
> (eller stødstang og ventil) så stilles afstanden - sluppet mellem
> ventilen og vippearmen - ved at (normalt) skrue på bolten som træder
> på ventilen, og kontramøtrikken. Så søgerbladet går let stramt
> imellem. Og når hele proceduren har været igennem for alle 4 cylindre
> passer det jo med at man så kan gentage målingerne med søgerbladene
> og se om det nu stadig er ok, hvis ikke må proceduren gentages; ofte
> normalt.

Mange Tak for dette indlæg. Nu giver det hele meget mere mening!!

Mennn.....

Når man måler med søgerbladet, mellem ventilen og spidsen af den skruge, som
man justere på og som sidder fast i vippearmen, hvordan er vippearmen så
påvirket af knastakslen?? mindst mulig, ikke? (ellers giver det vel heller
ikke mening at stikke noget ind i mellem og måle!?)

HEY...!!! Det er lige gået op for mig, at det IKKE vil være muligt at
justere ventilerne hvis man fjerner topstykket, men hvordan kan man så få et
søgerblad ind mellem vippearmen og ventilen ?? Der er jo kun nogle lille
runde huller (Ø 50mm max) i topstykket over hver ventil.

Hvordan gør i andre?

Mvh Thomas







Ib Jakobsen (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-06-04 18:40

Thomas wrote:

> Mennn.....
>
> Når man måler med søgerbladet, mellem ventilen og spidsen af den skruge, som
> man justere på og som sidder fast i vippearmen, hvordan er vippearmen så
> påvirket af knastakslen?? mindst mulig, ikke? (ellers giver det vel heller
> ikke mening at stikke noget ind i mellem og måle!?)

Se det er jo lige det. Hvis vippearmen er påvirket af knasten er der jo ikke
noget spillerum. Altså må vi søge en stilling på knasten, hvor den ikke trykker
på vippearmen. Det er forskelligt fra model til model. Det står i bogen. Men
ofte er det efter kompressionsmetoden. På din motor følger stempel 1 og 4
hinanden. Det samme gør 2 og 3. Din motor har vist tændingsrækkefølgen 1-3-4-2.
Når stempel 1 og 4 er i top tænder den ene og den anden overlapper. Overlapper
betyder den skifter fra udstødningsfasen til indsugningsfasen. Det vil sige at
der IKKE er spillerum på den ene cylinder. Så stiller du den anden. Drejer
motoren én omgang, og snupper den anden. Ligeså med de to andre cylindre.

> HEY...!!! Det er lige gået op for mig, at det IKKE vil være muligt at
> justere ventilerne hvis man fjerner topstykket,

Det kan man fakstisk på mange med overliggende knast.

> men hvordan kan man så få et søgerblad ind mellem vippearmen og ventilen ??
> Der er jo kun nogle lille
> runde huller (Ø 50mm max) i topstykket over hver ventil.

Så glæd dig til du skal have to nøgler med der ind også.Og at det vist nok også
skal være med varm motor. Det er ikke altid lige let at være mekaniker.

> Hvordan gør i andre?

Mindes den tid man lå der på knæ med værktøjet, og diverse tik-tik var væk efter
et kavrters arbejde med glæde.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-04 19:04


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:40C74B6E.1E9D1346@post.tele.dk...
> Thomas wrote:
>
> > >
> > HEY...!!! Det er lige gået op for mig, at det IKKE vil være muligt at
> > justere ventilerne hvis man fjerner topstykket,
>
> Det kan man fakstisk på mange med overliggende knast.

TOPDÆKSLET er velsagtens hvad der menes :-/
Og ja: Ventilerne skal(!) justeres udefra á gennem de dertil skabte huller
der normalt er lukket af med med "skrueprop"!

--
Armand.




Ib Jakobsen (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-06-04 22:16

Armand wrote:

> TOPDÆKSLET er velsagtens hvad der menes :-/
> Og ja: Ventilerne skal(!) justeres udefra á gennem de dertil skabte huller
> der normalt er lukket af med med "skrueprop"!

Se det er jeg så i tvivl du har ret i. Det kommer vel an på om netop
topdækslet danner overdel til lejerne. Eller om det er som på CB750. Men det
skal vi ikke strides om.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-04 17:15


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:40C77DF8.3E596D57@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > TOPDÆKSLET er velsagtens hvad der menes :-/
> > Og ja: Ventilerne skal(!) justeres udefra á gennem de dertil skabte
huller
> > der normalt er lukket af med med "skrueprop"!
>
> Se det er jeg så i tvivl du har ret i. Det kommer vel an på om netop
> topdækslet danner overdel til lejerne. Eller om det er som på CB750. Men
det
> skal vi ikke strides om.

Hele vippetøjet følger med når man fjerner topdækslet på en four!
Kigger man godt efter på et tydeligt billede af en 400'er, vil man kunne
fornemme de to blanke lukke-bolte der sidder ud for vippearmsakslerne i
topdækslet!

--
Armand.



Ib Jakobsen (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 10-06-04 22:36

Armand wrote:

> Hele vippetøjet følger med når man fjerner topdækslet på en four!
> Kigger man godt efter på et tydeligt billede af en 400'er, vil man kunne
> fornemme de to blanke lukke-bolte der sidder ud for vippearmsakslerne i
> topdækslet!

Nu har jeg aldrig skilt en 400 ad. Det lyder som om den er anderledes end en
750.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Armand (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-04 23:58


Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en
news:40C8D425.6A504730@post.tele.dk...
> Armand wrote:
>
> > Hele vippetøjet følger med når man fjerner topdækslet på en four!
> > Kigger man godt efter på et tydeligt billede af en 400'er, vil man kunne
> > fornemme de to blanke lukke-bolte der sidder ud for vippearmsakslerne i
> > topdækslet!
>
> Nu har jeg aldrig skilt en 400 ad. Det lyder som om den er anderledes end
> en 750.

Jvf. Powersportspro's Partsfish: Absolut!!

350f, 400f, 500f, 550f og for den sags skyld (og grunden til at jeg er
sikker i min sag) 750Sei har alle samme massive topdæksel med
vippetøjs-arrangementet monteret under-op!

--
Armand.





Ib Jakobsen (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 11-06-04 11:42

Armand wrote:

> > Nu har jeg aldrig skilt en 400 ad. Det lyder som om den er anderledes end
> > en 750.
>
> Jvf. Powersportspro's Partsfish: Absolut!!
>
> 350f, 400f, 500f, 550f og for den sags skyld (og grunden til at jeg er
> sikker i min sag) 750Sei har alle samme massive topdæksel med
> vippetøjs-arrangementet monteret under-op!

Hvis vi snakker om Honda CB750 gamle 8 ventilede, så er der noget der tyder på
der er forskel. På den kan man godt stille ventiler med med ventildækslet
afmonteret. 750sei var vel bare en 500 med et par cylindrer mere?. Stort set.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Gert Bo thorgersen (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 10-06-04 01:25


"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message
news:40c74675$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hvis det er en motor med vippearme, altså arm mellem knast og ventil
> > (eller stødstang og ventil) så stilles afstanden - sluppet mellem
> > ventilen og vippearmen - ved at (normalt) skrue på bolten som træder
> > på ventilen, og kontramøtrikken. Så søgerbladet går let stramt
> > imellem. Og når hele proceduren har været igennem for alle 4 cylindre
> > passer det jo med at man så kan gentage målingerne med søgerbladene
> > og se om det nu stadig er ok, hvis ikke må proceduren gentages; ofte
> > normalt.
>
> Mange Tak for dette indlæg. Nu giver det hele meget mere mening!!
>
> Mennn.....
>
> Når man måler med søgerbladet, mellem ventilen og spidsen af den skruge,
som
> man justere på og som sidder fast i vippearmen, hvordan er vippearmen så
> påvirket af knastakslen?? mindst mulig, ikke? (ellers giver det vel heller
> ikke mening at stikke noget ind i mellem og måle!?)
>
> HEY...!!! Det er lige gået op for mig, at det IKKE vil være muligt at
> justere ventilerne hvis man fjerner topstykket, men hvordan kan man så få
et
> søgerblad ind mellem vippearmen og ventilen ?? Der er jo kun nogle lille
> runde huller (Ø 50mm max) i topstykket over hver ventil.
>
> Hvordan gør i andre?
>
> Mvh Thomas
>
Det er garanteret når motoren er kold at du skal stille ventiltolerancerne,
det var kun tilbage for mange år siden at der var engelske motorcykler der
blev opgivet med tolerancer for varm motor; sikkert fordi der var mange
unøjagtigheder/foranderligheder med stødstængerne og andre dele.

Men jeg kan se at din motorcykel er en af dem med de 4 skruelåg ind til ud
for hver ventil/vippearm; det samme som på min tidligere Honda CB 750. Og
for den slags stiller du alligevel ventilerne når den er kold for ellers
brænder man fingrene og armene. Kold og kold er så meget sagt, men hvis
olien er under 30 C må den være kold nok.

Med disse 4 skruelåg er det lidt af et bakseværk at få søgerblade mellem
ventil og vippearmsskruen. Søgerbladet skal gå rimeligt stramt ind, men man
kan jo lettest sige næste søgerbladstykkelse ikke skal kunne komme ind;
altså skal et 0,10 mm ikke kunne komme imellem hvis tolerancen er stillet
med et 0,05 mm.

Hvis når du har stillet ventiler og motoren er kørt varm og du nu kan høre
klapren/banken (har lidt på min BMW i øjeblikket, men venter på dele (nye
cylindre/stempler) før jeg retter det) er det fordi tolerancen er for stor.

Gabet mellem ventil og vippearm er bestemt af metallers varmeudvidelse, for
derfor laves der en rampe - starten af knasten - hvor vippearm og ventil
blidt kommer i kontakt med hinanden inden knasten så derefter starter en
voldsom acceleration af ventilåbningen (op til mange tusinde gange den
acceleration du oplever hvis du hopper ud af et vindue!). Så når ventiler
klaprer er det fordi tolerancen er større end rampens højde/løft og
kontakten mellem vippearm og ventil først kommer når knasten er i gang med
at give den voldsomme acceleration. En dårligt konstrueret knastaksel, eller
for stor ventiltolerance, eller for svage ventilfjedre vil resultere i
bankemærker i toppen af ventilakslen.

PS. Tænk evt. også på om du skal "efterspænde" knastkæden. Dette gøres vist
altid på bagsiden af cylinderen. Spørg om det hvis dette er nyt for dig.

Mvh. Gert Thorgersen.



Kim J. (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 10-06-04 05:48

Hejsa,

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:ca8b1b$gcf$2@news.loxinfo.co.th...
>
[SNIP]
Ka' ikke lade være med at blande mig lidt

CB400F'eren er en dejlig maskine at justere frem for mange nyere maskiner,
med lidt øvelse kan det gøres på under en ½ time Det tager ca. 4 timer
på min nuværende GPX750R, pokkers bunke plastik der skal af

> PS. Tænk evt. også på om du skal "efterspænde" knastkæden. Dette gøres
vist
> altid på bagsiden af cylinderen. Spørg om det hvis dette er nyt for dig.

Knastkæden skal "efterspændes" på CB'en når man stiller ventiler! Det gøres
på en lidt speciel måde, da den ikke har automatisk knast kædespænder. På
CB'en sidder der en bolt og stikker ud, med en kontramøtrik på, under
cylinderen på forsiden af motoren. Man starter motoren op, løsner
kontramøtrikken og drejer bolten lidt tilbage, så man hører en fæl
klaprelyd, og så skruer man bolten indad til lyden igen er væk. Den skal
skrues lidt mere ind, fra det punkt hvor lyden forsvinder. Ikke noget med at
spænde den for hård, da man så risikerer at skade kæden, husk også at
efterspænd kontramøtrikken og synkroniser karbonaderne (som også er lidt
specielle at synkronisere, da de er uafhængige af hinanden, modsat de fleste
andre maskiner, hvor man synkroniserer karburatorerne parvis. Først de
yderste ind efter hinanden, og så den miderste synkroniseringsskrue, som
vil styre de to par af karburatorer). På CB'en er det meget nemt og hurtigt
at gøre, er man lidt øvet, kan man nå at gøre det med det benzin der er i
slangen

Hygge her fra
Kim J.

> Mvh. Gert Thorgersen.
>
>




Thomas (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-06-04 18:22

Kim J. wrote:
> Hejsa,
>
> "Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:ca8b1b$gcf$2@news.loxinfo.co.th...
>>
> [SNIP]
> Ka' ikke lade være med at blande mig lidt
>
> CB400F'eren er en dejlig maskine at justere frem for mange nyere
> maskiner, med lidt øvelse kan det gøres på under en ½ time Det
> tager ca. 4 timer på min nuværende GPX750R, pokkers bunke plastik der
> skal af
>
>> PS. Tænk evt. også på om du skal "efterspænde" knastkæden. Dette
>> gøres vist altid på bagsiden af cylinderen. Spørg om det hvis dette
>> er nyt for dig.

Jamen det er (også) nyt for mig.

>
> Knastkæden skal "efterspændes" på CB'en når man stiller ventiler! Det
> gøres på en lidt speciel måde, da den ikke har automatisk knast
> kædespænder. På CB'en sidder der en bolt og stikker ud, med en
> kontramøtrik på, under cylinderen på forsiden af motoren. Man starter
> motoren op, løsner kontramøtrikken og drejer bolten lidt tilbage, så
> man hører en fæl klaprelyd, og så skruer man bolten indad til lyden
> igen er væk. Den skal skrues lidt mere ind, fra det punkt hvor lyden
> forsvinder.

hvor meget er "lidt mere ind", en halv omgang?

>Ikke noget med at spænde den for hård, da man så
> risikerer at skade kæden, husk også at efterspænd kontramøtrikken


> og
> synkroniser karbonaderne (som også er lidt specielle at synkronisere,
> da de er uafhængige af hinanden, modsat de fleste andre maskiner,
> hvor man synkroniserer karburatorerne parvis. Først de yderste ind
> efter hinanden, og så den miderste synkroniseringsskrue, som vil
> styre de to par af karburatorer). På CB'en er det meget nemt og
> hurtigt at gøre, er man lidt øvet, kan man nå at gøre det med det
> benzin der er i slangen

Jamen kræver det ikke jeg har sådan en varkum dims før jeg kan går i gang
med at synkonisere kaburatorene?


Til sidst vil jeg lige høre om der er mere en dettet man skal gøre:

Motoren skal være kold. Drej motoren så vippearmen ikke er påvirket, juster
mellemrummet mellem ventil og vippearm til 0,05mm. Dette gentages med alle
vippearmene/ventiler. Derefter tjekkes alle ventilerne igen. Om nødventigt
justeres igen. Når dette er gjort efter alle kunstens regler, starter jeg
motoren og lytter om nogle af ventilerne skulle klappe. Gør de det gentages
processen (når motoren er kold). Når ventilerne ikke klapper mere, justeres
knastkæden som Kim beskrev.

Hvis der noget jeg ikke har fået med, må i endelig skrive det inden jeg
kaster mig ud i noget ;)

Mvh Thomas
-som bliver klogere og klogere (hvilket er let når det er ens første 4T)






Ib Jakobsen (10-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 10-06-04 22:58

Thomas wrote:

> Til sidst vil jeg lige høre om der er mere en dettet man skal gøre:
>
> Motoren skal være kold. Drej motoren så vippearmen ikke er påvirket, juster
> mellemrummet mellem ventil og vippearm til 0,05mm. Dette gentages med alle
> vippearmene/ventiler. Derefter tjekkes alle ventilerne igen. Om nødventigt
> justeres igen. Når dette er gjort efter alle kunstens regler, starter jeg
> motoren og lytter om nogle af ventilerne skulle klappe. Gør de det gentages
> processen (når motoren er kold). Når ventilerne ikke klapper mere, justeres
> knastkæden som Kim beskrev.
>
> Hvis der noget jeg ikke har fået med, må i endelig skrive det inden jeg
> kaster mig ud i noget ;)

Jeg er lidt i tvivl om du helt er med når du skriver "vippearm". Det skal være
"vippearme". Stiller du motoren på de mærker du skal, så kan du justere både
ind og ud samtidig. Ellers kan du risikere at få for løse ventiler, da ikke
stiller dem det rigtige sted.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Kim J. (11-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 11-06-04 05:25

Hejsa Thomas,

[VOLDSSNIPPER lige i indlægget, der er gået lidt ged i hvis indlæg du
reagerer på]

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:40c898ac$0$275$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> > Knastkæden skal "efterspændes" på CB'en når man stiller ventiler! Det
> > gøres på en lidt speciel måde, da den ikke har automatisk knast
> > kædespænder. På CB'en sidder der en bolt og stikker ud, med en
> > kontramøtrik på, under cylinderen på forsiden af motoren. Man starter
> > motoren op, løsner kontramøtrikken og drejer bolten lidt tilbage, så
> > man hører en fæl klaprelyd, og så skruer man bolten indad til lyden
> > igen er væk. Den skal skrues lidt mere ind, fra det punkt hvor lyden
> > forsvinder.
>
> hvor meget er "lidt mere ind", en halv omgang?
Følelse Man skruer bolten ind, og når der er modstand giver man et
nøk mere, men ikke sådan at man strammer den hårdt. En halv omgang vil jeg
sige er for meget, prøv dig lidt frem, det kræver følelse! Hellere stramme
den for lidt end for meget, og bliver kæden løs, så vil du kunne høre det
med det samme, og det er hurtigt at spænde den om.

> > synkroniser karbonaderne (som også er lidt specielle at synkronisere,
> > da de er uafhængige af hinanden, modsat de fleste andre maskiner,
> > hvor man synkroniserer karburatorerne parvis. Først de yderste ind
> > efter hinanden, og så den miderste synkroniseringsskrue, som vil
> > styre de to par af karburatorer). På CB'en er det meget nemt og
> > hurtigt at gøre, er man lidt øvet, kan man nå at gøre det med det
> > benzin der er i slangen
>
> Jamen kræver det ikke jeg har sådan en varkum dims før jeg kan går i gang
> med at synkonisere kaburatorene?

Jow, du skal bruge 4 stks. dem kan du ikke undværre Lad nu være med at
købe de billigste, da de kan være rimelig trælse at synkronisere med.
>
> Til sidst vil jeg lige høre om der er mere en dettet man skal gøre:
>
Ikke umiddelbart, det skulle da lige være tændingen, hvis det ikke er bygget
om til elektronisk tænding, så har den platiner, som godt kan drille en
smule, specielt hvis fjederen til tændingsregulatoren er slidt. Er du vild
usikker på hvad du laver, så er det en god idé at få en der er erfaren med
at justere til at guide dig igennem det første gang.

God arbejdslyst og hygge her fra
Kim



Thomas (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 12-06-04 12:09

>>> synkroniser karbonaderne (som også er lidt specielle at
>>> synkronisere, da de er uafhængige af hinanden, modsat de fleste
>>> andre maskiner,
>>> hvor man synkroniserer karburatorerne parvis. Først de yderste ind
>>> efter hinanden, og så den miderste synkroniseringsskrue, som vil
>>> styre de to par af karburatorer). På CB'en er det meget nemt og
>>> hurtigt at gøre, er man lidt øvet, kan man nå at gøre det med det
>>> benzin der er i slangen
>>
>> Jamen kræver det ikke jeg har sådan en varkum dims før jeg kan går i
>> gang med at synkonisere kaburatorene?
>
> Jow, du skal bruge 4 stks. dem kan du ikke undværre Lad nu være
> med at købe de billigste, da de kan være rimelig trælse at
> synkronisere med.

Hvad koster sådan et varkum sæt og hvor købes det??

Mvh Thomas



Armand (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-06-04 18:31


Thomas <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en
news:40c6bf10$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Nu kommer det jeg ikke har forstået:
> -Hvad justere man ventilerne i forhold til og hvor meget?

Man justerer det slup der skal være af hensyn til mekanikkens
varmeudvidelse!

For 400f's vedkommende er målene: 5/100mm på såvel udstødnings som
indsugnings -siden!

> -Kræver det speciel værktøj?

En meget lille gaffel eller svensk -nøgle til stilleskruens firkantede ende!
>
> -Kan men stille ventiler uden at skulle have motor ud eller topstykket af?

Jup!
det foregår ind igennem nogle runde huller, og kræver lidt
finger-tålmodighed, men ellers er det til at gå til!

--
Armand.




Thomas (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 09-06-04 19:33

Armand wrote:
> Thomas <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en
> news:40c6bf10$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> Nu kommer det jeg ikke har forstået:
>> -Hvad justere man ventilerne i forhold til og hvor meget?
>
> Man justerer det slup der skal være af hensyn til mekanikkens
> varmeudvidelse!

Okay!

>
> For 400f's vedkommende er målene: 5/100mm på såvel udstødnings som
> indsugnings -siden!
>
>> -Kræver det speciel værktøj?
>
> En meget lille gaffel eller svensk -nøgle til stilleskruens
> firkantede ende!
>>
>> -Kan men stille ventiler uden at skulle have motor ud eller
>> topstykket af?
>
> Jup!
> det foregår ind igennem nogle runde huller, og kræver lidt
> finger-tålmodighed, men ellers er det til at gå til!

Det vil sige jeg skal til at bukke et af mine søgerblade.... *Snøft*!

Skal det indstilles mens motoren er varm eller kold??
Ud fra Haynes har jeg en ide om motoren skal være kold "Valve clearance
(cold): 0,05mm" men i Ib's indlæg mener han motoren skal være varm

Mvh Thomas




Ib Jakobsen (09-06-2004)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 09-06-04 22:21

Thomas wrote:

>
> Det vil sige jeg skal til at bukke et af mine søgerblade.... *Snøft*!

Næ, nej, det behøv's ikke. Skal de stå på 0,05mm, så er bladene så tynde at
de kan lirkes ind uden at bøjes. På den anden side koster de ikke så meget
at man bøhver at lægge søvnløs over det.

> Skal det indstilles mens motoren er varm eller kold??
> Ud fra Haynes har jeg en ide om motoren skal være kold "Valve clearance
> (cold): 0,05mm" men i Ib's indlæg mener han motoren skal være varm

Mener der på min gamle cb750 stod mål for både kold og varm. Tjek det med
Haynes, og gør som de anbefaler.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Thomas (12-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 12-06-04 18:47

Hej igen!

Jeg har fået stillet ventilerne, men knast kæden driller!!

Jeg løsnede kontramøtriken og drejede boldten ud, men der kommer ikke nogen
forandring i lyden fra motoren.
Jeg har også prøvet at stramme boldeten til der kom en del modstand. Det
eneste der skete var at motoren gik ned i omdrejninger (går ud fra jeg
stramme kæden for meget??). Men lmotorlyden var den samme!!

Motorlyden kan bedst beskrives som en dyb brummen og en lidt ureglmæssig
skinger rislen.
kunne god lyde som en kæde er rasler mod noget metal, eller er det
ventilerne der klapre eller måske en blanding?? Synens altid en har lydt
sådan, i det halve år jeg har haft den.


kan det være knastkæden der er så slidt at den ikke kan spændes op?? hvad
kan der ske ved jeg køre med en løs knastkæde??

Mvh Thomas
Som skal ud og køre på sin MC i aften og håber på det bedste (bare kæden
ikke knækker!)



Kim J. (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 13-06-04 07:11

Hejsa igen Thomas,

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:40cb4156$0$279$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej igen!
>
> Jeg har fået stillet ventilerne, men knast kæden driller!!
>
> Jeg løsnede kontramøtriken og drejede boldten ud, men der kommer ikke
nogen
> forandring i lyden fra motoren.
> Jeg har også prøvet at stramme boldeten til der kom en del modstand. Det
> eneste der skete var at motoren gik ned i omdrejninger (går ud fra jeg
> stramme kæden for meget??). Men lmotorlyden var den samme!!

Ja, du må bestemt ikke stramme den så meget at der kommer så meget modstand
at motoren ligefrem kan gå ned i omdrejninger. Jeg plejer at løsne den lidt,
skrue den stramt i med fingerne, og så give den lidt ekstra. Kan du ikke
høre knastkæden (kan lyde meget sygt), så er der umiddelbart ikke noget at
være nervøs for

> Motorlyden kan bedst beskrives som en dyb brummen og en lidt ureglmæssig
> skinger rislen.
> kunne god lyde som en kæde er rasler mod noget metal, eller er det
> ventilerne der klapre eller måske en blanding?? Synens altid en har lydt
> sådan, i det halve år jeg har haft den.
Det er jo en ældre dame du kører på, så nogen mekanisk støj vil der altid
være. Det er svært at give en diagnose, uden at kunne lytte til den, men jeg
tror nu ikke du har noget at være nervøs for. Find evt. en med en ældre
Kwak, prøv så og sammenlign de mekaniske lyde, og du vil blive ret glad for
CB400F'eren
>
> kan det være knastkæden der er så slidt at den ikke kan spændes op?? hvad
> kan der ske ved jeg køre med en løs knastkæde??

I værste fald kan den hoppe tænder over eller knække, men det er meget
sjældent det sker. Du vil kunne høre det, hvis den er for løs, og du vil
slet ikke være i tvivl :o/

> Mvh Thomas
> Som skal ud og køre på sin MC i aften og håber på det bedste (bare kæden
> ikke knækker!)
Den skal sgu' nok holde Det er en bette solid motor der ligger i sådan
en CB400F.

Hygge her fra og god tur
Kim



Thomas (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 13-06-04 13:35

Kim J. wrote:
> Hejsa igen Thomas,
>
> "Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> news:40cb4156$0$279$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Hej igen!
>>
>> Jeg har fået stillet ventilerne, men knast kæden driller!!
>>
>> Jeg løsnede kontramøtriken og drejede boldten ud, men der kommer
>> ikke nogen forandring i lyden fra motoren.
>> Jeg har også prøvet at stramme boldeten til der kom en del modstand.
>> Det eneste der skete var at motoren gik ned i omdrejninger (går ud
>> fra jeg stramme kæden for meget??). Men lmotorlyden var den samme!!
>
> Ja, du må bestemt ikke stramme den så meget at der kommer så meget
> modstand at motoren ligefrem kan gå ned i omdrejninger. Jeg plejer at
> løsne den lidt, skrue den stramt i med fingerne, og så give den lidt
> ekstra. Kan du ikke høre knastkæden (kan lyde meget sygt), så er der
> umiddelbart ikke noget at være nervøs for

Okay det prøver jeg så.

Så må det være ventilerne jeg ikke har fået stillet ordenligt, og som støjer
lige kraftigt nok. for lyden er blevet være end den var før jeg pillede ved
ventilerne :( Så jeg må på den igen!

Men alle skal have stor TAK for at ha udvidet min viden omkring ventiler og
knastkæde!

Mvh Thomas



Armand (13-06-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-04 18:12


Thomas <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> skrev i en
news:40cc4a0a$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kim J. wrote:
> > Hejsa igen Thomas,
> >
> Så må det være ventilerne jeg ikke har fået stillet ordenligt, og som
støjer
> lige kraftigt nok. for lyden er blevet være end den var før jeg pillede
ved
> ventilerne :( Så jeg må på den igen!

Hondas gamle /4'ere har altid haft en "spinkel klirren" fra motoren, så jeg
tror ikke at det er noget usædvanligt at du her har fået øre for :-/

Din bedste mulighed for at skabe dig en reference er at sørge for at få
ørerne i
enhver 350-550 four der krydser din vej fremover!

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408896
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste