Opstart af lokal-blad.
Fra : Flemming

Dato : 06-06-04 09:08

Hejsa.

Jeg er ved at undersøge mulighederne/økonomien
i opstart af et lokal-blad, med oplag på ca. 5000.

Er der nogle ting jeg mht. medie/avis virksomhed
skal vide? -betales der bestemte afgifter eller skatter?

Ville det mon være bedst at jeg ved første oplag starter
som enkeltmand virksomhed, betaler B-skat og mht.
udgifterne blot betaler uden at trække momsen ud -for
at have mindre bekrymringer i opstarten (ikke skal lave
det helt store papir-arbejde)?

Gode råd & ideer mht. opstart af avis/månedsblad
ses meget gerne

Hilsner
Flemming

Fra : Palle Bruselius

Dato : 07-06-04 08:58

"Flemming" <Fbr@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Uden at kende til de nærmere detaljer (hvor i landet, hvor stort oplagetc.),
kan jeg dog ikke se andet end, at det må betale sig at blive
momsregistreret. Dels fordi det vil se mere professionelt ud over for
leverandører, samarbejdspartnere og annoncører, dels fordi du lynhurtigt vil
nå op i en omsætning over 50.000. Ikke mindst trykomkostningerne vil hurtigt
passere 50.000 kr's grænsen. M.h.t. momsforhold etc. bør du absolut tage
kontakt med Told & Skat, så du kan få detaljerne klarlagt.

Du bør under alle omstændigheder undersøge, hvilke andre lokalblade der i
området. Er der flere, er der næppe plads til et mere. Dine indtægter vil
formentlig udelukkende komme fra annonceindtægter, og potentielle annoncører
vil nok have en hang til at annoncere i et etableret lokalblad. Det kan gøre
det svært at afsætte tilstrækkeligt mange annoncespalter til at få økonomi i
foretagendet.

Det er hundehamrende dyrt og svært at få et lokalblad til at køre
fornuftigt. Konkurrencen er benhård og omkostningerne til layout og tryk er
store. Er du ikke selv leveringsdygtig i artikler etc., skal du også regne
med udgifter til freelancejournalister og andre skribenter.

Det er ikke for at tage modet fra dig, men blot et forsøg på at forberede
dig på at det bliver svært. Du skal faktisk have en betydelig startkapital
for at overleve, så et antal investorer ville måske være interessant.

Palle

Fra : Flemming

Dato : 07-06-04 15:38

Ja, det er et svært område at bevæge sig ind på, men tror styrken
i min situation vil være en avis som virkelig er 100% lokal og ikke
overfladisk som aviser med områder der dækker 3-4 kommuner mv.

Omk. til layout vil ligge på 700,- pr. side (12 siders avis) og et tryk
på oplag 5000,- ligger omkring de 5-6000,- -men ja det er dyrt, men
de fleste sælger jo reklame spalterne først så umiddelbart burde
der kunne laves et fornuftigt overblik før siderne sættes i trykken...

Men ja, -du har ret...
-Hermed et opslag på investor?

Tak for dit svar!
Flemming