Nordkap til Oslo (att Kai Harrekilde-Pete~
Fra : brobaek

Dato : 06-06-04 01:44

Hejsa,
da vi skal til Nordkap i sommerferien er vi lidt i tvivl om hvordan vi skal
køre tilbage.

Derop snupper vi den gennem Sverige (Örebro -> Gävle -> Umeå -> Luleå ->
Finland -> Nordkap), og håber på 4-5 dage er nok uden at få stress af at
køre...

Hjem skal vi havne i Oslo (og opholder os der en uges tid) og så "bare
hjem". Fra Nordkap til Oslo satser vi på at snuppe hele den norske vestkyst.
Men bortset fra de "faste attraktioner" (fx Trollstigen og Geiranger fjord)
er jeg lidt i tvivl... Vi ca. 14 dage til rådighed til hjemturen.

Så jeg dumper lige et par spørgsmål, som jeg håber at blive lidt klogere
på...

Hvilket kort skal vi købe ?

Forslag til veje på hjemturen ?

Forslag til seværdigheder, vi bør se ?

Endelig, min tank rummer 11 ltr. - bliver det et problem (rækker ca. til 170
km) ?

Jeg håber, at nogle mere erfarne kan hjælpe mig lidt på vej - Kai, jeg har
googlet ind i flere af dine udmærkede indlæg om subj. hvor dele af mine
spørgsmål er besvaret (bl.a. tråden "Gode råd til Nordkap-tur søges"). Men
måsker er der "nyt under solen"

/Martin

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-04 08:04

"brobaek" <martinnews@browi.dk> writes:

> [...]
>
> Derop snupper vi den gennem Sverige (Örebro -> Gävle -> Umeå -> Luleå ->
> Finland -> Nordkap), og håber på 4-5 dage er nok uden at få stress af at

Det burde være rimeligt, selvom I skal holde 4-500km per dag.

> [...]
> er jeg lidt i tvivl... Vi ca. 14 dage til rådighed til hjemturen.
>
> Så jeg dumper lige et par spørgsmål, som jeg håber at blive lidt klogere

Som skrevet før, så er Cappelans Kart er i Norge, hvad Krak's kort er
i Danmark. Nu har jeg hele "hovedserien" af kort (5 stk), så dem
ville jeg tage med. Hvis I synes det bliver for meget, så er kort 13,
"Hele Norge" at anbefale.

http://www.rv17.no/, Vesterålen

> Forslag til seværdigheder, vi bør se ?

Tyrigrava kro (Gamle Mossevei) på onsdags aftener - Nordeuropas
største træfsted. Der kan være mere end 1000 Mc'er på en enkelt aften.

> Endelig, min tank rummer 11 ltr. - bliver det et problem (rækker ca. til 170
> km) ?

Øh, det var jo lidt småt. Jeg kan ikke længere huske hvor tæt
benzinstationerne ligger i Troms og Finnmark, men med den
aktionsradius ville jeg sørge for at tanke så ofte som muligt. Evt
købe en 2L benzindunk til oppakningen.

> [...]
> spørgsmål er besvaret (bl.a. tråden "Gode råd til Nordkap-tur søges"). Men

Egentlig ikke Jeg har tilladt mig at krydsposten til
no.alt.motorsykler, så kan nativerne^H^H^H^H^H^H^H^H^Heksperterne
komme med korrektioner, hvis de har lyst

--Kai

Fra : Squish

Dato : 06-06-04 10:29

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> i Danmark. Nu har jeg hele "hovedserien" af kort (5 stk), så dem
> ville jeg tage med. Hvis I synes det bliver for meget, så er kort 13,

Hvor kan man købe disse kort?

--
Squish
CB400F

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 06-06-04 21:03

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Hvor kan man købe disse kort?
I Danmark fx. hos
http://www.scanmaps.dk/butik/produkter/sog.php3?task=SoegVG&Varegruppe=253&show=kort#kort

--
Kåre

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-06-04 12:00

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Hvor kan man købe disse kort?

Nordisk Kortboghandel i KBH har rigtig meget. Prøv dem hvis du er på de
kanter.

vh
Torben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-04 13:26

Squish <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> Hvor kan man købe disse kort?

I Norge kan man købe dem på tank stationer og hos (større)
boghandlere. Hvis du tænker på i Danmark, så ville jeg ringe rundt
til boghandlere i større byer, og høre om de har udenlandske kort.

--Kai

Fra : Roald Nilsen

Dato : 07-06-04 02:31

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i melding

> I Norge kan man købe dem på tank stationer og hos (større)
> boghandlere. Hvis du tænker på i Danmark, så ville jeg ringe rundt
> til boghandlere i større byer, og høre om de har udenlandske kort.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et vettug kart når jeg kjørte feil forrige helg
fra Kristiansand.
Fant jeg det på bensinstasjonenene?Nei!

R.N

Fra : Thore Harald Høye

Dato : 06-06-04 08:58

In article <uvfi5jhmy.fsf@harrekilde.dk>, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> benzinstationerne ligger i Troms og Finnmark, men med den
> aktionsradius ville jeg sørge for at tanke så ofte som muligt. Evt

Minst, om man skal ta høyde for at man kan kjøre litt feil.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-04 13:32

> [...]

> Derop snupper vi den gennem Sverige (Örebro -> Gävle -> Umeå -> Luleå ->
> Finland -> Nordkap), og håber på 4-5 dage er nok uden at få stress af at

Nu jeg husker det: Vej 45 (Göteborg - Vänersborg - Mora - ôstersund -
Jokkmokk - Malmberget - Kiruna) skulle være hurtigere.

Hvornår rejser I (send evt privat mail).

Kai

Fra : brobaek

Dato : 07-06-04 16:25

> [...]
> Jokkmokk - Malmberget - Kiruna) skulle være hurtigere.
>
> Hvornår rejser I (send evt privat mail).

Vi tager afsted omkring d. 30. juni / 1. juli og skal være i Oslo omkring d.
24 juli.

/Martin

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-06-04 22:56

> Vi tager afsted omkring d. 30. juni / 1. juli og skal være i Oslo omkring d.
> 24 juli.

Ah, ok. Jeg har 3 uges ferie fra 7. juli og har nemlig også planer om
at tage til Nordkap og retur.

/Kai

Fra : brobaek

Dato : 10-06-04 09:28

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Ah, ok. Jeg har 3 uges ferie fra 7. juli og har nemlig også planer om
> at tage til Nordkap og retur.
>

> /Kai

Fedt, så må du da lige skrive hvis vi skal stikke hovederne sammen
undervejs... Brug evt martin"""browi.dk, hvor """=@.

Så kan vi se om vores veje ikke krydser hinanden

Som sagt er vores "umiddelbare" plan:

1-5 juli : Sverige
ca. 5 juli: Nordkap
5-23 juli: Vestkysten tilbage til Oslo.

"Vi" er min kæreste og jeg

/Martin

Fra : Bjørn Mork

Dato : 07-06-04 08:44

Thore Harald Høye <thhoye+news@online.no> writes:

> Minst, om man skal ta høyde for at man kan kjøre litt feil.

Evt en slange slik at man kan låne litt bensin av andre om det skulle
bli krise.

Bjørn (som har klart å kjøre tom for bensin i Danmark...)
--
How can you say that whales are fun?

Fra : Terje Menkerud

Dato : 07-06-04 09:11

Bjørn Mork <bmork@dod.no> wrote:

>Evt en slange slik at man kan låne litt bensin av andre om det skulle
>bli krise.
>

>Bjørn (som har klart å kjøre tom for bensin i Danmark...)

Jeg kjørte tom på fredag, med lånt sykkel er det ikke bestandig så lett å
vite når det er tomt og når reservebryteren ikke ser ut til å ha noen
funksjon er det heller ikke greit. Nå skjedde dette heldigvis rett etter
Liertoppen så jeg kunne bare trille ned til Statoil på Kjellstad.

Det er både fuel-lampe og reservebryter på den turbussen ('96 FJ1200) jeg
har lånt, men det virker ikke som om reservebryteren har noen funksjon. Er
det noen som vet?

--
Menkis
Y2K ST2, DoD#6612, OLAMC#002, NMCU#27097, NIC#030, NDFD#474, OlU#0005

Fra : Squish

Dato : 07-06-04 10:35

Terje Menkerud wrote:

> [...]
> har lånt, men det virker ikke som om reservebryteren har noen funksjon. Er

Der sidder et rør på et par cm. fra benzinhanen som stikker op i tanken-
det er her benzinen tages fra når den står på "ON". I "RES" tager den
benzinen fra bunden af dette rør. Det kan måske være at der sidder
skidt/snavs hér. Kan du høre om der stadig er benzin der plasker rundt,
når tanken er "tom"?

--
Squish

Fra : Ståle Sandstad

Dato : 07-06-04 13:03

Squish skrev følgende:

> [...]
> være at der sidder skidt/snavs hér. Kan du høre om der stadig er
> benzin der plasker rundt, når tanken er "tom"?

Kan også være at dette røret (som er et filter) har løsnet fra
bensinkrana, slik at bensinen taes fra bunnen av tanken uansett om den
står på PRI eller RES. Denne hadde iallefall løsnet fra tanken min,
slik at jeg i praksis kjørte uten reservetank.

--
Ståle Sandstad
XJ600

Fra : Jonas Holt

Dato : 07-06-04 08:52

> Derop snupper vi den gennem Sverige (Örebro -> Gävle -> Umeå -> Luleå ->
> Finland -> Nordkap), og håber på 4-5 dage er nok uden at få stress af at
> køre...

Jeg har kørt turen op gennem Sverige (Gøteborg, Jønkøbing, Gævle, Umeå,
Arvidsjauer, Rognan (Bodø) - frit efter hukommelsen) og gør det ikke mere.
Vi så grantræer, noget vej der gik lige ud, grantræer, lidt regnvejr,
grantræer, mere vej lige ud, grantræer, lidt skovsø inde bag nogle
grantræer, grantræer, lidt grusvej - og endelig: en lille smule grantræer.

Hvis I har mod på at sejle, kan I måske tage hurtigruten? Køb billetterne
på båden - det er billigst. Når I har så lang tid til rådighed, vil jeg
foreslå ikke at gøre turen helt op gennem Sverige.

> Hvilket kort skal vi købe ?

Som andre skriver: Kappelen

Lofoten og Vesterålen (øer NV for Bodø) er meget flotte. Vi tog
kystriksveien http://www.rv17.no sydover. Du
skal ikke være bange for færger, for mc'erne kører bare op forrest, op
foran alle de tyske mobil homes, og
kommer med den næste færge.
SV for Trondheim ligger Kristianssund. Følg derfra 64, 663 og 64 igen til
Åndalsnes, hvor det vil være fint at
overnatte inden turen sydpå op ad Trollstigen (63) - en tur man ikke må
misse hvis man er i området! Jeg kørte
der i sommer, hvor jeg fortsatte ad 63 ned gennem Geiranger og op på den
anden side. Der var mange
hårnålesving på den tur! Lidt S for Geiranger ligger Dalsnibba (1476 moh).
Den dag jeg var der, var der klart
og dermed god udsigt over Geiranger og den svingede tur jeg lige havde
kørt. FLOT!
Ca. 50luftkm NØ for Haugesund ligger 520 som går gennem Sauda. Jeg kom NØ
fra og specielt turen indtil Sauda
havde en underholdningsværdi langt over gennemsnittet.

> Endelig, min tank rummer 11 ltr. - bliver det et problem (rækker ca. til
> 170 km)?

I Norge er det absolut ikke billigt at køre for hurtigt! - jeg kører
længere literen end i DK. Jeg kører mest småvejene

> Andre tips er også yderst velkommen.

- Mange af de vinterlukkede veje er sjove. Vejene er af høj standard, og
jeg vælger fortrinsvis veje med et
tre-cifret nummer og/eller hårnålesvingssignatur.
- Det er DYRT at blive taget i at køre for hurtigt!
- Vær meget opmærksom på fodgængere på fodgængerovergange. Der er
fodgængere simpelthen fredet i kl. A,
hvilket betyder, at nordmænd bremser så det hyler hvis de ser en fodgænger
der bare gør anstalter til at gå
over vejen fordi de mister pappet i en periode hvis de rammer ham.
- Vær opmærksom på højre vigepligt (specielt i byerne!).
- Medbring myggespray.
- Når man møder andre mc'ister (specielt nordmænd) bør man høre hvor de
kommer fra/er på vej hen - og så
spørge hvilke ruter de kan anbefale. Det har jeg haft meget positive
erfaringer med. Jeg havde fx en gang
tænkt mig en rute, hvor de kunne fortælle mig, at der var mange tunneler,
så de viste mig hvor de var kommet
fra. DET var service
- Tegn din kørte rute på kortet med en highlighter og skriv
sjov/kedelig/se-værdig/meget underholdende osv. på
kortet ved din kørte rute. Så er det meget nemmere at fortælle andre hvor
de skal køre og nemt at finde
tilbage til de sjove steder næste gang det går nord på.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : brobaek

Dato : 07-06-04 16:34

Jonas Holt wrote:

> [...]
> billetterne på båden - det er billigst. Når I har så lang tid til
> rådighed, vil jeg foreslå ikke at gøre turen helt op gennem Sverige.

Jeg ved det godt - vi forventer os heller ikke meget adspredelse på
træ-området de første 4-5 dage... Men jeg gider ikke sejle, og jeg vil gerne
"bare" derop så vi kan nyde turen tilbage i ro og mag...

> [...]
> til Åndalsnes, hvor det vil være fint at
> overnatte inden turen sydpå op ad Trollstigen (63) - en tur man ikke

De billeder jeg har set - wauv... Ser helt urealistisk smukt ud...

> [...]
> moh). Den dag jeg var der, var der klart
> og dermed god udsigt over Geiranger og den svingede tur jeg lige havde

Ja, vi satser på at have god tid i de dage omkring Geiranger...

/Martin