Hjælp vedr. bil forsikringsskade.
Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 05-06-04 21:49

Hej!

Jeg ønsker at få hjælp ved bil forsikringsskade.
Er der specielle regler vedr. bakning? Her tænkes på ansvar, modpartens
ansvar og vigepligtsregler.

Hvor kan jeg læse noget om det ?

...jan

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 22:22

"Jan Højsgaard Poulsen" <FJERNDETTEjanhpoulsen@mail.dk> skrev :

>Er der specielle regler vedr. bakning? Her tænkes på ansvar, modpartens
>ansvar og vigepligtsregler.

egentligt ikke - den bakkende skal have en ualmindeligt god forklaring
før han ikke får skylden

fortæl historien ;)

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 05-06-04 22:44

<klip>
> fortæl historien ;)

<klip>
Okay..

Jeg har været ude for et biluheld og er i tvivl hvorvidt jeg har ansvaret.

Jeg holder på parkeringsplads på en tankstation og skal til at bakke.

Jeg orienterer mig bagud - der er ingen. Sætter i bakgear og bakker i mens
jeg holder øje bagud, skiftevis i bak- og sidespejle. Jeg når at bakke ca. 2
meter hvorpå der pludselig dukker en varebil op fra indkørslen til
tankstationen. Jeg bremser, men varebilen kommer og jeg kan ikke undgå at
køre ind i varebilen som kommer fra indkørsel til tankstationen. Der sker
skade på venstre dør af varebilens (førerside) og på min bagkofanger. Et
vidne ser at varebilen køre forholdsvis hurtig ind på tanken, for at svinge
ind en stander eller butikken.

Har jeg hele eller delvis skylden, eller har føreren af varebilen også pligt
til at stoppe op når han ser jeg bakker ud? Jeg ved at man kun må bakke når
man ikke er til fare eller ulempe, men der var ingen da jeg påbegyndte at
bakke.

Hvad med vidner. Jeg kender ikke vidnet som ser at varebilen kommer hurtigt
ind på tankstationen. I varebilen er der en passager.

Hvordan skal jeg takle uheldet?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-06-04 23:02

> [...]

>vidne ser at varebilen køre forholdsvis hurtig ind på tanken, for at svinge

som du beskriver det, holder du efter min mening ikke nok øje med hvad
der sker bagude. Hvad forhindrer dig i at vende hovedet og se bagud
hele tiden - eller kører du i en lukket varevogn ?

>Hvad med vidner. Jeg kender ikke vidnet som ser at varebilen kommer hurtigt
>ind på tankstationen. I varebilen er der en passager.

passagereren ser vel også bare du bakker ind i varebilen - så hans
forklaring kan du nok ikke bruge til ret meget

>Hvordan skal jeg takle uheldet?

Meld det til forsikringen og lad dem klare resten

Nu med HP Ipaq H2210 - X-Road og NavTech kort - Bwadrrr !!

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-06-04 11:56

On Sun, 06 Jun 2004 00:02:26 +0200, jan@stevns.net wrote:

>som du beskriver det, holder du efter min mening ikke nok øje med hvad
>der sker bagude. Hvad forhindrer dig i at vende hovedet og se bagud
>hele tiden - eller kører du i en lukket varevogn ?

Sådan gør jeg altid. Og da jeg i en 3 ugers peiode kørte lang lukket
varebil brugte jeg også det trick, kombineteret med spejle og deslige.

At bakspejlet så som regel var lige at flå ned og smide på gulvet da det
ikke kunne bruges når at der var last er så en anden siden af sagen.

(Men de ville nu have været skønt med 3 tvskærme samt kameraer der
dækkede hele bagenden af varevognen )
Flemming Jacobsen

Fra : dosser

Dato : 06-06-04 08:13

Jeg bremser, men varebilen kommer og jeg kan ikke undgå at
> køre ind i varebilen som kommer fra indkørsel til tankstationen.

Som du selv skriver, er det dig der kører ind i ham, så er det din skyld,
havde du nået at stoppe helt er det modparten, han skal holde en passende
lav hastighed så han til enhver tid kan nå at stoppe for eventuelle
forhindringer, vi har i dagens danmark ikke noget der hedder "påkørsels"
ret, ligemeget hvor en bil holder stille, hvis du holder stille et helt
umuligt sted er der selvfølgelig spørgsmålet om at begge parter får en del
af skylden.

Som f.eks. påkørsel bagfra hvor man rammer den der holder foran, hvis ikke
man holder HELT stille får man skylden for skaden på den foran
holdende/kørende, men den der rammer en bagfra får skylden for påkørslen af
dig.

Jan

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-06-04 15:30

Jan Højsgaard Poulsen wrote:

Jeg ved at man
> kun må bakke når man ikke er til fare eller ulempe, men der var ingen
> da jeg påbegyndte at bakke.

Lidt ondt skrevet - måske, men du kan ikke klare den med at "se", inden du
starter, for derefter at lukke øjnene og bakke.

Den er skide svær for dig at komme ud af.

Også derfor jeg altid bakker ind og kører frem derfra. Langt den letteste
fremgangsmåde, og mindst risikofyldt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 07-06-04 16:31

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
> starter, for derefter at lukke øjnene og bakke.

Nej alså.. jeg kigger i spejle og over skuldre, også når jeg bakker, men
kan jo ikke være alle steder på en gang vel

...Jan