Interrail i norden
Fra : keldo

Dato : 05-06-04 17:10

Hej med jer

15 år efter min foreløbig eneste interrail tur, regner jeg nu med at tage
afsted igen sammen med mine to drenge. Meningen er at vi bliver i den
nordlige zone, nemlig Norge, Sverige og Finland. Vi vil bl.a. gerne på
hvalsafari i nord-Norge.

1. har I erfaringer med hvalsafari / nogle anbefalesværdige steder?
2. hvad et et "must see" i scandinavien hvis man er til storslåede
naturoplevelser.
3. så vidt jeg kan se stopper den norske Nordlanbanen i Bodø. Er det ikke
muligt at komme længere op med tog?
4. er der allemandsret i Norge?

René

Fra : Jens Christian Mikke~

Dato : 05-06-04 17:38

"keldo" <keldo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> 1. har I erfaringer med hvalsafari / nogle anbefalesværdige steder?
Planlægger selv en tur, og hvis vejret arter sig vil vi kigge på de 4-timers
ture, der udgår fra Andenes. (http://www.whalesafari.com) Der skulle være
hval-garanti, så hvis man ikke får hval at se, får man turen næste dag
gratis.

> 2. hvad et et "must see" i scandinavien hvis man er til storslåede
> naturoplevelser.
Vi satser på Lofoten, men ellers er Fjord-Norge lidt længere sydpå jo
umådeligt populært.

> 3. så vidt jeg kan se stopper den norske Nordlanbanen i Bodø. Er det ikke
> muligt at komme længere op med tog?
Man kan tage tog fra Stockholm til Narvik. Fra Narvik til Lofoten går der
hurtigfærger.

> 4. er der allemandsret i Norge?
Ja, det skulle der være:
http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/Norge/allemandsretten.asp

/Jens

Fra : Carina

Dato : 06-06-04 20:37

"keldo" <keldo@hotmail.com> wrote in message
> Hej med jer
>
> 2. hvad et et "must see" i scandinavien hvis man er til storslåede
> naturoplevelser.

Jeg er dybt forelsket i Geiranger, der ligger i VestNorge. Jeg synes det er
det mest fantastiske sted. Der er storslået og virkelig smukt. Af aktiviter
er primært vandreture i fjeldene. Bla. kan man besøge nogle af de forladte
ødegårde i fjeldet til fods. Det er spændende historie at lære om hvordan de
levede deroppe. Der er også en fjordbåd, hvor man kommer rundt på fjorden.

Jeg ved ikke hvordan man kommer dertil med tog/bus, men det er værd at
undersøge.

Her er lige et link til webcam der sender billeder fra dalen døgnet rundt:

http://www.mimer.no/kamera/geiranger.asp

Lige nu kl. 21:36 hænger skyerne noget lavt, og det er svært at se noget,
men hold øje

VH
Carina

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 08-06-04 11:37

On Sun, 6 Jun 2004 21:37:21 +0200, "Carina" <carwina@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>det mest fantastiske sted. Der er storslået og virkelig smukt.
>Jeg ved ikke hvordan man kommer dertil med tog/bus, men det er værd at

Jeg har lige været en tur med Hurtigruten for 1 1/2 måned siden, og
der sejler den nordgående rute ind i bunden af Geiranger-fjorden og ud
igen. Så selv om man ikke nødvendigvis vil ta' hele turen, så kan man
stadig få en god oplevelse ved at tage med på den del af ruten der går
forbi Geiranger.

Hurtigruten er jo en postbådsrute, der fungerer som en rutebil på
vandet, med 2 afgange dagligt både nord- og sydover. Jeg syntes at
maden i cafeteriet virkede lidt dyr, indtil jeg så priserne i diverse
grillbarer og pizzeriaer i Norge. (Jeee....)

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Carina

Dato : 08-06-04 20:34

"H.T. Ohlsen" <nntp@ohlsen.dk> wrote in message
> On Sun, 6 Jun 2004 21:37:21 +0200, "Carina" <carwina@hotmail.com>
> wrote:
>

> Jeg har lige været en tur med Hurtigruten for 1 1/2 måned siden,

Hvilken tur tog du? Og hvad kostede det? Hvordan er forholdene ombord?

VH
Carina

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 09-06-04 13:16

On Tue, 8 Jun 2004 21:33:58 +0200, "Carina" <carwina@hotmail.com>
wrote:

>Hvilken tur tog du? Og hvad kostede det? Hvordan er forholdene ombord?

11 dage Bergen - Kirkenes - Bergen. Pris omkring 21.000,- - glimrende
forhold. Regn med en 5000,- ekstra for udflugter. Genial udsigtssalon
ovenpå styrhuset med store lænestole, hvor man kan sidde og nyde
udsigterne man sejler forbi. Og regn med at tage nogle koli på -
måltiderne inklusive morgen- og frokostbuffet'erne er ret
appetitvækkende. Men nordmænd har simpelthen ingen forstand på vin -
regn fx ikke med at få den årgang vin der er nævnt i vinkortet. :-/

Sort set alle guider på alle turene mente at det er deres opgave at
snakke hele tiden, så man kunne blive helt ør af al den snak.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvorfor alle synes at ville afsted på
sommerturene - forår og formentlig også efterår giver en mere intens
naturoplevelse.

Jeg har været med M/S Kong Harald og M/S Nordnorge, de er begge ret
store hurtigrute-både. Nordnorge sejler også på Antarktis om vinteren
- med ekstra stålplader monteret på fronten.

Det er luksus på ret afslappet vis - ikke så megen skiften tøj hele
tiden som "normalt" på krydstogter. Glimrende kahytter, og ikke særlig
megen åbent hav-sejlads, så man som regel kan gå rundt uden at skulle
klamre sig for meget til rælinger etc.

Der er en rejseguide ombord på hvert skib, som står for
cruise-gæsterne. De regner med at danskere kan forstå norsk uden
problemer - det holder nu ikke særlig langt. Så overvej at vælde de
busser på udflugterne, hvor guidningen er på engelsk. Men sørg for at
fortælle det til rejseguiden, så hun ved hvor mange der er plads til i
hvilken bus.

Det er en meget "moden" destination, hvor de for længst har styr på
hvad det er folk vil se, og hvordan det skal præsenteres. Trollfjorden
besøges i begge retninger, og der sejles helt ind i bunden hver gang.
Torghatten (klippen med hul i) laves der en afstikker hen til sydsiden
af, så man rigtigt kan se og fotografere fænomenet. Og man gøre
opmærksom på fx polarcirkel-krydsningen i rimelig tid inden, så man
kan nå at klæde sig på og se det fra dækket, hvis man vil det.

Generelt må man huske, at prisniveauet i Norge er højt! En pizza
koster en 90 NOK. En halv fad ligger på en 40-60 NOK. 1 NOK = 0,91
DKK.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Carina

Dato : 10-06-04 21:06

> [...]
Snip om hurtigruten.

Tak for den gode beskrivelse. Jeg vil helt klart prøve den engang

VH
Carina

Fra : Carina

Dato : 06-06-04 20:53

"keldo" <keldo@hotmail.com> wrote in message
> Hej med jer

fandt lige et link der hedder visitnorway.com
http://www.visitnorway.com/templates/NTRarticle.aspx?id=28372

billedet til venstre er fra Geiranger

Carina