6 måneder i Australien?
Fra : Rapper

Dato : 05-06-04 12:46

Hej.

En veninde og jeg har snakket om at tage til Australien i ca. ½ år, evt. +/-
et par måneder, gør ikke det store. Om et godt årstid.

Men hvordan financierer man sådan noget?

Gider ikke at skulle gå på skole som fx folk der tager college i USA osv. -
men hvordan er mulighederne for at fx arbejde på deltid og derved få kost og
logi?

Findes der organisationer her i Danmark som arrangerer sådanne ture? Har
hørt noget om at Samvirke arrangerer noget i den stil, men har ikke kunnet
finde noget. Eneste jeg har fundet er http://naturetours.nepenthes.dk/ - men
det virker lidt til at det mere er 4-ugers ture osv. - eller hvad?

Meningen med turen skulle være at få nogle naturoplevelser udover de
sædvanlige og opleve en hverdag der på ingen måder minder om den man har i
Danmark. Noget i den stil

Ved godt at jeg er upræcis i mine spørgsmål, og derfor er jeg selvfølgelig
åben overfor forslag.

På forhånd tak.

--
Mvh Rasmus
MSN: rasmuswesth|snabel-a|hotmail|punktum|com

Fra : outzen

Dato : 05-06-04 16:16

"Rapper" <unvalidm@il.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> En veninde og jeg har snakket om at tage til Australien i ca. ½ år, evt.
+/-
> et par måneder, gør ikke det store. Om et godt årstid.
>
> Men hvordan financierer man sådan noget?

Jaaahh enten så vinder man i lotto eller også the hard way ved at
arbejde og leve på en sten, og så spare alt hvad man kan ikke noget sjov i
et årstid men så venter den store rejse jo også
jesper

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 05-06-04 21:58

Rapper <unvalidm@il.dk> wrote:
: En veninde og jeg har snakket om at tage til Australien i ca. ½ år, evt. +/-
: et par måneder, gør ikke det store. Om et godt årstid.
: Men hvordan financierer man sådan noget?

Det er maaaaaaange som gjør akkurat det, og Australia har blitt drevet så
til de grader til kjedsommelighet av de gjentatte henvendelser om dette,
at de rett og slett har opprettet noe som heter Working Holiday Visa, som
man kan få om man bare er mellom 18 og 30 år gammel. Kort sagt er det
et visum til Australia som gir deg lov til å arbeide så mye du vil i
Australia i inntil 12 måneder, så sant du aldri jobber mer enn 3 måneder
for en enkelt arbeidsgiver.

Aktuelle jobber kan være fruktplukking, bar-hjelp/servitør-arbeid,
arbeide på hostels, etc. Det finnes mange jobber, om man bare ikke er
redd for å arbeide hardt i perioder.

Kilroy har ferdige opplegg for dette, se

http://www.kilroytravels.com/ og klikk deg inn på de danske sidene.
Du kan fint ordne et Working Holiday Visa på egen hånd også.

Bjørn

Fra : Rapper

Dato : 07-06-04 01:14

"Bj|rn Christian T|rrissen" <bct@pvv.ntnu.no> wrote in message
> Rapper <unvalidm@il.dk> wrote:
[snip]
> Kilroy har ferdige opplegg for dette, se
>
> http://www.kilroytravels.com/ og klikk deg inn på de danske sidene.
> Du kan fint ordne et Working Holiday Visa på egen hånd også.

Hey. Tak for hjælpen.

Killroys side er nede nu, så kigger lige igen i morgen :)

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 07-06-04 17:43

Rapper <unvalidm@il.dk> wrote:
: Hey. Tak for hjælpen.

Jeg har også en reiseskildring on-line fra en Jorden rundt-reise, hvor
en etappe gikk gjennom Australia langs ruten Darwin - Alice Springs -
Ayer's Rock - Coober Pedy - Adelaide - Melbourne - Canberra - Sydney -
Byron Bay - Brisbane - Hervey Bay - Brisbane . Den er nokså detaljert,
har endel prisinformasjon men i 1997-priser, og du finner noen bilder
innimellom. Den er ikke spesielt tunglest eller alvorlig, men på engelsk.

Se http://www.pvv.org/~bct/backpack/Ozzie.html

God reise!

Bjørn

Fra : Rapper

Dato : 07-06-04 20:25

> [...]
> har endel prisinformasjon men i 1997-priser, og du finner noen bilder
> innimellom. Den er ikke spesielt tunglest eller alvorlig, men på engelsk.

Takker. Gør ikke noget at det er på engelsk, det skal jo trænes

Fra : Karsten K

Dato : 06-06-04 08:32

Det lyder som en god plan, håber i får en god tur.
Jeg har selv taget den. Med hensyn til arbejde, er det meget omstændigt at
få "Working holliday" visum. Og har man først fået afslag på dette, kan det
give problemer at få turistvisum. Jeg arbejde selv flere steder dernede.
Lønnen er ikke ret god, men hvis det er for oplevelsen og for at møde nye
mennesker er det ok. Man kan altid få arbejde på hostels mod gratis logi,
Ring evt i forvejen og planlæg ruten efter jobs. I Berri, ca. 250 km fra
Adeleide er der en normand der har et hostel. Han er behjælpelig med arbejde
i form af frugtplukkeri i området. Det er hårdt arbejde til små penge, men
en super oplevelse. Alle disse steder går de heller ikke op i om i har
papirene iorden. Det er kontant afregning efter hver dag, så hvis man ikke
gider mere, så lader man bare være.
Alle hostels kan i finde på nettet.
Håber det kan hjælpe jer, og god tur

KK

Fra : Rapper

Dato : 06-06-04 15:16

"Karsten K" <dsl143895@FJERN.vip.cybercity.dk> wrote in message
> Det lyder som en god plan, håber i får en god tur.
> Jeg har selv taget den.

Aha! Lige sådan en som dig jeg skal bruge så

> [...]
det
> give problemer at få turistvisum. Jeg arbejde selv flere steder dernede.

Hvor arbejdede du?

Fortæl fortæl :)

> [...]

> Alle disse steder går de heller ikke op i om i har
> papirene iorden. Det er kontant afregning efter hver dag, så hvis man ikke

Okay, men det er vel stadig en god ting at have papirerne i orden? :)

> Alle hostels kan i finde på nettet.

Har du nogle gode adresser? Har kigget lidt på Google, men kunne være at du
havde nogle du kunne anbefale. Evt. også noget man skal holde sig fra?

> Håber det kan hjælpe jer, og god tur

Hehe, jo tak, men der er mindst et år endnu til afrejse. Er bare ved at
undersøge mulighederne.

Du har ikke MSN eller noget?

Takker :)

Fra : RH

Dato : 06-06-04 11:54

> [...]
> Danmark. Noget i den stil
>
> Ved godt at jeg er upræcis i mine spørgsmål, og derfor er jeg selvfølgelig

Hej Rasmus

Hvis jeg var jer, ville jeg knokle røven ud af bukserne på jobbet indtil i
skal afsted, så I mere eller mindre har de nødvendige penge hjemmefra. Det
er en helt anden frihed og oplevelse, når man bare kan nyde turen, landet og
alle de utrolige oplevelser man kan få i dette fantastiske land - uden at
man behøver at tænke på, om man nu kan finde arbejde næste sted man kommer
hen.

Jeg snakkede med mange på det såkaldte "Working Holiday" visum, da jeg sidst
var i Australien. Mange af dem blev nødt til at tilbringe 3 mdr. i en
kedelig by/område, fordi det var et af de eneste steder i området, hvor der
var til at få lidt arbejde. Og som der er en i et indlæg, der skriver, så er
det meget hårdt arbejde for ikke så mange penge. Så drømmen om, at når de
først havde knoklet røven ud af bukserne i f.eks. 3 mdr., så ville de have
penge til at nyde livet, rejse videre og komme på en masse ture, den holdt
sjældent, da lønnen som regel kun dækker de udgifter man har mens man
arbejder (mad, is, tur i byen osv.).

Men hvis det bare er for at komme til Australien - og I ikke går så meget op
i at se en masse og komme på forskellige ture - så er løsning med et Working
Holiday visum udmærket. Men hvis I som de fleste andre gerne vil opleve
Great Barrier Reef, regnskoven, The Outback og de fantastiske strande osv.
osv., så vil jeg helt klart anbefale at økonomien til turen er i orden
hjemmefra. Så ville jeg hellere være afsted i en kortere periode, for det er
en fantastisk oplevelse bare at komme væk fra hverdagen og nyde, at man helt
selv kan bestemme, hvad man skal hver eneste dag.

Held og lykke

/Sanne

Fra : Rapper

Dato : 06-06-04 17:11

"RH" <robin@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> man behøver at tænke på, om man nu kan finde arbejde næste sted man kommer

Jojo. Det er selvfølgelig også en god ting at have økonomien i orden på
forhånd. Har vi sådan set også (18 år og div. opsparinger), så det er ikke
fordi vi står på helt bar bund rent økonomisk overhovedet, men det ville
stadig være rart at have 50.000 ekstra til at flytte hjemmefra fordi man
sparede dem på ens tur. Hvis du forstår :)

Det kan vel også kombineres lidt, sådan at man måske holder en måned uden
arbejde, hvis det er så let at få arbejde?

> [...]
> var i Australien. Mange af dem blev nødt til at tilbringe 3 mdr. i en
> kedelig by/område, fordi det var et af de eneste steder i området, hvor

"Jeg snakkede med mange"... Har du selv taget sådan en tur? Vil meget gerne
høre historier fra private folk.

Evt. hjemmesider folk har lavet om deres ture. Hvis nogen herinde har gjort
det. Billeder eller noget... hvad som helst.

> [...]
> penge til at nyde livet, rejse videre og komme på en masse ture, den holdt
> sjældent, da lønnen som regel kun dækker de udgifter man har mens man

Hmm, men på fx Karsten lyder det da ikke til at det er umuligt at få en god
oplevelse alligevel.

> [...]
> Great Barrier Reef, regnskoven, The Outback og de fantastiske strande osv.
> osv., så vil jeg helt klart anbefale at økonomien til turen er i orden

Jeg kan love dig for at vi skal se ting. Gerne mest muligt, især koralrevet
og sådanne ting. Skal have én på opleveren :)

> [...]
helt
> selv kan bestemme, hvad man skal hver eneste dag.

Ja, men vil ikke kun tage afsted I en måned eller noget. Vi vil væk i et
godt stykke tid

Mht. steder at bo, så kunne vi godt tænke os at finde et sted og være i
hvert fald i nogle måneder, og ikke kun et par uger ad gangen. Ville være
rart have et sted man kunne føle sig lidt "hjemme", så at sige...

Fra : RH

Dato : 06-06-04 18:24

> [...]
> stadig være rart at have 50.000 ekstra til at flytte hjemmefra fordi man
> sparede dem på ens tur. Hvis du forstår :)

Det forstår jeg sagtens Og alle har hver deres mening om, hvordan de
gerne vil rejse, og sådan skal det også være. Personligt har jeg aldrig
fortrudt at jeg selv knoklede røven ud af bukserne i godt et halvt års tid,
for derefter at tage på jordomrejse - selv om jeg ikke havde så mange penge
at flytte hjemmefra for bagefter. De oplevelser jeg fik, ville aldrig kunne
gøres op i møbler og service

> Det kan vel også kombineres lidt, sådan at man måske holder en måned uden
> arbejde, hvis det er så let at få arbejde?

Jeg ved ikke, om det generelt er let at få arbejde, for jeg har ikke selv
prøvet det. Jeg ved bare, at det ikke er nemt at få arbejde alle steder -
især ikke de populærer steder som f.eks. Sydney og de andre byer langs
østkysten, hvor mange backpacker opholder sig, fordi der er meget at se og
opleve. Der er utrolig mange om buddet de steder, og derfor er det ikke så
nemt at finde arbejde. Mange af de jobs, man kan få, er som frugtplukkere,
opvaskere og rengøring på hostels (hvor lønnen de fleste steder kun er kost
og logi). Derfor er der mange, der bliver nødt til at rejse til en "kedelig"
by, hvor der ikke sker en fløjtende fis , men fordi der er en stor
frugtplantage i området, er det til at finde arbejde. Der vil man helt
sikkert også få en god oplevelse og møde mange andre backpackere - men mit
formål var at komme rundt og se så meget af landet som muligt. Det er helt
sikkert vidt forskellige oplevelser man vil få i Australien alt efter om man
tager til landet for at arbejde sin vej frem eller man kommer med alle
pengene på lommen - og når alt kommer til alt, er det jo en smag sag

> [...]
gjort
> det. Billeder eller noget... hvad som helst.

Jeg har selv været på 2 jordomrejser - hver gang med 2-3 mdrs ophold i
Australien. Sidste gang jeg var afsted, forsøgte min kæreste og jeg at holde
en hjemmeside kørende, men det tog for meget tid, så der er kun billeder fra
den første periode af vores rejse. Ellers har jeg mange billeder, hvis du
skulle være interesseret......

> Hmm, men på fx Karsten lyder det da ikke til at det er umuligt at få en
god
> oplevelse alligevel.

I vil uden tvivl få en god oplevelse, hvis I tager på sådan en tur - håber
ikke du har misforstået mig. Som tidligere nævnt er det bare to vidt
forskellige oplevelser man vil få, alt efter hvilken måde man vælger at
rejse på. Jeg har bare været utrolig glad for den måde jeg har rejst på, da
jeg har været fri for de "daglige" spekulationer over, om man nu havde penge
til de næste dage og hvor man nu skulle forsøge at tage hen for at søge
arbejde. Man skal kun spekulere på om man skal tage videre til det næste
lækre sted, eller man vil ud og snorkle i stedet for at ligge på stranden
osv.

> Jeg kan love dig for at vi skal se ting. Gerne mest muligt, især
koralrevet
> og sådanne ting. Skal have én på opleveren :)

Det er også noget af det fedeste i Australien - suk.....jeg vil bare afsted
igen Det jeg mente var bare, at hvis meget af tiden skal gå med at
arbejde, så er det måske begrænset hvor meget af Australien man når at se.
Afstandene er jo enorme, og jeg har stadig kun set en brøkdel af landet,
selv om jeg har været der en del måneder efterhånden, hvor jeg KUN har rejst
og ikke arbejdet.

> helt
> >
> Ja, men vil ikke kun tage afsted I en måned eller noget. Vi vil væk i et
> godt stykke tid

Ja, men jeg mente også at jeg så hellere ville være afsted i 3-4 mdr. i
stedet for et halvt år, hvis jeg så ikke behøvede at arbejde mig vejen frem.
Men som sagt.....det er jo forskelligt hvordan man gerne vil rejse - håber
bare i finder den måde der passer jer

> Mht. steder at bo, så kunne vi godt tænke os at finde et sted og være i
> hvert fald i nogle måneder, og ikke kun et par uger ad gangen. Ville være
> rart have et sted man kunne føle sig lidt "hjemme", så at sige...

Det skulle helt sikkert også være muligt. Bare vær opmærksom på, at
lejeloven i Australien gør, at man de fleste steder skal tegne kontrakt på
mindst 6 mdr.

Du er velkommen til at skrive på mailen, hvis du gerne vil have andre input
til hvor der er lækkert, og hvor der er gode hostels osv.

/Sanne

Fra : Rapper

Dato : 07-06-04 01:11

> [...]
penge
> at flytte hjemmefra for bagefter. De oplevelser jeg fik, ville aldrig

Det er selvfølgelig rigtigt. Hvor mange penge brugte du i de 2-3 måneder du
var der?

> [...]
> især ikke de populærer steder som f.eks. Sydney og de andre byer langs
> østkysten, hvor mange backpacker opholder sig, fordi der er meget at se og

Okay. Det er jo ikke ligefrem et sted man skal regne med at havne på et job
som bartender

> [...]
> tager til landet for at arbejde sin vej frem eller man kommer med alle
> pengene på lommen - og når alt kommer til alt, er det jo en smag sag

Ang. at komme for at arbejde sin vej frem eller at komme med alle pengene på
lommen, så bliver det nok en kombination. Hvis det kan lade sig gøre...

> [...]
fra
> den første periode af vores rejse. Ellers har jeg mange billeder, hvis du

Lyder fandme spændende. God stil :)

Vil meget gerne se de billeder, hvis du kan maile mig dem eller noget (står
i min signatur, samme som min MSN).

> [...]
> Afstandene er jo enorme, og jeg har stadig kun set en brøkdel af landet,
> selv om jeg har været der en del måneder efterhånden, hvor jeg KUN har

Hvordan boede I egentlig? Smuttede I fra hotel til hotel eller hvordan?

> [...]
frem.
> Men som sagt.....det er jo forskelligt hvordan man gerne vil rejse - håber

Nåårh, troede at du mente at tage en 4-ugers tur eller noget i stedet. Men
altså, om man tager 3-4 måneder uden arbejde og tager hjem eller tager tre
måneder mere hvor man arbejder er vel et fedt rent økonomisk. Det er også
for at komme væk fra det hele i Danmark i et godt stykke tid - ikke at jeg
ikke kan lide at bo her, men tror at det er sundt. Prøves skal det i hvert
fald :)

> Det skulle helt sikkert også være muligt. Bare vær opmærksom på, at
> lejeloven i Australien gør, at man de fleste steder skal tegne kontrakt på
> mindst 6 mdr.

Lejeloven? Tænker du her på at leje lejlighed eller hvordan?

> Du er velkommen til at skrive på mailen, hvis du gerne vil have andre
input
> til hvor der er lækkert, og hvor der er gode hostels osv.

Jeg takker. Du har ikke tilfældigvis MSN? :)

Vi har venner som har taget ture i USA osv. som udvekslingsstudenter, men vi
gider ikke at gå i skole (!), eftersom turen skal finde sted et par måneder
efter afslutningen af 3.g på gym. Er der mon nogle af de organisationer som
arrangerer udvekslingsrejser, hvor der er mulighed for at arbejde i stedet
for folk der tager college i USA? Tror ikke selv på det, men det er da værd
at checke. Desuden er det nok ikke så let at komme til at tage sammen afsted
os to med udvekslingsrejseorganisationerne (stenet ord).

Fra : RH

Dato : 08-06-04 15:51

Hej Rasmus

Jeg er lige lidt presset pga. aflevering af speciale på fredag, men derefter
skal jeg nok svare på nogle af dine spørgsmål

/Sanne