Mine handsker lugter...
Fra : Claus Rolsted

Dato : 05-06-04 13:45

Hej gruppe,

Mine handsker har det med at få en umiskendelig sur lugt, som jeg ikke
kan slippe af med.

De begyndte at lugte surt forholdsvist hurtigt efter, at jeg købte dem,
men jeg har hele tiden slået mig til tåls med at "sådan er det nok bare
- sådan skal det nok være - man må lide for beskyttelsen...".

Handskerne er nogen Frank Thomas-handsker med en hel masse smart
svedtransporterende og vandbestandigt gejl og hvad de ellers kalder det
alt sammen [TM] (Alufoil thermal, Aquapore waterproof/breathable). De
lanceredes som helårshandsker SVJH, kostede omkring 650 kr hos Enghave
MC og er 1,5 - 2 år gamle.

Har jeres handsker det med at lugte på samme måde, eller har jeg blot
fået en mandagsmodel?

Hvordan kan handskerne vaskes uden at ødelægge beskyttelsen, de
svedtransporterende og de regntætte funktioner?
(Kan de bare lægges i blød i en opvaskebalje eller smides i vaskemaskinen?)

På forhånd tak,

Claus Rolsted,
som er træt af at få fugtige og surtlugtende hænder, når han kører på mc

--
København
Honda CX500, '83

Fra : Peter Risager

Dato : 05-06-04 15:35

[snip]

Har hørt at Rodalon virker godt til fodtøj, så mon ikke også handskerne kan
klare en tur?

--
Peter Risager
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and

Fra : Niels

Dato : 05-06-04 17:46

Det gør det, og når de er næsten tørre, så drys lidt bagepulver i, lyder
måske åndsvagt, men det virker.
Niels

Fra : Mikkel Ilve

Dato : 06-06-04 00:26

Yep - tricket med bagepulver er godt.

Problemet kommer af at en sådan membran skal have et vist damptryk for at
være decideret åndbar. Du skal nok være forsigtig med vasken - ikke noget
med at vride og sådan. Du skal bare lade dem lufttørre, og ikke på
varmeapparat eller lign - det tager tid men dine handsker holder længere.

Mvh

Mikkel Ilve

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 02-07-04 08:15

"Niels" <xxxpetersson@mail.tdcaxdsl.dk> wrote in news:40c1f8ba$0$290
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> "Peter Risager" <prr03@GIRAFstud.auc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det gør det, og når de er næsten tørre, så drys lidt bagepulver i, lyder
> måske åndsvagt, men det virker.

Jeg har prøvet ovenstående da mine nyindkøbte handsker (sjovt nok også
Frank Thomas) også lugtede ret fælt efter bare tre køretimer.

Nå, men tippet virker faktisk. Jeg krængede vrangen ud på min og dyppede i
Rodalon-opløsning og lod det lige trække ind i foret et par minutter.
Derefter dyppet i rent varmt vand og dryppet af natten over. En kvart-halv
teske bagepulver i hver om morgenen. Nu må de så stå sin prøve ved
køreteknik-kurset, som er næste gang jeg skal køre :)

Carsten Sørensen

Fra : Elbarto

Dato : 06-06-04 01:23

"Claus Rolsted" <rolsted@nospam.nospamdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> På forhånd tak,
>
> Claus Rolsted,
> som er træt af at få fugtige og surtlugtende hænder, når han kører på mc

Man kan købe noget spray til sure sko der også desefinicere og fjerner
lugt
Brugte jeg i mine gamnle hansker som jeg kørte scooter med

Elbarto Simpsoniac

Fra : Boje Thosti

Dato : 06-06-04 20:37

> Mine handsker har det med at få en umiskendelig sur lugt, som jeg ikke
> kan slippe af med.
Det er nok fordi du sveder og sved har det med at lugte som ammoniak, men du
kan ligge dem i noget eddikevand (ved ikke om dine handsker kan klare det)
og så skulle det tage lugten. Du kan også prøve at stille et glas med eddike
ned i dem hvis du ikke vil ligge dem i eddikevand, men ved ikke hvor godt
det med glasset virker på handsker, men det virker godt på skistøvler.

Mvh

Boje

Fra : Søren Lindholt

Dato : 07-06-04 23:48

"Claus Rolsted" <rolsted@nospam.nospamdk> skrev i en meddelelse > Hvordan
kan handskerne vaskes uden at ødelægge beskyttelsen, de
> svedtransporterende og de regntætte funktioner?
> (Kan de bare lægges i blød i en opvaskebalje eller smides i
vaskemaskinen?)

Jeg puttede mine billige crosshandsker i vaskemaskinen, og fik 4 (*) x 52
småstumper ud igen. Ikke en syning var tilbage....

4 , fordi jeg smed begge par i maskinen på samme tid....

S.

Fra : Carl Dragert

Dato : 08-06-04 16:23

Søren Lindholt wrote:
> Jeg puttede mine billige crosshandsker i vaskemaskinen, og fik 4 (*)
> x 52 småstumper ud igen. Ikke en syning var tilbage....
>
> 4 , fordi jeg smed begge par i maskinen på samme tid....

LoL
Hvor længe var du om at sy dem sammen igen ?

--
mvh Carl Dragert
FZR 600

Fra : Claus Rolsted

Dato : 10-06-04 11:01

Kære alle,

Tak for alle de gode råd! Jeg vil forsøge mig forsigtigt frem ud fra dem

--

Claus Rolsted, København
Honda CX500, '83